• 0

Relatiebeding met tussenpartijen

Hallo,

 

Ik ga binnenkort als ICT ZZPer aan de slag voor partij A, die via partij B, via partij C, bij klant D zit. Nu vraag ik me af wat gangbaar is m.b.t. concurrentie- of relatiebeding. Uiteraard zal er iets in mijn contract staan over relatiebeding dat afgesproken is tussen mij en partij A, die de partij is met wie ik een contract sluit en mijn facturen naar stuur. In hoeverre kan ik echter gehouden worden aan relatiebeding van tussenpartijen B en C als dit niet expliciet in mijn overeenkomst met partij A vermeld staat? Of is het juist gangbaar dat er hiervoor wel bepalingen opgenomen worden in een overeenkomst waarbij er sprake is van relatiebeding waar rekening mee gehouden moet worden voor alle partijen in de keten?

 

Een voorbeeld: Stel klant D wil me rechtstreeks inhuren en partij A heeft daar geen bezwaar tegen. Alhoewel er niets in mijn overeenkomst met A staat over relatiebeding met B en C, gaat B toch sputteren. In hoeverre heeft partij B dan juridisch een poot om op te staan? Heeft iemand daar ervaring mee? Wat is gangbaar in de ICT? Bij voorbaat dank!!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Die posts had ik ook al gelezen toen ik hier naar zocht. De omschreven situaties komen allemaal net niet overeen met het voorbeeld dat ik schets. Edoch bedankt voor je antwoord want ik heb hierdoor ook iets gelezen wat ik oorspronkelijk over het hoofd zag en nuttige info is gebleken :-)

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Jij kunt je alleen maar houden aan de afspraken die jij maakt met jouw opdrachtgever. Als dat partij A is, dan is het dus afhankelijk van de afspraken met partij A.

Maar ook zonder een expliciet beding kan er sprake zijn van een onrechtmatig handelen vanwege strijd met goed werknemerschap.

Link naar reactie
  • 0

Jij kunt je alleen maar houden aan de afspraken die jij maakt met jouw opdrachtgever. Als dat partij A is, dan is het dus afhankelijk van de afspraken met partij A.

Maar ook zonder een expliciet beding kan er sprake zijn van een onrechtmatig handelen vanwege strijd met goed werknemerschap.

 

"werknemerschap" , maar geldt dit ook voor zzp'ers? En hoe sterk zouden de verschillende partijen dan staan in een rechtszaak? Ik denk zeer zwak als er geen expliciete afspraken zijn. Hoe zie jij dit als advocaat?

Link naar reactie
  • 0

in sommige relatiebedingen is het stukje "direct of indirecte relaties" opgenomen, uit mijn ervaring weet ik dat veel bemiddelingsbureau's dat doen, dan heb je opeens wel problemen..

\

 

Dan staat het er ook netjes in dus logisch.

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Jij kunt je alleen maar houden aan de afspraken die jij maakt met jouw opdrachtgever. Als dat partij A is, dan is het dus afhankelijk van de afspraken met partij A.

Maar ook zonder een expliciet beding kan er sprake zijn van een onrechtmatig handelen vanwege strijd met goed werknemerschap.

 

"werknemerschap" , maar geldt dit ook voor zzp'ers? En hoe sterk zouden de verschillende partijen dan staan in een rechtszaak? Ik denk zeer zwak als er geen expliciete afspraken zijn. Hoe zie jij dit als advocaat?

Als advocaat ben ik inmiddels wel gewend dat een gepresenteerde casus veelal allerlei details bevat die op het eerste gezicht niet prijs worden gegeven :) Pas als ik de exacte verhoudingen ken, alsmede de onderliggende stukken, durf ik een stelling te betrekken. Tot die tijd maan ik vooral tot voorzichtigheid en zal niet snel 'ze kunnen je niets maken' roepen.

Link naar reactie
  • 0
in sommige relatiebedingen is het stukje "direct of indirecte relaties" opgenomen, uit mijn ervaring weet ik dat veel bemiddelingsbureau's dat doen, dan heb je opeens wel problemen..

 

Thx, dat beantwoordt meteen ook mijn tweede vraag over of het al dan niet gangbaar is. Ik zal iig alert zijn op dat soort termen in mijn toekomstige contract. Jammer dat je aan zoveel kanten "vast" zit aan dat relatiebeding, echter vanuit de positie van de bemiddelaars kan ik me zo'n opstelling wel voorstellen. Die kijken natuurlijk ook naar hun eigen belangen, zoals ik dat doe. Bedankt aan iedereen die zijn bijdrage heeft gegeven aan deze thread zover!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 311 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.