• 0

Welke dag van de week nieuwe webwinkel lanceren?

Hoi!

 

Ik ben benieuwd of jullie ideeën hebben over welke dag in de week de beste dag is om een nieuwe webwinkel te lanceren waarbij ik ervan uitga dat er publiciteit aan wordt gegeven op een serieuze manier.

 

Ik denk zelf aan maandag of vrijdag. Ik heb nog niet overlegd met PR-adviseurs maar ben gewoon benieuwd naar jullie mening en ervaringen.

 

Groeten, Manon

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik kan natuurlijk wel iets eerder live gaan en alvast mensen uit mijn netwerk laten kijken. Maar ik wil een soort van officiele lancering met nieuwswaarde hebben voor een specifieke dag. Waarbij mijn hoop is dat het enige foutje is dat de server down gaat van al het bezoek ;D

Link naar reactie
  • -2

Hey Manon,

 

Ik ben van mening dat het op iedere gewenste dag mogelijk is. Je zegt zelf als er op een serieuze manier publiciteit gemaakt zal worden dus bij 2 weken van te voren al beginnen met kleine " reminders" of misschien wel iets eerder en zo werken naar DE dag van de lancering.

 

Zakelijk in ieder geval niet op Maandag en Vrijdag en dat kijk ik kan even af van de telefonische verkoop of bepaalde mailing acties. Maandag te druk om alles de week in te plannen ( geen tijd voor de nieuwe website ) Vrijdag blij dat het bijna weekend is ( wat kan mij die site nu nog schelen )

 

Ik moet zeggen dat ik mezelf hier niet in herken maar wel erg vaak tegen kom " in den landen" :)

 

Succes

 

MKB Cursussen is de ideale partner voor al uw Trainingen en Cursussen op gebied van Verkoop, Retail en Sales. Betaalbaar en goede kwaliteit !

 

Wij geven oa : Verkooptraining, Klantvriendelijkheidstraining, Telefonische verkoop, Winkeldiefstalpreventie.

 

www.mkbcursussen.nl

Link naar reactie
  • 0

Je kan op elk gewenst moment online gaan, liever vandaag dan morgen (voordat de marketing loopt).

 

Waarom?

 

- Je kan kenissen en vrienden alvast vragen je site te checken/gebruiken om zo eventuele foutjes er nog uit te halen

- Google (en andere zoekmachines) kunnen alvast een paar keer langs komen.

- Als je er achter komt dat er nog wat om moet, heb je daar nog tijd voor, als je site volledig up and running is wordt het moeilijk snel aanpassingen door te voeren.

 

Hoop dat je hier wat aan hebt,

 

Nick.

Link naar reactie
  • 0

Je kan op elk gewenst moment online gaan, liever vandaag dan morgen (voordat de marketing loopt).

 

Waarom?

 

- Je kan kenissen en vrienden alvast vragen je site te checken/gebruiken om zo eventuele foutjes er nog uit te halen

- Google (en andere zoekmachines) kunnen alvast een paar keer langs komen.

- Als je er achter komt dat er nog wat om moet, heb je daar nog tijd voor, als je site volledig up and running is wordt het moeilijk snel aanpassingen door te voeren.

 

Hoop dat je hier wat aan hebt,

 

Nick.

 

Helemaal mee eens. Ik wil daarnaast ook een soort commerciële lancering doen, dus echt een officiële opening. Ik wil de site daarvoor wel al online hebben.

Link naar reactie
  • 1

Ik denk dat het er vooral vanaf hangt wat voor "campagne" je wilt gaan voeren.

Kranten, radio, TV?

Wij ontdekken dat veel vrouwen op maandagochtend bestellingen plaatsen en veel minder in het weekeinde. Ik denk dat dit komt omdat de vrouwen hun moederschap aan het uitoefenen zijn in het weekeinde en op maandagochtend de kinderen naar de opvang brengen en hun part-time baan uitvoeren. Op het werk is meestal wel internet en de radio staat waarschijnlijk ook aan.

Voor zwangeren kan je denk ik beter de bladen van Wij media en Jonge gezinnen gebruiken, dit zijn de bladen die door aanstaande moeders gelezen worden.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 1

De vraag is dus niet: "Wanneer kan de site online?" Maar: "Wanneer moet het persbericht de deur uit". Wij hebben toevallig ook net een nieuwe shop online (http://babygogo.nl) in dezelfde branche, maar zonder de goed doordachte groene gedachte. Een persbericht is daar dus teveel aan gezien we één van de honderdduizend zijn in Nederland. Waarom ik dat toch vertel...

 

We zijn redelijk lang hiermee bezig geweest. Idee, design, ontwikkeling, testen. Dat neemt best wat tijd in beslag en het is onze eerste shop welke we willen gebruiken om wat ervaring op te doen. Met drie man (commercieel typ, technisch typ en de alleskunner) hebben we maanden tegen de site aangeschopt, veranderd, getest en ontwikkeld. Al die tijd heeft de site op een testdomein gedraaid zonder problemen en naar onze goedkeuring.

 

Dag 1 online op het huidige domein, wat vrienden en kennissen erop gewezen en op een aantal fora's gezet ter bezichtiging. Je snapt al waar ik naar toe wil: 1000 en 1 regels commentaar, allemaal terecht.

 

Met andere woorden, liever niet meteen de grote trom! Gewoon online zetten en een maandje aankijken en vooral veel feedback vragen. Pas als je dat stadium goed doorlopen hebt het persbericht eruit en de grote opening.

Een lekkere kluif of groot bot voor uw hond?

 

Webshopsoftware: http://accret.nl, ontwikkelen in opdracht en eigen beheer!

Link naar reactie
  • 0

Beste Manon,

 

ik zou goed proberen in te schatten tot wat voor bezoekbelasting de media aandacht leidt en zorgen dat tijdens piek(en) technische ondersteuning beschikbaar/besproken is of dat dit op voorhand goed op orde is. Hetzelfde geldt voor het vervullen van bestellingen of opdrachten. Ik heb liever een gestaag groeiende en later constante orderstroom, dan bij aanvang een piek die je lastig met leveranciers kunt verwerken.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

p.s. Ik werk oa. voor een hostingbureau en we krijgen regelmatig berichten van klanten dat er grote toeloop zal zijn na berichtgeving in de media (TV, kranten, tijdschriften). Nu valt dat altijd mee, hoe groot de verwachtingen ook zijn van de klant :D Alleen bij berichtgeving op de grote blogs (geenstijl, slashdot e.d.) waarbij je in een kort tijdsbestek enorme aantallen op je site krijgt kan het zijn dat de infrastructuur begint te kraken.

 

Vraag het dus even na bij je hoster en tien tegen 1 is er geen probleem. Zeker bij publiciteit in de traditionele media zal de toeloop behoorlijk gespreid zijn en dat mag geen probleem zijn. Een site gaat down door piekbelasting, niet door verhoogde bezoekersaantallen over een maand.

Een lekkere kluif of groot bot voor uw hond?

 

Webshopsoftware: http://accret.nl, ontwikkelen in opdracht en eigen beheer!

Link naar reactie
  • 1

Beste Manon,

 

Ik weet niet of je webwinkel al gelanceerd is. Wanneer dit nog niet het geval is het goed dat je op communitys waar je doelgroep zich bevind alvast gaat praten over de lancering.

 

Een succesmodel dat ook in de filmindustrie gebruikt wordt. Je krijgt maanden van te voren al voorstukjes te zien over een bepaalde film zodat mensen ernaar uit gaan kijken.

 

Wat je bijvoorbeeld kan doen is op de URL waar je de webwinkel gaat lanceren in opt in formulier plaatsen waar men hun naam en email kunnen achterlaten zodat je ze een email kan sturen wanneer je de lancering doet.

 

Ik hoop dat je er iets mee kunt.

 

Groet,

Danny Verhoeven

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Manon,

 

Ik weet niet of je webwinkel al gelanceerd is. Wanneer dit nog niet het geval is het goed dat je op communitys waar je doelgroep zich bevind alvast gaat praten over de lancering.

 

Een succesmodel dat ook in de filmindustrie gebruikt wordt. Je krijgt maanden van te voren al voorstukjes te zien over een bepaalde film zodat mensen ernaar uit gaan kijken.

 

Wat je bijvoorbeeld kan doen is op de URL waar je de webwinkel gaat lanceren in opt in formulier plaatsen waar men hun naam en email kunnen achterlaten zodat je ze een email kan sturen wanneer je de lancering doet.

 

Ik hoop dat je er iets mee kunt.

 

Groet,

Danny Verhoeven

 

Hai!

 

Dit wil ik graag doen. Mijn plan is daarom om (DEADLINE DEADLINE ALERT) vanaf half maart een blog online te hebben en daar dan feedback over te gaan vragen. Ik ben een beetje bang dat de fora voor zwangeren en ouders me zien als spammer en dat wil ik natuurlijk voorkomen. Ik wil dit dus ook persoonlijk gaan navragen bij ieder forum waarop ik het wil zetten.

 

Wat het wel lastig maakt, is dat dit heel heel erg veel tijd kost. Er zijn onwijs veel van dat soort fora online, ik ben dus nog op zoek naar statistieken over de best bezochte babyfora, heb daar nog geen tijd aan besteed, is een opdrachtje voor dit weekend.

 

Aan de ene kant wil ik zó graag de boodschap overbrengen en aan de andere kant wil ik dus niet overkomen als spam. Moeilijk vind ik het.

 

@Iwan: daar heb ik niet aan gedacht, interessant!!

@iedereen: ik begrijp de opmerkingen over het rustig van start gaan, zeker ivm de techniek en ik ben me er ook van bewust dat iedere webwinkelier to be graag PR wil en hoge bezoekersaantallen verwacht. Ik ben wel realistisch in mijn verwachtingen en tegelijkertijd wil ik er wel alles aan doen om effect te sorteren. Ik zit niet op een wolkje te dromen over het aantal bezoekers wat vanaf dag 1 zoveel zal kopen dat alles platgaat etc :P Wil er alleen wel echt voor gaan. En wil ook de lancering gebruiken als moment.

 

Misschien is online zetten half mei en dan iets later officieel lanceren ook wel een idee. Voor mijn gevoel was dit een beetje raar, want een lancering is dag 1 ;D. Aan de andere kant is dat ook maar een idee in mijn hoofd ;)

 

Bedankt weer, jullie zetten me aan het denken. Geweldig forum is het toch!

 

Groetjes, Manon

Link naar reactie
  • 1

Met www.alexa.com kun je de bezoekersaantallen van de verschillende fora met elkaar vergelijken!

 

Je krijgt echter in principe alleen relatieve resultaten: je ziet dus alleen hoeveel bezoekers de websites trekken ten opzichte van elkaar. Het is mogelijk meer inzicht te krijgen in de absolute bezoekersaantallen door de fora met een website te vergelijken waarvan je de exacte statistische gegevens wél kent :).

Link naar reactie
  • 0

Antwoord: Welke dag van de week nieuwe webwinkel lanceren: Dinsdag of Donderdag.

 

Korte toelichting:

Maandag en vrijdag zitten te dicht op het weekend, waar mensen vaak druk zijn met schoonmaakacties, boodschappen doen etc. Als voorbereiding richting het weekend, of het goed beginnen van de nieuwe week.

 

Woensdag is een dag, waar de kids maar een halve dag naar school gaan. Denk dat dit een nadelig effect kan hebben, op de tijdsbesteding van jou doelgroep dat al kinderen heeft.

