• 0

BTW over virtuele goederen?

Wanneer je virtuele goederen verkoopt (bijvoorbeeld 'online geld' op een spel als secondLife (of een vergelijkbare, imvu.com etc), moet je over deze verkopen dan BTW betalen?

Het geld wordt weer ingekocht bij anderen, maar daar is natuurlijk geen bon van, en dus niets bekend over BTW (je kunt niet eens zien in welk land diegene zich bevindt).

 

Ik neem aan dat je de inkomsten zowiezo voor de IB moet opgeven, maar het zit het met de BTW?

Google geeft me helaas niet echt een bevredigend resultaat :(

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je levert geen virtuele goederen, maar een dienst waarbij je virtuele goederen kunt gebruiken, dus ja - net als iedereen gewoon BTW afdragen.

 

Edit: ik neem aan dat het hebt over een zakelijke transactie. Zo niet, dan vermoed ik een spoedig slotje... ;)

 

Edit 2: nog eens beter lezend: vergelijk het eens met software. Da's ook niets anders dan bits en bytes die van de ene naar de andere PC gestuurd worden. Daar moet ook gewoon BTW over berekend worden.

Link naar reactie
  • 0

Edit: ik neem aan dat het hebt over een zakelijke transactie.

Ja.

 

Bedankt voor je reactie.

Mag ik een voorbeeldje geven?

 

Stel ik koop 1.000 credits in voor 50 euro van iemand in de virtuele wereld (geen bon, geen idee waar diegene vandaan komt, maar ik heb ze gekocht).

Ik verkoop die credits (al dan niet in stukjes) aan meerdere mensen via een geautomatiseerd systeem, en vang in totaal 80 euro voor die 1000 credits.

 

Mag ik dan wel die kosten van 50 euro gewoon aftrekken? dus dat ik als het ware over 80-50 = 30 euro BTW moet rekenen? Het lijkt me niet zo simpel gezien het feit dat je niet weet waar die kosten vandaag komen, dus dat je niet weet wat voor btw er op die kosten zitten.

Ze zijn dmv logboeken wel allemaal op te vragen, maar ik heb geen bon van die kosten.

Van de opbrengsten heb ik ook logs, maar ook geen facturen naar de klant gedaan (technisch niet haalbaar).

 

Ik ben wel thuis in de normale binnenlandse BTW op normale goederen/diensten, maar hier tast ik even in het duister :)

 

Edit: het is denk ik iets anders dan software, het is een integerwaarde (het aantal credits) in een database die bij de ene gebruiker (koper) wordt verhoogd en bij de andere wordt verlaagd (verkoper), hiervoor betaalt de koper, en voor niets meer.

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie
  • 0

Hmm...da's wel een heel specifiek geval.

 

Laten we het anders bekijken - je mag best van particulieren kopen, en dat dan weer verkopen, maar bij de verkopp moet je eigenlijk, als dat mogelijk is, BTW heffen.

 

Hoe dat in dit geval zit, als je de koper niet kent en geen idee hebt waar in de wereld deze zich bevindt, kan ik je werkelijk niet vertellen. Daar zal een van de experts hier op HL zijn licht eens over moeten laten schijnen,

Link naar reactie
  • 0

Zou het niet mogelijk zijn om hier, net als bij 2e hands goederen, een soort marge regeling te gebruiken?

 

Ik heb die regeling even opgezocht (http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob07/ob07-01.html), en op zich klopt het wel, het zijn gebruike goederen, het is een goed dat van een particulier is gekocht, en die eerste persoon heeft er ooit al eens BTW over betaald, namelijk toen ooit eens iemand die credits bij het 'spel' kocht. In hoeveel handen ze zijn geweest weet je natuurlijk nooit...

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie
  • 0

Lijkt mij dat de fiscus dit ook zo zal zien, margeregeling, mits je dit regelmatig doet. Je moet ook weer niet roomser dan de paus willen zijn en een incidentele bate meteen via de BTW aangifte afdoen.

 

Lees hier de criteria die er zijn voor het ontstaan van de BTW plicht:

https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/169

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Lijkt mij dat de fiscus dit ook zo zal zien, margeregeling, mits je dit regelmatig doet. Je moet ook weer niet roomser dan de paus willen zijn en een incidentele bate meteen via de BTW aangifte afdoen.

 

Lees hier de criteria die er zijn voor het ontstaan van de BTW plicht:

https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/169

 

Groet

Joost

 

 

 

Thanks, ja, het is wel vrij regelmatig. Ongeveer 20 verkopen per dag, een omzet met 6 getallen voor de comma op jaarbasis.

