• 0

te betalen inkomstenbelasting/omzetbelasting als schuld opnemen tbv aangifte IB

Ik ben een startende ondernemer en nu aan het worstelen met mijn eerste aangifte IB. Als ik deze invul blijkt welk bedrag ik aan inkomstenbelasting moet afdragen. Nu is mijn vraag of ik dit bedrag in de balans moet opnemen onder de kortlopende schulden in het aangifteformulier. Dit kan dan pas nadat je het formulier hebt ingevuld.

Moet ik ook de te betalen omzetbelasting over het vierde kwartaal als kortlopende schuld opnemen?

Misschien simpele vragen maar voor een starter is het antwoord moeilijk te vinden in de wirwar van regels en info.

Alvast dank voor de reacties!

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Het bedrag dat je aan IB moet betalen neem je NIET op in de boekhouding van je onderneming! Dat bedrag betaal je nl als privepersoon aan de belastingdienst, en heeft niets met je onderneming an sich te maken.

Te betalen omzetbelasting heeft ook niets te maken met de IB aangifte. In de winst- en verliesrekening van je boekhouding is al rekening gehouden met de te betalen BTW en dat heeft mede de winst beinvloed. (Dus is dat al meegenomen). Niet nog eens dus.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 1

Je te betalen omzetbelasting staat wel als kortlopende schuld op de balans. De inkomstenbelasting niet, zoals Fred zegt, dit is een privé aangelegenheid.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar