• 0

Alle bonnen in kas- en bankboek

Mijn boekhouder vroeg Euro3000,- voor het doen van 1 jaar boekhouding dus besloot ik om voor een paar honderd euro exact compact te kopen...

 

Blijkt toch lastig te zijn voor me, maar wil het wel graag zelf kunnen doen dus nu even doorzetten. Graag zou ik van jullie expertise gebruik willen maken middels dit forum.

 

Ik heb een winkel met vele kleine producten. Gemiddeld heb ik zo'n 30 klanten per dag waarvan (zeg maar) de helft contant betaalt en de helft pint. Af en toe verkoop ik iets op bestelling waar ik dan een factuur voor verstuur, maar deze factuur gewoon met een bonnummer van het bonboekje die ik ook gebruik voor de contante verkopen.

 

Nu moet ik nog voor heel 2007 alle bonnen invoeren. Dat zijn 8 mappen vol met kleine bonnen............

 

Het is me duidelijk je hebt kas- en bankboek en in- en verkoopboek.. Is het ook mogelijk om alleen het kas- en bankboek te gebruiken, kasboek voor contante verkoop en bankboek voor pin transacties en overboekingen.

Tevens in het kasboek de (kleine) contante aankopen en in het bankboek de inkopen etc..

 

Of mag ik dit niet zo doen en moeten alle inkopen in het inkoopboek en alle verkopen in het verkoopboek welke dan verklaard worden in het kas- en bankboek? Dit zou dan betekenen dat ik alles dubbel moet invoeren?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt gewoon een kas en een bankboek hanteren, dat is voldoende.

Aan het eind van het jaar moet je dan wel even bepalen welke inkoopfacturen je nog moet betalen en welke verkoopfacturen je nog moet ontvangen. Zo bepaal je wat er op de balans komt te staan voor debiteuren en crediteuren.

 

De meeste winkels hebben een tussenrekening voor verkopen op rekening, om een voorbeeld te geven, voor het gemak houd ik even geen rekening met de BTW:

 

Aankoop:

2200 Tussenrekening verkoop op rekening 50,--

aan 8000 Omzet 50,--

 

Opmaken factuur:

1300 Debiteuren 50,--

aan 2200 Tussenrekening verkoop op rekening 50,-- (deze staat nu dus weer op 0)

 

Betaling factuur

1100 Bank 50,--

aan 1300 Debiteuren 50,--

 

Het voordeel van deze methode is, dat je op rekening 2200 kunt zien waar je nog facturen voor moet versturen en op rekening 1300 welke facturen nog betaald moeten worden.

aan

 

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
  • 0

Voor 2007 is inmiddels alles wel afgesloten, Alle rekeningen zijn voldaan.

 

Ik voer nu dus alle bonnen in het kasboek, ook de met pin betaalde bonnen. Alle inkoopfacturen komen in het bankboek. dat zal een hoop werk worden.. voortaan maar beter bijhouden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.