• 0

Gratis verkregen spullen verkopen

Ik heb van een kennis met een groot bedrijf 30 gratis computers gehad (oude zijn vervangen). Deze kan ik nu weer verkopen (aan een bedrijf). Weet iemand hoe ik dit precies moet verwerken, normaal koop je iets in en verkoop je het.. maar nu? Waar in mijn administratie verantwoord ik waar deze computers vandaan komen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sympathieke kennis ! ;D

 

Hoe heeft hij die trouwens in zijn administratie afgeboekt?

 

Een oplossing: stuur hem een factuur voor de waarde van de computers, en zet er op: voldaan. De computers neem je op tegen die waarde, en later als je ze verkocht hebt kun je dat ook boeken. BTW technisch moet je dat ook verrekenen, verwacht ik.

 

Voordeel als je je kennis een factuur stuurt, hij die kan gebruiken om zijn administratie sluitend te krijgen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Je mag de margeregeling niet incidenteel toepassen, maar de uitwerking is gelijk. Er moet BTW afgedragen worden over het verschil tussen de inkoopprijs (nihil) en de verkoopprijs.

 

Je boekt de computers in de administratie in tegen nul euro aankoopprijs.

 

voorraad 0,00

aan crediteuren 0,00

 

Als je verkoopt boek je, stel

 

Debiteuren 1190

omzet 1000

BTW afdracht 190

 

inkoopwrd omzet 0

aan voorraad 0

 

Zo liggen de PC's wel vast in jouw voorraad en klopt de winstmarge ook.

 

groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

 

Zijn kennis zal die PC's wellicht al helemaal afgeschreven hebben, dus boekwaarde nul, weggegeven voor nul. Geen belastbare marge.

 

 

Sorry Joost, volgens mij niet waar: de BD doet aan herwaardering: ook al is boekwaarde bij A nul, als B het spul toch weet te slijten moet B ook een "herwaardeerde waarde" opvoeren en als A dat niet in ontvangst wenst te nemen ("nee joh, laat maar") over de inkoop (zo ik begrepen heb) schenkingsrecht betalen...

 

Ik heb drie jaar geleden een bedrijf gestopt en het spul van 17 man weggegeven en de ontvanger heeft daar nogal wat problemen mee gehad. Tegelijkertijd begreep ik dat niet, want verkoop-nul = (voor de BD) maximale BTW afdracht en maximale winst, maar goed....

 

Belasting telefoon brult alleen wat er op de website staat, dus even check lijkt me zinvol!

 

 

EDIT:

 

Even belletje gepleegd met accountant (zo heb je nog 'ns een reden je netwerk te onderhouden:) ): de situatie die ik beschreef had een andere insteek, in dit geval heeft Joost gelijk!

Ook over Madoff werd gezegd dat 'ie absoluut te vertrouwen was...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.