 

Dinsdag en donderdag zijn de dagen waar de week al lekker aan de gang is, mensen kunnen nu de tijd nemen om een website uitgebreid te bezoeken.

 

Het proefdraaien is een goede tip.

Misschien een idee om dit te doen met een basis site, waar alleen de hoofdfuncties in verwerkt zitten. Dit moet wel dezelfde sfeer hebben, maar er nog niet "funky" en "af" uitzien.

Op de dag van lancering, kan je de uitgebreide lay-out lanceren, met eventueel enkele extra functies en/of leuke acties.

Valkuil met proefdraaien is wel dat de lancering misschien niet meer speciaal is. Probeer dit zeker te voorkomen.

 

Is het een idee om een samenwerking aan te gaan met forums, waardoor je niet als spammer over komt. Dag van de lancering een korting of een bonusproduct speciaal voor leden van het betreffende forum. Een code-woord die ze moeten invullen bij de opmerkingen van een bestelling.

 

Succes!

SKY training presents: 'Your presentation S*CKS' - Because you can be different..

Link naar reactie
  • 1

Hi Manon,

 

Ik zou lekker snel gaan proefdraaien en ik vind dat SKY daarbij een paar goede overwegingen aangeeft. Zorg dat je goed voorbereid bent voor HET moment en het niet verspilt :)

 

De doelgroep van je winkel is zwangere vrouwen en ouders in het algemeen. Heb je er al aan gedacht om 10 mei (moederdag) en/of 21 juni (vaderdag) bij je lancering te betrekken? Ik kan me voorstellen dat die dagen interessante dagen zijn om rekening mee te houden en dat je er leuke lanceringsacties mee kunt bedenken ;)

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Zit ik te klikken via de links van Nick N. Dop, kom ik dit tegen:

http://internet-ondernemen-marketing.blogspot.com/2008/11/de-dag-waarop-je-jouw-nieuwsbrief.html

 

Misschien is het iets waar je zelf je eigen promotie mee van dienst kan zijn. Denk dat je er wel iets aan kan hebben.. Is het niet tijdens de lancering dan is het er wel voor of na.

SKY training presents: 'Your presentation S*CKS' - Because you can be different..

Link naar reactie
  • 0

In tegenstelling tot de ervaring van een andere HL'er stijgen mijn bezoekersaantallen juist richting het weekeinde.

Zaterdag en zondag de meeste bestellingen. Weliswaar hebben de ouders kinderen gehele dag over de vloer in het weekend maar als die eenmaal op bed liggen dan winkelen de dames toch blijkbaar graag online. (veel bestellingen in avonduren).

 

 

www.kikibags.nl

Link naar reactie
  • 0

In principe denk ik dat het online zetten niet uit maakt maar per wanneer je hier aandacht aan gaat geven. Is ook al eerder gezegd: combinatie met je marketingactiviteiten. Ben je daar al druk mee bezig geweest dan moet je shop zo snel mogelijk online.

 

Mijn ervaring is dat dinsdag zich uitstekend leent. Dinsdag is niet te dicht na het weekend en vaak een rustige dag waarbij mensen net even meer tijd hebben om zich ergens in te verdiepen. Eind van de week zit weer te dicht bij het weekend.

 

Uiteindelijk denk ik dat je je site het beste eerst stil online moet zetten en het onder een klein publiek laten testen, dan eventuele bugs eruit halen en dan keihard promoten!

 

Veel succes met je shop!

http://www.b2bcontact.nl is een online ondernemersnetwerk. U kunt met dit ondernemersnetwerk gratis online netwerken en zo andere ondernemers ontmoeten. Lid worden is gratis en kost maar een minuutje van uw tijd en kan op http://www.b2bcontact.nl/lid-worden

 

http://www.b2bprojects.nl - B2B website

Link naar reactie
  • 0

Manon,

 

Ik kom je nu best vaak tegen in topics die ook mijn interesse hebben. Je webwinkel betreft, neem ik aan, Green jump. Relavante vraag voor dit topic, is de site al ergens online? Al dan niet op een test omgeving?

