• 0

wsnp na faillissement

Ik volg dit forum al ruim een jaar en heb heel veel over wsnp en faillissementen gelezen (ook dat het de hel op aarde is ... en het stuk van Marcel heb ik aandachtig gelezen).

 

We zijn er aan uit, vrijdag-morgen wil ik het faillissement gaan aanvragen.

 

Inmiddels ruim 9 jaar aan de gang, vorig jaar geconfronteerd met een behoorlijke grote fraudezaak door een van mijn werknemers, vorig jaar ook gezien dat het bedrijf levensvatbaar is, helaas ligt onze handel al 2 maanden helemaal stil waardoor ik mijn aflossingen en rekeningen niet meer kan betalen. Ik ben er inmiddels wel achter dat de toekomst is mijn bedrijfstak nihil is, dat duurt nog 2 á 3 jaar en dan is deze tak weg (ik zeg nu nog niet welke).

 

De planning was om over 2 jaar bijna schuldenvrij te zijn .. en dat had zeker gelukt als de consument maar gewoon bleef kopen. Ik maakte de afgelopen maanden ruim 10k winst per maand, waar ik er 9 van moest aflossen, nu in 2 maanden ruim 20k verlies gedraait. Ik zie het de komende maanden iig niet aantrekken. Dat maak ik dus niet meer goed.

 

0 geld, ruim 200k schuld ... voordeel: ik woon nog steeds thuis en heb geen bezittingen

 

Maar ik denk omdat ik thuis woon en daar bijna niets af hoef te dragen ik deze 3 jaar wel uit kan zingen. Ben 28 en heb nog een heel leven voor me ...

 

Heb vanavond een gesprek met mijn accountant en adviseur gehad en we zijn tot de conclusie gekomen dat we er alles aan gedaan hebben wat mogelijk is maar dat dit gewoon het einde is.

 

Er is geen geld en er komt niets meer binnen, heb bijna heel mijn voorraad verkocht de aflopen maanden en voor mijn interieur wat pas 2 jaar oud is (45k) geeft een opkoper ook niks. En akkoord zal dus moeilijk worden omdat er niks is.

Ik heb op de site van KvK gelezen dat als je zelf je faillissement aan gaat vragen je daarna op ieder moment WSNP aan kan vragen.

 

Mijn brandende vragen zijn:

 

- is het verstandig om WSNP direct aan te vragen nadat het faillisement is uitgesproken of moet ik wachten totdat de curator "alles" geregeld heeft?

- als ik wat rondstruin op internet lees ik eigenlijk alleen over de hel op aarde bij gezinnen, ik weet van mezelf dat ik wel met 500 in de maand rond kan komen (heb dat vaak genoeg gemoeten), mee eens?

 

groet,

Cees

 

:edit: heb even een paar regels verwijderd om "herkenning" te voorkomen .. het is immers een openbaar forum

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

het bedrijf was tot 2 maanden terug "gezond", maar ik geloof er (helaas) niet meer in dat de toekomst beter gaat worden... ik moet nu klanten "voor de gek" houden. Er worden spullen besteld (niet aanbetaald!) door de klant, maar die krijgen ze gewoonweg niet geleverd omdat ik niet meer in kan kopen.

 

ik zie nu al dat maart igg niet beter gaat worden dan afgelopen maand .. en dan wordt het weer 10k verlies, dat draag ik niet meer ... overigens wil ik mijn klanten ook niet voor de gek houden

Link naar reactie
  • 0

Heb 2 kredieten bij 2 verschillende banken -> geen onderpand, alleen pandrecht, vorderingen, voorraad

De ene bank weet dat de andere 1e recht heeft. Bij de 2e bank heb ik ook nog een lening (zonder garantie)

 

Loop een aantal maanden huur achter, Belastingschuld valt mee, heb erg veel afgelost laaste maanden)

stuk of 10 leveranciers waarvan de grootste 75% van de totale openstaande posten.

 

edit: huurbaas ben ik vorig jaar al mee bezig geweest om de huur op te zeggen, maar hij houd me aan de 3 jaar die ik nog moet (letterlijk: dan ga maar failliet)

 

:edit: heb even een paar regels verwijderd om "herkenning" te voorkomen .. het is immers een openbaar forum

Link naar reactie
  • 0

Cees,

 

In de eerste plaats: sterkte man! Wat een kl*te situatie. Je gaat een heftige tijd tegemoet, en dat gun je niemand. Dat je nu in een paar minuten tijd een stuk of wat reacties krijgt, zeg genoeg over de mate waarin dit onderwerp leeft bij ondernemers.