Is het bij die margeregeling alleen niet een probleem dat ik geen 'echte' bon heb van de aankoop?

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie
  • 1

Bij de margeregeling is eigenlijk een inkoopverklaring noodzakelijk. Daarnaast speelt het internationale aspect ook een rol bij de toepassing van de margeregeling en het bijbehorende BTW tarief.

 

Je boort hier echt een nieuw hoofdstuk in de BTW aan. Je weet vaak niet van wie je koopt, uit welk land, maar je wilt wel de BTW goed regelen.

 

Wellicht toch een casus om voor te leggen aan de fiscus....hoewel ik daar geen voorstander van ben

 

Wacht nog even op reacties van anderen

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 2

Ik heb dit 3 jaar geleden toevallig uit laten zoeken door een groot internationaal advocatenkantoor (a la raison van een jaarsalaris ongeveer): de Nederlandse BD vindt het niet erg dat je geen aankoopnota zult hebben, maar je moet de BTW verrekening gaan uitvoeren in het land waar de server staat, IB (met eventueel voorkoming dubbele belasting) en OB. Op zich is dat ook logisch: de koper/verkoper meldt zich immers bij jou...

 

Het totale rapport zou ik ergens in de archieven moeten opduikelen, mocht je geinteresseerd zijn.

 

 

Ook over Madoff werd gezegd dat 'ie absoluut te vertrouwen was...

Link naar reactie
  • 1

Ik heb dit 3 jaar geleden toevallig uit laten zoeken door een groot internationaal advocatenkantoor (a la raison van een jaarsalaris ongeveer): de Nederlandse BD vindt het niet erg dat je geen aankoopnota zult hebben, maar je moet de BTW verrekening gaan uitvoeren in het land waar de server staat, IB (met eventueel voorkoming dubbele belasting) en OB. Op zich is dat ook logisch: de koper/verkoper meldt zich immers bij jou...

 

Het totale rapport zou ik ergens in de archieven moeten opduikelen, mocht je geinteresseerd zijn.

 

 

 

'Waar de server staat', bedoel je dan waar de server staat waarop het spel draait, zegmaar? Dat is Amerika (California).

De server waarop de software staat die de credits als het ware weer in stukjes doorverkoopt, staat weer in Nederland (maar bereikt wel een wereldwijd publiek).

Zowel kopers als verkopers komen uit de hele wereld :)

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie
  • 0

Misschien kun je het geheel of een deel (samenvatting en conclusies) als pdf aan het forum ter beschikking stellen?

 

Verveelvoudiging via een openbaar en door zoekmachines geindexeerd kanaal lijkt me niet het slimste plan, ook al heb ik het zelf betaald: auteursrechtelijk zou ik dan toch ff toestemming moeten vragen, en ik weet, gezien de economische druk op urenschrijvers, het antwoord al :)

 

 

Ook over Madoff werd gezegd dat 'ie absoluut te vertrouwen was...

Link naar reactie
  • 0

Misschien kun je het geheel of een deel (samenvatting en conclusies) als pdf aan het forum ter beschikking stellen?

 

Verveelvoudiging via een openbaar en door zoekmachines geindexeerd kanaal lijkt me niet het slimste plan, ook al heb ik het zelf betaald: auteursrechtelijk zou ik dan toch ff toestemming moeten vragen, en ik weet, gezien de economische druk op urenschrijvers, het antwoord al :)

 

 

 

 

 

EDIT: Peters rapport is (na overleg met hem) inderdaad van dergelijke omvang dat dit auteursrechtelijk beschermd is.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik kick dit topic even omhoog omdat het toch weer de kop op steekt.

 

Zijn er toevallig inmiddels (het is een snel groeiende business) al mensen die ervaring hebben met dit probleem, en een idee hebben hoe dit zit met de belasting (vnml BTW)?

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie
  • 0

Een aanvullend probleem met "BTW gegevens uit het verleden" "kan zijn" de BTW veranderingen wegens diensten die per 1-1-2010 (onder voorbehoud van behandeling in de eerste kamer) van toepassing worden.

In dat opzicht zal je dus weinig of niets hebben aan toepassingen van regelingen zoals die nu gelden.

Er zijn daar wel een aantal uitzonderingen (maar zover mij bekend vallen dit soort diensten daar niet onder), maar voor ICT transacties binnen meerdere Europese landen heb ik gehoord (helaas nog niet op papier gezien) dat er wel afspraken zijn/komen.

 

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.