Overname voorstel na overlijden.

Aanbevolen berichten

Een man met een aantal bedrijven onder zijn hoede, is vorig jaar overleden. Een van deze bedrijven heeft een aantal eigen merken in de kast, die zeer interessant zijn, maar waar niets meer mee wordt gedaan. De productie is stil gelegd, distributiekanalen zijn afgesneden en garantie is komen te vervallen. Verder vormt het bedrijf nu slechts een lege BV, zonder werknemers. Sinds zijn overlijden – gestaafd door het uitreksel – is zijn weduwe de enige aandeelhouder van het betreffende bedrijf. Ik heb begrepen dat haar man zeer begaan was met zijn bedrijf, waardoor de weduwe hier ogenschijnlijk een band mee heeft. Desondanks zou ik graag een overname voorstel willen doen voor het betreffende bedrijf, waarbij productie en garantie weer in ere wordt hersteld. Ik wil haar daarvoor in eerste instantie graag schriftelijk benaderen met begeleidende uitleg.

 

Aangezien ik niet zo emotioneel begaan met anderen, weet ik ook niet wat de etiquette rond dit soort zaken zijn. Nu nog condoleren is ongepast; zeker omdat ik haar niet persoonlijk ken. Toch wil ik haar niet voor de borst stuiten door alles heel zakelijk te houden, hierdoor zou ze wellicht het gevoel kunnen krijgen dat de eerste aasgieren zijn geland.

 

Heeft iemand tips hoe zoiets dergelijks moet worden aangepakt? Wat zijn de do’s en don’t in dit soort gevallen?

Link naar reactie

...

Aangezien ik niet zo emotioneel begaan met anderen, weet ik ook niet wat de etiquette rond dit soort zaken zijn. Nu nog condoleren is ongepast; zeker omdat ik haar niet persoonlijk ken. Toch wil ik haar niet voor de borst stuiten door alles heel zakelijk te houden, hierdoor zou ze wellicht het gevoel kunnen krijgen dat de eerste aasgieren zijn geland.

 

Heeft iemand tips hoe zoiets dergelijks moet worden aangepakt? Wat zijn de do’s en don’t in dit soort gevallen?

 

Een iets andere invalshoek: stel jezelf in de plaats van die weduwe. Hoe zou je zelf benaderd willen worden?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie

Niet maar je weet aan de andere kant toch dat er een keer wat moet gebeuren?

 

Denk alleen dat je dat moment als buitenstaander niet kan voorspellen. De een wil dingen zo snel mogelijk afronden, de ander heeft juist maanden/jaren nodig om zaken te verwerken.

 

Ken je niemand in de kringen van de persoon die je wil benaderen?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie

Ga je de merken doorzetten 'in de geest van de oorspronkelijke inzet'? In dat geval zou ik dat er zeker bij vertellen (maar wel alleen als het echt waar is). Grote kans dat dat je een stuk verder helpt, omdat iedereen graag zou willen dat de ideeën van de overledene hem overleven en door andere voortgezet worden.

Link naar reactie

Ik zou het voorzichtig voorstellen, zonder teveel concrete plannen. Omdat het een emotionele beslissing is, lijkt het me makkelijker voor de ontvanger om het schriftelijk te ontvangen. Wanneer een persoonlijke benadering via telefoon een veel betere band zou scheppen. Omdat non-verbaal gedrag nog altijd meer zegt over je bedoelingen, dan een brief dat zou kunnen.

 

Via de telefoon haar benaderen en vragen of er duidelijkheid bestaat over de voortgang van deze bedrijven. Wel meteen voorstellen als een potentiële kandidaat voor het bedrijf.

SKY training presents: 'Your presentation S*CKS' - Because you can be different..

Link naar reactie

Dank voor de grote hoeveelheid reacties,

 

...Hoe zou je zelf benaderd willen worden?

 

liefst schriftelijk, zodat ik er nog even over kan nadenken. Maar wel duidelijk geformuleerd dat productie wordt doorgezet, zoals Jeroen reeds zei: "in de geest van de oorspronkelijke inzet". Ik zou mij ook ongemakkelijk voelen, als ik het vermoedde had dat het merk verkwanseld zou worden, of dat de producten tegen woekerprijzen zouden worden verkocht.

 

...Ken je niemand in de kringen van de persoon die je wil benaderen?

