• 0

[btw] Google 'verhuist' naar Ierland - gevolgen voor omzetbelasting AdSense?

Hallo,

 

Eerste post hier, dus wees svp mild :)

 

Google verandert het een en ander voor Nederlandse AdSense-uitgevers, zie deze post op het AdSenseblog. Belangrijkste punt is dit: "The party that publishers are contracting with changes from Google Inc. to Google Ireland Limited."

 

Zolang als ik een overeenkomst had met de vestiging in de VS hoefde er geen btw te worden afgedragen over AdSense-inkomsten. Formeel stuurde ik ze een factuur zonder btw.

 

Nu krijg ik dus een overeenkomst met een bedrijf in een EU-land. Kan iemand zeggen wat de gevolgen zijn van deze 'verhuizing'? Moet ik op mijn facturen btw rekenen aan Google en dat afdragen aan de Belastingdienst? Dat zou vervelend zijn, want Google zegt geen btw te betalen aan niet-Ieren...

 

Op de site van de Belastingdienst staat weinig info over btw en intracommunautaire diensten (wel over goederen), dus ik hoop dat hier een expert huist.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Oud draadje maar toch nog een vraag. Ik geloof dat iedereen het erover eens is dat er geen btw wordt betaald over adwords aan Google Ierland.

 

Nergens heb ik echter 100% duidelijk kunnen vinden wat dit inhoud voor het inboeken. Ik heb 2 opties en ik weet niet welke invloed ze hebben in/op de boekhouding:

1. Geen BTW

2. Levering/Diensten van binnen de EU 0%

 

Welke moet ik gebruiken?

“One holds a bottle of red wine by the neck, a woman by the waist, and a bottle of Champagne by the derriere.”

Link naar reactie
  • 0

Ik vind je vraag verwarrend. Je hebt het over adwords maar post in een draadje over adsense. Daarbij zijn de regels sinds de laatste post in dit draadje flink veranderd. Voor wijzigingen per 1 januari 2010 zie http://www.deondernemer.nl/kennisbron/artikel/1271083/Wijziging-btw-regels-grensoverschrijdende-diensten.html

 

Als je een vraag hebt over adwords kun je denk ik beter een nieuw draadje starten anders wordt het super verwarrend.

 

Wat betreft de huidige situatie voor Adsense. Ik verleg de BTW naar Ierland. Aangezien het inkomensoverzicht van GOogle niet aan de wettelijke eisen voldoet stuur ik een factuur Google Ierland met daarop dat de BTW is verlegd. In de aangifte BTW staat het volgens mij bij vraag 3b. Hoe je boekhoudprogramma het verwerkt ligt ana je programma, dat kun je informeren bij de helpdesk van dat programma.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste leden,

 

Ik heb een vraag of een factuur van Vistaprint.

 

Ik kreeg van hun een factuur waar hun BTW nummer en ook mijn BTW op vermeldt staat.

Ze facturen met 0% BTW volgens artikelen 138. Betekent dit nu dat de BTW naar mij is verlegd en dat ik dit moet invullen op mijn aangifte O.B. bij 2a en vervolgens weer kan aftrekken bij vraag 5b?

 

Ditzelfde geldt voor Google Ierland. Als ik dit forum goed doorlees kom ik tot de conclusie dat ik het moet invullen bij 4b en weer moet aftrekken bij 5b.

 

Met linkedin doet ik hetzelfde alleen dan met 4a en 5b.

Linkedin is neem ik aan net als Google een dienst.

Wat als ik nu goederen van buiten de EU inkoop, geldt dan dezelfde regel? Hier lees ik verschillende antwoorden op. De een zegt wel 4a, de ander zegt eerst aanvragen bij de belastingdienst......

 

Groeten Guus

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een vraag of een factuur van Vistaprint.

 

Ik kreeg van hun een factuur waar hun BTW nummer en ook mijn BTW op vermeldt staat.

Ze facturen met 0% BTW volgens artikelen 138. Betekent dit nu dat de BTW naar mij is verlegd en dat ik dit moet invullen op mijn aangifte O.B. bij 2a en vervolgens weer kan aftrekken bij vraag 5b?

 

Met 138 doelen ze, denk ik, op de EU BTW richtlijn: artikel 138. Dit betekent inderdaad dat Vistaprint de BTW naar jou verlegt.

 

Google doet dat voor haar diensten ook. Alleen moet je in je BTW aangifte daar wel onderscheid in maken. Vista = goederen, Google = diensten.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Guus, laat ik nu toch net merken dat je eigenaar bent van een administratiekantoor. Dan staak ik hierbij de advisering op HL. Ik begrijp best dat BTW zaken complex zijn, maar het is niet de bedoeling van dit forum om adviseurs hier hun kennis te laten opdoen. Eerder zou het goed zijn als je kennis deelt.

 

Slotje op dit topic.

 

Succes

Joost

 

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.