• 0

Financiële plaatje van een onderneming

Goedemorgen,

 

Dit is mijn eerste post op dit forum dus ik wil me graag eerst even een beetje voorstellen.

Ik ben een 20 jarige student bouwkunde. Deze studie probeer ik nog wel af te ronden, maar ik ben niet van

plan om na mijn studie een voltijd baan in de bouwkunde te zoeken.

 

In de loop van de aflopen tijd heeft mijn "hobby" een grote plaats in mijn leven gekregen. Ik ben namelijk muzikant en geluidstechnicus en beleef hier ontzettend veel plezier aan. Mijn droom is om later van de muziek te leven. Als muzikant zijnde is dat een ontzettend moeilijke droom om waar te maken omdat je het succes niet zelf in handen hebt. Het is maar hoe gelieft je bij het grote publiek bent. Als geluidstechnicus is dat anders, je succes wordt bepaald door hoe goed je bent, en dat heb je dus zelf wel in handen.

 

Het plan is om een professionele opname studio te ontwerpen/bouwen en runnen. Voor diegene die hier niet bekend mee zijn: een opname studio is een gebouw met akoestisch geschikte ruimtes en heel veel dure apparatuur om audio (muziek) in op te nemen.

 

Ik ben al een tijdje bezig om een plan op te zetten voor deze studio, maar ik zou nu wel eens een potentieel kostenplaatje willen maken om te zien of het überhaupt mogelijk is om zo'n studio te runnen. Hopelijk kunnen jullie mij helpen om het kostenplaatje grofweg, maar redelijk te maken zodat ik een overzicht heb van de mogelijkheden.

 

Inkomsten

 

De meeste studio's hanteren een uurprijs. Ze bespreken met de klant hoeveel uur het kost om het project op te nemen en te mixen en aan de hand daarvan wordt er een eindprijs gemaakt. Hoeveel een studio per uur kan vragen hangt er af van de kwaliteit en mogelijkheden van de studio. Goedkope studio's zijn er al voor 10 (excl BTW) per uur, terwijl de grootste studio van Nederland (WIsseloord studio's in Hilversum) misschien wel 150 euro per uur vraagt. Een uurprijs voor een goede studio zal zo rond de 50 euro (excl BTW) hangen.

 

Één ding is zeker: sinds de opkomst van goedkope opname apparatuur voor home studio's is de uurprijs van de studio's fors gedaald om de concurrentie met de kleine home studio's aan te kunnen. Er zijn zelfs al een aantal grote jongens falliet gegaan aan dit feit.

 

Mijn doel is om geen compromissen te maken aan de kwaliteit van de opname's, ik ben dus ook van plan om een zeer professionele studio te bouwen. Een uurprijs van 50 euro (excl BTW) moet een redelijke uitgangsbasis zijn. Er van uitgaand dat ik 40 uur in de week, 9 maanden per jaar deze uurprijs kan heffen spreken we over inkomsten over een jaar van 50x40x36=72.000 euro. Hierbij is vanuit gegaan dat ik alle werkbare uren daadwerklijk kan vullen met klanten, in de realiteit zal dit moeilijker zijn dan ik dat hier nu claim.

 

Hier is trouwens een een link naar een website waar bijna alle studio's in Nederland op staan incl hun uurprijs: http://www.opnamestudio.info/

 

Uitgaven

 

Er zijn uiteraard verschillende uitgaven, maar ik heb geen idee hoeveel hiervoor rekenen moet.

 

- Loon (ik moet mezelf loon uitkeren om van de kunnen leven) (pensioen?)

- Hypotheek/huur van het gebouw waar deze studio in zit. Denk aan een bedrijftspand in de grote van 15x20x6 meter (lxbxh)

- Nutskosten (electrisch, gas, water, telefoon, internet)

- Belastingen (welke?)

- Verzekeringen persoonlijk (ziektekosten, arbeidsongeschikt, ongevallen)

- Verzekeringen voor het bedrijf (welke?)

- Sparen om de studio te kunnen upgraden

- Sparen voor onvoorziene kosten

- Sparen voor tijden wanneer er geen klanten komen.

- Eventuele leningen die ik het lopen aflossen.

- En welke kosten vergeet ik?

 

Dit is een beetje de basis opzet die ik heb gemaakt, maar verder dan dit kom ik helaas niet. Ook de site van de KVK geeft niet veel informatie dan dit. Hopelijk kunnen jullie mij helpen met jullie ervaring in het ondernemerschap om de kosten grofweg een prijs te geven.

 

Alvast bedankt voor de mogelijkheden op dit mooie forum.

 

AESSBU

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

...

