• 0

Hoe splits ik internetplusbellen zakelijk vs prive

Goedemorgen,

 

Ik ben zzp'er en heb internetplusbellen (ADSL en telefonie ineen) via KPN.

Nu staat er op de KPN faktuur geen splitsing in ADSL en Telefonie. Het is 1 premie.

Maar ik wil graag het ADSL deel opvoeren als zakelijke kosten maar welk percentage van de maandelijkse premie moet ik dan nemen ? Het telefonie deel is gewoon prive.

 

Alvast bedankt. Groet Jeroen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

als de belastingdienst jou komt vragen om nota's. Hoe ga je dat dan oplossen? Verwijzen naar het HL forum?

 

Mij dunkt dat je óf KPN moet vragen om een gespecificeerde nota, óf de nota volledig prive of zakelijk betalen. Als je dan kiest voor zakelijk zul je dat moeten (kunnen) onderbouwen.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0
Als je dan kiest voor zakelijk zul je dat moeten (kunnen) onderbouwen.

 

Weet je dat zeker? Op de site van de BD staat "Telefoonanbonnement thuis" toch heel duidelijk als 0% aftrekbaar vermeld.

 

Dit blijft een lastig onderwerp, merk ik. Als ik geen eenmanzaak had, had ik geen KPN-telefoonabonnement, en ondanks dat mag ik de kosten ervoor niet aftrekken.

Link naar reactie
  • 0

Hm staat er inderdaad duidelijk vermeld....maar vraag me toch af of er niet over gediscussieerd kan worden. Want stel je neemt de abbo puur voor de internet, je kan die nu eenmaal niet zonder telefonie doen, en je stopt die in de boekhouding volledig onder internetkosten? Voor hetzelfde geld staan ze er niet bij stil dat bij dat abbo toevallig ook bellen hoort....

Link naar reactie
  • 0

Maar natuurlijk! Telefoonabo thuis valt er buiten.

De zakelijke gesprekskosten niet. Dat betekent dus dat er een gespecificeerde nota moet komen. Als er alleen zakelijk gebeld wordt is het een kwestie van onderbouwen dus. Bij veel abo's zijn de gesprekskosten al doorberekend, je kunt dan onbeperkt naar vaste telefoons bellen

 

Misschien was mijn eerste antwoord iets te kort door de bocht. ;D

 

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Als er alleen zakelijk gebeld wordt is het een kwestie van onderbouwen dus.

 

Dus als ik het goed begrijp kan ik, als ik het aannemelijk kan maken dat ik die alleen zakelijk gebruik, de abonnementskosten van dat thuisabonnement wel aftrekken?

 

Ik blijf het namelijk onduidelijk vinden, dat hele telefoongedoe. Ik heb een vaste telefoonlijn omdat ik ADSL heb, en gebruik die eigenlijk niet om te bellen - ik wordt soms wel gebeld, en 0800-nummers bel ik er ook mee. Verder heb ik een mobiel abonnement met 150 belminuten die ik lang niet opmaak (gemiddeld nog geen 50 minuten per maand).

 

Zou het nou voor de belastingdienst zo ontzettend bezwaarljik zijn als ik beide abonnementen volledig als zakelijk aanmerk?

Link naar reactie
  • 0

Dat zou MIJN standpunt zijn. In mijn dagelijkse praktijk kom ik dit echter totaal niet tegen, dus wellicht word ik hier terecht gewezen door iemand die dit vaker heeft meegemaakt. Dat vind ik ook niet erg, als er maar een passend antwoord uitrolt voor de vraagsteller.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Laatste praktijkuitspraak die ik van de fiscus kreeg (in het geval van geen zelfstandige werkruimte dus aanlsuiting in huis)was:

Abonnementskosten telefoon + internetaansluiting niet aftrekbaar. Uitsluitend kosten van zakelijke telefoontjes zijn aftrekbaar.

Wel was de BTW over het zakelijk gebruik (ondernemer voor de omzetbelasting) aftrekbaar. Hierbij is dus de verhouding privé/zakelijke telefoontjes en privé/zakelijk gebruik internetaansluiting van belang.

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Laatste praktijkuitspraak die ik van de fiscus kreeg (in het geval van geen zelfstandige werkruimte dus aanlsuiting in huis)was:

Abonnementskosten telefoon + internetaansluiting niet aftrekbaar.

 

Absurd, toch eigenlijk. Als ze het nog andersom deden - in principe als zakelijk aanmerken mogelijk, en prive gebruik verrekenen - dan zou ik er prima begrip voor kunnen hebben.

 

Nu gebruik ik iets voor meer dan 90% zakelijk, en de kosten daarvan mag ik niet aftrekken.

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen allen,

 

Allereerst hartelijk dank voor jullie snelle feedback.

Heb me erg verbaasd over het feit dat een internetaansluiting niet aftrekbaar is zoals Marjan meldt. Internet is in deze tijd toch onmisbaar als ondernemer.

Goede tip over de aftrekbare BTW voor het zakelijke deel. Alleen loop ik voor deze berekening weer aan tegen het feit dat ik geen gesplitste premie heb met Internetplusbellen. Ik heb 0 zakelijke gesprekken via de vaste telefoon (heb ook al zakelijke mobiel). Ik kan wel een verhouding zakelijk/prive voor de internetaansluting aangeven maar de internet kosten zijn niet duidelijk omdat het een 1 premie is (destijds leek het een voordeel maar ik denk dat ik beter weer terug kan naar een aparte ADSL lijn.

 

Nogmaals bedankt allemaal !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.