• 0

Spaarrekening/Inkomsten

Hoi.

ik heb een eenmanszaak, Op 1 januari 2009 had ik gezamenlijke geld op mijn zakelijke rekening 10.000 euro en op mijn prive rekening spaar 8.000 euro, dus bij elkaar 18.000 euro of zo.

Ik heb een ficale partner, die heef dan geen spaarrekening

 

Nu in september gaan wij trouwen, en mijn moeder heeft mij nog eens 10.000 euro overgemaakt naar mijn prive rekening: onder opmerking 'Gift wedding'

 

Dus op dit moment het is bij elkaar rond 40.000 euro op mijn rekening. IB gaat fiscaal: dus zakelijk+fiscale partners.

 

Mijn vraag is dus, is het ok dat alle 40.000 euro op mijne rekeningen staan of is het beter de helft op partner rekening zetten?

Ook denk je dan ik een meer IB moet in 2009 betalen door die 10.000 euro die mijn moeder heeft gegeven of niet, omdat het toch naar bruiloft gaat en in september zijn die geld weg?

 

mag je dan geld die als gift voor bruiloft gegeven aftrekken van Belasting?

 

 

 

 

PS: ik zie dat ik per ongeluk niet in goeie deel mijn vraag heb geplaatst. hoe kan ik het verplatsen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Anna,

 

De fiscus behandelt jullie box 3 vermogen als één. Je kunt er mee gooien op rekeningen wat je wilt, maar dat maakt niet uit. Het aangifteprogramma van de belastingdienst zal ook vragen naar jullie gezamenlijke vermogen, niet naar jullie afzonderlijk. (ervan uitgaande dat jullie gezamenlijk aangifte doen)

 

Komt goed dus!

 

Deze gift is niet aftrekbaar naar mijn weten voor je moeder (behalve in box 3 ;D)

 

Groet,

 

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

is die gift geen schenking? gaat dat fiscaal goed?

Erwin

www.emanagement.nl Interim (Financial) Management en begeleiding van startups in online media, mobile apps en software developm.

Tevens geinteresseerd om mee te ondernemen o.b.v. een goed idee, maar bedenk: als jij je laatste 10K niet wilt investeren in je eigen idee, waarom zou ik het dan wel doe

Link naar reactie
  • 0

Nou die is indd. schenking.

Maar moet ik dan over die schenking belasting betalen? zelf als mijn moeder het al heeft gedaan in rusland?

zelf als die bedraag zal snel opgemaakt word in bruiloft kosten?

 

en is het beter misschien aangeven die gift als een gelunde geld? die ik dan zou later moeten betalen terug nara mijn moeder of zo?

Link naar reactie
  • 0

Het banksaldo dat op de zakelijke rekening staat behoort tot het ondernemersvermogen, dus deze hoef je niet in box 3 aan te geven. Voor het berekenen van het vermogen in box 3 wordt als peildatum 1 januari en 31 december genomen. Gelet op de uitgaven voor de bruiloft zal het banksaldo waarschijnlijk verder afnemen. Bij huwelijkse partners mag het vermogen, fiscaal, verdeelt worden. Je hoeft het spaargeld dus niet fysiek naar de bankrekening van jouw toekomstige partner over te boeken. Wij wachten op de uitnodiging ;D.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Nou die is indd. schenking.

Maar moet ik dan over die schenking belasting betalen? zelf als mijn moeder het al heeft gedaan in rusland?

zelf als die bedraag zal snel opgemaakt word in bruiloft kosten?

 

en is het beter misschien aangeven die gift als een gelunde geld? die ik dan zou later moeten betalen terug nara mijn moeder of zo?

 

Ben geen fiscalist, maar zie de site van de belastingdienst wat een ouder per jaar belastingvrij mag schenken. In eerste instantie lening die dan per jaar telkens deels wordt kwijtgescholden (als schenking) werkt m.i. dan ook. Let hierbij ook nog even op normaal rente% (wat ook kan worden kwijtgescholden). Ben je tussen 18 en 35 ... dan heb je nog een escape, dan mag eenmalig EUR 22.760,-.

 

zie http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/belasting_en_schenking_pa9521z91fd.pdf

 

 

www.emanagement.nl Interim (Financial) Management en begeleiding van startups in online media, mobile apps en software developm.

Tevens geinteresseerd om mee te ondernemen o.b.v. een goed idee, maar bedenk: als jij je laatste 10K niet wilt investeren in je eigen idee, waarom zou ik het dan wel doe

Link naar reactie
  • 0

Via de email kreeg ik de reactie dat mijn antwoord niet compleet was. Mijn dank.

 

Het schenkingsrecht!

Ieder jaar mogen ouders aan ieder kind een bedrag van ruim 4000 euro schenken, belastingvrij!

De hiervoor genoemde eenmalige verhoging van ruim 22.000 geldt voor kinderen tussen de 18 en 35 jaar. Tevens kunnen zij hierop een beroep doen indien de begiftigde zelf wel de 35 gepasseerd is, maar zijn of haar echtgenoot/echtgenote nog niet.

 

De eerste vrijstelling geldt van rechtswege, ook is een aangifte niet verplicht. Op de eenmalige verhoging moet een beroep worden gedaan in een daartoe opgemaakte schenkingsaangifte.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.