Er van uitgaand dat ik 40 uur in de week, 9 maanden per jaar deze uurprijs kan heffen spreken we over inkomsten over een jaar van 50x40x36=72.000 euro. Hierbij is vanuit gegaan dat ik alle werkbare uren daadwerklijk kan vullen met klanten, in de realiteit zal dit moeilijker zijn dan ik dat hier nu claim.

...

 

Welkom op het forum!

 

Als je max 72000 omzet hebt per jaar (je geeft al aan dat dat hoog is), en je kosten zijn de helft, maak je 36000 bruto winst. Laat daar 1/3 belasting afgaan en je houdt netto per maand 2000 over. Maximaal, dus.

 

Ik denk dat het verrekte lastig zal zijn al die uren te verkopen. Pessimistisch denk ik dat je al blij mag zijn met de helft, dus je bent heel veel tijd bezig voor 1000 netto/maand. Als het je droom is, doen, maar bedrijfskundig zou ik iets anders proberen.

 

Maak eens een ondernemersplan waarin je goed de kosten onderbouwt. Daarnaast neem je een bedrag op voor je gewenst inkomen, en het aantal realistisch te verkopen studio uren. Als daar een te hoge uurprijs uit komt rollen, forget it.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hallo Aessbu,

 

Het is een bekend feit dat het erg lastig is om in de muziek een redelijke boterham te verdienen.

De paar uitzonderingen daargelaten uiteraard.

 

Wat Fred ook aangeeft denk ik dat je veel te optimistisch bent over het verkopen van al je uren. Er zullen ook veel werkuren gaan zitten in allerlei zaken die niet direct te factureren zijn.

 

Heb je jezelf al afgevraagd waarom de bandjes juist naar jouw studio moeten komen. Zijn er al niet voldoende studio's in jouw omgeving? Je geeft zelf aan dat je gaat voor topkwaliteit. Wie probeer je daarmee te bereiken. Is het niet zo dat het gros van de bandjes de studio induikt om een behoorlijke demo op te kunnen nemen en dat zij gaan voor goed en niet voor uitmuntend ?

 

Wat ik met name bedoel te zeggen is: als je gaat voor topkwaliteit dan zul je wellicht een wat kleinere doelgroep bereiken. Aan de andere kant als je die groep weet te bereiken dan zijn ze misschien ook bereid om iets meer te betalen.

 

Misschien kun je een nieuwe afweging maken met minder betaalde uren, een hoger uurtarief voor je studio.

 

Verder zou ik het als buitenstaander normaal vinden om per klus bijvoorbeeld een vast startbedrag af te spreken met daarnaast een tarief per uur.

 

Je noemt een aantal kostensoorten. Ik denk dat je er nog een paar vergeet:

- afschrijvingen apparatuur (houd rekening met afschrijving in 5 jaar tijd) (wellicht de belangrijkste in dit rijtje, tenzij je gebruik maakt van de apparatuur die je ongetwijfeld in de loop der jaren hebt verzameld)

- autokosten (afschrijving, brandstof, verzekering, belasting)

- kosten van de boekhouding/administratie; eventueel accountant

 

 

 

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 2

Hai,

 

Waarom ga je uit van 9 maanden? Je gaat uit van 40 uur vullen per week en dat lijkt je de meest positieve optie. Ik kan me voorstellen dat bandjes niet per se tijdens kantoortijden dingen willen opnemen. Kun je jezelf daarmee onderscheiden? Ik ken die wereld niet hoor, maar als ze bij jou ook 's avonds en in het weekend langs kunnen komen?

 

Natuurlijk zul je daarnaast nog andere dingen moeten doen, maar welke ondernemer werkt er nu 40 uur? Dus dat lijkt me niet zo'n probleem.

 

Over je kosten kun je natuurlijk heel veel zelf uitzoeken.

 

Je geeft aan een pand van 15 x 20 x 6. Heb je voor een studio zo'n hoog pand nodig? Ik weet niet wat dit soort panden in jouw regio kosten maar dat kan een verhuurmakelaar je zo vertellen. Ik ken er eventueel wel eentje in Den Haag als je daar wat aan hebt.

 

Elektriciteit etc kan ik niet inschatten, je hebt veel apparatuur en als je wilt, kun je dit uitrekenen door te kijken naar de hoeveelheid stroom die die apparaten gebruiken per uur. Ik kan mezelf er geen beeld van vormen. Gas en water zal wel meevallen aangezien je daar vast niet gaat douchen ;D en de apparatuur veel warmte afgeeft.

 

Telefoon en internet kun je zo uitzoeken, ik weet niet hoeveel jij belt.

 

Belastingen:

BTW: ga ervan uit dat je 19% BTW rekent over je uurtarief. Dit moet je afdragen. Is de 50 euro inclusief BTW of exclusief?

 

Inkomstenbelasting: Je kunt op de site van de belastingdienst de schijven zien waarin je valt. Je kunt ongeveer uitgaan van

33,65%   tot € 17.319,00 , de volgende € 13.803,00 tot € 31.122,00 = 41,40%. Daarna     € 21.942,00 tot   € 53.064,00 = 42,00%        en daarboven 52%. Oftewel:

 

33,65%    € 17.319,00    

41,40%    € 31.122,00     € 13.803,00

42,00%    € 53.064,00     € 21.942,00

52,00%      

 

Verder krijg je van de belastingdienst nog een rekening voor bijdrage 'ziektekosten' rommel, ik weet even niet hoeveel.

 

Verzekeringen is ook weer je eigen keuze. Ziektekosten moet je sowieso, wat je ook gaat doen. Ongevallen kost weinig en heb je ook weinig aan. Arbeidsongeschiktheidsverzekering kan ik voor jou niet inschatten, er zijn startersmogelijkheden en er zijn ook voldoende starters die er niet meteen mee beginnen.

 

Pensioen: hoef je ook niet meteen mee te beginnen natuurlijk. Vanaf je 25e is vroeg genoeg.

 

Verzekeringen voor het bedrijf: in ieder geval een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voor als je iets van iemand kapot maakt (oeps spa blauw over de elektrische gitaar). Ook een inboedelverzekering voor al je apparatuur lijkt me nodig, offerte daarvoor kun je zo ergens opvragen als je weet wat je apparatuur waard is. Dan hoor je ook meteen welke eisen ze stellen.

 

Sparen voor investeringen om de studio te upgraden: over hoeveel geld gaat het dan?

 

Onvoorziene kosten/geen klanten: waar denk je dan aan? Het is altijd handig om een reservepotje te hebben maar hou het wel realistisch want anders begint er niemand meer een bedrijf.

 

Leningen: jij weet wat je hebt lopen, kan ik niet over oordelen.

 

Kosten voor boekhouder zijn niet nodig. Je kunt het ook zelf doen. Als je er echt niets vanaf weet en je wilt je er niet in verdiepen, ga dan uit van circa 300 euro per kwartaal als minimum voor een boekhouder.

 

Uiteindelijk krijg je dan het sommetje:

 

Omzet

minus kosten

= Brutowinst voor afschrijvingen, rente en belasting

minus afschrijvingen (dit verlaagt je winst maar zijn geen uitgaven, je schrijft bijvoorbeeld je apparatuur in 5 jaar af, deze heb je dan al eerder gekocht en niet opgevoerd als kosten omdat deze bedragen te hoog zijn. Het waren investeringen en die schrijf je dus af.

= Brutowinst voor rente en belasting

minus rente voor leningen

= brutowinst voor belasting

 

Over deze winst minus je zelfstandigenaftrek, startersaftrek en eventuele hypotheekrene (privehuis) en alimentatie ga je die schijven berekenen en daar trek je weer je heffingskortingen vanaf (waarschijnlijk alleen algemene en arbeidskorting).

 

Uiteindelijk hou je dan het netto bedrag over en daar moet je dan nog je aflossingen op je lening van doen en eventueel investeringen. En dan.........blijft er dus het geld over waar je van kunt leven.

 

Oftewel, hou er rekening mee dat aanschaf apparatuur en aflossing leningen niet zomaar kosten zijn die je van je omzet kunt aftrekken.

   

En dus blijft de aanbeveling: schrijf een plan of maak in ieder geval een begroting.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Welkom op het forum!

 

Als je max 72000 omzet hebt per jaar (je geeft al aan dat dat hoog is), en je kosten zijn de helft, maak je 36000 bruto winst. Laat daar 1/3 belasting afgaan en je houdt netto per maand 2000 over. Maximaal, dus.

 

Ik denk dat het verrekte lastig zal zijn al die uren te verkopen. Pessimistisch denk ik dat je al blij mag zijn met de helft, dus je bent heel veel tijd bezig voor 1000 netto/maand. Als het je droom is, doen, maar bedrijfskundig zou ik iets anders proberen.

 

Maak eens een ondernemersplan waarin je goed de kosten onderbouwt. Daarnaast neem je een bedrag op voor je gewenst inkomen, en het aantal realistisch te verkopen studio uren. Als daar een te hoge uurprijs uit komt rollen, forget it.

 

Bedankt Fred Wiersma,

 

Ik hoef geen toploon te verdienen. Het gaat er mij om dat ik mijn maandelijkse inkomen kan verdienen met iets wat ik echt leuk vindt. 2000 netto per maand, daar zou ik heel erg blij mee zijn.

 

Ik gaf inderdaad al aan dat ik wat optimistisch ben over het aantal uren dat ik kan verkopen. Het is moeilijk, maar zeker ook niet onmogelijk.

 

Hallo Aessbu,

 

Het is een bekend feit dat het erg lastig is om in de muziek een redelijke boterham te verdienen.

De paar uitzonderingen daargelaten uiteraard.

 

Wat Fred ook aangeeft denk ik dat je veel te optimistisch bent over het verkopen van al je uren. Er zullen ook veel werkuren gaan zitten in allerlei zaken die niet direct te factureren zijn.

 

Heb je jezelf al afgevraagd waarom de bandjes juist naar jouw studio moeten komen. Zijn er al niet voldoende studio's in jouw omgeving? Je geeft zelf aan dat je gaat voor topkwaliteit. Wie probeer je daarmee te bereiken. Is het niet zo dat het gros van de bandjes de studio induikt om een behoorlijke demo op te kunnen nemen en dat zij gaan voor goed en niet voor uitmuntend ?

 

Wat ik met name bedoel te zeggen is: als je gaat voor topkwaliteit dan zul je wellicht een wat kleinere doelgroep bereiken. Aan de andere kant als je die groep weet te bereiken dan zijn ze misschien ook bereid om iets meer te betalen.

 

Misschien kun je een nieuwe afweging maken met minder betaalde uren, een hoger uurtarief voor je studio.

 

Verder zou ik het als buitenstaander normaal vinden om per klus bijvoorbeeld een vast startbedrag af te spreken met daarnaast een tarief per uur.

 

Je noemt een aantal kostensoorten. Ik denk dat je er nog een paar vergeet:

- afschrijvingen apparatuur (houd rekening met afschrijving in 5 jaar tijd) (wellicht de belangrijkste in dit rijtje, tenzij je gebruik maakt van de apparatuur die je ongetwijfeld in de loop der jaren hebt verzameld)

- autokosten (afschrijving, brandstof, verzekering, belasting)

- kosten van de boekhouding/administratie; eventueel accountant

 

Hallo JeroenR,

 

Bedankt voor je reactie. Ik heb 40 uren per week gerekend die ik wel kan factureren en ik ga er vanuit dat ik ook nog wel een aantal uren per week kwijt ben aan boekhouding, reclame maken, telefoontjes plegen, enz.

 

50 euro (excl BTW) per uur is vrij gemiddeld voor een studio, maar aan de andere kant is dit een erg voordelig tarief voor een professionele studio. Ik hoop hiermee een verscheidenheid aan bandjes binnen te halen aangezien 50 euro niet een hoge prijs is.

 

Uiteraard wordt er van te voren afgesproken hoeveel het totaalplaatje gaat kosten.

 

Om nog even op jouw genoemde kosten terug te komen (toch bedankt dat je ze noemde):

 

-   Afschrijving van de apparatuur gaat volgens mij niet op vanwege het feit dat de gebruikte apparatuur weinig tot niet in waarde daalt en in sommige gevallen juist in waarde stijgt. Daarnaast kun je met studio apparatuur, mits goed onderhouden, wel 50 jaar lang mee.

-   Een auto heb ik niet nodig

-   Mijn vader is boekhouder en ben zelf bereid om veel te leren.

 

Hai,

 

Waarom ga je uit van 9 maanden? Je gaat uit van 40 uur vullen per week en dat lijkt je de meest positieve optie. Ik kan me voorstellen dat bandjes niet per se tijdens kantoortijden dingen willen opnemen. Kun je jezelf daarmee onderscheiden? Ik ken die wereld niet hoor, maar als ze bij jou ook 's avonds en in het weekend langs kunnen komen?

 

Natuurlijk zul je daarnaast nog andere dingen moeten doen, maar welke ondernemer werkt er nu 40 uur? Dus dat lijkt me niet zo'n probleem.

 

Over je kosten kun je natuurlijk heel veel zelf uitzoeken.

 

Je geeft aan een pand van 15 x 20 x 6. Heb je voor een studio zo'n hoog pand nodig? Ik weet niet wat dit soort panden in jouw regio kosten maar dat kan een verhuurmakelaar je zo vertellen. Ik ken er eventueel wel eentje in Den Haag als je daar wat aan hebt.

 

Elektriciteit etc kan ik niet inschatten, je hebt veel apparatuur en als je wilt, kun je dit uitrekenen door te kijken naar de hoeveelheid stroom die die apparaten gebruiken per uur. Ik kan mezelf er geen beeld van vormen. Gas en water zal wel meevallen aangezien je daar vast niet gaat douchen ;D en de apparatuur veel warmte afgeeft.

