• 0

Herkenbaarheid wel of niet op prijs gesteld?

Lange tijd geleden alweer heb ik een aantal jaren in een bar gewerkt. Nou er is niets zo mooi voor een “vaste” café bezoeker, dat deze (even uitgaande van een mannelijke gast) zijn naam hoort als hij binnen stapt en zijn drankje klaar staat. (mits voorspelbaar )

Van veel van mijn vroegere gasten weet ik nog wat ze dronken, wat ze rookten en zo’n beetje de rest van hun levensverhalen zitten ook nog in mijn hoofd. De gasten voelden zich vertrouwd.

Ook bij de jongeren was herkenbaarheid natuurlijk uitermate stoer. Als je binnenkomt met vrienden en je wordt herkend, voel je je meteen goed.

Kortom, gasten vonden en naar mijn weten nog steeds vinden, het prettig om herkend te worden.

 

Nu het volgende.

Indien iemand bij mij informatie opvraagt voor mijn service en/of ik zie in bepaalde mensen een goede potentiële klant, ga ik meer en meer op zoek naar de achtergrond van die klant.

Indien deze een website hebben, kan ik dat nog wel gemakkelijk verkopen. Immers ik ben geïnteresseerd in zijn / haar bedrijf.

Maar nu hebben ze nog geen eigen zakelijke website. Maar wel linkedin, facebook, hyves of andere internet vermeldingen.

Uiteindelijk kom ik er vaak wel achter wie ik voor me heb.

Dwz, ik lees dus geen complete hyves door of twitters ed, maar bij hyves staat wel een foto. Bij linkedin staat wel vaak wat achtergrond info.(c.v)

Nu wil ik in een toekomstig gesprek met de klant eigenlijk graag refereren aan hetgeen wat ik heb gelezen. Bijvoorbeeld via Linkedin.

Maar ik voel me tegelijkertijd ook zo’n stalker.

Mijn vraag is dus, hoe ervaren jullie dat? Wat zouden jullie ervan vinden? Let wel, ik praat niet met de klant over zijn skivakantie als ik dat toevallig wel weet. Louter en alleen zakelijk.

Vinden jullie dat dit kan, wordt dit als herkend en prettig ervaren, of als ongewenst snuffelgedrag?

 

Ben benieuwd

 

Gr ronny

 

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat is inderdaad een lastig punt. Ik denk dat veel mensen het wel doen - even je naam googelen als ze een afpraak met je hebben, en eens zien wat er aan sites en social networks uitkomt. Het lijkt me per persoon verschillend wat de reactie zal zijn als tijdens een gesprek blijkt dat je wat zoekwerk hebt gedaan, niet iedereen is er al helemaal aan gewend dat wat je online gooit ook weer vindbaar is. In zou er in geval van twijfel terughoudend mee zijn, stalkerig overkomen is wellicht slechter dan onvoorbereid ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Ironny,

 

en als je het nu eens precies omdraait, dus eerst een onbevangen kennismakingsgesprek en daarna verder onderzoek? Bij een click kun je tussen neus en lippen door vragen, of iemand ook actief is op een of andere social of business community. Bij een business community doe ik het bij voorbaat wel zonder problemen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

...

Vinden jullie dat dit kan, wordt dit als herkend en prettig ervaren, of als ongewenst snuffelgedrag?

 

 

 

 

Het lijkt me een professionele benadering om info te verzamelen over gesprekspartners, dus prima.

 

En als mensen het niet zouden willen, zouden ze ook de info niet moeten publiceren tenslotte. ;) Dus voel je niet bezwaard.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Wij hadden hetzelfde met een sollicitant. Deze kwam bij ons en wist naar onze mening veel te veel. Hij was zo ver gaan doorzoeken dat hij zelfs wist waar één van de directeuren woonde. Het gaf ons het beetje het gevoel dat hij te obsessief was.

 

Informatie hebben is altijd goed en leuk maar je moet oppassen dat je mensen er niet mee bang maakt

www.windsoft.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het steeds belangrijker wordt om je identiteit te beschermen en datgene te laten zien wat je ook daadwerkelijk wil laten zien. Een eenvoudige site als www.wieowie.nl geeft al veel van je identiteit bloot waarbij je je kunt afvragen of prive samengaat met zakelijke informatie.

 

Ga je er bewust mee om dan kan je informatie ook een stuk ' image building' zijn.

 

Met groet,

Rick

NewContacts, call support. Expert in b2b telemarketing en adresbestanden.

Link naar reactie
  • 0

Ik zelf zou daar heel voorzichtig mee zijn met wat je tijdens een dergelijk gesprek naar voren brengt.

Veel mensen zijn zich namelijk TOTAAL NIET BEWUST van de sporen die zij op internet achterlaten.

Kom jij met de beste bedoelingen met een vraag over hun ski-vakantie van afgelopen winter dan kan dat behoorlijk in het verkeerde keelgat schieten van jouw potentiële afnemer.

