• 0

Ziek en urencriterium

Stel dat je in 1 jaar gedurende drie maanden ziek bent en niet kunt werken in je eenmanszaak.

In de overige negen maanden werk je ca. 1000 uur in je eenmanszaak. Doordat je ziek bent valt de omzet lager uit maar haal je ook de benodigde uren niet.

heb je in dit geval toch recht op zelfstandigenaftrek e.d.?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi,

 

Uren zijn vast. Heb je echt totaal 1000 uur gemaakt met al je activiteiten? Dus niet alleen declarabele uren (als jij die hebt) maar ook gewoon de uren dat je dingen aan het uitzoeken was enzo?

 

Groetjes, Manon

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik hierboven ook aan heb gegeven, het urencriterium is 100% vast.

 

Ik vroeg me alleen af of je niet meer uren zou kunnen onderbouwen. Soms merk ik dat mensen denken dat het echt alleen maar om de gewerkte uren gaat, terwijl het gaat om alle uren die je hebt besteed aan je onderneming. Uit jouw antwoord maak ik op dat je echt alles er al bij hebt betrokken en dan gaat het je niet lukken.

 

Ik weet natuurlijk niet wat je had en of je in die tijd in staat geweest zou zijn om iets te doen, maar ik kan me zomaar voorstellen dat ik met bepaalde symptomen mijn tijd heel nuttig ondernemingstechnisch zou kunnen besteden.

 

Enne.....beetje lief voor Peter he, iedereen wil hier alleen maar helpen.

Link naar reactie
  • 0

Beste allemaal,

 

Die urengrens ligt dus op 1225 per jaar.

Deze uren betreffen: de uren die je in totaal hebt besteed aan je onderneming dus ook de uren die je besteed aan je boekhouding, het bezoeken van klanten/leveranciers, de uren die je met zakelijke vragen besteed aan dit forum, het bezoeken van je boekhouder, besprekingen met potentiele klanten, het opstellen van offertes of algemene voorwaarden enz. enz..

Dit is ook al in een eerder bericht geopperd.

 

Als je door ziekte of door een andere oorzaak niet aan die uren komt, heb je gewoon pech en kun je dus geen aanspraak maken op de ondernemersaftrek.

Ziekte hoort tot het ondernemersrisico, met alle gevolgen van dien.

 

Maar er is hoop, er zijn ontwikkelingen op het urengebied .... men wil het aantal uren gaan wijzigen/weglaten om het parttime ondernemerschap te bevorderen. Maar voorlopig is dit nog toekomstmuziek.

 

Doei

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.