• 0

FNV pleit voor opleidingsfonds voor zelfstandigen

FNV pleit voor opleidingsfonds zelfstandigen

Uitgegeven: 7 maart 2009

 

UTRECHT - De overheid moet een opleidingsfonds voor zzp'ers (zelfstandigen zonder personeel) in het leven roepen. Daarvoor pleit Charles Verhoef, de kersverse voorzitter van FNV Zelfstandigen Bouw.

 

''We moeten er serieus rekening mee houden dat zzp'ers in de huidige crisis hun opdrachten zien teruglopen. Als zij bereid zijn zich te scholen voor werk waarvoor wel voldoende opdrachten zijn, is dat goed voor de economie'', zei Verhoef zaterdag na zijn verkiezing tot voorzitter.

 

Bij FNV ZBo zijn 11.000 zelfstandigen in de bouw en hout aangesloten.

 

Zelfstandigen

 

In de huidige economische crisis zijn banken gered en krijgen bedrijven steun, maar Verhoef vindt dat de overheid ook zelfstandigen moet helpen.

 

''We vragen om een stimuleringsmaatregel van de overheid. En wel op een moment dat de zzp'er zelf onvoldoende geld kan vrijmaken voor opleiding en scholing doordat er minder geld binnenkomt'', aldus de nieuwe voorzitter.

 

 

Omscholingscursus

 

FNV ZBo denkt dat met een fonds van 60 miljoen euro zo'n 30.000 zelfstandigen een bij- of omscholingscursus kunnen volgen. Verhoef vindt wel dat de zzp'er de helft van de opleidingskosten moet betalen.

 

© ANP

 

Ik denk wel dat er bereidheid is om kennis te vergaren maar ik denk ook dat ze het voor sommige het meebetalen een probleem kan zijn. :-\

If at first you don't succeed try again

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

FNV bouw & hout... op een of andere manier denk ik niet dat die gaan komen waar het HL publiek veel mee op zal schieten. Zeker dingen als omscholing klinken meer als iets wat je zou doen met personeel van noodlijdende bedrijven dan met zelfstandigen.

 

 

Daar ben ik niet helemaal met je eens. HL publiek is breed en daartussen zit dus ook zzp'er in de bouw ( wat ook breed is). In het afgelopen jaar zijn er genoeg nwe leden hier langs geweest die zich wel bezig houden met de bouw in de een of andere vorm. Softwareontwikkelaars, schildersbedrijf etc. Niet te vergeten de meelezers die zich nog niet hebben gemeld.

 

Dat waarschijnlijk hun voordeel hiermee kunnen halen mits het voorstel aangenomen wordt.

 

Omscholing geldt ook voor WAO'er die misschien fysiek niet kunnen uitoefenen wat ze eerder deden maar toch de liefde voor het vak hebben. Maar de mogelijkheden om wat anders te doen binnen de bouw is lastig. (Geen adequate begeleiding etc.)

Zelfs het UWV is hierin niet zo succesvol.

 

Als de overheid de taak op zich wilt nemen (met of zonder externe partners) om de mensen bij/om te scholen om de kennis binnen het vakgebied te houden onder de paraplu van het ondernemerschap vind ik het een goed idee.

 

 

If at first you don't succeed try again

Link naar reactie
  • 0

Ik denk wel dat er bereidheid is om kennis te vergaren maar ik denk ook dat ze het voor sommige het meebetalen een probleem kan zijn. :-\

 

Sudiekosten en andere (om)scholingsuitgaven kunnen toch tot een bepaald maximum (en onder bepaalde voorwaarden) als aftrekpost opgegeven worden of zit ik hierin fout?

 

Beetje investeren in jezelf is nooit weggegooid ;) toch?!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft hout en bouw:

 

Er valt vrij veel onder hout en bouw..nu heb ik een lijstenmakerij, dat valt ook onder houtbewerking...en dat valt weer onder hout en bouw.

 

Het zijn dus niet alleen maar de sterke jongens in de bouw...

 

Ongetwijfeld..

 

Maar ergens kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de fnv bezig is voor een heel specifieke groep: voormalig werknemers in de bouw die op een gegeven punt als zzp aannemer zijn verder gegaan. Deze groep zit nu natuurlijk in zwaar weer door sterke terugval in de bouw door de crisis, terwijl de zekerheid van loondienst destijds bewust is opgegeven voor een hoger inkomen.

 

Werkgevers in de bouw zullen hun loondieners wel laten omscholen als het mogelijk is, die moeten tenslotte toch doorbetaald worden of ze nou iets bouwen of niet... maar dat geldt uiteraard niet meer voor iedereen die voor zichzelf is begonnen.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk wel dat er bereidheid is om kennis te vergaren maar ik denk ook dat ze het voor sommige het meebetalen een probleem kan zijn. :-\

 

Sudiekosten en andere (om)scholingsuitgaven kunnen toch tot een bepaald maximum (en onder bepaalde voorwaarden) als aftrekpost opgegeven worden of zit ik hierin fout?

 

Beetje investeren in jezelf is nooit weggegooid ;) toch?!

 

 

Dat is idd een mogelijkheid. :)

 

@ Benm

Je hebt gelijk dat er een klein groep is dat bewust voor ondernemerschap heeft gekozen maar het is ook zo dat er jaren systematisch mensen of door ziekte of door andere redenen hun baan hebben verloren die lid zijn van een vakbond etc. (geldt ook voor andere sectoren).

 

FNV is nu bezig met dit groep maar het zal me niets verbazen dat in de komende maanden we van andere groeperingen ga horen. ;)

If at first you don't succeed try again

Link naar reactie
  • 0
FNV is nu bezig met deze groep maar het zal me niets verbazen dat in de komende maanden we van andere groeperingen gaan horen.

 

In mijn ogen al een gemiste kans, ze hadden wellicht eerst naar de hele achterban moeten kijken, al vorens zich voor een bepaalde groep sterk te gaan maken.

 

We hebben toch "allemaal" last van de huidige situatie en ik hoop niet dat we nog maanden moeten wachten voordat we van de andere groeperingen wat gaan horen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

FNV is nu bezig met deze groep maar het zal me niets verbazen dat in de komende maanden we van andere groeperingen gaan horen.

 

In mijn ogen al een gemiste kans, ze hadden wellicht eerst naar de hele achterban moeten kijken, al vorens zich voor een bepaalde groep sterk te gaan maken.

 

We hebben toch "allemaal" last van de huidige situatie en ik hoop niet dat we nog maanden moeten wachten voordat we van de andere groeperingen wat gaan horen.

 

 

Zeker weet ik het niet (ik ga vanuit mijn eigen gevoel) maar er zal heus wel gekeken hebben naar de hele achterban. Maar zoals altijd in politiek gaat moet je eerst stukjes uitlichten en dan hopen dat je daarna doormag. :-\

 

Helaas deze dingen nemen zoals altijd te veel tijd voordat er beweging in komt crisis of niet. Intussen moeten we zo goed of zo kwaad elkaar bijstaan waar het kan.

 

 

 

If at first you don't succeed try again

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.