• 0

Zakelijke bankrekening als minderjarige

Beste ondernemers,

 

Naar aanleiding van de oprichting van mijn eigen bedrijf(je) binnenkort, heb ik een vraag. Tegen die tijd wil ik natuurlijk een zakelijke rekening openen/geopend hebben. Nu ligt dit bij mij net even iets lastiger, om mijn leeftijd: op dit moment 15 jaar. Ik hoop dat hier mensen zitten die weten hoe dat in zijn gang gaat bij de meeste banken: zijn minderjarige ondernemers ook gewoon welkom, eventueel met een ouder die meetekent? Of zien ze je liever gaan dan komen?

 

Daarnaast: als dit per bank verschilt (wat ongetwijfeld zo zal zijn), zijn er dan banken waarvan jullie weten dat zij op dit vlak redelijk welwillend en behulpzaam zijn? Of banken waar mijn leeftijd zelfs helemaal geen probleem is? Of zal ik de rekening perse op naam van een van mijn ouders moeten zetten? En zo ja, levert dat geen problemen op? Als de rekening niet op je eigen naam staat?

 

Ik ben benieuwd! Alvast bedankt,

 

Michiel.

 

P.S. Uiteraard is deze informatie ook per bank op te vragen via de klantenservice. Ik ben er alleen erg benieuwd naar of mensen op dit vlak ervaring hebben, of mij zelfs bepaalde banken kunnen aanraden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1

Een rekening openen lijkt me geen probleem. Waarschijnlijk wel een ouder die moet meetekenen. Als je geld wil lenen is het een ander verhaal. Maar een rekening openen moet geen probleem zijn.

 

Zit zelf bij postbank/ing. Precies in de tijd dat ze aan het omswitchen zijn een rekening geopend. Hierdoor zijn wel wat dingetjes fout gegaan. Is geloof ik wel de goedkoopste zakelijke rekening.

Link naar reactie
  • 0

Als minderjarige kan je niet zomaar gaan ondernemen (helaas) je zult handlichting moeten aanvragen v.a. 16 jaar

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/product/vergunningen-en-vereisten/Handlichting-minderjarige-ondernemers

 

Ik denk dat daarna de bank niet moeilijk zal doen...

 

Suc6!

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Als minderjarige kan je niet zomaar gaan ondernemen (helaas) je zult handlichting moeten aanvragen v.a. 16 jaar

Je kan ook zonder handlichting gewoon ondernemen, hierbij geldt alleen dat je ouders voor alle overeenkomsten toestemming moeten geven, indien dit niet gebeurt (of niet aangetoond kan worden) kan een overeenkomst ontbonden worden.

Ondernemen zonder handlichting kan bij conflicten met je ouders, klanten of leveranciers dus problemen opleveren, tenzij je je ouders bij overeenkomsten laat meetekenen zodat je bij conflicten kunt aantonen dat zij toestemming hebben gegeven.

 

Ik heb wel eens gelezen dat een bank moeilijk deed en iemand pas een bankrekening wilde geven nadat diegene handlichting had aangevraagd.

 

Je zult het ze gewoon moeten vragen, misschien dat een bank als Bizner minder moeilijk doet.

 

Succes met je bedrijf!

 

hwjd

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie
  • 0

Als minderjarige kan je niet zomaar gaan ondernemen (helaas) je zult handlichting moeten aanvragen v.a. 16 jaar

Je kan ook zonder handlichting gewoon ondernemen, hierbij geldt alleen dat je ouders voor alle overeenkomsten toestemming moeten geven, indien dit niet gebeurt (of niet aangetoond kan worden) kan een overeenkomst ontbonden worden.

Ondernemen zonder handlichting kan bij conflicten met je ouders, klanten of leveranciers dus problemen opleveren, tenzij je je ouders bij overeenkomsten laat meetekenen zodat je bij conflicten kunt aantonen dat zij toestemming hebben gegeven.

 

Ik heb wel eens gelezen dat een bank moeilijk deed en iemand pas een bankrekening wilde geven nadat diegene handlichting had aangevraagd.

 

Je zult het ze gewoon moeten vragen, misschien dat een bank als Bizner minder moeilijk doet.

 

Succes met je bedrijf!

 

hwjd

 

Ik neem aan dat de KvK je niet inschrijft zonder handlichting = ook geen zakelijke rekening

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Is praktisch toch niet echt te doen om bij elk besluit wat je neemt toestemming te vragen? Als handlichter kan je beter een verplichte wekelijkse bak koffie inlassen om de situatie scherp in de gaten te houden.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Hoe groot gaat je onderneming worden...?

Ik neem niet aan dat een 15 jarige, gelijk een volwaardig bedrijf op poten gaat zetten. (er zijn er natuurlijk die het wel lukt)

 

Uitgaande van een eenmanszaak;

Als de administratie en het aantal banktransacties wel mee zal vallen, zou ik het gewoon vanaf je privé rekening gaan doen.

Daar komt een bank toch niet snel achter mits je niet al te groot word.

 

Dit is veel goedkoper....(denk aan maandelijkse kosten, of kosten voor het inloggen op internetbankieren, waar sommige banken geld voor durven te vragen, transactiekosten per overmaking)

Mijn ervaring is dat postbank (nu ING) het goedkoopste was met haar tarieven. (dit was 1,5 jaar geleden zo)

Link naar reactie
  • 2

KvK:

 

"Bij de inschrijving van je bedrijf in het handelsregister,

moet je een afschrift van de ‘beschikking’

overleggen. Heb je geen handlichting of ben je nog

geen 16, dan is het raadzaam om je ouders mee te

laten tekenen, zodat zij instemmen met de start

van jouw bedrijf. Je toekomstige zakenpartners die

zekerheid willen dat hun overeenkomst niet zal

worden vernietigd door je ouders, zullen je ouders

immers ook vragen om mee te tekenen."

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 1

Hoe groot gaat je onderneming worden...?

Ik neem niet aan dat een 15 jarige, gelijk een volwaardig bedrijf op poten gaat zetten. (er zijn er natuurlijk die het wel lukt)

 

Uitgaande van een eenmanszaak;

Als de administratie en het aantal banktransacties wel mee zal vallen, zou ik het gewoon vanaf je privé rekening gaan doen.

Daar komt een bank toch niet snel achter mits je niet al te groot word.

 

Dit is veel goedkoper....(denk aan maandelijkse kosten, of kosten voor het inloggen op internetbankieren, waar sommige banken geld voor durven te vragen, transactiekosten per overmaking)

Mijn ervaring is dat postbank (nu ING) het goedkoopste was met haar tarieven. (dit was 1,5 jaar geleden zo)

Tja, wat is volwaardig. Uiteraard verwacht ik niet te kunnen tippen qua omzet e.d. aan full-time ondernemers, maar ik pak het wel serieus aan. Daarnaast is het gebruik van iDeal benodigd. Hoewel dit ook via een dienst als Mollie.nl kan, lijkt het me toch ook prettig om dit direct via de bank te doen (daarnaast is een iDeal-transactie via ING een stuk goedkoper, zelfs bij een klein aantal transacties).

 

Daarnaast vind ik een belangrijk voordeel van een zakelijke rekening de duidelijkheid en het overzicht: het is toch niet écht fijn als tussen je zakelijke betalingen tientallen betalingen aan de Albert Heijn te zien zijn ::). Met een aparte rekening zijn de zaken goed gescheiden.

 

Qua inschrijving bij de K.v.K. ben ik overigens zo ongeveer wel op de hoogte, toch bedankt voor het opzoeken van het citaat waarin het nog eens goed samengevat wordt, Iwan! :)

Link naar reactie
  • 0

Ik zou je ook zeker een zakelijke rekening adviseren. Heb ik ook gedaan en vanaf moment 1 klopt het dan gewoon. Je wil niet bijvoorbeeld briefpapier over een half jaar weer moeten vervangen omdat je nu een paar euro kan besparen. Als je tenminste enige waarde hecht aan de uitstraling van je bedrijf!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.