 

Een faillissement kun je maar een beperkte tijd om laten zetten in Wsnp. Ik meen 14 dagen. Dus het is belangrijk om daar snel een keuze in te maken. Verder is het goed om te weten dat je, met de juiste begeleiding, een faillissement of Wsnp nog wel wat kunt rekken. In dit soort situaties is tijd echt geld. Een goed strategisch plan kan je voldoende tijd geven om wel iets van geld te genereren om dan bijvoorbeeld via een surseance toch een doorstart te kunnen maken.

 

Onderzoek heeft aangetoond dat 75% van de curatoren van mening is dat 30 - 60% van de faillissementen in Nederland voorkomen kan worden. Je kiest daarmee niet voor de makkelijkste weg, maar in de meeste gevallen wel voor een duurzame oplossing. Je kunt dan zeker aan het einde van zo een traject met opgeheven hoofd door de stad lopen. Jij hebt er echt alles aan gedaan om te voorkomen dat iedereen die vertrouwen in je stelde niet met lege handen komt te staan. Marcel zal dit stukje tekst zeker herkennen én beamen.

 

Er zijn meer mogelijkheden om een faillissement te voorkomen dan je denkt. Maar je moet het wel echt willen. Als je er klaar mee bent, niet meer wilt, kan het beste strategisch plan je niet helpen. Dan is een faillissement of Wsnp de enige mogelijkheid om een eind te maken aan je problematische situatie. Jij bent de enige die daar antwoord op kan geven.

 

Ik wens je alle wijsheid toe, de komende tijd.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Cees,

 

In de eerste plaats: sterkte man! Wat een kl*te situatie. Je gaat een heftige tijd tegemoet, en dat gun je niemand. Dat je nu in een paar minuten tijd een stuk of wat reacties krijgt, zeg genoeg over de mate waarin dit onderwerp leeft bij ondernemers.

 

Een faillissement kun je maar een beperkte tijd om laten zetten in Wsnp. Ik meen 14 dagen.

Een lopend faillissement kan altijd omgezet worden in een WSNP, maar het advies van de curator speelt daarin een grote rol. Wel is het zo dat het niet ingaan op de uitnodiging van de rechtbank om WSNP aan te vragen wanneer door een derde faillissement aangevraagd is een reden kan zijn om een latere toelating te weigeren. Ik denk dat jij doelt op de mogelijkheid om wanneer faillissement aangevraagd is, in de tussentijd toelating WSNP te verzoeken.

 

Ook zal de toelatingsrechter op de (overigens besloten) faillissementszitting willen weten waarom iemand een eigen faillissement heeft aangevraagd en niet voor de WSNP heeft gekozen.

Link naar reactie
  • 1

@Brutus:

 

Ik moet er niet aan denken...28 jaar, 2 ton eurie in de achteruit...zaak aan puin

 

Helaas kan ik je niet aan advies helpen, maar sterkte de komende tijd!

 

@Aan de degene die me een kneus gegeven heeft: zeikerd!

En wees een vent en zet dan je naam bij je bericht, je bent zeker zo'n anonieme toetsenbordheld.

 

Het is voor mij geen wedstrijd om de meeste berichten te posten...ik loop hier nu 2 jaar rond en een kleine 80 berichten geplaatst...dus daar is het me niet om te doen!

Alsof sterkte toewensen hier niet mag....

Link naar reactie
  • 0

ik heb een ondernemerscoach waarmee ik erg veel mee geprobeerd heb, maar puur omdat de handel ingekakt is, is een doorstart geen optie. De bedoeling was al om nog 2 jaar te hamsteren en dan iets anders te gaan doen (zonder schulden). Helaas is dat niet mogelijk.

 

Vorig jaar heb ik al op het randje gezeten, maar toen ben ik er gelukkig uitgeklommen.

Helaas is dat randje er weer en ik heb de puf er niet meer voor om verder te gaan.

 

Ik wil geen fouten maken m.b.t. de wsnp/faillissement en ik ben er nu bang voor dat als ik vrijdag het faillissement aanvraag .. er er gaat ergens iets mis, ik het niet meer om kan laten zetten naar WSNP.

Link naar reactie
  • 0

@Steven

 

De reden dat ik kies voor het faillissement is omdat ik meer vertrouwen heb in een curator dan in een Miranda of een Lonneke. Als ik het dan na 14 dagen om kan zetten in WSNP, is er (misschien) al een deel geregeld. Daarbij is het meteen duidelijk naar mijn klanten en leveranciers.

 

Als ik vrijdag naar de gemeente stap voor WSNP .. hoe lang gaat dat duren voordat er iets geregeld wordt?

Kan ik dan vrijdag sluiten? (nu kost elke dag geld) ..

 

Wat zouden jullie doen in mijn situatie? ... misschien toch maar morgen naar de gemeente gaan en WSNP aanvragen (en vrijdag dicht)? ik weet het even niet meer ...

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nu ben ik toch wel nieuwsgierig in welke producten je doet (/deed)!

 

Het lijkt me raar dat een handel op zo'n korte termijn in elkaar zakt, tenzij je je in een hype handel begeeft...dan kan het weleens anders zijn.

 

Wat jouw besluit betreft: enerzijds vind ik het getuigen van lef, anderzijds vind ik het een beetje een slappe actie...je staat toch achter je bedrijf?!

Vanaf hier zit ik met gemengde gevoelens...maar ik heb makkelijk praat!

Link naar reactie
  • 0

Beste Cees,

 

Waar het om gaat denk ik, en wat Ruben ook aanhaalt: geloof je nog in je business? In 2-3 jaar zou er toch nog iets te halen moeten zijn, of om te buigen.

 

Antwoord op de vraag wat ik zou doen in jouw situatie kan ik niet geven omdat ik geen zicht heb op jouw business, en de specifieke onderdelen van jouw financiele situatie, alsmede jou als mensch.

 

Ik wens je in ieder geval veel wijsheid toe, en misschien is het een idee om een dag of twee afstand te nemen. Frisse lucht geen pc, just thoughts.

 

Groet, Martijn

 

@Steven

 

De reden dat ik kies voor het faillissement is omdat ik meer vertrouwen heb in een curator dan in een Miranda of een Lonneke. Als ik het dan na 14 dagen om kan zetten in WSNP, is er (misschien) al een deel geregeld. Daarbij is het meteen duidelijk naar mijn klanten en leveranciers.

 

Als ik vrijdag naar de gemeente stap voor WSNP .. hoe lang gaat dat duren voordat er iets geregeld wordt?

Kan ik dan vrijdag sluiten? (nu kost elke dag geld) ..

 

Wat zouden jullie doen in mijn situatie? ... misschien toch maar morgen naar de gemeente gaan en WSNP aanvragen (en vrijdag dicht)? ik weet het even niet meer ...

 

 

 

 

 

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
  • 1

Hype-handel zeg maar ...

 

Over lef of laf .. ik heb nu ruim een half jaar hard moeten knokken om mijn bedrijf overeind te houden, maar dat lukt gewoonweg niet meer, heb gelukkig veel schulden af kunnen lossen die mijn ex-werknemer gemaakt had, heb alle rekeningen van eenmanszaken en alle bedrijven in de buurt betaald .. alleen de "grote" jongens hebben nu nog tegoed

 

Als ik over 20 jaar de staatsloterij win dan wil in nog iedereen betalen waar ik schuld heb. Schuld is schuld, zo ben ik opgevoed ..

Link naar reactie
  • 1

Als je bedrijf op zich gezond is, waarom dan niet een surseance?

 

omdat je daarmee je recht op de WSNP verspeelt en het bedrijf blijkbaar niet levensvatbaar is.

 

@Brutus

Je kunt inderdaad beter je eigen faillissement aanvragen en aansturen op omzetting naar WSNP. Dat betekent dan wel werken in loondienst en zoals je op HL kunt lezen is dat geen pretje, maar wel de enige weg om van deze torenhoge schuldenlast af te komen!

 

Morgen bellen met griffie rechtbank in jouw gebied (zie www.advocatenorde.nl) en vragen voor een afspraak voor je eigen aangifte. Zorg wel dat je dan jouw administratie actueel hebt (m.n. staat van baten en lasten, overzicht van activa, schulden en vorderingen). Legitimatie meenemen.

 

Je geeft dan wel alle invloed op. De curator neemt alle zeggenschap over. Pas als de curator klaar is met het uitwinnen van activa en incasso van vorderingen op derden, dien jij een verzoek voor toelating WSNP naar de Rechtank via de curator. Daar gaan dus nog wel wat maanden overheen.