 

Telefoon en internet kun je zo uitzoeken, ik weet niet hoeveel jij belt.

 

Belastingen:

BTW: ga ervan uit dat je 19% BTW rekent over je uurtarief. Dit moet je afdragen. Is de 50 euro inclusief BTW of exclusief?

 

Inkomstenbelasting: Je kunt op de site van de belastingdienst de schijven zien waarin je valt. Je kunt ongeveer uitgaan van

33,65% tot € 17.319,00 , de volgende € 13.803,00 tot € 31.122,00 = 41,40%. Daarna € 21.942,00 tot € 53.064,00 = 42,00% en daarboven 52%. Oftewel:

 

33,65% € 17.319,00

41,40% € 31.122,00 € 13.803,00

42,00% € 53.064,00 € 21.942,00

52,00%

 

Verder krijg je van de belastingdienst nog een rekening voor bijdrage 'ziektekosten' rommel, ik weet even niet hoeveel.

 

Verzekeringen is ook weer je eigen keuze. Ziektekosten moet je sowieso, wat je ook gaat doen. Ongevallen kost weinig en heb je ook weinig aan. Arbeidsongeschiktheidsverzekering kan ik voor jou niet inschatten, er zijn startersmogelijkheden en er zijn ook voldoende starters die er niet meteen mee beginnen.

 

Pensioen: hoef je ook niet meteen mee te beginnen natuurlijk. Vanaf je 25e is vroeg genoeg.

 

Verzekeringen voor het bedrijf: in ieder geval een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voor als je iets van iemand kapot maakt (oeps spa blauw over de elektrische gitaar). Ook een inboedelverzekering voor al je apparatuur lijkt me nodig, offerte daarvoor kun je zo ergens opvragen als je weet wat je apparatuur waard is. Dan hoor je ook meteen welke eisen ze stellen.

 

Sparen voor investeringen om de studio te upgraden: over hoeveel geld gaat het dan?

 

Onvoorziene kosten/geen klanten: waar denk je dan aan? Het is altijd handig om een reservepotje te hebben maar hou het wel realistisch want anders begint er niemand meer een bedrijf.

 

Leningen: jij weet wat je hebt lopen, kan ik niet over oordelen.

 

Kosten voor boekhouder zijn niet nodig. Je kunt het ook zelf doen. Als je er echt niets vanaf weet en je wilt je er niet in verdiepen, ga dan uit van circa 300 euro per kwartaal als minimum voor een boekhouder.

 

Uiteindelijk krijg je dan het sommetje:

 

Omzet

minus kosten

= Brutowinst voor afschrijvingen, rente en belasting

minus afschrijvingen (dit verlaagt je winst maar zijn geen uitgaven, je schrijft bijvoorbeeld je apparatuur in 5 jaar af, deze heb je dan al eerder gekocht en niet opgevoerd als kosten omdat deze bedragen te hoog zijn. Het waren investeringen en die schrijf je dus af.

= Brutowinst voor rente en belasting

minus rente voor leningen

= brutowinst voor belasting

 

Over deze winst minus je zelfstandigenaftrek, startersaftrek en eventuele hypotheekrene (privehuis) en alimentatie ga je die schijven berekenen en daar trek je weer je heffingskortingen vanaf (waarschijnlijk alleen algemene en arbeidskorting).

 

Uiteindelijk hou je dan het netto bedrag over en daar moet je dan nog je aflossingen op je lening van doen en eventueel investeringen. En dan.........blijft er dus het geld over waar je van kunt leven.

 

Oftewel, hou er rekening mee dat aanschaf apparatuur en aflossing leningen niet zomaar kosten zijn die je van je omzet kunt aftrekken.

 

En dus blijft de aanbeveling: schrijf een plan of maak in ieder geval een begroting.

 

 

 

Hallo Manon GJ,

 

Ontzettend bedankt voor je zeer uitgebreide en gedetailleerde antwoord. Ik ga uit van negen maanden omdat ik ook graag eens vakantie wil hebben en omdat ik naast geluidstechnicus ook muzikant ben en dat ook de nodige tijd kan innemen.

 

Opnemen in een studio is een zeer vermoeiend proces. Vandaar dat je beter vroeg kunt beginnen en vroeg kunt stoppen. Laten we zeggen een normale werkweek, mensen zitten dan beter in hun ritme. Vaak zie je dat bandjes een weekje vrij nemen wanneer zij naar een opname studio gaan. Weekends en ’s avonds geef ik zeker vrij als een mogelijkheid, maar ik zou het bandjes niet aan raden. Als je eerst de hele dag moet werken en daarna nog een hele avond in de studio moet zitten gaat zeker ten koste van de kwaliteit.

 

Zoals ik al aangaf studeer ik momenteel bouwkunde en kan ik dus mijn eigen studio ontwerpen, maar met hulp uit mijn omgeving ook bouwen. De hoogte van het pand heeft te maken met de akoestiek.

 

50 is excl BTW.

Bedankt voor je uitgebreid stuk over de loonschalen en de belasting, hier heb ik veel aan.

 

Ik ga proberen om een nieuwe begroting te maken met daarachter de kosten.

 

Link naar reactie
  • 0

Opnemen in een studio is een zeer vermoeiend proces. Vandaar dat je beter vroeg kunt beginnen en vroeg kunt stoppen. Laten we zeggen een normale werkweek, mensen zitten dan beter in hun ritme. Vaak zie je dat bandjes een weekje vrij nemen wanneer zij naar een opname studio gaan. Weekends en ’s avonds geef ik zeker vrij als een mogelijkheid, maar ik zou het bandjes niet aan raden. Als je eerst de hele dag moet werken en daarna nog een hele avond in de studio moet zitten gaat zeker ten koste van de kwaliteit.

 

Een klein detail, maar wij hebben toen ik nog in een band speelde juist gekozen voor een vrije vrijdag en het daaropvolgende weekend om een demo EP op te nemen (in een betaalde studio)). Ik denk dat je dat heel veel tegen gaat komen, immers voor een band met vijf mensen die allemaal goede banen of werkzaamheden hebben is het vrijwel niet te doen doordeweeks vrij te krijgen met z'n allen.

Link naar reactie
  • 0

Opnemen in een studio is een zeer vermoeiend proces. Vandaar dat je beter vroeg kunt beginnen en vroeg kunt stoppen. Laten we zeggen een normale werkweek, mensen zitten dan beter in hun ritme. Vaak zie je dat bandjes een weekje vrij nemen wanneer zij naar een opname studio gaan. Weekends en ’s avonds geef ik zeker vrij als een mogelijkheid, maar ik zou het bandjes niet aan raden. Als je eerst de hele dag moet werken en daarna nog een hele avond in de studio moet zitten gaat zeker ten koste van de kwaliteit.

 

Een klein detail, maar wij hebben toen ik nog in een band speelde juist gekozen voor een vrije vrijdag en het daaropvolgende weekend om een demo EP op te nemen (in een betaalde studio)). Ik denk dat je dat heel veel tegen gaat komen, immers voor een band met vijf mensen die allemaal goede banen of werkzaamheden hebben is het vrijwel niet te doen doordeweeks vrij te krijgen met z'n allen.

 

Er zijn blijkbaar verschillende doelgroepen! Dat is wel mooi! Daarop zou je je marketing kunnen insteken.

 

Het verhaal over de apparatuur klinkt positief, ik heb daar totaal geen verstand van maar als je kunt investeren en de waarde daalt niet dan is dat natuurlijk geweldig. Je kunt de apparatuur boekhoudkundig dan alsnog wel afschrijven in een aantal jaren waardoor je je brutowinst verlaagt en dus minder belasting betaalt.

Link naar reactie
  • 0

Leuk! Muziek en vooral de weergave apparatuur is een (helaas slapende) hobby van mij!

 

Wat ik mis in het verhaal: in de huurprijs zit daar de ondersteuning van de geluidstechnicus bij in? (Jij dus?). Of wordt dat apart berekend?

 

Want als dat wel het geval is, vind ik E 50,- per uur (gebouw, apparatuur EN uurloon technicus) wel heel, heel erg voordeling!

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 1

Los van alle dagelijkse kosten klink mij dit als een vrij ambitieus plan.

 

Ik woon in België en draai al 25 jaar mee in de muziekindustrie en wou toch even reageren.

 

Hier enkele opmerkingen:

1. Al je praat over professioneel, praat je over een MEGA investering. Niet alleen de apparatuur, maar ook de akoestische eigenschappen zijn van belang. Inrichten van een control room waar je comfortabel kunt mixen is geen kinderspel en kost klauwen met geld.

Muzikanten willen ook een aangenaam kader waar ze relaxed kunnen werken. (ruimtes waar ze tussen de opnames kunnen eten/relaxen/oefenen/praten/...). Je praat dus over een groot pand.

Hou rekening met: geluidsoverlast buren, parkeergelegenheid, handelen van apparatuur en instrumenten (zware versterkers, drumstellen, piano's,...), brandveiligheid,...

2. Studio's hebben een bepaalde periode gouden tijden beleefd en draaiden 24/24 7/7. Gezien de huidige budgetten van platenfirma's is dit heel sterk teruggevallen. Die 40 uur per week waar je over praat, haal je dus nooit in de opstartfase ! Je naam opbouwen in die wereld kost veel tijd. Je kunt wel bijschnabbelen met het opnemen van reclamespotjes ed.

