• 0

Webwinkel afstoten buiten kernactiviteiten

Goedenavond,

 

Ik zit met een misschien wel 'luxe' probleem waar ik graag wat advies bij zou kunnen gebruiken.

 

Ik heb meerdere webwinkels waaronder een voor trouwen-feestartikelen en een voor leeftijd-feestartikelen.

 

Sinds kort hebben we een nieuwe leverancier gevonden voor verkleed kleding en hoeden, maskers, pruiken e.d. Met deze leverancier een leuk gesprek gehad en met heel veel enthousiasme zijn we een webshop begonnen in deze artikelen.

 

Na een paar weken kregen we bericht van de leverancier dat ze van 1 dag levertijd naar 2 weken levertijd zijn gegaan. Hier baalde we natuurlijk enorm van omdat we graag snel leveren aan onze klanten.

 

Na dit spijtige bericht zijn we op zoek gaan naar andere leveranciers die ook deze artikelen konden leveren en gelukkig vonden we die ook voor 60% van het assortiment wat we op onze site hebben staan. Bij de overige 40% staat dus een levertijd van 2 weken :(

 

Omdat wij meerdere websites hebben met veel bezoekers kregen we al snel bestellingen van deze kostuumshop. Echter vergt zo'n shop ook veel voorraad. Men bestelt 1 masker en wij moeten er 12 afnemen bijvoorbeeld.

 

Natuurlijk horen deze risico's allemaal bij het ondernemersvak en dat is logisch. Echter denk ik dat ik te hard van stapel gelopen ben met deze shop. Eigenlijk past het onderwerp niet in het rijtje huwelijk, geboorte en verjaardagen waarin we al actief zijn. Daarbij kunnen we de voorraad nu nog wel kwijt maar ik ben bang dat we over enkele maanden uit onze voegen barsten.

 

Om een lang verhaal kort te maken...

 

Diep in mijn hart wil ik van deze shop af ondanks dat hij winstgevend is. Het doet mij zeer om zomaar de stekker er uit te trekken omdat er zoveel werk in is gaan zitten met het bewerken van alle productfoto's en het zoeken naar een andere leverancier voor ieder afzonderlijk artikel.

 

Misschien is verkopen een optie. Ik heb slechts voor een paar maanden de cijfers, is het dan wel verkoopbaar? Misschien wel als je in acht neemt dat alles voor de site in kannen en kruiken is omdat hij kant en klaar is en de contactgegevens van de leveranciers erbij geleverd worden?

 

Ik wil graag weten wat jullie ervan vinden. Stekker er uit en de tijd die erin is gaan zitten en de nog te overziene voorraad voor lief nemen of is het nog verkoopbaar? Of misschien zijn er andere opties.

 

Voor de sluitende info, het gaat om www.kostumax.nl

 

EDIT: titel gewijzigd

 

 

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Misschien is verkopen een optie. Ik heb slechts voor een paar maanden de cijfers, is het dan wel verkoopbaar? Misschien wel als je in acht neemt dat alles voor de site in kannen en kruiken is omdat hij kant en klaar is en de contactgegevens van de leveranciers erbij geleverd worden?

 

Ik wil graag weten wat jullie ervan vinden. Stekker er uit en de tijd die erin is gaan zitten en de nog te overziene voorraad voor lief nemen of is het nog verkoopbaar? Of misschien zijn er andere opties.

 

Natuurlijk is het verkoopbaar, er zijn zat mensen die zelf een webshop willen beginnen maar geen idee hebben hoe ze dit het beste kunnen doen. Het is alleen de vraag of je de geïnvesteerde tijd en geld ook terug ziet, starters hebben over het algemeen weinig geld. Ik zou je shop hier gewoon bij Vraag en Aanbod neerzetten, eventueel in een marktplaats advertentie.

 

Edit: Ik moet mijn berichten wat korter houden denk ik, dan ben ik wel sneller dan René :)

Link naar reactie
  • 0

Heb je dit al eens aangekaart bij je leverancier? Je zou bijvoorbeeld met hem kunnen afspreken dat hij zijn prijzen iets mag verhogen als je deze producten kan dropshippen. Je maakt dan wel minder winst, maar je moet geen voorraad aanleggen.

 

De leverancier is zeker bereid om dit te doen en doet dit zelfs al voor de normale inkoopprijs. Maar ik wil toch per grotere hoeveelheid afnemen om de verzendkosten uit te sparen.

 

Ik heb wat cijfers op een rijtje gezet en zal straks een aanbieding plaaten op vraag en aanbod.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen Marcel,

 

complimenten voor ontwikkeling en design van deze webwinkels. Bij de aanbieding is denk ik ook belangrijk hoe je de verwevenheid met de andere winkels oplost. Het keurige webwinkelsysteem en de gebruiksrechten daarvan zou voor mij nog de meeste waarde hebben.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen Marcel,

 

complimenten voor ontwikkeling en design van deze webwinkels. Bij de aanbieding is denk ik ook belangrijk hoe je de verwevenheid met de andere winkels oplost. Het keurige webwinkelsysteem en de gebruiksrechten daarvan zou voor mij nog de meeste waarde hebben.

 

Groet,

 

Highio

 

Dank :)

 

Ik heb zojuist een advertentie geplaatst bij vraag en aanbod. Even niet direct rekening gehouden met de rechten van het script maar deze moeten inderdaad besproken worden. Het is geen standaard webshop maar door mij zelf geschreven dus je hebt daar een heel goed punt. Bedankt voor de tip.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Klinkt als een bedrijf wat zeker te verkopen is. Misschien ook via de advertentie mogelijkheden die de KVK biedt en De Zaak?

 

KvK biedt inderdaad een lijst van advertentie sites. Ik zal ze eens bekijken. Bedankt voor de tip.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Verkoop je ook de verwijzingen via andere sites erbij? Zoals je zelf zegt komt het meerendeel van de kopers binnen via jouw netwerk. Blijft dat bestaan? Dat is naast het gebruik van je eigen geschreven shop ook nog een punt van aandacht.

 

Klopt, maar verreweg de meeste bezoekers komen wel binnen via zoekwoorden op Google. De stats van Google Analytics geven hier uitsluitsel over.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Marcel,

 

Even een paar blonde vragen tussendoor.

 

1. Hoeveel geld zit er op dit moment in de webwinkel waar je vanaf wilt?

2. Hebben jullie dat geld echt nodig?

3. Hoeveel tijd denk je dat het gaat kosten om de overtollige webwinkel actief te gaan verkopen?

4. Hoeveel energie denk je dat het gaat kosten om de overtollige webwinkel actief te gaan verkopen?

 

Ik stel die vragen omdat ik tussen de regels lees dat je van deze winkel af wilt en je tijd wilt stoppen in je andere webwinkels

Hoewel ik de adviezen alhier begrijp wil ik je een andere optie voorleggen.

 

Je begon je vragen met de opmerking dat je wellicht een luxe-probleem hebt. Mag ik daaruit concluderen dat je andere webwinkels genoeg opleveren en je deze winkel dus niet nodig hebt?

Als dat het geval is vermoed ik dat het je minder tijd, geld en energie kost en meer oplevert als je morgen stopt met de webwinkel waar je vanaf wilt, die voorraad apart zet en je advertentie alhier een beetje aanpast.

Kun jij na morgen al je tijd en energie weer stoppen in de winkels waar je wel een goed gevoel bij hebt. Het geld dat je kwijt bent, was je waarschijnlijk ook kwijt geweest als je een duur marktonderzoek voor zo'n winkel had laten doen en dan hadden de conclusies je wellicht doen besluiten er niet aan te beginnen.

 

De aanpassing van de advertentie zou ik richten op het zoeken van een partner voor die ene website. Jij bezorgt iemand een makkelijke ondernemersstart als je hem/haar aanbiedt die winkel te gaan runnen tegen het grootste deel van de winst.

De producten verouderen niet supersnel, dus je hebt best een aantal maanden om een partner zich te laten melden. Daarnaast is er moeilijk een prijskaartje te hangen aan de tijd die jij er al in hebt gestopt. Tot slot geef je aan dat je de winkel zelf hebt gebouwd. De meeste startende webwinkeliers missen die kennis en daar jij toch al een aantal andere websites ontwikkelt, kun je verbeteringen daarin waarschijnlijk ook in weinig tijd doorvoeren in een extra website. En ij blijft de site gewoon promoten op je andere sites.

