• 0

babyvoeding exporteren naar China

Wil graag Nederlandse babyvoeding exporteren naar China. Wegens vele schandalen, slechte hygiene en matig toezicht / controle van de overheid zijn daar veel bedrijven die slechte kwaliteit leveren.

 

Omdat ik van origine uit China kom en nog vele familieleden en kennissen daar heb, is het mij gelukt enkele nieuwe potentiele kanalen aan te boren. Het is namelijk moeilijk voor bedrijven van buitenaf iets willen verkopen in China, dan als je van binnenuit al enkele conecties hebt.

 

Dus de afname is geen probleem, die kan oplopen tot zelfs 3 x 40" flc op jaarbasis. Het in China binnenkrijgen is ook geen probleem, want zij kennen ook mensen bij de Chinese douane.

 

Het probleem zit hem in het verkrijgen van deze hoeveelheid en kwaliteit (moet echt uit NL komen), want Campina en Nutricia wil het niet aan mij verkopen. Die hebben namelijk verplichtingen tegenover de Nederlandse groothandels. De groothandel wil het wederom ook niet aan mij verkopen, want die hebben al relaties opgebouwd in China. Maar het kan toch niet mogelijk zijn, dat maar twee bedrijven heel China wil bevoorraaden, via die twee groothandels! Terwijl er in heel veel provincies deze twee merken niet te verkrijgen valt, ondanks er wel heel veel vraag naar is!

 

Er moet toch een manier zijn om deze hoeveelheid en kwaliteit daar heen te exporteren? Dus hoe krijg ik het voor elkaar via de juiste kanalen een goede handelsprijs per product te krijgen met een minimumafname van 1000 blikken. Verder is de Nederlandse douane daar ook niet zo makkelijk om het Nederland uit te krijgen.

 

Wie kan mij hieraan helpen? Of doorverwijzen naar de juiste instanties?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ga eens een gesprek aan met de EVD, zij hebben contacten op de NL ambassade in China.

Wellicht kunnen zij je verder helpen, en bekijken waarom de situatie zo is.

Wellicht is het geheel niet zo makkelijk te importeren, of is dit niet winstgevend.

Blikken poeder van 10 euro, zullen een hoge vervoersmarge met zich meezeulen.

 

Wanneer jij grote hoeveelheden voor de neuzen van de verschillende producenten houdt, neem ik aan dat ze ééns over stag zullen gaan. Maar ik denk dat je de situatie om moet draaien, en eerst bekijkt waarom die merken op de door jou aangegeven locaties niet aanwezig zijn.

 

Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Nou laat ik de OP maar gelijk uit de droom halen want het is onmogelijk direct naar China te versturen.

 

Friso en de anderen hebben al hun vertegenwoordigers in China (hongkong, shanghai) en wijzen je direct door naar deze kantoren.

 

Hoe weet ik dat ? Omdat ik zelf voor een hele grote inkoop organisatie in China benaderd ben dit uit te zoeken. Die wilde ook direct importeren via duty free zone, Zhuhai.

 

Hiernaast is het nu linke soep geworden in de baby voeding (melkpoeder) in China. De Chinese regering heeft besloten een aantal nieuwe wetten aan te gaan nemen om vergunningen voor verkoop EN transport uit te gaan geven.

 

Iedereen in deze business is nu in paniek, en als de grote mogen verkopen en distribueren is het gedaan met de kleine ondernemer die importeerd in China.

 

Mijn sterke indruk is dat je het idee beter kunt laten voor wat het is. Mijn Chinese vrienden werken bij de centrale overheid en zelfs zij zien nagenoeg geen mogelijkheid iets te kunnen doen na de nieuwe wetgeving.

 

Over een maand of 2 worden de nieuwe wetten gepresenteerd. Reken er maar op dat de stoelendans dan al voorbij is.

 

M.vr.gr,

 

Paul

Link naar reactie
  • 0

Beste Paul,

 

Ik zag op je website dat je gesetteld en werkt in China, dus je zult het wel beter weten.