3. Bestaande studio's hebben naam opgebouwd en hebben de markt grotendeels in handen. Muzikanten/producers spelen vaak op zeker en gaan naar studio's waar ze gewend zijn om op te nemen. Vaak trekken die zelfs naar het buitenland om op te nemen.

4. Platenfirma's gooien niet meer met geld. Alleen de top-acts krijgen budgetten en gaan naar bekende top-studio's of top-producers die je zult moeten overtuigen om naar jou te komen.

5. Aangezien er nu veel betaalbare home-recording apparatuur is, beschikken veel muzikanten & producers zelf over een home studio. Ik ken er veel hier in België die alles zelf doen. Opkomende bands zitten dus vaak in de keuken of slaapkamer zelf te knoeien met eigen apparatuur dus die zul je niet zo snel zien.

 

Een paar argumenten waar je degelijk rekening mee zult moeten houden.

Ga eens praten met bestaande studio's wat hun ervaringen zijn !

 

Bij een normale opname, beschik je over een technicus en een producer. Wanneer je als technieker tevens de functie van producer kunt vervullen tijdens de opname, kun je vaak jonge bands aantrekken voor leuk werk. Hier moet je natuurlijk wel toe in staat zijn. Een producer is niet alleen iemand met inzicht in muziek & sounds, hij moet een groep muzikanten kunnen leiden en dus over goede communicatieve vaardigheden beschikken om muzikanten te kunnen overtuigen zodat ze het beste van zichzelf geven voor de microfoon. Dit is niet iedereen gegeven.

 

Misschien dat je iets hebt aan dit verhaal.

 

persoonlijk zou ik een tijdje in een bestaande studio gaan meelopen en dan verder kijken.

 

Veel succes!

 

Link naar reactie
  • 0

 

Een klein detail, maar wij hebben toen ik nog in een band speelde juist gekozen voor een vrije vrijdag en het daaropvolgende weekend om een demo EP op te nemen (in een betaalde studio)). Ik denk dat je dat heel veel tegen gaat komen, immers voor een band met vijf mensen die allemaal goede banen of werkzaamheden hebben is het vrijwel niet te doen doordeweeks vrij te krijgen met z'n allen.

 

Bedankt Jeroen voor je opmerking. Ik wil niet alles over één kam scheren en jouw zeker niet bevooroordelen, maar ik denk dat er 2 soorten bands/artiesten zijn: Mensen die naast hun baan een band hebben en mensen die naast hun band een baan hebben. Dus zeker zullen er bands en artiesten zijn die niet doordeweeks kunnen opnemen en voor die mensen staat de deur van de studio in het weekend open. Maar mijn ervaring tot nu toe is dat het merendeel van de serieuze muzikanten gewoon op werktijden graag op wil nemen.

 

 

Er zijn blijkbaar verschillende doelgroepen! Dat is wel mooi! Daarop zou je je marketing kunnen insteken.

 

Het verhaal over de apparatuur klinkt positief, ik heb daar totaal geen verstand van maar als je kunt investeren en de waarde daalt niet dan is dat natuurlijk geweldig. Je kunt de apparatuur boekhoudkundig dan alsnog wel afschrijven in een aantal jaren waardoor je je brutowinst verlaagt en dus minder belasting betaalt.

 

Dat is inderdaad een goede tip, bedankt.

 

Leuk! Muziek en vooral de weergave apparatuur is een (helaas slapende) hobby van mij!

 

Wat ik mis in het verhaal: in de huurprijs zit daar de ondersteuning van de geluidstechnicus bij in? (Jij dus?). Of wordt dat apart berekend?

 

Want als dat wel het geval is, vind ik E 50,- per uur (gebouw, apparatuur EN uurloon technicus) wel heel, heel erg voordeling!

 

50 euro is excl BTW, incl technicus en alle beschikbare middelen. Ik vind het bijzonder dat je dit een voordelig tarief vind. Ik denk dat 50 euro tegenwoordig een zeer gemiddelde prijs is voor een studio.

 

Leuk dat je ook muziekliefhebber bent.

 

Los van alle dagelijkse kosten klink mij dit als een vrij ambitieus plan.

 

Ik woon in België en draai al 25 jaar mee in de muziekindustrie en wou toch even reageren.

 

Hier enkele opmerkingen:

1. Al je praat over professioneel, praat je over een MEGA investering. Niet alleen de apparatuur, maar ook de akoestische eigenschappen zijn van belang. Inrichten van een control room waar je comfortabel kunt mixen is geen kinderspel en kost klauwen met geld.