Door iemand een partnerschap aan te bieden los je voor die persoon het technische probleem op, behoud je zelf de rechten van de bouw en deel je mee in de winst, waardoor je waarschijnlijk meer krijgt voor je geinvesteerde uren dan nu verkopen je zou opleveren.

 

Tot zover mijn 2 centen.

 

Karen

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Klopt, maar verreweg de meeste bezoekers komen wel binnen via zoekwoorden op Google. De stats van Google Analytics geven hier uitsluitsel over.

 

Dan is dat een stukje "goodwill" waar je ook een prijs aan mag hangen! Je koopt liever een shop die hoog in Google scoort dan een shop die nergens te vinden is. Wellicht nog meer waard dan de voorraad / leverancierslijst.

Een lekkere kluif of groot bot voor uw hond?

 

Webshopsoftware: http://accret.nl, ontwikkelen in opdracht en eigen beheer!

Link naar reactie
  • 0

@Karen: Hartelijk dank voor je post

 

De overige webshops leveren genoeg op om van te kunnen leven en dat maakt deze shop enigzins overbodig. Het kost me alleen te veel opslagruimte als dit nog langer doorloopt en dat wil ik eigenlijk niet. Ik ben nog niet klaar om te verhuizen naar een groter onderkomen. Dat is de hoofdreden. Gewoon nog even 'klein' blijven :)

 

Een partnerschap zou zeker een optie zijn. Ik moet daar m'n gedachten eens over laten gaan. Ik heb hier nog niet eerder aan gedacht.

 

Het is nu alleen de vraag welke waarde dit project vertegenwoordigt.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0

 

 

Het is nu alleen de vraag welke waarde dit project vertegenwoordigt.

 

Als je me een aantal gegevens per pm wilt sturen dan wil ik wel even met je meedenken:

 

Omzet

Kosten (exclusief loonkosten neem ik aan?)

Investeringen komende jaren

Afschrijvingen komende jaren

 

Groetjes, Manon

Link naar reactie
  • 0

Hier even een update over de huidige stand van zaken.

 

Ik heb inmiddels iemand in familiekringen gevonden die de site wil gaan runnen. Ook de inkoop e.d. gaat doen en een eigen adminstratie bij gaat houden.

 

Als beloning hebben we een x-percentage van de winst afgesproken. In ruil krijgen zij zonder verdere kosten, een kant en klare webshop die meteen na overname al winst gaat maken.

 

Ik heb hier een goed gevoel bij omdat ik er zelf altijd bij betrokken kan blijven alszijnde familiair en (technische) ondersteuning.

 

@Karen: Bedankt voor je tip.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 1

Ik heb inmiddels iemand in familiekringen gevonden die de site wil gaan runnen. Ook de inkoop e.d. gaat doen en een eigen adminstratie bij gaat houden.

 

Ook al is het familie... leg eea goed vast. Hoeft niet te betekenen dat het tot in het allerkleinste detail geregeld en bepaald moet worden met 300 als/dan constructies, maar zet wel gewoon de afspraken helder op papier op zo'n manier dat ieder er tevreden mee is.

Voorbeeldje:

[*]Wat als de shop dankzij hen over 7 jaar 10x zoveel winst maakt: zijn ze dan nog steeds genegen dat percentage aan je te blijven betalen of krijgen ze dan een wat naar gevoel omdat ze in die 7 jaar het succes hebben gerealiseerd en zich beseffen dat ze tot 'in de eeuwigheid' aan je moeten blijven betalen ook al lopen zij rhet ondernemersrisico.

[*]Wat als ze een tweede shop openen met een deel gelijke artikelen en een deel andere artikelen voor een andere doelgroep. Hoe bepaal je dan de winst?

[*]Of, als ze zien dat shop 2 succesvoller is, ze shop 1 weer doorverkopen of langzaam dood laten bloeden.Dan nemen de contacten en leveranciers mee naar de nieuwe shop, alleen de techniek niet. Hoe waardeer je dat?

[*]Krijgen ze de shop of starten ze een eigen bedrijf en huren ze de shop van jou voor een vast bedrag?

[*]Wat als ze verlies gaan maken, mag je dan negatieve winst gaan maken, ofwel delen in de kosten?

[*] en omgekeerd: Wat als jij geen tijd hebt voor technische ondersteuning, waardoor ze 3 dagen offline zijn?

 

Zomaar wat dingen die OOK bij familie, juist vanwege het onderlinge vertrouwen dat er is op den duur toch wrevel kan gaan wekken.

 

Ik zeg absoluut niet dat het fout gaat. Maar juist in familiekringen wil je nog wel eens op elkaars verjaardagen komen en dan kun je maar beter zorgen dat de boel goed geregeld is.

 

Link naar reactie
  • 0

Goh Frans, dit zet me wel aan het denken. We moeten inderdaad een goede overeenkomst sluiten maar aan enkele van jouw aandachtspunten heb ik niet direct gedacht. Ik zal ze zeker meenemen.

 

Dank!

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Vandaag concrete afspraken gemaakt, echter het volgende komen we niet uit:

 

We hebben afgesproken dat partij 2 de gehele website met alle bijbehoren omzet krijgt, incl. knowhow. Ze beginnen dus direct met verkoop.

 

Ik wil na aftrek 20% van de netto winst (dus na aftrek van de kosten van de omzet en de overige kosten).

 

Dat is akkoord maar de vraag komt nu: Is dat voor altijd of gedurende een aantal jaren?

 

Voor mij is het natuurlijk het aantrekkelijks om deze regeling voor altijd te handteren maar wat is gebruikelijk en zijn hier andere constructies voor te bedenken?

 

Ik hoor het heel graag.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Dan lijkt het mij wel redelijk (tenzij jouw toevoeging aan het begin echt zo extreem is dat ze dit zelf niet zouden kunnen) dat je het bijvoorbeeld afbouwt. Waarom zouden ze anders deze webshop overnemen?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Vandaag concrete afspraken gemaakt, echter het volgende komen we niet uit:

 

We hebben afgesproken dat partij 2 de gehele website met alle bijbehoren omzet krijgt, incl. knowhow. Ze beginnen dus direct met verkoop.

 

Ik wil na aftrek 20% van de netto winst (dus na aftrek van de kosten van de omzet en de overige kosten).

 

Dat is akkoord maar de vraag komt nu: Is dat voor altijd of gedurende een aantal jaren?

 

Voor mij is het natuurlijk het aantrekkelijks om deze regeling voor altijd te handteren maar wat is gebruikelijk en zijn hier andere constructies voor te bedenken?

 

Ik hoor het heel graag.

 

Tsja hier is niet iets 'gebruikelijk' voor. Dit soort constructies zijn altijd per geval verschillend.

Gevoelsmatig zou ik denken aan een maximumbedrag wat minimaal gelijk moet zijn aan de huidige waarde van de shop. Omdat ze "in termijnen" betalen zou ik daar dan nog wat boven gaan zitten.

Link naar reactie
  • 0

Dan lijkt het mij wel redelijk (tenzij jouw toevoeging aan het begin echt zo extreem is dat ze dit zelf niet zouden kunnen) dat je het bijvoorbeeld afbouwt. Waarom zouden ze anders deze webshop overnemen?

 

En zou je dan de eerste paar jaar 20% doen en daarna een tijdje 10%, 5% etc...

 

Of zou je dat afbouwen aan de hand van commissie die is uitgekeerd?

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Vandaag concrete afspraken gemaakt, echter het volgende komen we niet uit:

 

We hebben afgesproken dat partij 2 de gehele website met alle bijbehoren omzet krijgt, incl. knowhow. Ze beginnen dus direct met verkoop.

 

Ik wil na aftrek 20% van de netto winst (dus na aftrek van de kosten van de omzet en de overige kosten).

 

Dat is akkoord maar de vraag komt nu: Is dat voor altijd of gedurende een aantal jaren?

 

Voor mij is het natuurlijk het aantrekkelijks om deze regeling voor altijd te handteren maar wat is gebruikelijk en zijn hier andere constructies voor te bedenken?

 

Ik hoor het heel graag.

 

Tsja hier is niet iets 'gebruikelijk' voor. Dit soort constructies zijn altijd per geval verschillend.

Gevoelsmatig zou ik denken aan een maximumbedrag wat minimaal gelijk moet zijn aan de huidige waarde van de shop. Omdat ze "in termijnen" betalen zou ik daar dan nog wat boven gaan zitten.

 

In dat geval zou ik toch van jouw diensten gebruik moeten maken om een indicatie te krijgen van wat deze webhop waard is.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.