• 0

Omgaan met rente als contract van particulier naar ondermening gaat?

Beste Higherlevels,

 

Ik zit met de volgende casus en ik vroeg me af hoe ik hiermee moet omgaan.

 

Ik heb particulier een auto gekocht. De ene helft heb ik contant betaald en de andere helft heb ik laten financieren.

Deze auto was dus particulier gekocht. Ik declareerde kilometers op basis van 0,19 cent.

 

In oktober heb ik mijn eenmanszaak omgezet in een BV. Redenen ten grondslag was fiscale aspecten.

Mijn auto heb ik aan mijn BV verkocht en dus kwam deze op de balans.

 

Mijn contract bij de financiering maatschappij liep gewoon door als particulier. Aangezien je heel veel moet regelen kun je niet in een keer alles omzetten. En de financiering maatschappij wou het contract wijzigen pas als mijn BV daadwerkelijk was opgericht. Maar in de tussentijd ging de betalingen gewoon door.

Midden december is mijn BV helemaal opgericht en eind januari is de auto op de BV overgezet en contract bij de financiering maatschappij omgezet.

Vanaf oktober tot en met eind januari heb ik als particulier de maandbedragen voldaan aan de financiering maatschappij voldaan. Daarin zat een grote deel aflossing en een deel rente in verwerkt. Volgens mijn administratie was de auto wel al die tijd op de balans van de onderneming. Dus die maandbedragen die ik als particulier heb voldaan is een schuld voor de BV.

 

De vraag is nu:

1. Moet ik nu als particulier nog een keer rente in rekening brengen omdat ik geld aan mijn BV heb geleend?

2. Als ik dit doe dan betaald de BV twee keer rente, eentje bij de financiering maatschappij en eentje bij de DGA. Is dit niet dubbel op?

3. Hoe dien je met deze situatie om te gaan?

 

Met vriendelijke groet,

 

JK.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Joost,

 

Inbreng was ruisend. De auto was geen onderdeel van de inbreng geweest. De auto is pas vanaf 1 oktober 2008 op de balans gekomen. Maar op dat moment was ik de maandbedragen nog particulier aan het overmaken. Dus al die tijd heeft de BV een schuld opgebouwd! Maar in de maandbedragen zitten ook een deel rente in verwerkt die de financieringmaatschappij in rekening brengt. Maar over de schuld dat de BV aan mij heeft opgebouwd moet normaal ook rente in rekening gebracht worden. Dus er wordt twee keer rente berekend. Is dit goed? Of moet het anders gedaan worden?

 

Groet,

JK

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 306 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.