Ik heb de hele HL site (en google) doorzocht maar ben er nog niet uit. Dus zou ik graag jullie advies willen.
In 2008 ben ik begonnen met een klein internetbedrijfje (eenmanszaak) naast mijn vaste baan. Het betreft een bedrijf rondom een internetsite voor online marktonderzoek. Daar hoort uiteraard ook belastingopgave bij :) ter info; ik voldoe niet aan het urencriterium dus afschrijven van investering is voor mij niet mogelijk.
Ik heb persoonlijk € 10.000 geleend (looptijd 8 jaar) en overgemaakt op mijn bedrijfsrekening. Prive los ik hiervoor €150,- p. maand af. In 2008 is € 3200 gespendeerd aan de website en € 100,- aan de overige kosten.
Nu zit ik te puzzelen met de balans. Centrale vragen:
[*]Is de persoonlijke lening LVM of dien ik het geleende bedrag als prive storting op te nemen?
[*]Is de website Activa of 'slechts' bedrijfskosten?
Hoe kan ik dit voor mij optimaal administratief verwerken? Breng ik de lening als prive gestort in het bedrijf of zet ik de lening op de balans? En hoe verwerk ik de aflossingen dan? De lening heb ik afgesloten voordat ik de eenmanszaak inschreef bij de kvk.
Dit heb ik tot nu toe bedacht:
Scenario 1:
WV rekening:
inkomsten:
4x €150,- prive storting
Uitgaven:
4x € 150,- aflossing lening
€3200 website
€ 100,- overig
WV: € -/- 3.900,-
Balans:
Vaste activa: EV: € -/- 600
Website: € 3200
Liquide middelen: € 6.200 LVM: Lening: €10.000
Scenario 2
WV-rekening
Inkomsten:
€ 10.000 prive storting
Uitgaven:
Website € 3.200
Overig: €100,-
WV saldo: € 6700,-
Balans:
Vaste activa: EV: € 9900,-
Liquide middelen: € 6700
Scenario 3
- website is slechts kosten; activa = € 0,00
Liquide middelen: € 6700,-
EV wordt dan €-/- 3300
Lening is LVM € 10.000
Scenario 4
Website is slechts kosten; activa = € 0,00
Lquide middelen: € 6700
Lening is prive; prive storting a € 10.000
EV is € 6700
Wat zou voor mij het verstandigst zijn? Uiteraard probeer ik zo veel mogelijk terug te krijgen van de belastingdienst (ik zit nog in loondienst) zonder dat ik de boel loop te flessen. Het geld zou ik dan graag verder willen investeren en het bedrijfje uitbouwen.
Graag jullie advies. Alvast bedankt :)
Online vragenlijst of enquête maken? EnquêteTools.nl voor professionele gratis enquêtes.
Respondenten nodig voor uw marktonderzoek? Via RespondentenDatabase.nl heeft u direct toegang tot duizenden respondenten.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Chris Bakker
Chris Bakker
Beste HL'ers,
Ik heb de hele HL site (en google) doorzocht maar ben er nog niet uit. Dus zou ik graag jullie advies willen.
In 2008 ben ik begonnen met een klein internetbedrijfje (eenmanszaak) naast mijn vaste baan. Het betreft een bedrijf rondom een internetsite voor online marktonderzoek. Daar hoort uiteraard ook belastingopgave bij :) ter info; ik voldoe niet aan het urencriterium dus afschrijven van investering is voor mij niet mogelijk.
Ik heb persoonlijk € 10.000 geleend (looptijd 8 jaar) en overgemaakt op mijn bedrijfsrekening. Prive los ik hiervoor €150,- p. maand af. In 2008 is € 3200 gespendeerd aan de website en € 100,- aan de overige kosten.
Nu zit ik te puzzelen met de balans. Centrale vragen:
[*]Is de persoonlijke lening LVM of dien ik het geleende bedrag als prive storting op te nemen?
[*]Is de website Activa of 'slechts' bedrijfskosten?
Hoe kan ik dit voor mij optimaal administratief verwerken? Breng ik de lening als prive gestort in het bedrijf of zet ik de lening op de balans? En hoe verwerk ik de aflossingen dan? De lening heb ik afgesloten voordat ik de eenmanszaak inschreef bij de kvk.
Dit heb ik tot nu toe bedacht:
Scenario 1:
WV rekening:
inkomsten:
4x €150,- prive storting
Uitgaven:
4x € 150,- aflossing lening
€3200 website
€ 100,- overig
WV: € -/- 3.900,-
Balans:
Vaste activa: EV: € -/- 600
Liquide middelen: € 6.200 LVM: Lening: €10.000
Scenario 2
WV-rekening
Inkomsten:
€ 10.000 prive storting
Uitgaven:
Website € 3.200
Overig: €100,-
WV saldo: € 6700,-
Balans:
Vaste activa: EV: € 9900,-
Liquide middelen: € 6700
Scenario 3
- website is slechts kosten; activa = € 0,00
Liquide middelen: € 6700,-
EV wordt dan €-/- 3300
Lening is LVM € 10.000
Scenario 4
Website is slechts kosten; activa = € 0,00
Lquide middelen: € 6700
Lening is prive; prive storting a € 10.000
EV is € 6700
Wat zou voor mij het verstandigst zijn? Uiteraard probeer ik zo veel mogelijk terug te krijgen van de belastingdienst (ik zit nog in loondienst) zonder dat ik de boel loop te flessen. Het geld zou ik dan graag verder willen investeren en het bedrijfje uitbouwen.
Graag jullie advies. Alvast bedankt :)
Online vragenlijst of enquête maken? EnquêteTools.nl voor professionele gratis enquêtes.
Respondenten nodig voor uw marktonderzoek? Via RespondentenDatabase.nl heeft u direct toegang tot duizenden respondenten.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/19832-website-internetbedrijf-activa/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag