• 0

crisis, een modewoord of

Beste mede HL-ers. Ik weet dat als ik schrijf dat de crisis, waar we met z’n allen in schijnen te zitten een modewoord is, ik met zoveel feiten om mijn oren wordt geslagen waaruit wel degelijk blijkt dat we in een crisistijd zitten, dat ik me met geen mogelijkheid meer kan redden en mijn ondoordachte uitspraak moet toegeven als zijnde een vlaag van verstandsverbijstering.

Dus…Ik doe dat dan maar niet. Ik ben overigens wel van mening dat dit woord te pas en te onpas wordt gebruikt, maar ik geloof wel echt dat we in een vervelend economisch tijdperk zitten. Echt de afgelopen periode ben ik zoveel tegenstrijdigheden tegengekomen betreffende de crisis dat ik me bijna afvraag of wij ons eigenlijk wel hieruit willen redden en / of we misschien alleen maar wachten tot iemand roept, dat een of ander onderzoek heeft uitgewezen dat de rente goed is, de koopkracht is gestegen, het consumentenvertrouwen toeneemt en de crisis is bestreden. En hop, alles is weer roze en daar gaan we weer..

Het gaat er mij om dat ik echter behoorlijk gefrustreerd geraakt afgelopen week door een aantal zaken en wil deze graag eens met jullie delen. Ik geloof namelijk niet dat ik de enige ben met dit soort ervaringen.

Goed, na de zoveelste fout van een groot, (arrogant) telecom bedrijf heb ik voor de zoveelste keer contact opgenomen met hun helpdesk. Daar hang ik dan voor de zoveelste keer een lange tijd in de wacht, wordt vervolgens voor de zoveelste keer door een onsympathiek persoon te woord gestaan, waar ik voor de zoveelste keer geen kritische noot mag laten vallen. Zij kunnen er toch ook niks aan doen… Ai, daar schoot er toch een stemverheffing mijnerzijds uit mijn mond en ja hoor, voor de zoveelste keer ontstond er een discussie die eindigde bij de teamleider waarvan ik de naam niet mocht weten en die vond dat ik maar mijn gemak moest houden. (ga er even vanuit dat ik volledig in mijn recht stond, anders moet ik alle ins en outs gaan beschrijven en is het resultaat hetzelfde..)

Ik heb die dag dan ook bezworen, Nooit geen zaken meer te doen met dat bedrijf en ben nu al tevreden over dit besluit, maar daarover later meer.

Ik kocht een nieuwe modem, vond het niet optimaal werken en kwam samen met iemand die hier ook verstand van heeft tot de conclusie, dat we in de firewall wat aanpassingen moesten doen.

Niet zeker hoe dat moest belde ik de helpdesk. Je zou verwachten dat je, voor €0.50 per minuut (tot een max van €25.00 voor de rekening van de klant), je toch snel te woord zou worden gestaan. Niets is minder waar en ik mag die €25.00 gewoon betalen en nog van geluk spreken dat €25.00 het max. bedrag is.

Maar ook hier gold, niet te veel over zeggen. Voordat jullie denken dat ik als een beest te keer ga een paar citaten uit het gesprek.

Ik: “Goedemorgen meneer, sorry maar heeft u enig idee hoe lang ik heb zitten wachten?”

Helpdesk: “Nee meneer maar je hebt me nu toch te pakken dus waar kan ik je mee helpen…”

Ik: “Nou door te beginnen misschien wil je even mijn nummer noteren. Mocht de verbinding worden verbroken kunt u me even terugbellen.

Helpdeks: “ Nee meneer dat kan niet. We kunnen niet uitbellen.. “

Vervolgens kom ik tot mijn uiteindelijke vraag, moet meneer het 3 keer navragen en krijg ik als antwoord dat ik eea kan proberen, maar of het werkt wist hij dan niet. Dan moest ik maar even terugbellen als er nog problemen waren…

Het volgende.. Ik had een leuke site gevonden voor on-line agenda’s. Is trouwens een aantal weken geleden trouwens maar schoot me even te binnen. Alles stond me aan, dus ik vroeg om info. Ik wacht nog steeds op die info…

Ik weet het, veel tekst al, maar nog snel de realiteit van gisteren en vandaag wat ik nog wil delen...

Gisteren. Ik ben sportvisliefhebber en aangezien ik een kapotte hengel heb, belde ik de hengelsportzaak om het kapotte deel bij te bestellen. Het was echter druk en de persoon die ik nodig had is er maandag weer, of ik dan zelf kan terugbellen..