Veiligheid staat onderaan in de Maslov piramide, dat geeft aan hoe belangrijk een veilig gevoel voor iemand is.

Als jij veel over mensen vind op internet dan kan dat hun gevoel van (schijn)veiligheid ernstig aantasten. Dat gevoel projecteren zij op jou ook al zijn zij het zelf die het op internet rondbazuinen.

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk wil ik alleen benaderd worden met informatie waar wij het onderling over gehad hebben. Je hebt in je bar namelijk ook nooit eerst alle sites bezocht van alle mensen uit het dorp. Wanneer je weet wat die graag drinken, dat ze ergens komen en meteen hun favoriete drankje krijgen. Dit zou ik zelf als onpersoonlijk ervaren.

 

Dit soort info zou je misschien op een langer termijn kunnen gebruiken, maar werkt veel persoonlijker wanneer je dit vraagt in eerste gesprekken. Dat schept een band, waardoor die ander jou ook meer gaat waarderen.

 

Jou insteek van info zoeken van persoon A, daarna diegene ermee bereiken vind ik NOT DONE. Je kan het wel altijd gebruiken, wanneer je ziet dat je daardoor nieuwe kansen krijgt. Maar dan moet je het zo subtiel mogelijk brengen.

SKY training presents: 'Your presentation S*CKS' - Because you can be different..

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor de reacties. Ik zal even kort uitleggen hoe in mijn branche meestal de benadering plaatsvindt. Mensen die op zoek gaan naar mijn service, googelen wat, komen bij mij en een paar concullega's terecht en vragen zo wat informatie op bij de interessante partijen.

Vaak via een webform dus veel info over de klant zelf krijg ik niet. Vervolgens worden de reacties van de diverse diensten op een rijtje gelegd en een keuze gemaakt. Hier gaat niet veel communicatie over en weer.

Ik kan 2 dingen doen. Zoals veel van mijn medetelefoondiensten direct de gevraagde info sturen en afwachten, of de klant vooraf even bellen. Ik kies in 99% van de gevallen voor het laatste.

Ik zorg altijd dat ik een paar vragen te stellen heb en het liefst stem ik deze af op de business van de klant. zo horen ze mijn stem en maak ik me meteen al onderdeel van hun bedrijf. (Dat is de insteek)

Dat praat voor mij dus gemakkelijker en komt naar mijn idee vertrouwder over. Ik wil hierdoor dus net iets meer doen dan anderen.

Nu wordt dit moeilijker als de klant nog geen website heeft vandaar dat ik wat ga graven. Wie is het, wat doet hij, waar komt hij vandaan. En, mijn ervaring is nu eenmaal dat schildersbedrijf de kwast hier uit t dorp, anders benaderd moet worden dan advocatenkantoor Van de Wedeweijer en de Vries. Dat is alleen de benadering.

Inhoudelijk wil ik bij het eerste contact niet meteen heel iemands leven blootleggen, maar juist het gevoel van interesse geven en of laten zien. Alleen is dat wat moeilijker als ik de info van bijv. Linkedin heb omdat dit vaak een toch vaak wat persoonlijkere info bevat.

Dus als jij alleen een linkedin adres hebt en je vraagt ergens om info en je wordt gebeld door iemand die al weet wat je doet door dit onderzoek. Voel je dit dan als negatief of juist als betrokken?

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Aanvulling: het hangt er natuurlijk ook van af hoe je het brengt. Als het om zakelijke gesprekken gaat, is er niks mis mee om te vertellen dat je zijn LinkedIn etc hebt bekeken.

 

Daarnaast is de toon ook wel heel belangrijk.

 

(achterdochtig): "Zo, dus u doet zaken met Irak. Is dat wel zuiver?"

 

komt wel anders over dan

 

"Ik zie dat u zaken doet met Irak. Hoe gaat dat nou, ik begrijp dat zaken doen in de Arabische cultuur toch heel anders gaat dan hier?"

 

Dat laatste is oprechte belangstelling en meestal voelen mensen dat wel aan.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Simpelweg een bedrijfsnaam of branche laten toevoegen op het contactformulier lijkt me een logische aanvulling.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Aanvulling: het hangt er natuurlijk ook van af hoe je het brengt. Als het om zakelijke gesprekken gaat, is er niks mis mee om te vertellen dat je zijn LinkedIn etc hebt bekeken.

 

Daarnaast is de toon ook wel heel belangrijk.

 

Goh ik zag op Hyves dat je vrouw ook perzisch spreekt ..... Zeg die procesbesturingen voor die melkpoederfabriek .......

 

Ja natuurlijk krijgt u van mij een uiitgebreide offerte .........ik zag op Hyves dat uw zoon stage loopt bij onze concurrent ...

 

De foto van uw vrouw komt mij bekend voor, is ze vroeger een escort geweest, dan ken ik haar misschien wel ....

 

Ja natuurlijk kunnen wij uw verzekeren ...........zeg op Hyves staat dat u ook lid bent van de patiëntenvereniging die is gekoppeld aan de ziekte van Higherlevel posteritis.

 

Ik kan een deel van die goederen rechtstreeks vanuit Cyprus leveren, dat scheelt weer wat extra kost...........bij de belastingdienst werkt ook iemand met uw achternaam,dat is toch niet uw vrouw he ? hahahahaha

Link naar reactie
  • 0

Edit: zijn er trouwens ook mensen die het niet waarderen als je juist geen moeite hebt gedaan hun internetpersona te bekijken? Als een leverancier mij iets wil verkopen maar hij weet niks van mijn business word ik niet vrolijk in ieder geval.

 

Ik denk dat je gewoon zakelijk en prive niet door elkaar moet laten lopen.

Overigens vind ik het zelf dan weer heel verdacht als ik helemaal niets over iemand kan vinden.

Link naar reactie
  • 0

zijn er trouwens ook mensen die het niet waarderen als je juist geen moeite hebt gedaan hun internetpersona te bekijken? Als een leverancier mij iets wil verkopen maar hij weet niks van mijn business word ik niet vrolijk in ieder geval.

 

Ik zou het wel waarderen als men wat moeite heeft gedaan, maar dan moet het wel heel goed gedoseerd zijn: alleen relevante zakelijke informatie.

 

Ik ben me prima bewust van de informatie die ik op het internet achterlaat, maar vind het ongepast als iemand me zakelijk benadert en daarbij persoonlijke informatie gebruikt. Dan is het gesprek direct afgelopen. Het gaat er dus niet om welke informatie ze over me hebben kunnen vinden, maar wat ze er mee doen.

 

En zoals je aangeeft - gebrek aan kennis kan nog storender zijn. Nou heb ik al een hekel aan bedrijven die ongevraagd hun diensten aanbieden, maar als ze dan ook nog mijn eenmanszaak benaderen met de aanhef "T.a.v. hoofd automatisering" dan kunnen ze helemaal de hik krijgen wat mij betreft.

Link naar reactie
  • 0

Wat mij betreft is het eigenlijk een must om een Linked In profiel of zakelijke website te bekijken van iemand voordat je die persoon ontmoet. Als iemand daar dan naar verwijst dan is dat ook prima. Voor mij zou privé informatie inderdaad weer niet oké zijn en die probeer ik online dan ook enigzins te vermijden. Heb bijvoorbeeld mijn achternaam laten verwijderen bij recensies op Iens (restaurants).

Link naar reactie
  • 0

als ik het goed begrijp vul ik dus een webform in om informatie op te vragen en word ik vervolgens gebeld door iemand die vanalles van me weet. dat is geen reden om met je in zee te gaan, helemaal omdat je dienst ook enige discretie vereist, ik heb geen zin om het risiko te lopen dat je mijn telefoongespreken gaat napluizen.

 

je kan dan beter je webform uitbreiden met extra (facultatieve) vragen.

 

of wel je onderzoekje doen, maar ipv de informatie op tafel te leggen, open vragen stellen waar je stiekem het antwoord al op weet.

Link naar reactie
  • 0

beste michael,

nee dat begrijp je dus totaal niet goed.

ik had gehoopt met mijn bericht en reactie de lezer te kunnen laten voelen dat ik juist beleving en inleving wil toepassen, alvorens ik contact opneem met een potentiële klant en op basis daarvan al een stukje vertrouwen wil kweken. Ik wilde dan ook weten hoe er wordt gereageerd wanneer de informatie niet uit het analyseren van een website gebeurt omdat deze simpelweg niet voor handen is, maar dat dit dus vanuit andere informatie verkregen wordt vanuit internet, zoals bijvoorbeeld linkedin.

 

daarnaast vind ik dat je gezien de inhoud van mijn berichten geen recht hebt om maar enigszins te twijfelen aan mijn discretie en / of integriteit betreffende het uitvoeren van mijn werkzaamheden. Dat staat compleet los van het feit dat ik wil weten wie ik aan de andere kant van de lijn heb en of ik met de beschikbare gegevens wel of niet een gesprek kan voeren.

 

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Tja een goed zakenman weet ook op internet wie hij tegenover zich heeft zitten.

 

Met die kennis ga je uiteraard niet smijten, maar die gebruik je om te anticiperen op een gesprek.

 

Je kunt enigsinds voorzichtig inhaken op de kennis die je hebt, is iemand net 18 geworden, dan praat je anders als met een 40 jarige klant.

 

Wat je weet blijft bij jezelf maar mag je naar mijn inziens gebruiken om geen ingewikkelde gesprekken te krijgen of misverstanden, let wel op; je leest wat je globaal nodig hebt, geen hele verhalen op een blog of hyves.

 

Bekijk de foto, misschien de leeftijd en de schrijf styl-niveau en je bent klaar naar mijn idee.

www.ontwerpexpert.net | Websites en reclame op maat

 

www.brommert.nl | Alles over brommers en scooters

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    1 lid, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.