• 0

ZZP-er en toch een Accountantsverklaring

Ik heb een klus, als programmeur ZZP-er, van ongeveer anderhalve maand begin 2009 gedaan voor een intermediair die door een andere intermediair was ingehuurd die weer door Reed Elsevier was ingehuurd. Doordat er nogal veel haast was bij Elsevier, drukte aan de kant van de intermediair en een meevallende omvang van het werk was het contract er pas toen de klus al geklaard was. Elsevier blij want het viel mee qua kosten. Maar ik was minder blij want mijn intermediair eist van mij dat ik een accountantsverklaring overleg, naast mijn VAR verklaring. Anders wil hij niet meer dan 50% van de ingediende factuur betalen.

Daarnaast wil hij dat ik een contract onderteken waarin ik gedefinieerd wordt als zijnde LEVERANCIER met een medewerker in dienst, dat terwijl ik Zelfstandige Zonder Personeel ben. Hij vind dat dat geen verschil is en dat ik niet moeilijk moet doen.

 

De vraag is wat is de makkelijkste manier om uit deze impasse te komen? Een accountantsverklaring kost veel tijd en geld. Het contract is niet rechtsgeldig naar mijn idee. Maar het geld heb ik nodig om niet in problemen te komen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
Elsevier blij want het viel mee qua kosten. Maar ik was minder blij want mijn intermediair eist van mij dat ik een accountantsverklaring overleg, naast mijn VAR verklaring. Anders wil hij niet meer dan 50% van de ingediende factuur betalen.

Daarnaast wil hij dat ik een contract onderteken

 

Dit leest als een aflevering van Star Trek, waarin de tijd achterwaarts beweegt. Normaliter krijg je eerst een opdracht, wordt dan het contract ondertekend, is dan de intermediair blij en tenslotte de eindklant. Bij jou lijkt het omgekeerd te gaan.

 

De vraag is wat is de makkelijkste manier om uit deze impasse te komen? Een accountantsverklaring kost veel tijd en geld. Het contract is niet rechtsgeldig naar mijn idee.

 

Welk contract niet en waarom niet? Als jij nou gewoon uitgaat van de uitgevoerde opdracht, daarvoor een factuur stuurt... wat is dan het probleem?

Link naar reactie
  • 0

Maar ik was minder blij want mijn intermediair eist van mij dat ik een accountantsverklaring overleg, naast mijn VAR verklaring. Anders wil hij niet meer dan 50% van de ingediende factuur betalen.

Daarnaast wil hij dat ik een contract onderteken waarin ik gedefinieerd wordt als zijnde LEVERANCIER met een medewerker in dienst, dat terwijl ik Zelfstandige Zonder Personeel ben. Hij vind dat dat geen verschil is en dat ik niet moeilijk moet doen.

 

De vraag is wat is de makkelijkste manier om uit deze impasse te komen? Een accountantsverklaring kost veel tijd en geld. Het contract is niet rechtsgeldig naar mijn idee. Maar het geld heb ik nodig om niet in problemen te komen.

 

Hoi Olivier,

 

Wat een BS van jouw opdrachtgever! De VAR (-WUO) biedt voldoende rechtszekerheid. Wat kan een accountant dan nog verklaren over de opdracht wat meer gewicht in de schaal legt dan de VAR?

 

En als hij al zo makkelijk leugens op papier wil zetten, welke waarde heeft voor hem dan een accountantsverklaring en wat wil hij dat de accountant verklaart?

 

Hoe kom je hieruit? Niets tekenen en eisen dat er betaald wordt. Je hebt aan alle wettelijke vereisten voldaan! Als hij niet wil, dan desnoods via de Rechter de betaling afdwingen.

 

Jemig wat een onzin! Jouw opdrachtgever is wel heel erg achterdochtig, maar tegelijk bereid om aan te zetten tot fraude. ???

Hij maakt zich waarschijnlijk zorgen over het aantal opdrachtgevers dat jij hebt. Kun je niet een deel uit jouw administratie overleggen waaruit de verschillende opdrachtgevers blijken?

 

 

In elk geval hierna geen zaken meer mee doen!

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Zucht, wat een gezeik van die intermediair.

Een VAR-WUO is voldoende maar zoals gewoonlijk is degene die het werk doet weer de ***.

 

Om alle discussies kort te sluiten, is het ook mogelijk ze voor te stellen 40% van het factuurbedrag inclusief BTW af te storten bij de belastingdienst ovv je fiscale nummer. Jij verrekent dat bedrag dan weer met je BTW- en andere aanslagen.

 

En verder: never nooit niet meer zaken doen met die knurften.

 

Groet

Kees

 

 

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal,

 

Hier even nog reageren

 

Om alle discussies kort te sluiten, is het ook mogelijk ze voor te stellen 40% van het factuurbedrag inclusief BTW af te storten bij de belastingdienst ovv je fiscale nummer. Jij verrekent dat bedrag dan weer met je BTW- en andere aanslagen.

 

Kees, ik heb de belastingdienst gebeld maar die zeggen dat ze dit niet kunnen accepteren omdat ze niet weten waarvoor het geld is bestemd en dat het linearecta teruggestort wordt op de rekening van de intermediair

 

Welk contract niet en waarom niet? Als jij nou gewoon uitgaat van de uitgevoerde opdracht, daarvoor een factuur stuurt... wat is dan het probleem?

 

Renep, hij wil natuurlijk een contract om gegarandeerd te zijn dat ik de komende 2 jaar alleen nog klussen doe voor Reed Elsevier onder zijn bemiddeling. Maar het probleem is dat hij het in het contract heeft over een eenmanszaak te noemen LEVERANCIER en verderop dat hij "...zich wil laten assisteren door een medewerker van LEVERANCIER.." Hierdoor is hij zeker in de waan dat ik een bedrijf heb en mensen kan inhuren waardoor hij loonbelasting zou moeten betalen en daarom wil hij dat ik een accountantsverklaring overleg. Of hij is bang dat ik een fictief dienstverband aanga en dat hij een aanslag mijn sociale premies alsnog moet betalen. Althans ik denk dat hij zich hiervan niet bewust is, maar dat hij zich laat leiden door bangmakende geruchten, want wanneer je in anderhalve maand een klus hebt geklaard en alweer bezig bent met de volgende klus kun toch niet echt spreken van een dienstverband :-\

 

Ik denk dat het enige wat rest is toch maar een accountantsverklaring aan te vragen, kost me ongeveer 200 Euro en een hoop gedoe, als ik de papieren netjes aanlever... Net nu ik midden in een verbouwing zit en over een maand ga verhuizen. Kan er ook nog wel bij :'(

Link naar reactie
  • 0

Waar ik benieuwd naar ben is waarom de intermediair deze schijnzekerheid zoekt? klinkt niet als een partij die dit vaker doet...helaas ben ik ook wel eens van die neurotische zekerheidszoekers tegengekomen...altijd vermoeiend.

 

Maar een VAR verklaring geeft wel jou zelfstandigheid aan, maar vrijwaard hem niet van ketenaansprakelijkheid, dus denk dat het daar in zit.

 

Je kan zonder probleem een verklaring bij de belastingdienst opvragen, waarin zij aangeven dat jij netjes en tijdig als je aangiften hebt gedaan en betaald. (moet hem voldoende zekerheid geven)

 

andere optie is een g-rekening? Heb dit gelukkig altijd weten te voorkomen, want administratief geeft dit iets meer gedoe. Een g-rekeing is een bankrekening waar je alleen betalingen aan de vrienden van de belastingdienst kan doen.

Link naar reactie
  • 0
Je kan zonder probleem een verklaring bij de belastingdienst opvragen, waarin zij aangeven dat jij netjes en tijdig als je aangiften hebt gedaan en betaald. (moet hem voldoende zekerheid geven)

 

Waarom zou je dat doen? Daar heeft hij toch helemaal niets mee te maken? Hij heeft bepaalde wettelijk geregelde zekerheden, en daar zal hij het mee moeten doen. Als hij ondanks dat nog steeds geen vertrouwen heeft, dan is dat zijn probleem.

 

En als jij daardoor die klus niet via hem zou krijgne, zou ik daar, als ik jou was, volledig vrede mee hebben omdat ik nooit en te nimmer met zo iemand zou willen 'samenwerken'.

Link naar reactie
  • 0

In een ander draadje heb ik een soortgelijke vraag gesteld. Deze detacheerder wilde kopieen van m'n btw aangifte en betalingsbewijzen, dus geen accountantsverklaring maar de achterliggende gedachte lijkt hetzelfde: idd de ketenaansprakelijkheid. Die is niet afgedekt door een VAR-WUO.

 

In jouw geval zou ik dus eens vragen wat de reden is voor de eis om een accountsverklaring te vragen. Als het ketenaansprakelijkheid is kun je ze wellicht tevreden stellen met een kopietje van je btw aangifte en bankafschrift. Vind dat sturen van kopieen van aangiftes en bankafschriften persoonlijk wat ver gaan maar als het je probleem oplost...

 

Lees sowieso alle contracten van detacheerders goed door voor je aan een klus begint en ook met een detacheerder valt te onderhandelen over voorwaarden!

 

@Peter: als je via detacheerders werkt krijg je te maken met juridische / fiscale aspecten waar je als zzp-er niet mee bekend bent. De detacheerder soms (blijkbaar) ook niet waardoor je dit soort genuezel krijgt. Maar dan voedt ik de detacheerder die me een erg leuke klus levert graag een beetje op ;)

Link naar reactie
  • 0
@Peter: als je via detacheerders werkt krijg je te maken met juridische / fiscale aspecten waar je als zzp-er niet mee bekend bent.

 

Dat geef ik onmiddelijk toe, dat ik daar niet bekend mee ben, maar ketenaansprakelijkheid is van toepassing op loonbelasting/premie volksverzekeringen en premies werknemersverzekeringen , en dat is bij een ZZP'er, zoals de TS ook is, niet van toepassing.

 

De aangiftes IB en OB van een ZZP'er heeft die aannemer dus helemaal niets mee te maken, want die spelen geen rol in dit verhaal.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.