• 0

Zie even door de bomenhet bos niet meer... starter ;)

Hallo allemaal,

Ik ben al aan het rond zoeken geweest maar kan nog geen antwoord vinden wat ik zoek.

 

Ik ben sinds mei officieel een eigen bedrijf.

Ik geef RT aan kinderen. Ik heb dus geen spullen die ik verkoop en inkoop, ik hoef ook geen BTW af te dragen en te rekenen.

Sinds oktober ben ik echt gestart met RT geven.

 

Ik heb alle inkomende/uitgaande facturen bijgehouden in excel.

Het gaat om 20 inkomende en 5 uitgaande. Ik heb ook nog geen winst gemaakt.

 

Daarnaast heb ik ook gewerkt bij mijn werkgever.

 

Ik heb geen winst dus hoef ik bij mijn gewonen IB (samen met mijn man) toch verder niets in te vullen???

En de IB voor mijn praktijk moet via de site van de belastingdienst maar daar moet ik nog voor bellen (had inlog nodig)

 

Moet ik voor zo weinig facturen ook iemand van buitenaf in dienst nemen?? (Boekhouder oid) Ik weet even niet waar ik moet beginnen, dus ben ik hier maar gaan speuren.

 

Alvast bedankt voor het meedenken en ik ga weer verder zoeken.

Pieternelleke

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heej hallo eigenlijk hebben wij een soortgelijke vraag:

 

Ik ben een ambulante kapster (thuis kapster) en ben vorige jaar Juli begonnen ,hou zelf mijn inkomsten etc bij via excel totale inkomsten is ruim onder de 10000,-, qua uitgaven heb ik nagenoeg niets (doe alleen knippen) en btw aangifte hebben we al gedaan, ben ik nu verplicht om mijn aangifte te laten doen?

 

Anne.

 

Link naar reactie
  • 0

Je bent in deze situaties nooit verplicht om je aangifte uit te besteden aan een boekhouder. Dat is je eigen keuze. De enige eis die de Belastingdienst stelt, is dat je correct je aangiften doet. Kun je dat zelf, dan mag je dat dus uiteraard allemaal zelf doen.

 

Toch kan ook in deze gevallen een boekhouder interessant zijn: een boekhouder kan je goede tips geven, boekt gegevens slimmer waardoor je voordelen zou kunnen behalen, weet meer van aftrekmogelijkheden en helpt bij het op het juiste moment doen van de juiste zaken.

 

Ik persoonlijk vind de nachtrust die ik daardoor krijg, de euro's die het kost zeker waard.

Link naar reactie
  • 0

Zowel voor Pieternelleke als Anne: hebben jullie als ondernemer aangemeld? Zo ja, dan heb je van de belastingdienst een brief gekregen of de BD je als ondernemer ziet. Dan moet je de IB voor Ondernemers aangifte doen. Je hebt dan ook een login naam en password gekregen voor het ondernemersdeel van de BD website, waar je je aangiftes en aangifte software kunt vinden.

 

Als de BD je niet als ondernemer ziet, vul je de IB voor particulieren en en geef je de inkomsten op als 'resultaat overige werkzaamheden'.

 

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Je bent in deze situaties nooit verplicht om je aangifte uit te besteden aan een boekhouder. Dat is je eigen keuze. De enige eis die de Belastingdienst stelt, is dat je correct je aangiften doet. Kun je dat zelf, dan mag je dat dus uiteraard allemaal zelf doen.

 

Toch kan ook in deze gevallen een boekhouder interessant zijn: een boekhouder kan je goede tips geven, boekt gegevens slimmer waardoor je voordelen zou kunnen behalen, weet meer van aftrekmogelijkheden en helpt bij het op het juiste moment doen van de juiste zaken.

 

Ik persoonlijk vind de nachtrust die ik daardoor krijg, de euro's die het kost zeker waard.

 

eens, echter de kosten die hieraan zijn verbonden liggen nogal aan de hoge kant als je kijkt naar wat de inkomsten zijn van mij. (moet er ongeveer 2 a 3 maanden voor werken)

Link naar reactie
  • 0

Ha Fred,

Bedankt voor de heldere uitleg.

Ik heb me ingeschreven bij de kvk en ook het belastingformulier ingevuld voor startende ondernemers. Daarna heb ik een brief gehad met de bevestiging dat ik vrijstelling heb van BTW.

 

Inlognaam kan ik me niet herinneren, ga het zo gelijk even nazoeken.