 

Alleen zeer oppervlakkig enkele oud-werknemers van de betreffende BV; die kort daarop zijn doorgesluisd naar de nog actieve bedrijfsonderdelen. Van hen kreeg ik te horen dat er niet echt animo is om door te starten, noch intenties tot verkoop. Dat laatste idee wil ik juist aanwakkeren.

 

Ga je de merken doorzetten 'in de geest van de oorspronkelijke inzet'?...

 

Dat is uiteindelijk wel mijn bedoeling. Het merk was alom bekend en relatief hoog aangeschreven. De grootste troef was de no-questions-asked garantie, maar door de degelijkheid van het product hoefde bijna nooit iemand hier aanspraak op te maken. Dit alles wil ik gewoon oppakken zoals het was.

 

Enfin, ik zit dus nog een beetje te dubben tussen op bellen of aanschrijven. Uiteraard wil ik de beslissing naar mijn hand zetten, maar ik begrijp dat het niet té confronterend moet zijn.

 

Link naar reactie

De verkoop van een onderneming is vaak een emotionele kwestie. In casu ligt het natuurlijk nog gevoeliger omdat de onderneming van haar overleden man was.

 

Persoonlijk zou ik het telefonisch doen omdat je dan voorzichtig kunt beginnen en de reactie kunt peilen. Alles wat je op schrift zet, kun je niet meer onderuit en staat er ook keihard. Als je op schrift een teer punt raakt dan weet je dat niet want je bent er niet bij als ze het leest.

 

Met eerlijkheid kom je vaak al heel ver. Als je gewoon aangeeft dat je het super moeilijk vindt om haar te bellen en dat je tegelijkertijd altijd heel erg onder de indruk bent geweest van de producten en het bedrijf en dat je daarom toch besloten hebt om contact met haar op te nemen etc etc.

 

Het lijkt mij voor haar als weduwe geweldig als iemand het bedrijf wil voortzetten met dezelfde spirit als haar man.

 

 

Link naar reactie

Hartstikke bedankt voor alle racties!

 

Vanmorgen heb ik haar gebeld. In het begin was ze haast ijzingwekkend terughoudend - na verloop van tijd zakte de moed mij in de schoenen opdat er waarschijnlijk geen positieve wending meer aan het gesprek te geven was. Echter, op het moment dat ik aankaartte, dat ik altijd ik altijd al bewondering had voor de bedrijfsvoering van haar man, draaide ze faliekant bij. Ze had graag dat ik het een en ander op papier zette omtrent mijn toekomstige aanpak; waarna we wellicht een afspraak konden maken om elkaars verwachtingen kracht bij te zetten.

 

Kortom, ik denk dat het telefonische gesprek in dit geval een betere indruk heeft achter gelaten als wanneer ik haar in eerste instantie had aangeschreven.

Link naar reactie

Goede keus door de telefoon te gebruiken! Als je haar schriftelijk benadert, is het een idee om ook een mooi profiel van je zelf te maken met een "uit je hart" geschreven verhaal erbij. Zodat je een zakelijk stuk hebt, maar ook wat dit voor jou persoonlijk betekent. Hierbij ga ik er nu wel vanuit, dat je ook echt de spirit van de overleden eigenaar doorvoert.

 

Keep it personal! Zodat ze je die zaak gaat gunnen..

 

 

SKY training presents: 'Your presentation S*CKS' - Because you can be different..

Link naar reactie

Hartstikke bedankt voor alle racties!

 

Vanmorgen heb ik haar gebeld. In het begin was ze haast ijzingwekkend terughoudend - na verloop van tijd zakte de moed mij in de schoenen opdat er waarschijnlijk geen positieve wending meer aan het gesprek te geven was. Echter, op het moment dat ik aankaartte, dat ik altijd ik altijd al bewondering had voor de bedrijfsvoering van haar man, draaide ze faliekant bij. Ze had graag dat ik het een en ander op papier zette omtrent mijn toekomstige aanpak; waarna we wellicht een afspraak konden maken om elkaars verwachtingen kracht bij te zetten.

 

Kortom, ik denk dat het telefonische gesprek in dit geval een betere indruk heeft achter gelaten als wanneer ik haar in eerste instantie had aangeschreven.

 

Hé super goed nieuws!! En een enorme overwinning voor jezelf ook! Ben benieuwd naar het vervolg!

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.