• 0

K.O.R. belasting betalen ná de grens van 1883 euro

Goedendag,

 

Ik heb een vraag wat betreft de keine ondernemersregeling, ik hoop dat iemand mij kan helpen,

 

Ik verwacht dit jaar net over de grens van 1883 euro BTW te gaan, en dat zou betekenen dat ik geen recht op K.O.R heb, en dus 19% moet inleveren. Is dat 19% ná die 1883 of over de gehele omzet.

 

Anders zou het voor mij voordeliger zijn om m'n zaak op een laag pitje te zetten op het moment dat ik de grens dreig te bereiken, ik weet ook dat er tussen de 1345 en 1883 en som gemaakt wordt, maar ondanks dat denk ik dat ik meer geld overhou als ik onder die grens blijf.

 

Zijn er meer die precies op die lijn zitten?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat is al waar ik bang voor was, maar als ik dus in september op die grens zit, hou ik dus meer geld over als ik de zaak tot januari dichtgooi, omdat ik anders vanaf 0 alles kwijt bent (kwa btw dan natuurlijk) Dat kan toch eigenlijk de bedoeling niet zijn.

 

Het systeem van 19% van alles boven de 1883 euro vind ik logischer :(

Link naar reactie
  • 0

Net boven of onder de grens maakt volgens mij niet uit. Maak voor de grap de som maar eens met een paar bedragen rond de 1800:

 

8947,36 omzet => in principe 1700 btw afdragen, maar KOR dus 457,50 vermindering van de afdracht => 9404,86 inkomen

9736,84 omzet => in principe 1850 btw afdragen, maar KOR dus 82,50 vermindering van de afdracht => 9819,34 als inkomen

9910,53 omzet => 1883 btw afdragen => 9910,53 als inkomen

10.000 omzet => 1900 btw afdragen => 10000 als inkomen

 

(voor de eenvoud even geen kosten meegerekend, principe blijft 't zelfde)

 

Dus hoe je ook zit ten opzichte van de grens, meer omzet is altijd meer inkomen aan 't einde.

Link naar reactie
  • 0

Dat is al waar ik bang voor was, maar als ik dus in september op die grens zit, hou ik dus meer geld over als ik de zaak tot januari dichtgooi, omdat ik anders vanaf 0 alles kwijt bent (kwa btw dan natuurlijk) Dat kan toch eigenlijk de bedoeling niet zijn.

 

 

Je gaat de zaak toch niet dicht doen omdat je dan BTW verschuldigd bent?!

Open blijven zal je hopelijk wel meer opleveren dan die paar honderd euro KOR aftrek!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Je gaat de zaak toch niet dicht doen omdat je dan BTW verschuldigd bent?!

Open blijven zal je hopelijk wel meer opleveren dan die paar honderd euro KOR aftrek!

 

 

Het is ook niet de bedoeling, maar ik heb een "schema" gemaakt waarop ik aflees dat 1000 euro meer omzet maar 100 euro meer winst is, en voor mij is die 1000 euro omzet veel werk. Dat ik ooit over de grens heenga is te verwachten, en dan doen we het natuurlijk gelijk goed. maar als ik precies op de rand zit is het zonde van het werk alles kwijt te zijn of sla ik de plank mis?

 

8500 omzet - 1615 BTW

Te betalen BTW 945 - uiteindelijke winst bij 40% winstmarge is 3022 Euro

 

9500 Omzet - 1805 BTW

Te betalen BTW 1688 - uiteindelijke winst bij 40% winstmarge is 3125 Euro

 

Dat scheelt 100 euro op 1000 euro omzet, Dan is dus de vraag of je zoveel werk voor die 100 euro overhebt. Natuurlijk zijn dit gewoon voorbeelden en is de werkelijkheid anders. Alhoewel het principe wel hetzelfde is..Maar mijn vraag is dus of ik het "goed zie" of dat ik dalijk "rustig aan" ga doen terwijl dat eigenlijk niet nodig is..

 

Groeten..

Link naar reactie
  • 0

Voornamelijk verzendkosten / inkoop etc. maar die 40% winst is maar voorbeeld,Ik weet dat je de voorbelasting er af kunt halen, al heb ik dat bijzonder weinig (wegens inkoop vanuit duitsland) het ging mij er meer om dat als je 1000 euro meer omzet hebt, je maar 100 euro meer winst maakt..Waar je 400 zou " verwachten" daar schrok ik wel een beetje van;)

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij maak je trouwens wel een rekenfout. Je berekent de btw alsof je de omzet ex. btw rekent. Maar trekt er daarna de af te dragen btw weer van af voor het berekenen van je winstpercentage. (wat Joost ook bedoeld neem ik aan)

 

8500 omzet ex. btw.

+ 1615 BTW

- af te dragen BTW 945

- 60% kosten : 5100

== 4070

 

9500 Omzet ex. btw

+ 1805 BTW

- af te dragen BTW 1610

- 60% kosten : 5700

== 3995

 

Dus je hebt inderdaad gelijk. In het specifieke geval dat je geen voorbelasting mag aftrekken over veel kosten, kan het ongunstig uitpakken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.