• 0

Door fusie van klanten andere inkoopvoorwaarden: kan ik hier iets tegen doen?

Hallo,

 

Ik ben als freelancer werkzaam in de tv wereld en onlangs fuseerde twee van m'n grootse klanten. Gisteren kreeg ik hierover een mailtje van het nieuwe bedrijf. Ze vertelde me dat de inkoop voorwaarden zijn veranderd. De grootste verandering is de betaling. Ze stellen dat een freelancer met een uurprijs binnen 30 dagen word betaald en een freelancer met een dagprijs binnen 60 dagen. Dit wijkt voor mij met de huidige situatie 30 dagen af. Moet ik dit zomaar pikken of kan ik er iets tegen doen?

 

Grt,

Coppola

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Die inkoopvoorwaarden gelden zodra je een nieuwe overeenkomst aangaat. Dan kun je erover onderhandelen. Een bepaling in het contract overrulet die in de voorwaarden, dus als je een kortere betalingstermijn in het contract krijgt dan geldt die kortere termijn.

 

Een andere benadering is om je tarief iets te verhogen, omdat je de rente en het hogere debiteurenrisico wilt compenseren. Als je bijvoorbeeld uitgaat van 4% rente op jaarbasis, dan zou je je uurtarief met 0,33% kunnen verhogen (30/365 * 4%). Wat je voor het hogere debiteurenrisico zou moeten rekenen weet ik niet 1-2-3.

 

Hoe dan ook, het gaat over een heel klein percentage. Ik vraag me af of dit de moeite waard is om je druk over te maken. Ik heb zat klanten die pas na 6 of 7 weken betalen. Ik vind het prima, zolang ze betrouwbaar betalen en ik er geen incassogedoe aan heb.

Link naar reactie
  • 0

Juridische achtergrond:

 

Jij hebt als freelancer een overeenkomst (mondeling of schriftelijk) met de klant. Dat kan de overeenkomst zijn dat de toen geldende voorwaarden van de klant van toepassing zijn of andere afspraken. Overeenkomsten kunnen niet eenzijdig worden veranderd. Jullie moeten het dus beide eens zijn om de afspraken te veranderen.

 

De klant zegt dat er nieuwe inkoop voorwaarden gelden. Zij kunnen wel nieuwe voorwaarden hebben, maar die hebben geen voorrang op jullie al bestaande voorwaarden. Dus inderdaad kan je onderhandelen over de voorwaarden.

 

Natuurlijk is het wel het beste om eruit te komen. Maar het zomaar bij jou afdwingen kan juridisch niet.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.