• 0

terugontvangen belasting over 2007 zakelijk gebruiken.

Ik heb de volgende vraag waar ik geen antwoord op kan vinden;

Ik ben in okt. 2007 een eenmanszaak begonnen in mijn vrije tijd als videoproducent.

Ik heb ik 2007 door diverse investeringen met privegeld en nog niet voldoende opdrachten een

negatief resultaat -ong. 2500euro-gehad.

Bij mijn IB van 2007 kreeg ik daarom een bedrag terug.

Dit bedrag kreeg ik prive, maar wil ik eigenlijk beschouwen als deel terugbetaling van de prive investeringen.

Kan/mag dit en hoe verwerk ik dit in mijn administratie en verantwoord ik dit op mijn IB opgave van 2008.

Ik heb nog een 2de vraag.

Door verdere inverstering heb ik wederom over 2008 -mijn eerste gehele jaar- een negatief resultaat van ongeveer 2000 eur

In 2009 is de verwachting dat ik met winst zal afsluiten.

Is het een probleem voor de belasting dat ik dit jaar wederom afsluit met een verlies. Ik heb alleen privegeld geinvesteerd en werk maar zo'n 1000 uur per jaar voor mijn bedrijfje.

Alvast bedankt voor jullie reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

...

Dit bedrag kreeg ik prive, maar wil ik eigenlijk beschouwen als deel terugbetaling van de prive investeringen.

Kan/mag dit en hoe verwerk ik dit in mijn administratie en verantwoord ik dit op mijn IB opgave van 2008.

...

Dat klopt oook, de IB die je betaalt of terugkrijgt heeft niets met de boekhouding van je bedrijf te maken. Als je dat geld wilt inbrengen boek je dat als 'storting vanuit prive'. Het eigen vermogen van je bedrijf neemt daardoor toe (en je eigen vermogen als privepersoon af. Bij een eenmanszaak maakt dat overigens niets uit, het is vooral een boekhoudkundig iets).

Ik heb nog een 2de vraag.

Door verdere inverstering heb ik wederom over 2008 -mijn eerste gehele jaar- een negatief resultaat van ongeveer 2000 eur

In 2009 is de verwachting dat ik met winst zal afsluiten.

Is het een probleem voor de belasting dat ik dit jaar wederom afsluit met een verlies. Ik heb alleen privegeld geinvesteerd en werk maar zo'n 1000 uur per jaar voor mijn bedrijfje.

...

Waarom zou dat een probleem zijn voor de BD? Als je minder dan 1225 u/ jaar werkt voor je bedrijf, ziet de BD je niet als ondernemer voor de IB (wel meestal voor de BTW) en heb je ook geen recht op o.a. ondernemersaftrek.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0

Bedankt voor je snelle reactie Fred!

Het is me redelijk duidelijk, ik kom hierdoor wel op de volgende vraag;

zoals ik zij was mijn verlies vorig jaar zo'n 2500 euro en dat is dus, volgens mij mijn -negatief- ondernemersvermogen aan het begin van het jaar. Mijn verlies van dit jaar zie ik alsvolgt: omzet 4400 uitgaven 4200. volgens deze som zou ik dus winst hebben, maar ben ik dus gestart met een verlies over vorig jaar.

Ik heb nog steeds privegeld in mijn bedrijfje wat ik nog niet heb terugbetaal doordat ik dit jaar wederom heb geinvesteerd.

Bij mijn IB opgave 2008 moet ik mijn negatieve vermogen van vorig jaar opgeven, maar meld de het IB opgave programma consequent op een verschil bij de voltooing van de Ib opgave.

Waar denken jullie dat ik de fout in ga?

• 0

OK!

Ik ga er vanavond mee aan de gang en hoop dat het dan allemaal duidelijk wordt.

Tja, als je net begint zie je denk ik, dingen wel eens over het hoofd. Ik wil graag, al is het met vallen en opstaan, zelf mijn belastingen doen. Dat hoort er gewoon bij.

Alvast bedankt voor je reactie en mijn complimenten voor het functioneren van dit forum!

• 0

Waarom zou dat een probleem zijn voor de BD? Als je minder dan 1225 u/ jaar werkt voor je bedrijf, ziet de BD je niet als ondernemer voor de IB (wel meestal voor de BTW) en heb je ook geen recht op o.a. ondernemersaftrek.

hoho Fred, dat is niet zondermeer waar. Het urencriterium zegt niets over ondernemerschap. Iemand kan beslist IB ondernemer zijn zonder de 1225 te halen. Het urencriterium beslist of er extra aftrekposten zijn zoals de ondernemersaftrek, startersaftrek en FOR. Zonder urencriterium, maar wel IB ondernemer bestaat er bijv. wel recht op investeringsaftrek.

Zie ook: https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/169

@Creactie: Het negatieve inkomen wordt eerst verrekend met een voorgaand jaar en als er dan wat resteert pas naar de toekomst toe.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar