• 0

17-jarige scholier incidenteel betalen voor klus

Beste ondernemers,

 

Hierbij (alweer) een vraag van mij! Voordat men roept: over dit onderwerp is al veel geschreven... Ik heb de Zoek-knop gebruikt, maar toch niet precies gevonden wat ik zocht ???. Daarom hoop ik dat hier iemand me er mee kan helpen.

 

De situatie is als volgt:

[*]Mijn (toekomstige) bedrijf ontwikkelt webdiensten

[*]Die webdiensten moeten geprogrammeerd worden, dat doet een programmeur (17 jarige scholier, betaling per project, geen uurtarief o.i.d.)

[*]Deze programmeur krijgt dus incidenteel, per opdracht, een vooraf afgesproken bedrag betaald na oplevering. Hij heeft meerdere opdrachtgevers, ik gok zo'n 4-5 per jaar. Het kan wel zo zijn dat hij aan mij het meeste verdient, met (ik denk) 2-3 opdrachten per jaar

[*]Hij is niet ingeschreven als freelancer/bedrijf/o.i.d., en is dat ook zeker niet van plan te doen

 

Hoe oh hoe ga ik hem nu legaal betalen? Kan ik hem gewoon het bedrag betalen na oplevering, en dat zonder factuur van hem maar met bijv. een kwitantie in de boekhouding doen? En is hij dan gewoon de verantwoordelijke voor het juist aangeven bij de Belastingdienst, als Inkomsten uit overige werkzaamheden, ofzo?

 

Of kan ik me er niet zo makkelijk vanaf maken en denkt de Belastingdienst al snel dat ik iemand in dienst heb (wat dus absoluut niet zo is)? Ik kan dat vermoeden immers niet afvangen met een VAR-verklaring omdat hij niet ingeschreven staat (en als minderjarige überhaupt nooit aangifte doet, voorzover ik weet).

 

Of kan hij dan gezeur verwachten dat hij aan het economisch verkeer deelneemt en zich als zelfstandige moet inschrijven?

 

Of maak ik me teveel zorgen, en kan ik zonder problemen best wel een paar keer per jaar een scholier zijn welverdiende beloning betalen?

 

Ik ben benieuwd!

 

Michiel.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoe oh hoe ga ik hem nu legaal betalen?

 

Zonder VAR-WUO: salaris, desgewenst via een uitzendbureau of payrollservice.

Die laatste twee opties (uitzendbureau/payrollservice) zullen teveel kosten met zich meebrengen in vergelijking met wat ik hem wil betalen (dat weet ik eigenlijk wel zeker). Verder is er dus geen andere optie dan salaris, en dus een dienstbetrekking aangaan?

 

@Jeroen - ik heb hem gemaild met de vraag over welk type opdrachtgevers hij tot nu toe heeft. Ik weet dat het sowieso één bedrijf is, die weer een website heeft waarbij de leden ervan geld kunnen verdienen, en waar mijn programmeur dan via uitbetaald krijgt alsof hij het geld daadwerkelijk heeft verdiend met die desbetreffende website... Ingewikkeld, niet helemaal netjes volgensmij, en bij mij in ieder geval niet mogelijk.

Link naar reactie
  • 0

Waarom denk jij dat totale loonkosten zoveel voordeliger zijn voor een incidentele werknemer dan een payroll-bedrijf?

Dat belichtte ik niet duidelijk, ik verwacht dit absoluut niet. Ik denk dat zowel payrolling als hem in dienst nemen te duur is.

Waarom moet het legaal, het zal toch niet om duizenden euro's gaan?

 

Veel scholieren doen klusjes voor bedrijven en worden daar gewoon handje contantje voor uitbetaald.

Niet echt netjes... Maar ik hoef niet bang voor gezeur te zijn? En is het niet opvallend als ik, zeg, opeens €600,- contant opneem van mijn zakelijke rekening? Overigens zal het per jaar denk ik wel snel om en nabij de €1.000,- liggen, alles bij elkaar opgeteld.

Link naar reactie
  • 1

Je kunt toch kleine bedragen opnemen en boeken als privé opname ? Ben je van een hoop gez.... af.... en voorkomt een hoop rompslomp. Zeker met zo'n klein bedrag....

 

Ik ga wel met je mee en vind het netjes dat je het keurig wilt doen. Maar soms bespaar je jezelf gewoon veel ellende door het op bovenstaande manier te doen !

 

Toi-toi

 

Marcel

Link naar reactie
  • 0

Super voor jullie reacties. Ik ben er wel uit denk ik :P.

 

Overigens: kan er misschien nog een klein ongerelateerd vraagje bij, in dit topic? Ik hoor hier nu, en zie het wel vaker, mensen spreken over "inboeken als privé opname". Nu vraag ik me af: inboeken? Wat houdt dat precies in? Ik heb me wel verdiept in de specifieke aspecten van het boekhouden zoals de facturen bijhouden, de omzet(belasting), de winst, periodiek de winst- en verliesrekening, de balans, et cetera. Maar wat houdt louter "inboeken" in? Wat moet ik me daar bij handeling bij voorstellen? ???

 

Vraagje van de zo-ongeveer-leek :).

Link naar reactie
  • 0

Prive opnamen zijn opnames die je doet van je zakelijke rekening. Dit is omdat je in principe geen salaris hebt vanuit een eenmanszaak.

 

Ik vind het advies om zwart uit te betalen opzich begrijpelijk maar aan de andere kant is het natuurlijk totaal geen structurele manier van werken. Daarnaast zie je vaak dat bedrijven die dit doen zich uit de markt prijzen (te laag wel te verstaan) waardoor het oneerlijke concurrentie wordt. Kortom: Nee, niet de goede weg.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

@djluc : helemaal met je eens ! Is geen "goede" manier van netjes werken. Maar voor zo'n bedrag op jaarbasis.....

 

@ Michiel : Stel dat je ook contant geld ontvangt, dan hou je een kasboek bij. Je ontvangt 500 cash, stort er 400 op je rekening, en steekt 100 piek in je zak voor een avondje stappen. Dan boek je 500 inkomsten, 400 storting bank en 100 privé opname. Die avond drink je 50 piek op, en 50 piek is voor je mannetje.....

 

Dit doe je 10 weekenden, en je hebt 500 euro...

 

Wanneer je geen kasgeld hebt, kun je natuurlijk ook geld opnemen van je zakelijke rekening. Dit is dan een privé opname, welke je zult moeten boeken, oftewel "inboeken"

 

Inboeken is gewoon een woordje. Komt van "in het kasboek boeken" .

Link naar reactie
  • 0

Hij (topicstarter) stelt: "En is het niet opvallend als ik, zeg, opeens €600,- contant opneem van mijn zakelijke rekening?"

Dat is even wat anders dan een zakcentje wat mij betreft. Keertje iemand die iets kleins voor je fixed ok maar dit is onderdeel van de dagelijkse geplande bedrijfsvorming (zijn bedrijf gaat tenslotte sites maken en daar heeft hij op regelmatige basis mannetjes voor nodig).

 

Kortom: Ben het niet eens met het advies.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Nu lijkt het draaikonterij van me, maar zoals gezegd was ik het al met je eens over een nette bedrijfsvoering.

Nu je me weer even op de puntjes terugzet, dat het onderdeel gaat maken van de bedrijfsvoering.....

Ja, dan zal er inderdaad een structurele oplossing gevonden moeten worden, en trek ik me handen even terug uit deze draad...

 

PS Het is natuurlijk ook nooit mijn bedoeling om tips uit te delen om zwart uit te betalen. Maar had even begrepen dat het een incidentele kwestie was, ja en dan is mijn optie niet heel "verkeerd".... ::)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het hooguit twee keer per jaar om een bedrag als dit zal gaan, misschien niet eens. Het gaat denk ik elke paar maanden (3-4) om een paar honderd euro, met een totaal op jaarbasis van circa €1.000,-/€1.100,-. Het valt dus nog te overzien.

 

Maar de witte weg, is natuurlijk toch de beste weg. Wat zou in mijn geval de goedkoopste, legale manier zijn?

 

Overigens is het woordje incidenteel inderdaad verwarrend: ik verwacht het inderdaad vaker te doen, dus zou ik dat beter structureel kunnen noemen. Hoe dan ook komt het dus maar weinig voor (3-4x per jaar), vandaar dat het aanvoelt als incidenten.

Link naar reactie
  • 0

De jongen kan toch een factuur maken, zonder BTW te vermelden? Volgens mij kan dat hoor. Hebben wij tenminste wel eens gedaan. Dan is de 17 jarige jongen gewoon een particulier die af en toe werk voor je doet. Hij zet op papier wat het jou gaat kosten, maar mag alleen geen BTW vermelden omdat hij geen rechtsvorm heeft.

 

De jongen is dan verder zelf verantwoordelijk voor het aangeven van deze bijverdiensten aan de belasting.