 

 

groet en sterkte

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost, dit is een antwoord waar ik wat aan heb! ...

heb mijn administratie (op 2 dagen na) helemaal compleet gemaakt door de accountant.. heb er geen problemen mee om in loondienst voor een hongerloontje te moeten werken ... (nu werk ik 80 tot 100 uur per week om aan het eind van de maand blij te zijn om 500 op te nemen ... dadelijk nog maar max 40) ...

Link naar reactie
  • 0

Hallo Cees,

 

Wat een K-verhaal, maar goed dat je hier komt voor advies en ervaringen.

 

Even in aanvulling op de opmerkingen van Joost.

Ik heb destijds naar de rechtbank gebeld om te vragen welke spullen ik mee moest brengen als ik het faillissement van mijn bedrijf wilde aanvragen en wanneer ik dat uiterlijk moest doen om mee te kunnen bij de eerstvolgende faillissementszitting. Het lijstje werd netjes telefonisch opgesomd (wellicht hebben ze het tegenwoordig ook ergens op internet staan).

Ik ben nadat ik alles bij elkaar had destijds zonder afspraak gewoon op maandagmorgen (voor 12 uur, want dan kon mijn aanvraag die dinsdagmorgen nog mee) naar de rechtbank gegaan om zelf het faillissement van mijn BV aan te vragen. Mijn enige personeelslid is meegegaan en we hebben samen een kwartiertje ofzo op een bankje moeten wachten, maar vervolgens werd alles netjes geregistreerd.

Toen de rechtbankmedewerker om mijn legitimatiebewijs vroeg om een kopie van te maken, zei hij erbij dat ik blij mocht zijn dat ik een BV had omdat ik anders mijn paspoort had moeten achterlaten.

Aan het eind van de registratie werd verteld dat ik me de volgende ochtend om 09.00 uur moesten melden bij die-en-die balie en zeggen dat ik voor de faillissementszitting kwam.

 

Ik weet niet of er inmiddels iets veranderd is, maar waarschijnlijk moet jij dus je paspoort inleveren. En vergeet niet dat de mensen die je de komende dagen in de rechtbank ontmoet heel veel van dit soort aanvragen verwerken en dat in een zo hoog mogelijk tempo doen. Heel efficient, maar voor ondernemers die er maanden of jaren tegenaan hebben zitten hikken lijkt het soms wat onpersoonlijk.

 

Ik wens je veel succes en sterkte de komende dagen.

 

Karen

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Brutus.....

 

Lang, heéééééél lang geleden (zo lijkt het dus intussen) gaf ik op oudjaarsavond aan mijn ouders aan : "Dit jaar ga ik failliet, gelukkig nieuwjaar...." Ik probeerde ook al lange tijd mijn hoofd net boven water te houden, en ik weet als geen ander hoe dit kan vreten aan je. Afspraken maken, niet na kunnen komen, verstoppen wanneer je de huurbaas aan ziet komen, telefoon niet opnemen omdat je door de nummerherkenning ziet wie er belt, 's avonds niet kunnen slapen en de volgende morgen doodmoe wederom hetzelfde ritueel.

 

Ook ik kreeg door diverse parijen, onafhankelijk van elkaar, het advies de deur op slot te doen en faillisement aan te vragen.

De deur op slot is ook daadwerkelijk gebeurt. Gelukkig zouden wij 2 weken op vakantie gaan (hele simpele boercamping, meer konden we ook niet betalen) en die 2 weken zijn voor mij een hel geweest. Ik had de deur op slot gedaan, maar niemand wist, dat deze ook niet meer open zou gaan. Zaterdag thuisgekomen, en maandag zou ik faillisement gaan aanvragen. Op één of andere manier zocht ik toch een uitweg.

 

Ik wist toen nog lang niet zo veel van WSNP en faillissement als nu (ja google er maar op los en dergelijke) en wij keken ook vrij luchtig tegen WSNP aan.

 

Toch wilde ik niet zomaar de hut niet meer open doen. Dit kun je, gevoelsmatig m.i., gewoon niet maken ! Hoe kon ik me in godsnaam ooit nog ergens laten zien, wanneer ik zomaar die tent dicht had gedaan.

 

Het vervolg heb je wel gelezen, begreep ik. Wanneer je nu je faillissement aanvraagt, maak je zacht gezegd bij die laatste grote jongens geen vrienden. En die kunnen heel, heel boos worden en je het leven godsgruwelijk zuur maken.

 

Wanneer je écht het besluit genomen hebt. om te stoppen, dan zijn er nog andere wegen te bewandelen.

Maar zoals gezegd door anderen : Neem even pauze, wat voor adviezen je ook gekregen hebt, is dit wat je werkelijk wilt ? Of wil je het zo goed mogelijk afsluiten en met je kop omhoog rond blijven lopen ?

 

Ik ben nu bijna 8 maanden verder, en echt, het is niet makkelijk en geen pretje geweest. Mijn omgeving (en ook hier af en toe) begrijpt men niet waarom ik niet failliet gegaan ben of voor WSNP gekozen heb. Mocht er nu binnenkort alsnog een negatieve uitslag van het traject komen, zal ik echt wel even helemaal instorten. Maar joh, wat ben ik blij dat ik voor de moeilijke weg gekozen heb ! Het is een impact voor je leven wat wat heb ik er veel van geleerd.

 

Het is nu woensdagavond, vrijdagochtend is te kort om een beslissing te nemen...... Ga in ieder geval tot na het weekend naar buiten. Ga fietsen. lopen op de koffie weet ik veel. Maak die kop leeg en kijk dan terug.

 

Wanneer het geloof er niet meer is, moet je stoppen. Maar wanneer ik tussen de regels door lees ben je een knokker, dus ga ervoor. Ga je er alsnog niet voor, knok dan voor jezelf om alles zo goed mogelijk tot een eind te brengen.

 

Dit waren even mijn 2 (emotionele) centen.

 

Concrete antwoorden zullen (al dan niet door mij) nog volgen en zijn er al geweest. Ik wil je alleen behouden voor een (emotionele) misstap....

 

Sterkte....

 

Marcel

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of er inmiddels iets veranderd is, maar waarschijnlijk moet jij dus je paspoort inleveren. En vergeet niet dat de mensen die je de komende dagen in de rechtbank ontmoet heel veel van dit soort aanvragen verwerken en dat in een zo hoog mogelijk tempo doen. Heel efficient, maar voor ondernemers die er maanden of jaren tegenaan hebben zitten hikken lijkt het soms wat onpersoonlijk.

 

Ik wens je veel succes en sterkte de komende dagen.

 

Karen

 

Een faillissementsaanvraag is inderdaad binnen een paar dagen geregeld. Jij loopt al jaren, maanden te knokken, en dit gaat hap, tik, weg.

 

Ik stond vorige week voor de eerste maal bij de rechtbank, na 0,45 seconden weer buiten met tranen in mijn ogen. Precies wat Karen zegt : het werkt daar heel efficient, maar zo onpersoonlijk, terwijl jij met een knoop in je maag, kokhalzend naar je zweethanden zit te staren....

 

Mocht je dit doorzetten, wees inderdaad dan ook hier op voorbereid. Je bent (letterlijk) op dat moment gewoon een nummer. Of je nu in trainingspak of drie-delig komt...

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me raar als je je legitimatiebewijs zou moeten inleveren, je bent immers tegenwoordig verplicht om je overal te legitimeren.

 

Hoe gaat het met je concurrenten? Is de situatie bij hun ook beroerd, of is er bij de concurrentie eventueel belangstelling om je bedrijf over te nemen? Waarschijnlijk houd je dan wel een schuld, maar wellicht minder.

 

Ik zou je inventaris ook altijd zelf proberen te verkopen voor een goede prijs, voordat je deze mee geeft aan een opkoper.

 

Je hebt het verder over een fraudezaak van een van je werknemers. Zijn er eventueel nog mogelijkheden om de schade op hem te verhalen?

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Je 'recht' op een WSNP verspeel je daarmee niet.

 

Niet mijn woorden Steven, maar die van een curator ... ??? Ik zal het eens navragen. Wellicht gewijzigd per 1-1-08?

 

groet

Joost

Nee, niet gewijzigd. Als je kijkt naar de formele weigeringsgronden (288) dan komt surseance daar in het geheel niet voor. Is ook niet zo vreemd, want surseance is gericht op het redden van de onderneming en je beperkt daarmee ook je schulden. Het zou toch van de zotte zijn als een poging je onderneming te redden gestraft wordt met een afwijzing WSNP.

 

Wat overigens wel per 1/1/2008 gewijzigd is, is dat een eerder faillissement niet langer een grond is voor afwijzing WSNP.

 

In artikel 15b kun je lezen dat omzetting faillissement in WSNP enkel mogelijk is wanneer de failliet niet te verwijten is dat hij op het moment van faillietverklaring niet om toepassing WSNP heeft gevraagd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.