Vandaag: Mijn 2 dochtertjes en ik gaan wat drinken in een leuk café in Weert. De jongste stoot direct haar nog volle fles fristi om. Tranen met tuiten. Nadat ik zelf een doekje heb moeten vragen terwijl de serveerster het zag gebeuren en zelf alles op heb moeten ruimen, heb ik, nadat mijn dochter zowat de hele stad bij elkaar heeft gehuild, ook zelf maar even een nieuwe fristi besteld. Ik heb me ook maar verontschuldigd maar mevrouw was erg lief en vertelde dat dit kon gebeuren. Ze vergat natuurlijk niet om een extra fristi op de rekening te zetten…

We gingen ook naar een cd winkel waar ik vroeg om een bepaalde dvd. Die hadden ze niet. De verkoper wist niet of ze nog binnen kwamen, zocht het ook niet op maar was wel behulpzaam. Ik kon het even bij van Leest proberen. Zoals Herman Finkers zei: “En weer verlaat een tevreden klant het pand..”

 

We liepen vervolgens naar een Telecom winkel om mijn abonnement over te zetten ( wat ik dus heel graag wilde..) en wat denk je? De dame die mij hielp, snapte het wel! Tja, ongelooflijk, maar ze was aardig, klantvriendelijk, dacht mee, vond zelfs een oplossing toen de internetverbinding met de kvk eruit lag en liet zich niet van de wijs brengen door mijn hele lieve, zeer vervelende kinderen die alles kapot aan t maken waren, maar ze kregen zelfs een ballon!!

Ik hoop dat toch wel duidelijk is geworden waarom ik mijn frustraties even kwijt wil en waar ik me zo aan stoor.

Wij als ondernemers zijn ook klanten, en we weten dus hoe we als klant behandeld willen worden. Waarom worden die klanten dan niet zo behandeld?

Waarom zijn we in deze periode zo extra zuinig met uitgaven en laten tegelijkertijd de klanten zo gemakkelijk de deur uitlopen? We vinden het allemaal moeilijk om een klant te maken, maar waarom leggen we niet net wat meer aandacht om een bestaande klant te behouden?

Deze voorbeelden zijn slechts van een week maar er zijn er zoveel. Alsof de grootmachten nog steeds denken dat ze alleen op wereld zijn en dat de klant maar naar hen moet luisteren i.p.v andersom.

Waarom wordt niet even begrip getoond voor frustraties na lange wachtrijen en wordt niet even een nummer genoteerd. ( al deden ze maar even net alsof ik als klant belangrijk was)

Ik moet zelf terugbellen naar de hengelsport winkel. Waarom wordt dit initiatief bij de Klant gelegd? Waarom zegt die verkoper niet gewoon,”ik neem even uw nummer op en laat u maandag even bellen”?

Waarom komt die dame in het café niet met een nieuwe fristi en een parapluutje of een ballon voor dat kind? Als het dan ook op de rekening stond maakt mij dat niet meer uit.

Nog even snel een en dan stop ik echt maar tot overmaat van ramp heeft een van mijn dochters een toiletrol in de toilet gedumpt en zit ik met een verstopt riool. Ik bel tijdens dit schrijven de SOS ontstoppingsdienst. 24/7 bereikbaar en ik krijg tot 2 keer in een kwartier een antwoordapparaat. Dit geloof je toch niet??

Mensen, crisisperiode of niet, als we de dingen die we wèl zelf in de hand hebben, ook al zomaar laten schieten, wordt dit er zeker niet rooskleuriger op.

Ik wilde dit even kwijt hoe ik daar over denk. Ik ben het in ieder geval kwijt en dat is ook al weer veel waard.

Groet

Ronny

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Komt me bekend voor!

Alleen euhh..

 

'" Ik heb die dag dan ook bezworen, Nooit geen zaken meer te doen met dat bedrijf "

Nooit geen, dat betekent feitelijk "ja" ;)

 

Wat service betreft: ik verkocht vorige week 2 grote (loodzware) foto's en die man was al helemaal gelukkig...nu had ik nog een ophangrails over (na verkrijgen meer stellingruimte) en gaf dat ook mee...tevens de 2 staalkabels waar de werken aan hingen (materiaal is er op afgestemd) en 16 kleine, losse schroefjes om de rails op te hangen (zodat meneer niet apart voor 16 klote schroefjes naar de bouwmarkt hoeft...)

 

ik kan oprecht melden dat een tevreden klant de deur uit ging!

 

Kleine moeite, kleine on kosten en een groot plezier!!

 

De grote bedrijven denken dat ze macht hebben...maar klant is nog altijd kip, en die moet je plukken koning...tis wel lastig dat je niet veel keus hebt.

Om in de telecom te blijven, veel aanbieders hebben een slechte dekking en dat wil je niet, dus de keuze word al beperkt...en dat weten ze!

 

 

/edit: inzake de crisis: die bestaat niet...het word je aangepraat, niks meer of minder!

Zo was er recentelijk ook het nieuws dat vele bedrijven het personeel eruitgooien, dit ter bezuiniging...maar een studenten uitzendgroep die draaide overuren!

Anders gezegd: bedrijven lozen wel personeel, maar kunnen ze blijkbaar niet missen...er is werk genoeg, dus dan maar goedkope krachten.

 

Als de media nu eens ophoudt met het zeuren over de crisis, dan zijn we al een heel stuk verder!!

 

Link naar reactie
  • 0
Wij als ondernemers zijn ook klanten, en we weten dus hoe we als klant behandeld willen worden.

“Wij als ondernemers (zouden moeten) weten hoe een klant behandeld wil worden en zouden dit indien nodig ook moeten meegeven aan ons personeel .”

Waarom worden die klanten dan niet zo behandeld?

Omdat degene die de klant behandelt in veel gevallen niet de “ondernemer” maar een medewerker is. En of deze medeweker gemotiveerd is, kennis van zaken heeft, “er überhaupt zin in heeft” en handelt in het belang van de “ondernemer / werkgever” laat ik hier in het midden.

 

“de Klant is Koning” is een gezegde uit het verleden en al lang niet meer van de huidige tijd waarin “omzet en winst” voorop staan.

 

“The sky is the limit” en hoe hoger je vliegt, hoe diepe je kunt vallen. Hoe hoger je vliegt hoe ijler de lucht wordt en als het draagvlak (aandeelhouders, klanten, medewerkers, maatschappij, etc.) dat nodig is om hoog te vliegen niet goed onderhouden wordt is een uiteindelijke duikvlucht niet te voorkomen.

Je zou verwachten dat je, voor €0.50 per minuut, je toch snel te woord (geholpen) zou worden gestaan.

Dat mag je ook verwachten als je als enigste klant een winkel binnenstapt, alleen komt het hier ook voor dat je doodleuk de winkel uitgekeken wordt.

 

Dat de “crisis” te pas en te onpas als excuus gebruikt wordt ziet iedereen. Vacatures veranderen in stageplaatsen, flexibiliteit wordt, al dan niet onder valse voorwendselen, opgelegd, verlengen van contracten worden “nogmaals” herzien en noem maar op.

 

Het gaat er mij om dat ik echter behoorlijk gefrustreerd geraakt afgelopen week door een aantal zaken en wil deze graag eens met jullie delen.

 

De zaken die je aangeeft, die frustreren, hebben "niets" met de crisis te maken, maar met de manier waarop mensen in het algemeen met elkaar omgaan. Noem het de maatschappij, de normen en waarden. Het feit dat je eerst je sausjes moet tellen voordat je de drive-thru uitrijdt, iemand schrikt als je "Goeiedag/middag" zegt, de dame/heer van de helpdesk ziet dat er nog 20 wachtenden in que staan en dat jij 15 minuten of langer hebt zitten hangen, je nog steeds in de poep trapt, en zo kunnen we nog even doorgaan.

 

Dat er geen "vervangend" drankje vanaf kon, tja, gemiste kans, zeker als er meer klanten in de zaak aanwezig waren.

 

Ik kan oprecht melden dat een tevreden klant de deur uit ging!

Kleine moeite, kleine on kosten en een groot plezier!!

En een klant die wellicht zelf terugkomt of zorgt voor nieuwe klanten op het moment dat z’n “prachtig hangende foto’s”, onderwerp van gesprek worden.

 

Het zijn de "kleine" dingen die het doen. (zowel in positief als negatief opzicht)

 

Link naar reactie
  • 0

Zeer herkenbare verhalen! Ik kan er ook wel een paar toevoegen maar laat ik jullie dat niet aandoen :P

 

Vooruit, eentje dan: de onbereikbaarheid van de belastingdienst. Je kunt je melden bij een 0800 nummer, en dan na lang gewacht en eindeloze menu's krijg je iemand te spreken die zijn best doet, maar weinig kan of mag. Soms kun je teruggebeld worden, maar wanneer, 'nee meneer daar kan ik niets over zeggen, kan wel een paar (werk) dagen duren.'

 

Je eigen belastingkantoor bellen (ik wil de status weten van mijn aangiftes), of (god verhoede het!) emailen, nee meneer dat kan echt niet hoor... Afspraak maken kan wel, 'Hoe dan? Ik kan ze toch niet bellen?' Een brief schrijven, meneer. In de 21e eeuw,..

 

Van mij mogen de belastingtarieven best 1% omhoog, en dat geld investeren in slimmere communicatie met de BD en andere ambtenaren.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.