• 0

Kopieerrecht op Arresten ?

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een korte zoekactie op www.overheid.nl levert de volgende informatie op:

 

Persbericht ministerraad

22 februari 2002

 

GEEN AUTEURSRECHT OP OVERHEIDSINFORMATIE

De ministerraad heeft op voorstel van minister Korthals van Justitie ingestemd met een wetsvoorstel ter verbetering van de beschikbaarheid van overheidsinformatie. Er rust geen auteursrecht op overheidsinformatie, zoals wetten, kamerstukken, rechterlijke vonnissen openbare besluiten, overheidsadviezen en dergelijke. Dit soort openbare overheidsinformatie kan onbeperkt worden verveelvoudigd en openbaar gemaakt. Het verstrekken door de overheid, op grond van een verzoek in het kader van de Wet openbaarheid bestuur, van informatie waarop een derde het auteursrecht bezit, geldt niet als een inbreuk op dat recht. Degene die deze informatie verkrijgt moet echter bij verder gebruik het auteursrecht van de derde respecteren.

De ministerraad heeft ermee ingestemd dat het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State zal worden gezonden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden pas openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.

 

RVD, 22.02.2002

 

Hoe de Raad van State heef geadviseerd is mij nog niet bekend maar ik heb postieve verwachtingen.

 

Indien het huidige auteursrecht op o.m. rechterlijke uitspraken komt te vervallen, is een van de gevolgen dat dat ieder de vrijheid heeft om de uitspraken te kopiëren. Of de Raad van State en uiteindelijke wetgeving hier geen nadere voorwaarden zal stellen is mij evenmin bekend.

 

Tot de invoering van de nieuwe wetgeving komen de exploitatie rechten op o.m. rechterlijke uitspraken toe aan de staat der Nederlanden en zie ik geen goedkope oplossing om commercieel (!) gebruik te maken van de uitspraken.

 

 

Lawman

Legal Capital

advocaten en ondernemingsrechtadviseurs

 

Lawman

Ondernemingsrechtadviseur

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.