• 0

Mobiele marketing

Mobiele marketing heeft volgens mij nog geen grote vlucht genomen.

Onlangs kwam ik echter een bedrijfje tegen locatie-afhankelijke sms-jes wil gaan sturen: www.nekst.biz

Ik ben benieuwd voor welke branches dit interessant zou kunnen zijn en of jullie het op prijs zouden stellen als je het weekmenu gesmst krijgt als je langs een restaurant loopt.

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zo makkelijk is het met Nekst niet. Als passant moet je de nekst-applicatie hebben gedownload voordat er berichten naar de telefoon worden gepushed. Het is dus vrij hoogdrempelig. Bovendien heb ik er nog nooit van gehoord, Nekst zou een flinke dekking onder de mobiele-telefoongebruikers moeten hebben voordat het de moeite waard is om zakelijk te gebruiken.

 

Daar komt bij dat ik het pushen van boodschappen niet heel netjes vind. Het pullen kan al een eeuwigheid zonder applicatie, gewoon een auto-response-bericht op een ingezonden SMS-je. Zelf zou ik het niet op prijs stellen en in deze vorm geloof ik er ook niet zo in. Zeker gezien de mogelijkheden die iphones en android-toestellen nu bieden. Er kan al zoveel meer.

 

Heel veel mensen drinken wel eens wat buiten de deur dus als push-middel voor de horeca lijkt het me een goed middel. Daarnaast lijkt het me wel wat voor branches die niet mikken op impulse-aankopen (lange termijn investeringen zoals bedden, keukens etc) waarbij d.m.v. een pull bericht meer informatie over een bepaald product (en een goede link naar een web-adres) toegezonden kan worden, maar zoals gezegd kan dit al met SMS zonder dat er dingen geïnstalleerd hoeven te worden.

Link naar reactie
  • 0

Elspeet-Nunspeet inderdaad, ik snap(te) niet waarom je per se dit bedrijfje noemt, als je belangstelling hebt voor een algemene techniek.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Mobiel internet ben ik zelf mee bezig, ook op culinair gebied, in een sms past geen menu (los van wetgeving van pushberichten), maar gelukkig zijn er voldoende nieuwere technieken beschikbaar. Verder kan ik me zo ongeveer bij Joost aansluiten.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het mobiel internetten heeft het smsen al verdrongen.

 

Ik geloof wel in Mobiele marketing. Zelf zal ik het wel zien zitten, wanneer je een applicatie op je iphone komt, die gebruik maakt van GPS.

Bijv. Wanneer je in centrum Den Haag staat, je een startpagina krijgt met alle bedrijven en shops uit centrum Den Haag. Op deze pagina zie je dan links van sites, aanbiedingen, acties, menu-kaarten etc.

 

Dit zou ook wel te gebruiken kunnen zijn, voor feestjes in de stad. Of leden van een restaurant-week bijv.

SKY training presents: 'Your presentation S*CKS' - Because you can be different..

Link naar reactie
  • 0

Het mobiel internetten heeft het smsen al verdrongen.

 

Waar baseer je dit op? Ik denk dat mobiel-emailen voorlopig nog niet in de buurt komt van de volumes die met SMS'jes worden gedraaid.

 

Vrijwel iedereen om mee heen heeft mobiel-internet op zijn smartphone maar slechts een handjevol heeft push-mail ingesteld. Zolang dat zo blijft zal SMS ook populair blijven.

Link naar reactie
  • 0

Het mobiel internetten heeft het smsen al verdrongen.

 

Waar baseer je dit op? Ik denk dat mobiel-emailen voorlopig nog niet in de buurt komt van de volumes die met SMS'jes worden gedraaid.

 

Vrijwel iedereen om mee heen heeft mobiel-internet op zijn smartphone maar slechts een handjevol heeft push-mail ingesteld. Zolang dat zo blijft zal SMS ook populair blijven.

 

Bedoelde hier meer de mobiele marketing via sms. Bedrijven zullen zich nu meer op internet richten dan het smsen.

SKY training presents: 'Your presentation S*CKS' - Because you can be different..

Link naar reactie
  • 0

Zouden mensen nou echt vrijwillig een pagina met alleen maar reclame als startpagina op hun mobiel willen? Ik betwijfel het ten zeerste...

 

Je kan er een soort van Startpagina maken met kledingwinkels/horeca/telecom winkels. Zie het als de lijst die je hebt staan bij een V&D bij de roltrappen. Wat je waar kan vinden. Dat je dit ook krijgt op je telefoon, met daarnaast advertentieruimte met de acties en advertenties.

Liet mijn gedachte beetje de vrije loop, op de manier hoe mobiele marketing op een brede basis zal door kunnen ontwikkelen.

Het ontvangen van smsjes op een locatie, zal denk nooit echt meer een breed draagvlak gaan krijgen.

SKY training presents: 'Your presentation S*CKS' - Because you can be different..

Link naar reactie
  • 0

Veel bedrijven gaan de komende jaren gruwelijk veel geld verdienen door software te ontwikkelen voor location based services.

