• 0

diagnose, ontwerp en implementeren.....

Goedemiddag allen,

Mijn ' maiden' post; daar gaan we.

Ik sta op het punt een pakket aandelen over te nemen om langzaam naar een meerderheidsbelang toe te groeien. De prijs van het pakket is enige tijd geleden bepaald. En toen...POEF... een zeer slecht resultaat, doet de boel even wakker schudden...Zeker omdat we het niet aan hadden zien komen..

De eerste schok ben ik teboven, maar nu moeten we wel aan de slag. Waar zit het lek? Hoe krijg ik de boel op de rit, wat gaat de bank doen, zitten we structureel te hoog met de kosten, klopt de strategie wel, wat ga ik met die aandelen doen, hoe kan het dat we dit niet hebben gezien :-[?

Eerst een financiële analyse. Hoeveel hebben we (brood)nodig, hoe kunnen we het dragen? Het is geen sinecure de bank nu tevreden te houden, maar we gaan het toch proberen.

Om een lang verhaal kort te maken:

Eerste vraag die ik nu tegenkom: Moet ik bij de berekening van de current ratio en het werkkapitaal ook de roodstanden op de rekening courant meenemen? Het lijkt me wel, maar op de een of andere manier nergens te vinden...

Als er interesse is, houd ik jullie op de hoogte van de bankperikelen... wat gaan ze doen en hoe beslissen ze... vanavond eerst maar een biertje...

Roady

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/19835-diagnose-ontwerp-en-implementeren/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Eerste reactie: de prijs van de aandelen zou ik laten herzien ivm het onverwachte slechte resultaat. Als de verkoper dit niet erg ziet zitten kun je eventueel afspreken dat bij gebleken goede toekomstige winsten de prijs achteraf wordt bijgesteld. Dit is niet ongebruikelijk en levert voor jou voor nu in ieder geval het resultaat op dat je met minder geld een pakket aandelen kunt kopen.

Hoe krijg ik de boel op de rit, wat gaat de bank doen, zitten we structureel te hoog met de kosten, klopt de strategie wel, wat ga ik met die aandelen doen, hoe kan het dat we dit niet hebben gezien

Houd je van maand tot maand je omzet bij, afschrijvingen bij ? kosten bij ? Zo ja, dan zou je niet verrast worden. Les en tip: doe dit in vervolg en niemand verrast jou meer.

Voor de berekening van het werkkapitaal maakt de bankstand deel uit van de berekening.

www.reith.nl

• 0

Ik sta op het punt een pakket aandelen over te nemen om langzaam naar een meerderheidsbelang toe te groeien. De prijs van het pakket is enige tijd geleden bepaald. En toen...POEF... een zeer slecht resultaat, doet de boel even wakker schudden...Zeker omdat we het niet aan hadden zien komen..

Hai!

Dat is wel even schrikken denk ik. Verheug je je op een aankoop en dan krijg je dit.

Ik heb een paar vragen:

- Begrijp ik het goed, dat je ze dus nog niet hebt gekocht?

- Is de prijs mede bepaald op de huidige resultaten of iets wat daar verband mee houdt?

- Durf je het aan om te heronderhandelen?

Ik ben het met JeroenR eens dat er ruimte zou kunnen zijn tot heronderhandelen maar dit is zeker niet altijd het geval. Dat was ook je vraag natuurlijk niet.

Ik ben het niet helemaal eens met JeroenR over het werkkapitaal. Het werkkapitaal bestaat uit debiteuren+voorraden-crediteuren. Onder de crediteuren vallen de 'kortlopende' schulden en in een normale situatie reken je de RC niet mee als crediteur omdat je die vaak niet binnen een jaar hoeft in te lossen.

Als je in een vervelende situatie zit met de bank en het wel zo is dat je de RC meteen moet inlossen dan is het dus absoluut wel een kortlopende schuld en neem je deze wel mee.

Succes en hou ons op de hoogte, dan kunnen we misschien helpen als je hulp nodig hebt.

• 0

Dat was zeker schrikken ja... Heronderhandelen is zeker noodzakelijk, de prijs is mede gebaseerd op verwachte winsten. De tip van Jeroen ga ik zeker meenemen. Zo krijgt de verkoper ook waar voor zijn geld..

Ik verwacht dat de bank het krediet zal willen inperken, de beperking neem ik dan ook mee in mijn berekening.. Bedankt voor jullie hulp bij dit eerste stapje... Nu zorgen dat ik iedere maand de juiste info boven krijg...

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar