• 0

Inkomsten uit prive aangekocht vastgoed

Hallo,

 

Ik ben de mogelijkheden aan het bekijken om inkomsten te genereren uit prive aangekocht vastgoed. De volgende 3 opties lijken me intressant. Momenteel woon ik nog thuis.

 

1. Een groot huis kopen waar 2 appartementen van te maken zijn en er 1 verhuren.

2. Een huis kopen voor te verhuren, en op termijn een huis kopen voor zelf in te wonen.

3. Een loods kopen en deze per m2 verhuren aan diverse partijen.

 

Maar nu is mijn vraag hoe worden inkomsten uit prive aangekocht vastgoed belast?

 

Stel dat je uit een vastgoed object van ca 200.000 een huurobrengst weet te genereren van om en nabij 10000, en je moet hier 52% inkomsten belasting over betalen blijft er niet echt veel over.

 

Met een rente van 5% heb je bij 200.000 al 10.000 rente inkomsten.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Huuropbrengsten van het verhuur van vastgoed welke je privé hebt aangeschaft worden niet belast, enkel je vermogen.

 

Houd er wel rekening mee dat je géén recht hebt op hypotheekrente aftrek.

 

Weet je waar ik dit terug kan vinden dat 100% zeker niet belast wordt ?

 

En hoe wordt mijn "vermogen" dan belast? Stel dat ik zonder een hypotheek een pand van 200.000 koop en daar huurbrengten mee ga genereren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

alles vloeit in box III.

 

De inkomstenbelasting kent al een tijd niet meer de bepaling dat huuropbrengsten belast zijn in box 1.

 

Je wordt geacht 4% rendement te halen in box III, dus over alle bezittingen minus schulden die niet in de andere boxen vallen (eigen woning dus niet)

Die 4% is belast tegen 30%.

 

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Huuropbrengsten van het verhuur van vastgoed welke je privé hebt aangeschaft worden niet belast, enkel je vermogen.

 

Houd er wel rekening mee dat je géén recht hebt op hypotheekrente aftrek.

 

Weet je waar ik dit terug kan vinden dat 100% zeker niet belast wordt ?

 

En hoe wordt mijn "vermogen" dan belast? Stel dat ik zonder een hypotheek een pand van 200.000 koop en daar huurbrengten mee ga genereren.

 

 

 

Zoals Mr. Bitaktus zegt valt het in Box 3. Dit betekent dat je elk jaar 30% belasting moet betalen over een fictief rendement van 4%. Oftewel 1,2% over je vermogen in Box 3.

Link naar reactie
  • 0

Ok bedankt, ik had al van diverse bronnen vernomen inkomen van verhuur van een huis/pand gewoon bij je inkomen opgeteld moest worden.

 

 

En stel dat je met 2 mensen een huis van 200.000 koopt dan kun je dus een ieder 100.000 in box erbij tellen ?

Link naar reactie
  • 0

Ok bedankt, ik had al van diverse bronnen vernomen inkomen van verhuur van een huis/pand gewoon bij je inkomen opgeteld moest worden.

 

 

En stel dat je met 2 mensen een huis van 200.000 koopt dan kun je dus een ieder 100.000 in box erbij tellen ?

 

Rogo,

 

Dat geldt alleen bij buitengewoon vermogensbeheer. Daar is bij de verhuur van een enkel pand geen sprake van. Dus zoals gezegd, box 3 en 1,2% heffing over het saldo waardepand - hypotheekschuld. Overigens geldt dit alleen voor het verhuurde deel. Het deel voor eigen bewoning is box 1 ivm de renteaftrek.

 

Als 2 mensen ieder 50% eigenaar zijn van verhuurd OG, dan idd ieder 100K aangeven in box 3.

 

Verder is dit niet echt een ondernemersvraag, dus gaat er conform HL sitevoorwaarden een slotje op. M.i. heb je aan vorenstaande antwoorden voldoende en anders biedt zelfs de toelichting bij de IB aangifte voldoende informatie.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.