 

Maar het zal toch zo zijn, dat alleen de grote jongens babyvoeding kunnen exporteren naar China? Zij hebben zelf te kort aan een kwalitatief goed product, omdat de overheid in het verleden slechte of tot bijna geen eisen hebben gesteld aan de kwaliteit.

 

Wij worden benaderd of het mogelijk is deze producten naar China te krijgen vanuit Nederland. Je praat over bijna 2 a 3 40" container's afzet per maand, ondanks dat Friso/ Nutrilon al vertegenwoordigd wordt.

 

Een goede expiditeur moet daar toch wel een mogelijkheid in zien te vinden, ondanks de te verwachten wetswijziging. Anders staat de hele wereld op zijn kop en zal China niet meer interresant zijn.

 

Of niet soms?

 

Graag jouw mening hierover, bij voorbaat dank.

 

Ming

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ming,

 

Het probleem zit hem vooral in het nieuwe vergunningstelsel dat er aan komt. Niemand wil risico nemen totdat dat duidelijk is.

 

Er is hier nauwelijks geimporteerde babyvoeding te krijgen, hiervoor kan je naar Hong Kong om daar op te halen.

 

De vraag die opkomt is natuurlijk "ben ik nou zo geniaal om te bedenken om babyvoeding naar China te exorteren ?"

 

Het antwoord is natuurlijk nee. Voor U zijn al 1000en anderen geweest die dit hebben geprobeerd en om verschillende redenen gefaald hebben.

 

Ik ben zoals gezegd ook benaderd dit uit te zoeken en 3-4 containertjes naar china is leuk, maar mijn contacten wilde 2 containers 40ft per dag laten komen. Toch blijft de deur dicht bij Friso.

 

Ik weet overigens niet wat de strategie is van Friso, in iedergeval niet verkopen, want ik heb nog nooit hun producten in China gezien. Maar, alles heeft een reden, ook niets verkopen is een strategie ;)

 

Ik denk dat hier gewoon sprake is van marktbescherming van Chinese producenten.

 

M.vr.gr,

 

Paul

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Het is mij gelukt een leveranier te vinden die mij grote hoeveelheden kan leveren van het merk XXX. De vraag ernaar is er ook nog steeds.

 

Mijn zakenpartner is nu op weg naar China om de al bestaande relaties weer op te pikken en vragen hoeveel zo nodig hebben.

 

Nu rest de vraag hebben kennen jullie nog mensen die er vraag naar hebben van het merk XXX, zodat er volle containers er heen kunnen.

 

Vroeg of laat zal misschien het merk van Nutricia ook wel lukken.

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt, maar ik heb relaties die specifiek baby melkpoeder uit NL wil hebben en niet gemaakt van Chinese grondstoffen.

 

In het verleden hebben vele verschillende andere fabrikanten vele fouten gemaakt, waaronder eenmaal zat er een kleine concentratie gipspoeder in!!!

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt, maar ik heb relaties die specifiek baby melkpoeder uit NL wil hebben en niet gemaakt van Chinese grondstoffen.

 

In het verleden hebben vele verschillende andere fabrikanten vele fouten gemaakt, waaronder eenmaal zat er een kleine concentratie gipspoeder in!!!

 

Die vraag naar melkpoeder komt hier vandaan. Zou goede handel zijn om daar een webshop te lanceren. Chinezen vertrouwen geen bedrijven uit China als het om melkpoeder gaat. Dit moet direct uit Nederland komen. Nutricia uit Nederland en gemaakt in Nederland dus...

Link naar reactie
  • 0

 

Het is net als heroine; elke tussenschakel kan het product versnijden. De merkeigenaar wil niet in zee met tussenhandelaren, omdat het merk besmet raakt als er een idioot tussen zit die de handel verdunt met melamine om twee keer te verdienen. Eerst moet de hele keten onder controle zijn.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Het is net als heroine; elke tussenschakel kan het product versnijden. De merkeigenaar wil niet in zee met tussenhandelaren, omdat het merk besmet raakt als er een idioot tussen zit die de handel verdunt met melamine om twee keer te verdienen. Eerst moet de hele keten onder controle zijn.