 

Groeten Pieternelleke

Link naar reactie
  • 1

Hallo allemaal,

 

 

Allereerst moeten jullie weten dat de fiscus een onderscheid maakt in een tweetal " ondernemers" :

1. ondernemer voor de omzetbelasting

2. ondernemer voor de inkomstenbelasting

 

Ondernemer voor de omzetbelasting ben je al vrij snel:

Lever je goederen en/of diensten, dan wordt je al geacht ondernemer voor de omzetbelasting te zijn en dien je 19% of 6% BTW in rekening te brengen.

Het BTW-tarief dat je moet hanteren is afhankelijk van de goederen of diensten die je verricht (kappers vallen voorlopig nog onder 6%).

Je kunt inderdaad ook onder een vrijstelling vallen, bij twijfel altijd navraag doen bij de fiscus want niets is zo vervelend als je bij een controle aangeslagen wordt om alsnog BTW te betalen.

 

Ondernemer/ZZP voor de inkomstenbelasting:

Hierin kun je een onderverdeling maken in 3 groepen, waarbij ik nu 2 groepen benoem daar deze van pas komen bij jullie vragen.

 

1. Ondernemer/ZZP met inkomsten uit overige werkzaamheden

2. Ondernemer/ZZP met winst uit de onderneming

 

De kenmerken van de ondernemer/ZZP met inkomsten uit overige werkzaamheden:

- werkt minder dan 1225 uren per jaar

- is wellicht nog parttime werkzaam voor werkgever

- heeft relatief weinig resultaat behaald (de omzet minus de uitgaven)

- geringe investeringen

m.a.w. nog kleinschalig

Je kunt dan het resultaat dat je hebt behaald inderdaad opgeven in je gewone aangifte inkomstenbelasting als "resultaat uit overige werkzaamheden".

Resultaat is dan de opbrengsten minus de uitgaven.

Ben je niet BTW-plichtig zijn het de opbrengsten/uitgaven incl. BTW.

Ben je wel BTW-plichtig, neem dan de opbrengsten/uitgaven excl. BTW.

 

 

Let hierbij wel op dat je over dit inkomen niet alleen inkomstenbelasting verschuldigd bent maar ook zgn. ZVW.

 

Kenmerken van de ondernemer/ZZP met resultaat uit de onderneming:

- werkt voor meer dan 1225 voor je eigen onderneming

- investeren in bedrijfsmiddelen

- ondernemer profileert zich professioneel naar buiten toe: dit kan met briefpapier, advertenties

- heeft diverse klanten waarvoor afwisselend diensten worden verricht/goederen worden geleverd

m.a.w. grootschaliger

Je zult dan een aangifte moeten doen van de winst, dit is een aangiftebiljet voor ondernemers waarin de jaarrekening verwerkt moet worden.

Als je hier geen verstand van hebt, laat dit dan over aan iemand die dat wel heeft.

 

 

Succes allemaal bij het ondernemen!!

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Jonkie

 

bedankt voor de post. Hoe zit dit nu als je (zoals ik waarschijnlijk) midden in het jaar gaat opstarten? Dan zal het moeilijk worden om de 1225 uren nog te halen. Ik vermoed dat het eerst wat kleinschaliger gaat zijn, voordat ik meerdere klanten kan bedienen, zowel als consultant, maar ook door verkoop van eigen producten.

Moet ik dan wachten totdat ik alle klanten aan boord heb, of is het zinvoller om direct al in te schrijven en aan te melden bij de kvk en belastingdienst?

 

vriendelijke groet

Peter

Link naar reactie
  • 0

Dag Peter,

 

Voordat je gaat starten is het belangrijk om na te gaan of je t.z.t. BTW-plichtig bent.

Zo ja, dan ongeveer 8 weken voor de daadwerkelijke start inschrijven bij de KvK en dan zul je vanzelf bericht krijgen van de fiscus via het zgn. formulier startende ondernemer om nadere informatie aan haar kenbaar te maken c.q. om een eventueel BTWnr. te krijgen.

 

Wat betreft jouw vraag over het aantal klanten: je hoeft echt niet veel klanten te hebben om als ondernemer aangemerkt te kunnen worden, maar het aantal uren is wel belangrijk in jouw geval.

Hou deze uren van nu af aan goed bij, liefst voorzien van omschrijving, ook de uren "in aanloop van oprichting" tellen n.l. mee.

Dan kan mede hiermee aan het einde van dit jaar altijd bepaald worden of het door jouw behaalde resultaat aangemerkt moet worden als "resultaat uit overige werkzaamheden" of als "winst uit de onderneming".

 

Ik wil me hierbij meteen nog even aansluiten op andere reacties op dit forum : op de site van de fiscus www.belastingdienst.nl, vind je echt veel info.

 

Groetjes en succes met het opstarten van je onderneming!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.