• 0

Eigendomsvoorbehoud op leveringen

Heb gezocht en kan wel iets vinden maar ik probeer de vraag opnieuw te stellen.

 

Ik ben nu in 3 weken tijd al 2x geconfronteerd met hetzelfde, een brief van een curator

van klanten van mij met daarin, jawel failliet! En ik heb natuurlijk een vordering en

ben m'n geld kwijt.

 

Natuurlijk heb ik in mijn voorwaarden eigendomsvoorbehoud staan, maar hoe werkt

dat in de praktijk? Wij leveren op factuur bedragen van 100,- tot 5.000,-

In bovengenoemde gevallen ben ik weer even snel 1.500 kwijtgeraakt.

De AV wordt dor de vertegenwoordiger ook niet altijd uitgereikt, ik kan dat ook niet

checken. Moet ik die dan aangetekend versturen?

 

Dit risico gaat de komende tijd meer regel dan uitzondering worden en ik vraag mij

af hoe je je hier goed tegen kunt beschermen.

 

Wat moet ik hebben om de curator mijn spullen terug te laten sturen? Heeft iemand ervaring

met het eigendomsvoorbehoud uit je AV en hoe werkt dat in de praktijk? Moeten de klant

de AV tekenen of is achterop je offerte voldoende. Trekt een curator zich daar eigenlijk iets

van aan?

 

Ik hoop dat er iets is wat dit probleem helpt te voorkomen want je bent dubbel aan de beurt,

klant kwijt maar ook spullen kwijt. Dan in ieder geval je spullen terug.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Heb gezocht en kan wel iets vinden maar ik probeer de vraag opnieuw te stellen.

 

Ik ben nu in 3 weken tijd al 2x geconfronteerd met hetzelfde, een brief van een curator

van klanten van mij met daarin, jawel failliet! En ik heb natuurlijk een vordering en

ben m'n geld kwijt.

 

Natuurlijk heb ik in mijn voorwaarden eigendomsvoorbehoud staan, maar hoe werkt

dat in de praktijk? Wij leveren op factuur bedragen van 100,- tot 5.000,-

In bovengenoemde gevallen ben ik weer even snel 1.500 kwijtgeraakt.

De AV wordt dor de vertegenwoordiger ook niet altijd uitgereikt, ik kan dat ook niet

checken. Moet ik die dan aangetekend versturen?

Je zult moeten bewijzen dat de AV 'ter hand zijn gesteld' en dat ze van toepassing zijn verklaard.

Dit risico gaat de komende tijd meer regel dan uitzondering worden en ik vraag mij

af hoe je je hier goed tegen kunt beschermen.

 

Wat moet ik hebben om de curator mijn spullen terug te laten sturen? Heeft iemand ervaring

met het eigendomsvoorbehoud uit je AV en hoe werkt dat in de praktijk? Moeten de klant

de AV tekenen of is achterop je offerte voldoende. Trekt een curator zich daar eigenlijk iets

van aan?

Achterop de offerte is voldoende, mits ze wel van toepassing zijn verklaard in de offerte.

 

Overigens kan een publicatieplichtige (BV, NV, etc) geen beroep doen op het niet ter hand stellen.

 

Als je enig bewijs hebt van een eigendomsvoorbehoud, dan stuur je een bericht aan de curator waarin je dat voorbehoud inroept en verzoekt om afgifte van het geleverde.

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring is dat curatoren zelf wel zullen proberen om de spullen terug te laten nemen. Een creditnota is vaak meer waard dan de opbrengst van een executieveiling en het levert ook minder werk op.

 

Pas geleden ook een dergelijk geval gehad en er zo met de curator uitgekomen. De retour gekomen spullen konden meteen weer worden verkocht, dus we kregen meteen weer geld binnen in plaats van dat we moesten gaan wachten op ons geld uit het faillissement. Daarbij was het nog maar de vraag of we uberhaupt het (hele) bedrag zouden ontvangen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.