 

Werkelijk :) Je weet het wel "bijzonder" "uit te leggen" :)

Link naar reactie
  • 0

 

Het is net als heroine; elke tussenschakel kan het product versnijden. De merkeigenaar wil niet in zee met tussenhandelaren, omdat het merk besmet raakt als er een idioot tussen zit die de handel verdunt met melamine om twee keer te verdienen. Eerst moet de hele keten onder controle zijn.

 

Werkelijk :) Je weet het wel "bijzonder" "uit te leggen" :)

 

Op het vermoeden dat je opmerking sarcastisch bedoeld was: zo werkt het wel. In China waren het volgens mij echter niet de tussenhandelaren die dit deden, maar de fabrikanten zelf.

 

Achtergrondinfo: Wikipedia: 2008 Chinese milk scandal

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Het is net als heroine; elke tussenschakel kan het product versnijden. De merkeigenaar wil niet in zee met tussenhandelaren, omdat het merk besmet raakt als er een idioot tussen zit die de handel verdunt met melamine om twee keer te verdienen. Eerst moet de hele keten onder controle zijn.

 

Werkelijk :) Je weet het wel "bijzonder" "uit te leggen" :)

 

 

Op het vermoeden dat je opmerking sarcastisch bedoeld was: zo werkt het wel. In China waren het volgens mij echter niet de tussenhandelaren die dit deden, maar de fabrikanten zelf.

 

Achtergrondinfo: Wikipedia: 2008 Chinese milk scandal

 

 

 

 

Was zeker niet "sarcastisch" vond het een leuke omschrijving. Heb prive daar mee te maken gehad vandaar. Moest gewoon erg lachen. @In China waren het volgens mij echter niet de tussenhandelaren die dit deden, maar de fabrikanten zelf. Dat is juist wat ik zeg. (Nutricia uit Nederland en gemaakt in Nederland dus...)

Link naar reactie
  • 0

(Nutricia uit Nederland en gemaakt in Nederland dus...)

 

Wanneer was Nutricia betrokken bij het melamine-schandaal? Ik herinner mij slechts Dutch Cow uit Thailand dat Chinese melkpoeder had verwerkt. Ik zou voorzichtig zijn met zulke associaties op een openbaar forum, tenzij je goede bronnen hebt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

dat mag wel alleen 4 blikken per adres per keer,

hoe ze dat gaan controleren mag joost weten.

Alleen kun je op deze manier geen grote partijen versturen.

chinese winkel bij mij verderop verdient er ook behoorlijk zakcentje aan, elke week een rolcontainertje met dozen

richting China... ;)

bij het postkantoor zijn ze er minder blij mee heb ik de indruk.

 

Een complete zeecontainer is natuurlijk wel hele andere koek, als de douane die tegenhoudt ben je iets meer geld kwijt... >;(

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Diverse mensen/'bedrijven bieden mij aan dat ze Nutricia kunnen leveren, dit is ook nooit echt het probleem.

 

Probleem is dat Nutricia het zelf niet wil. Geen intresse om via andere kanalen de Chinese markt op te gaan. Hiernaast heeft Nutricia een agent voor heel asie en als ze er achter komen hoe hun produkten via andere kanalen in China belanden is het einde oefening.

 

Er is zeker een vraag naar melkpoeder uit Nederland, het probleem is enkel de juiste kanalen te vinden die dit in China op de markt kunnen zetten. Die zullen ook niet happy zijn als ik ineens niet meer kan leveren omdat Nutricia de kraan dichtdraait. Leuk voor de mensen die een paar keer een container willen doorstoten, maar om een business op te bouwen, 100.000en euro's in marketing en produkt promotie, voorraad en logistiek die elk moment kan inklappen... nee bedankt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.