• 0

bijstand vs. financiers

hoe kijken financiers tegen een ondernemer aan die uit de bijstand komt. het feit dat ie vanuit de bijstand begint zal ongetwijfeld naar boven komen bij diverse gesprekken en presentaties. maakt dit niet uit voor de financier en kijkt ie puur naar het bedrijfsplan en de zekerheden van de prognoses en de rest van het management. of zijn er nadelen of wellicht wel voordelen aan verbonden?

 

is het daarnaast nadelig dat hij puur alleen een uitgewerkt plan heeft wat verder goed inelkaar zit en dus nog moet beginnen maar eerst een investeerder zoekt?

 

vriendelijk dank voor jullie tijd.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Obrigado,

 

Bedankt voor het aansnijden van wederom een goed onderwerp: ondernemers in de bijstand.

 

Ik zou jou vraag willen beantwoorden met de volgende, imaginaire situatie. Stel je bent een persoon die zich gedurende zijn of haar leven uit de naad heeft gewerkt, veel verschillende ideeën en activiteiten gehad, soms op water en brood moest leven maar veel zaken begonnen en gerealiseerd met ook hier en daar het nodige geluk aan de zijde. Na vele, vele jaren noeste arbeid wordt je uiteindelijk rijk. Zo rijk dat je geld wilt investeren in startende ondernemers want uiteindelijk ben jij ook zo begonnen.

Vervolgens kom je in contact met een persoon die zegt: ik ben een ondernemer in hart en nieren met een fantastisch idee en ik ga het op deze manier realiseren maar ik kan het alleen met uw geld want ik zit in de bijstand.

Zeg nou eerlijk, zou jij deze persoon geloven?

 

Zou je niet als volgt redeneren: het enige wat deze zogenaamde ondernemer op dit moment realiseert is in de bijstand zitten (en waarschijnlijk daarvoor in de WW). Hij of zij is niet bezig met de realisatie van zijn visie, zijn droom. Waarom zou ik die mijn hele leven alles zelf heb moeten doen, alles zelf heb verdiend met mijn blote handen en soms zelfs in de goot heb moeten liggen om mijn droom te realiseren, waarom zou ik deze persoon geloven. Waarom zou ik geloven dat deze persoon voldoende visie, drive, doorzettingsvermogen, vasthoudendheid etc. heeft om zijn droom te realiseren en het bedrijf van de grond te krijgen. Indien deze persoon een echte ondernemer zou zijn dan was hij of zij nooit in de bijstand belandt maar was hij of zij op een of andere manier begonnen met het bedrijf en het krijgen van klanten. Bijvoorbeeld vanuit zijn huis, appartement of zelfs een garage en eventueel met behulp van familie of vrienden of wie dan ook.

 

Mijn advies aan jou is dan ook begin eerst met de realisatie van je droom: start op een of andere manier met je bedrijf en zorg dat je klanten krijgt. Toon aan dat je het kan, toon aan dat je een echte ondernemer bent die iets kan creëren uit niets. Alleen dan wordt je verleden minder belangrijk.

 

Succes ermee!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

ok helemaal duidelijk ties. die gedachtengang die je hier spiegelt deel ik met je. maar stel (ik ga ook ff schetsen ;D )

 

ik heb gewerkt en nu heb ik een technologie bedacht die een ommekeer kan betekenen in de it wereld en waar ik wereldwijd licenties voor denk te kunnen verkopen.

enige is echter dat ik dus veel presentaties moet houden en moet gaan netwerken om bepaalde contracten af te sluiten. nu kan ik die baan dus niet meer houden aangezien ik daar alleen mag werken als ik fulltime daar aanwezig ben. dus neem ik ontslag en begin m'n eigen bedrijfje. dat risico durf ik te nemen aangezien ik ervan overtuigd ben dat dit het gaat worden. dan maar ff op water en brood leven en geen inkomen aangezien ik 4 tot 6 maanden wel kan uithouden. dus ik officieel werkeloos, ga aan de slag met het businessplan en ga het presenteren. ondertussen vraag ik bijstand of ww aan (ben niet zo thuis in dit wereldje dus forgive me if i say things wrong) zodat ik toch nog wat water en brood kan kopen. na enkele maanden heb ik diverse presentaties gehouden, bepaalde joint venture of samenwerkingsverbanden kunnen maken, en ik zet het bedrijfje op met 1 of een paar investeerders.

vervolgens bijstand stoppen natuurlijk en eigen onderneming is geboren. snap je deze manier. of vind je hier iets niet goed aan.

Link naar reactie
  • 0

Ik ken wel ondernemers die uit de bijstand komen en toch een investeerder hebben gevonden. Je moet wel een goed verhaal ebben en tegenwoordig is het lastiger dan een jaar of 5 geleden. Persoonlijk heb ik geen enkel probleem met bijsatnders die een onderneming gaan beginnen. Ik zou echter eerst iets eenvoudigs beginnen, waar je geen investeerders voor nodig hebt (of de BBZ voor kan gebruiken). Dan kan je zelf proeven aan het ondernemerschap en bewijzen (voor jezelf en voor anderen) dat je een goede ondernemer bent.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

dan maar ff op water en brood leven en geen inkomen aangezien ik 4 tot 6 maanden wel kan uithouden. <...> ondertussen vraag ik bijstand of ww aan zodat ik toch nog wat water en brood kan kopen.

 

Ties zegt het allemaal heel netjes en aardig, maar iemand die niet de moeite neemt om wat geld opzij te zetten in de tijd dat hij nog een normale baan heeft, lijkt me nou niet de beste investering. Mijn devies: werk een jaar in de nachtdienst bij een productiebedrijf of als postsorteerder en gebruik die inkomsten om overdag je bedrijfje op te starten. Toon wat karakter!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Overigens is de Bbz regeling er juist voor om startende ondernemers vanuit de bijstand de mogelijkheid te geven een bedrijf te starten.

Mogelijkheden: een jaar inkomensaanvulling (als je nog niet voldoende verdient vanuit je bedrijf) en een maximaal krediet (gewoon met rente en aflossing) van (dat weet ik niet zeker) Euro 30k.

Maar net als met iedere ander vorm van financiering: je moet wel beschikken over een goed plan (levensvatbaar) en jezelf presenteren als ondernemer.

Het plan wordt door een externe adviesinstantie getoetst en daarbij wil wel helpen als je beschikt over launching customers (dus klanten die je produkt willen) en een uitontwikkeld produkt.

Al met al precies zoals met vele financiers.

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.