 

Voor babygogo.nl gebruik ik bv. shop.accret.nl om te ontwikkelen. Die url is vooralsnog niet geindexeerd door google en dat probeer ik uiteraard ook te voorkomen zodat de ontwikkelomgeving niet in het vaarwater van de echte shop komt.

 

Ben inmiddels erg benieuwd naar je webwinkel, aanpak en assortiment. Niet om te kopiëren overigens ;)

 

 

 

Een lekkere kluif of groot bot voor uw hond?

 

Webshopsoftware: http://accret.nl, ontwikkelen in opdracht en eigen beheer!

Link naar reactie
  • 0

Hou er ook rekening mee dat het indexeren van je website door een Google bot lang kan duren.

Zeker als er nog geen andere websites zijn die naar jou shop linken

Meld je website dus vroegtijdig aan bij google -> http://www.google.nl/addurl/?hl=nl&continue=/addurl

Beetje afhankelijk van hoelang je webshop al op internet staat, kun je besluiten om de googlebot al voor te zijn, door alvast een google adwords advertentie te pakken.

Naderhand als de zoekmachine je url volledig heeft geindexeerd, kun je besluiten om wat zoektermen uit je google adwords advertentie te schrappen om zo iets geld te besparen.

Uiteraard doe je dit alleen met zoektermen waarbij toch wel al door google gevonden word.

 

Succes met de lancering

Informeer ook eens naar de capaciteit van je server.

Als die snel overbelast raakt, dan kan dit een hele nare publiciteit opleveren.

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Aan de ene kant wil ik zó graag de boodschap overbrengen en aan de andere kant wil ik dus niet overkomen als spam. Moeilijk vind ik het.

 

Schrijf een inhoudelijk artikel en sluit af met een alinea "Over Manon", iets in de trant van

 

Over Manon

Blogger Manon ziet het belang van gezonde producten als moeder van 7 en tante van 34 zelf als geen ander in. Ze weet wat er te koop is want ze heeft ervaring opgedaan op het gebied van biologische kinderartikelen als directeur/eigenaar van de webshop GJ. Haar passie is gifvrij speelgoed.

 

 

Sommige blogs zullen het zwart-wit overnemen, sommige zorgen ervoor dat het niet aanlklikbaar wordt en weer andere zetten alleen je bedrijfsnaam erin. Je kunt het ook op dezelfde manier op fora zetten en hopen dat er geen mods meekijken ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het valt te betwijfelen dat de lancering van jouw website zo belangrijk is dat de nieuwsmedia er meteen aandacht aan besteden. Bovendien zijn voor jouw doelgroep week- en maandbladen net zo interessant. Dat maakt de dag van lancering eigenlijk irrelevant. Tenzij je Tuschinski gaat vullen met bekende Nederlanders, is het voor de meeste media een non-event. En die dag is ook helemaal niet het nieuws dat je onder de aandacht wil brengen.

 

Misschien kun je je opwerpen als deskundige op het gebied van veilig en kindvriendelijk speelgoed, bijvoorbeeld door een blog te beginnen waarin je aandacht besteed aan actuele speelgoedontwikkelingen zoals de recall van Chinees speelgoed, de veiligheid van verf en kleurpotloden, het voordeel van hout boven plastic, enzovoort.

 

Een truc die in Amerika wel wordt toegepast, is celebrities een doos producten sturen. Die reageren dan met een bedankbrief, die je weer op je website kan plaatsen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Misschien kun je je opwerpen als deskundige op het gebied van veilig en kindvriendelijk speelgoed, bijvoorbeeld door een blog te beginnen waarin je aandacht besteed aan actuele speelgoedontwikkelingen zoals de recall van Chinees speelgoed, de veiligheid van verf en kleurpotloden, het voordeel van hout boven plastic, enzovoort.

 

Ha, dat doe je al! ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.