Ontmoet JACK op www.meetjack.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het handiger is om de scholier "wit" te betalen, je kunt het uitbetaalde loon immers als bedrijfskosten boeken. De belastingbesparing voor de inkomstenbelasting kan oplopen tot 52%, dit is afhankelijk van jouw inkomen. Voor scholieren gelden aparte regels, kijk eens op de website van de Belastingdienst. Zorg in ieder geval dat je een goede arbeidsovereenkomst heb. Succes Rob

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

De jongen kan toch een factuur maken, zonder BTW te vermelden? Volgens mij kan dat hoor. Hebben wij tenminste wel eens gedaan. Dan is de 17 jarige jongen gewoon een particulier die af en toe werk voor je doet. Hij zet op papier wat het jou gaat kosten, maar mag alleen geen BTW vermelden omdat hij geen rechtsvorm heeft.

 

De jongen is dan verder zelf verantwoordelijk voor het aangeven van deze bijverdiensten aan de belasting.

 

Wat denk je van een fictieve dienstbetrekking? Bij een belastingcontrole zal er ongetwijfeld loonbelasting en sociale premies worden nageheven. De naheffingsaanslag kan verhoogd worden met boete en rente, dus bezint eer gij begint.

Overigens is de BTW heffing niet afhankelijk van de rechtsvorm.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Tja, ik weet niet anders dan dat het mogelijk is om als particulier een factuur te sturen. Al zit daar natuurlijk wel een of andere regel aan vast dat je niet hoger dan zo'n bedrag mag bijverdienen ofzo. Goed, ik zal zelf nog eens met de belastingdienst gaan bellen. Ik wil wel zeker weten dat we juist hebben gehandeld in het verleden.

 

Je laatste opmerking snap ik niet helemaal? BTW heffing is niet afhankelijk van de rechtsvorm? Elke onderneming of rechtsvorm (stichting, vereniging) moet BTW afdragen.

Ontmoet JACK op www.meetjack.nl

Link naar reactie
  • 0

Tja, ik weet niet anders dan dat het mogelijk is om als particulier een factuur te sturen.

 

Dat kan niet onbeperkt zo zijn, want dan zou elke werknemer die dat wil voortaan gaan factureren en buiten de premieheffing vallen.

 

Je laatste opmerking snap ik niet helemaal? BTW heffing is niet afhankelijk van de rechtsvorm?

 

Die sloeg op jouw opmerking: "mag alleen geen BTW vermelden omdat hij geen rechtsvorm heeft". Dat klopt niet. Er zijn organisaties met rechtsvorm die niet btw-plichtig zijn en particulieren die dat wel zijn. Er is geen 1-op-1 verband tussen rechtsvorm en btw-plicht.

Link naar reactie
  • 0

Je bent als inhurende partij zelf verantwoordelijk voor de beoordeling of er al dan niet sprake is van een dienstverband.

Ik denk dat je in dit geval voldoende hard kunt maken dat er geen sprake is van een dienstverband.

De jongen kan zijn inkomsten dan als resultaat uit overige werkzaamheden opgeven.

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
  • 0

Het is zijn verantwoordelijkheid om dat netjes aan te geven. Het is wel belangrijk dat je even een inhuurcontract opstelt en dat je aangeeft dat als er toch sprake is van een dienstbetrekking, dat jij dan het verschuldigde bedrag bij hem komt halen.

 

Je loopt een risico dat de belastingdienst het toch als dienstverband aanmerkt en dat het belang voor jou te klein is om er tegen in verweer te komen. Dan kost het je een keer 1.000 euro naheffing loonbelasting.

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
  • 1

beetje late reactie maar wellicht heb je er wat aan!

 

Bij de belastingdienst kan je een formulier aanvragen waarmee je incidenteel uitbetaalde bedragen op kan geven.

dat vindt je hier: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/ib46/

 

volgens mij heb je daarmee precies wat je zoekt. Check wel even bij de belastingdienst of het klopt. Ik heb het in elk geval wel eens op deze manier gebruikt. Je 'freelancer' heeft zelf de verantwoordleijkheid het op te geven. hij kan het ook niet doen, maar loopt dan een risico, want is traceerbaar

 

grt

Marco

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Michiel

 

Voor jou is deze IB46 wellicht niet geschikt. Je moet dat beoordelen vanuit de positie van de scholier (is hij ondernemer?). Hoeveel klussen gaat het om per jaar en hoeveel verdient hij ermee? Dus niet alleen bij jou maar bij al zijn opdrachtgevers.

 

Als er sprake is van een ondernemer dan moet hij zich inschrijven bij de KvK en factureren met BTW.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.