Muzikanten willen ook een aangenaam kader waar ze relaxed kunnen werken. (ruimtes waar ze tussen de opnames kunnen eten/relaxen/oefenen/praten/...). Je praat dus over een groot pand.

Hou rekening met: geluidsoverlast buren, parkeergelegenheid, handelen van apparatuur en instrumenten (zware versterkers, drumstellen, piano's,...), brandveiligheid,...

2. Studio's hebben een bepaalde periode gouden tijden beleefd en draaiden 24/24 7/7. Gezien de huidige budgetten van platenfirma's is dit heel sterk teruggevallen. Die 40 uur per week waar je over praat, haal je dus nooit in de opstartfase ! Je naam opbouwen in die wereld kost veel tijd. Je kunt wel bijschnabbelen met het opnemen van reclamespotjes ed.

3. Bestaande studio's hebben naam opgebouwd en hebben de markt grotendeels in handen. Muzikanten/producers spelen vaak op zeker en gaan naar studio's waar ze gewend zijn om op te nemen. Vaak trekken die zelfs naar het buitenland om op te nemen.

4. Platenfirma's gooien niet meer met geld. Alleen de top-acts krijgen budgetten en gaan naar bekende top-studio's of top-producers die je zult moeten overtuigen om naar jou te komen.

5. Aangezien er nu veel betaalbare home-recording apparatuur is, beschikken veel muzikanten & producers zelf over een home studio. Ik ken er veel hier in België die alles zelf doen. Opkomende bands zitten dus vaak in de keuken of slaapkamer zelf te knoeien met eigen apparatuur dus die zul je niet zo snel zien.

 

Een paar argumenten waar je degelijk rekening mee zult moeten houden.

Ga eens praten met bestaande studio's wat hun ervaringen zijn !

 

Bij een normale opname, beschik je over een technicus en een producer. Wanneer je als technieker tevens de functie van producer kunt vervullen tijdens de opname, kun je vaak jonge bands aantrekken voor leuk werk. Hier moet je natuurlijk wel toe in staat zijn. Een producer is niet alleen iemand met inzicht in muziek & sounds, hij moet een groep muzikanten kunnen leiden en dus over goede communicatieve vaardigheden beschikken om muzikanten te kunnen overtuigen zodat ze het beste van zichzelf geven voor de microfoon. Dit is niet iedereen gegeven.

 

Misschien dat je iets hebt aan dit verhaal.

 

persoonlijk zou ik een tijdje in een bestaande studio gaan meelopen en dan verder kijken.

 

Veel succes!

 

 

Beste Bob VDV,

 

Dit is zeker een ambitieus plan, en vanuit het ondernemers perspectief ook not-done. Ik heb geen 25 jaar evaring in de muziekindustrie en ik waardeer je argumenten zeer. Ik ben zelf een aantal jaren bezig met geluidstechniek en ben sinds een paar maand bezig met het plannen van een geluidsopnamestudio.

 

Ik heb eens uitgerekend dat een professionele studio al gauw een aantal ton in euro’s aan apparatuur heeft staan. Ten eerste krijg je dit bedrag nooit in één keer uitgekeerd van een bank en ten tweede, zoals jij ook al aankaartte zul je ook niet vanaf week 1, 40 uur per weken betalende klanten hebben. Dus zou je die lening nooit af kunnen betalen. Gelukkig is dit ook niet mijn plan, ik probeer langzaam op te bouwen en daarmee, ervaring, naamsbekendheid en vermogen/apparatuur mee op te bouwen. Eigenlijk ben ik hier al een aantal jaar mee bezig. Dit topic is puur voor het kijken of het mogelijk is om als studio rond te komen.

 

Ik heb al met een aantal studio’s contact gehad en ik ga dit zeker door zetten. Sommige mensen zijn zeer behulpzaam en willen graag vertellen over hoe en wat. Helaas heb ik nog niet een studio gevonden waar ik een stage kan lopen.

Ik heb “het geluk” dat ik nu bouwkunde studeer, ik kan hiermee mijn eigen studio ontwerpen en bouwen. Dat scheelt een hoop geld. Momenteel ben ik allemaal boeken aan het lezen over studio design.

 

Bedankt voor je reactie.

 

Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, JensHendriks zei:

Hoi AESBU,

 

Ik las over je plannen en ben benieuwd naar hoe dit allemaal is verlopen. Kan ik je ergens bereiken en wat vragen stellen?

Dat zou je via pm kunnen proberen, maar vraagsteller is al ruim 11 jaar niet meer gesignaleerd. Daarom is dit topic ook meteen gesloten vanwege het risico dat de informatie hierin achterhaald is.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.