 

Er zitten veel haken en ogen aan maar als de software voldoet (gebruiksvriendelijk, internationaal, gedetailleerd etc.) dan ben je de man of vrouw. Nadeel is dat velen zich op deze markt zullen storten en maar weinigen op licentiebasis de software zullen kunnen verkopen aan de grote spelers.

 

Operatoren willen zoveel mogelijk data en abonnement verkopen. Zij hebben interesse in software. Tevens hebben bijvoorbeeld grote retailers er belang bij om hun producten op het juiste moment bij de juiste doelgroep (diegenen die interesse hebben in het product) te promoten en hebben hier ook serieus geld voor over.

 

Interessant voorbeeld:

- Consument kiest voor bijvoorbeeld KPN vanwege de vele mogelijkheden (KPN heeft abonnement verkocht en heeft belang)

- Consument geeft interessegebieden aan (dit kan bijvoorbeeld zijn Samsung LCD, 32", full HD tegen 199 euro)

- Consument rijd met auto over snelweg en krijgt melding dat bij de Media Markt (volgende afslag en na 1km ben je er) die LCD voor die prijs in de aanbieding is (Media bereikt juiste persoon of juiste moment en heeft belang)

 

Samenvattend: Kassa voor diegene die de software heeft ontwikkeld en ook de afspraken met KPN en de Media Markt.

Sourcing, marketing and premium partner in CE products

Link naar reactie
  • 0

Interessant voorbeeld:

 

Voor marketeers wel, maar ik denk echt niet dat dat vanuit het oogpunt van de consument (voorlopig) een hoge vlucht zal nemen.

 

Dat weet ik zo net nog niet. Inmiddels is er een service waarmee je geld kunt verdienen door reclame SMSjes te ontvangen (BellenmetBas.nl). Echter zijn er zeer veel studenten in mijn omgeving die ook hierop aangemeld zijn. Je krijgt een SMSje op woonplaats én interessevelden gestuurd en ontvangt per smsje een vergoeding van 7 cent. Als ik naar mijzelf kijk zal ik vervolgens vrij weinig doen op het moment zelf met het SMSje, maar denk wel op een later tijdstip vaak nog van; goh, daar ben ik toch nog eens door benaderd? Dus ik denk dat het nog niet zo gek is, al moet je wel als je zo'n service op gaat zetten denken vanuit de consument; Wat is voor mij als consument de meerwaarde om dat smsje te gaan ontvangen? En ik denk dat als het om reclame gaat, je toch enige vergoeding er tegenover moet gaan zetten. En zeker als je de jongerendoelgroep te pakken wil krijgen, is dat geen verkeerde insteek in het kader van "gratis geld verdienen".

Link naar reactie
  • 0

Helaas is BellenmetBas in die vorm nooit van de grond gekomen. Er komen nauwelijks SMS-berichten vandaan. Het gros van de berichten komt gewoon per email, het is niet veel meer dan de gemiddelde GPT.

 

Blyk komt met eenzelfde concept naar Nederland (hebben wel hun toetreding tot de markt uitgesteld). Deze partij heeft zich al bewezen in Engeland, ben benieuwd of het hier ook van de grond komt.

Link naar reactie
  • 0

Laten we eens heel analytisch naar de markt kijken:

- Iedere consument heeft tegenwoording een mobiele telefoon en dit is een bewezen vervangingsmarkt

- Kapitaalkrachtige operatoren storten zich pro-actief op de deze markt (kijk een hoeveel geld in de afdeling "transploft" wordt gestopt.

- Kapitaalkrachtige vendors willen differencieren en zich onderscheiden door USP's om zo verkoop te stimuleren

- Retailers zijn voorzichtig met hun centjes echter indien ze de juiste mensen op het juiste moment kunnen bereiken en de resultaten zijn meetbaar positief dan zullen zij hierin investeren.

 

Los van het feit of de consument het maximaal gebruikt en zelf los van de snelheid waarmee marketing stadia worden doorlopen (innovator, early adaptor etc.) zal dit zwaar gepushed worden door grote organisaties. Immers willen operatoren data verkopen en bieden deze services de mogelijkheid een toegevoegde waarde te bieden, willen fabrikanten hun producten verkopen en zich onderscheiden van de rest.

 

Concreet is het zeer ingewikkeld om daadwerkelijk geselecteerd te worden maar als dit zover is, "sit back and enjoy the ride". Automatisch zorgen de (voor jou gratis) marketingmachines van de grote jongens voor schaalgrootte waarmee tevens de interesse van marketeers is gewekt zeker als interessegebieden door de consument zelf aangegeven worden (dit kan een product zijn maar ook een hypotheek etc.).

 

Heb dit global of zelfs enkel in W-Europa en je kan samen met John de Mol in Monaco gaan eten.

 

 

Sourcing, marketing and premium partner in CE products

Link naar reactie
  • 0

Ik denk eerlijk gezegd ook dat weinig mensen vrijwillig om reclame zullen vragen. Wat wellicht meer kans heeft, is een locatiegebonden 'zoek & vind' dienst maken. Stel ik sta op Den Haag Centraal (om het andere voorbeeld even aan te halen), en ik ben op zoek naar een wasmachine. Ik typ in 'wasmachine', aan de hand van A-GPS (GPRS - GPS verbinding) wordt razendsnel mn locatie bepaald, waarna ik een lijst met winkels krijg.

 

In dit geval zou er denk ik vraag naar zijn, we zijn tenslotte allemaal wel eens op zoek naar iets in een onbekende stad, en voor operators zou het geweldig zijn omdat zij naast meer data verbruik (bij het bepalen van de positie wordt een korte GPRS/UMTS/HSDPA verbinding gelegd om dit sneller te doen dan wanneer satellieten alleen je locatie moeten pinpointen), en de toestellen met GPS populairder worden. De consument spaart tijd, bedrijven krijgen meer klanten in hun winkel wanneer ze adverteren, en de dienst zelf loopt er ook mee binnen.

 

Verder denk ik zelf ook dat het mobiele internet binnen niet al te lange tijd een groot deel van het sms-verkeer over gaat nemen. Veel operators verkopen tegenwoordig hun toestellen met mobiele internet bundels, waarbij het 'only a matter of time' is voordat het grote gros inziet hoe beperkt bijvoorbeeld een sms-bericht is, en hoe ongelimiteerd een onbeperkt mobiel internet bundel is.

Link naar reactie
  • 0

Highio gelooft niet zo in de aanschaf van duurzame gebruiksgoederen als wasmachines op vreemd terrein via mobiele localisatiediensten. Daarvoor doe je thuis desk research of laat je je voorlichten door een vertrouwde verkoper en beslis je eventueel in overleg.

 

EDIT: anti-trend aanschaf huishoudelijke apparatuur

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bas van Langen gelooft wel dat het mogelijkheden heeft. Het artikel dat je verstrekt is niet per se een bewijsvoering van je gelijk, aangezien het betrekking heeft op de anti-trend dat mensen weer naar een fysieke shop gaan voor huishoudelijke artikelen. Dit betekent natuurlijk niet dat mensen geen mobiel apparaat kunnen gebruiken om bijvoorbeeld een Media Markt of BBC in de buurt te vinden.

 

Misschien was het voorbeeld van de wasmachine niet het beste, maar kleinere huishoudelijke artikelen, of een nog veel beter voorbeeld; horeca, wil je beste eens op minder bekend terrein lokaliseren. Stel je bent op een beurs in Amsterdam geweest en je wil nadehand even een hapje eten, dan weet niet iedereen direct een goed Grieks/Mexicaans/Italiaans/Argentijns (etc.) restaurant te vinden in de stad. Nog een voorbeeld; je zit in de auto en gooit een milkshake over je shirt terwijl je op weg naar een klant bent, je hebt snel een vervangend shirt nodig, en raadpleegt je telefoon even. Zo zijn er natuurlijk honderden voorbeelden te verzinnen.

 

Veel navigatiesoftware heeft natuurlijk al dergelijke mogelijkheden voor horeca, maar ik denk dat een extension naar winkels een logische keuze zal zijn in de toekomst.

Link naar reactie
  • 0

Tuurlijk heeft het mogelijkheden, ik reageerde slechts wat flauw op het voorbeeld en vond het artikel toevallig een paar uur later. Ik denk dat de mobiliteitsstatus (voetganger/fietser/OV-gebruiker/automobilist en te lui om meer dan x m te lopen) van de gebruiker en productvariabelen van bijvoorbeeld een nieuw hemd (beschikbaarheid maten/kleur/prijs) ook heel belangrijke factoren zijn.

 

Een store locator is een veel eenvoudigere toepassing. Het topic begon overigens als mobiele marketing door verkopers, niet als mobiele zoekdiensten voor consumenten, dus misschien kunnen we weer terugbuigen in die richting.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Is wat ik voorstel eigenlijk niet één grote store locator, maar dan van alle stores? Wanneer ik in de auto naar Groningen (ik noem maar wat) rijd, en ik verpest mn shirt, dan weet ik dat ik elke Bijenkorf wel een fatsoenlijk hemd zal aantreffen.

 

Verder, is een mobiele marketing voor verkopers niet alleen interessant wanneer ook de consumenten er interesse in hebben? Ik zie niet in waarom dit offtopic is eerlijk gezegd. :)

Link naar reactie
  • 0

Hoi Bas,

 

mij maakt het niet uit in welke richting de discussie gaat, maar mobiele marketing door verkopers vind ik iets anders dan onderweg gericht zoeken op product of dienst door consumenten.

 

Iklokaal is/gaat ook mobiel en allianties die ontstaan zijn natuurlijk interessant om te volgen. Het punt wat ik wilde maken, is dat je op een gegeven moment allerlei reis- en productvoorraadinformatie van verschillende aanbieders zou moeten gaan koppelen, terwijl de winkel (met openingstijd?) opzoeken (store locator) in beginsel veel eenvoudiger werkt.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.