• 0

Boeken dubieuze debiteuren

Geacht forum,

 

Bij het nalopen van mijn administratie van het boekjaar 2008 bleken een aantal debiteuren oninbaar Om die reden heb ik de balans van dat boekjaar nog niet kunnen afsluiten. In mijn grootboektabel heb ik wel de balanspost "Dubieuze Debiteuren" opgenomen.

 

Mijn vragen zijn: 1) Is de balanspost Dubieuze debiteuren gelijk aan de balanspost Voorziening debiteuren?

2) Moet je voor de balanspost Voorziening debiteuren contant geld hebben gereserveerd of is het

een schatting van de verwachte oninbare vorderingen dwz een papieren bedrag?

3) Hoe moet ik die oninbare debiteuren nu boeken in boekhouding?

 

Met vr. gr.

 

Thiel Chang

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

altijd leuk even boekhouden!

 

bedoel je dat jouw post Dub Deb een debet post is (maw, vanuit de normale debiteuren boek je wat over naar dubieus, om de ouderdomsanalyse niet te vervuilen?)

tevens praat je ook over oninbaar en dubieus, kan nog een verschil in zitten!

 

1. nee hoeft niet. de voorziening is over het algemeen hoger. want ook uit de "reguliere" debiteuren voorzie je een deel (bijv. dat deel wat > 120 dagen open staat). let hier overigens nog op wat fiscaal toelaatbaar is tov bedrijfseconomisch.

2. nee, is idd en schatting "op papier".

3. boeking:

 

Bij verwachte oninbaarheid:

Dt kosten (ex btw)

Ct voorziening

 

Evt.

dt dubieuze debiteuren

ct debiteuren

 

Bij definitieve oninbaarheid (bijv. door faillisement)

Dt voorziening

Dt terug te vorderen BTW

Ct (Dubieuze) debiteur

 

 

www.emanagement.nl Interim (Financial) Management en begeleiding van startups in online media, mobile apps en software developm.

Tevens geinteresseerd om mee te ondernemen o.b.v. een goed idee, maar bedenk: als jij je laatste 10K niet wilt investeren in je eigen idee, waarom zou ik het dan wel doe

Link naar reactie
  • 0

Hallo Thiel,

 

1) Is me niet helemaal duidelijk, 2 balans posten dubieuze debiteuren?

2) Een schatting

3) Er van uit gaande dat je een debiteuren administratie voert.

 

Als je niet zeker weet dat ze oninbaar zijn, dan als volgt:

 

voorziening dubieuze debiteuren (balans, debet, factuur inclusief BTW)

debiteuren (balans, credit, factuur inclusief BTW)

+

afschrijving debiteuren (resultaat, debet, factuur exclusief BTW)

voorziening dubieuze debiteuren (balans, credit, factuur exclusief BTW)

 

En, op het moment dat je zeker weet dat de rekening niet betaald gaat worden:

 

voorziening dubieuze debiteuren (balans, debet, factuur exclusief BTW)

te vorderen BTW (balans, debet)

dubieuze debiteuren (balans, credit, factuur inclusief BTW)

 

Succes.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Erwin en AJvR,

 

Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik heb de voorgestelde oplossing in een Excel-sheet gedaan en ik maak daarbij een onderscheid naar de beginsituatie, tussensituatie en eindsituatie.

In de beginsituatie ga ik er vanuit dat de factuur wordt betaald. De tussensituatie ontstaat als de verwachting is ontstaan dat de factuur niet kan worden voldaan, en de eindsituatie is dat de factuur oninbaar is gebleken.

 

Uit de praktijk blijkt dat de facturen van dubieuze debiteuren oninbaar zijn, zodat mijn voorkeur uitgaat naar de verwerking zoals geschetst in de eindsituatie. (Gelukkig heb ik maar heel weinig dubieuze

 

Moeten de voorgestelde journaalposten van de eindsituatie via het memoriaal worden verwerkt?

Wanneer moet een debitieur als een dubieuze debiteur worden beschouwd? BIjvoorbeeld na 120 dagen Openstaande Posten?

 

Met vr. gr.

 

Thiel

 

 

VbBoekenDubieuzeDebiteuren.xls

Link naar reactie
  • 0

Je kunt dan de boeking maken:

 

Oninbare debiteuren (kostenrekening, debet)

Terug te vorderen BTW (kun je debet boeken op een aparte balansrekening BTW)

Aan debiteuren (balans, credit)

 

Let op het terugvragen van de BTW bij de belastingdienst:

Als u over het afgelopen jaar klanten heeft die niet meer zullen betalen (dubieuze debiteuren), dan kunt u de inspecteur verzoeken de BTW terug te geven die u vanwege deze klanten heeft betaald.

 

Bewijsstukken overleggen

U moet bewijsstukken van de oninbaarheid van de vordering overleggen, bijvoorbeeld van incassomaatregelen die u heeft getroffen.

 

Tijdig een verzoek doen

U moet het verzoek doen bij de laatste aangifte van dat jaar, of in ieder geval direct na het vaststellen van de jaarrekening. Verder moet u het verzoek doen als redelijkerwijs vaststaat dat uw klant niet meer gaat betalen. Dat is al vaak ruim voordat een ondernemer failliet wordt verklaard. Wacht dus niet te lang, anders kan de Belastingdienst de teruggaaf weigeren.

 

Dus eerst een dossier opbouwen met herinneringen, aanmaningen, incassopogingen e.d. en dan kun je pas vaststellen dat de debiteur inderdaad niet meer gaat betalen.

Ik heb zelf goede ervaringen met no cure no pay incasso die halen er vaak nog wel wat voor je uit...

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.