• 0

Stichting en VOF structuur

Beste mensen,

 

Voor een project had ik samen met mijn zaken partner een constructie met een stichting voor ogen, na een gesprek met de notaris heeft hij dit "afgeschoten", helaas was ik er zelf niet bij dus vandaar dat ik mij vraag hier even stel.

 

de situatie:

 

Ik: eigenaar onderneming (eenmanszaak) en in eigenaar stichting

Partner: eigenaar eigen onderneming(VOF) en ook eigenaar van de zelfde stichting.

 

als we nu klanten werven wilden we deze een factuur sturen van de stichting en dan later een factuur van onze eigen zaak naar de stichting (voor de door ons gemaakte kosten) (het gaat om verhuur van goederen die in beheer zijn van de stichting).

 

De stichting maakt geen winst maar heeft wel kosten, waar onder de factuur van een van de eigenaren.

 

mijn vraag is dus, valt dit onder het zelfde als winst van de stichting naar de oprichters.

 

uiteraard is het ook anders op te lossen maar we hadden dit in gedachte omdat dit het goedkoopste en het gemakkelijkste is.

 

De situatie die de notaris opperde is als volgt:

 

de goederen van de stichting worden gehuurd door onze nieuw op te richten VOF, deze goederen worden dan weer door verhuurd aan de klant.

 

Een van de redenen dat we voor de eerste situatie willen gaan is de aansprakelijkheid, niet dat we dingen gaan doen die niet legaal zijn of gevaarlijk zijn, maar toch en uiteraard is dit de goedkoopste oplossing.

 

wat is jullie mening? valt de eerste situatie onder winst naar oprichters?

 

 

kijk op www.we-DE.nl voor onze website

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een stichting is niet geschikt als ondernemingsvorm. De stichting mag winst maken, maar als je uitkeringen gaat doen moeten deze een ideëel of sociaal doel hebben. (en dat is jullie geldbuidel niet ;))

 

Bovendien ga je je al snel mengen in het economisch verkeer en dus concurreren. Dan ontstaan ook de belastingplichten.

 

Ik zou dit ook geen geschikte constructie vinden om op te zetten.

 

Waarom wil je deze conctructie? Wat is de achterliggende gedachte? Alleen de kosten?

 

Zo ja, maak je denk ik een aantal denkfouten. Waar zitten de kostenbesparingen volgens jou?

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Hey,

 

bedankt voor de reacties, ik heb ook helemaal geen ervaring met stichtingen dus vandaar mijn amateur vraag ;)

 

Het idee was om ons samenwerkingsverband op deze manier samen te geven want dan hoeven we enkel een stichting op te zetten, de kosten waren niet de enigste reden, Maar er moest zeker een stichting komen (stichting beheer "industrieel erfgoed").

 

maar goed, mijn vraag is beantwoord dus hartelijk dank voor de reacties!

kijk op www.we-DE.nl voor onze website

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.