• 0

Oproep: onderzoek naar fenomeen Innovatie

Oproep... en dus zegt het voort, vanuit hier om te beginnen.

 

Mijn oproep is gericht aan universiteiten / researchinstellingen waar naar het 'wezen' van innovatie onderzoek wordt verricht.

 

Waarom?

 

Er wordt veel waarde gehecht aan... cq mensen van allerlei instellingen, politici, ondernemers hebben de mond vol van het belang van innovatie. Sinds een viertal jaar bestaat het Innovatieplatform. Waarom is er nog zo bitter weinig voortgekomen uit de vele discussies en beschouwingen inzake innovatie? Behalve dan de bekende gemeenplaatsen.

 

Het raakt natuurlijk aan het hart van de hele discussie over innovatie. Ik heb er de laatste bijna 5 jaar zeer bruikbare ervaring en inzichten mee opgedaan, die ik graag een promovendus/promovenda of zo mee zou willen geven. Op z'n minst als case study.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gaat niet om mijn onderzoeksvraag.

 

Gaat er om of enig onderzoek naar innovatie momenteel plaatsvindt, en zo ja, door wie en aan welke instelling? Iemand die zich hiermee bezighoudt, weet waar ik het over heb. Heeft voor zichzelf de semantiek, en deelgebieden voor ogen, en weet voor zich al waar de onderzoeksvragen (grosso modo) op zullen moeten worden toegespitst.

Link naar reactie
  • 0

Interessant,

 

Innoveren is uiteraard nodig. Niet alleen omdat de wereld verandert en de mens verandert maar omdat de samenleving verandert. Samenstelling van de bevolking bijvoorbeeld heeft op dit moment prioriteit voor de politiek. ( vergrijzing en vergroenen). Straks zullen er veel mensen met pensioen gaan en is er een arbeidsoverschot te verwachten ( nu even niet, ;)) Bedrijven zullen misschien de arbeidsvoorwaarden moeten veranderen. Flexibele werktijden of telewerk gaan aanbieden.

Op beleidsmatig gebied wordt er altijd onderzoek gedaan en eigenlijk is beleidsonderzoek altijd vernieuwend.

 

Zelf heb ik onderzoek gedaan naar de gemeenschappelijke belangen en doelen van de Overheid, de werkgever en de werknemer ( vrouw met gezin) om werk en gezin goed te kunnen combineren. Onder andere kwam er naar voren dat er een cultuuromslag bij zowel de werkende vrouw met gezin als de werkgever de belanghebbenden dichter tot elkaar kan brengen.

 

Een vernieuwde kijk op arbeidstijden en openingstijden vond ik zelf wel een mooie aanvulling. Een 7-7 of een 6-10 economie bijvoorbeeld.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gaat niet om mijn onderzoeksvraag.

 

Gaat er om of enig onderzoek naar innovatie momenteel plaatsvindt, en zo ja, door wie en aan welke instelling? Iemand die zich hiermee bezighoudt, weet waar ik het over heb. Heeft voor zichzelf de semantiek, en deelgebieden voor ogen, en weet voor zich al waar de onderzoeksvragen (grosso modo) op zullen moeten worden toegespitst.

 

 

Misschien kun je hier iets mee.

toevallig kwam ik op een ander forum een vraag tegen: http://www.worksheet.nl/forumexcel/showthread.php?t=59269

en ik heb hem hier wat mee geholpen.

als je de link volgt, zie je ook zijn vragenlijst en weet je of het wellicht interessant voor je is.

 

Ik heb m ook nog een pm gestuurd en een antwoord gekregen. (zie onderstaande)

Nav je vraag weet ik niet of ik je kan helpen.

Wel ben ik als ondernemer erg geïnteresseerd in je achtergrond en waarom je deze vragenlijst in het leven hebt geroepen. Is dit een schoolopdracht of ben je hier beroepsmatig mee bezig? Wat is het doel hiervan?

Hoop dat je me antwoord wilt geven.

groet ronny

 

 

Beste Ronny,

 

Ik ben innovatieadviseur voor bedrijven in de hout-, meubel-, en textielsector in België (Fedustria/Optimo). Ik werkt deze test uit voor een dag rond innovatie voor deze bedrijven.

De test zelf komt van de Nederlandse organisatie Innovatieacademie.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Als je meer wilt weten kun je je evt registreren of pm me maar dan zoek ik wel wat uit voor je.

 

groet

ronny

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb net een vraag gekregen van een ondernemer/uitvinder over de combinatie innovatie & communicatie.

 

Ook hier weer opvallend: zeer weinig over te vinden.

 

Wel algemene zaken als productintroducties en hoe doe je ze; het goede boek Marketing/communicatiestrategie van Floor/van Raaij; Ik heb nog verwezen naar Word of Mouth marketing van Andy Sernovitz en The Tipping Point van Malcolm Gladwell, maar dat was het dan wel. Bizar, zo weinig er over het proces bekend is.

Link naar reactie
  • 0

De technische universiteiten en universiteiten met bedrijfskunde of economische faculteiten en onderzoekscentra zijn hier allemaal mee bezig, zij het vaak gericht op grotere bedrijven en multinationals.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Tsja, beetje gekoppeld aan de klacht dat het niet vlot met innovatie in Nederland van mensen als Robbert Dijkgraaf. Misschien is een grootscheeps onderzoek nodig, waarbij dit zich niet alleen concentreert op de bekende instellingen. Ik heb wel een idee...

 

1. begin met een werkbare definitie

2. welke relevante vraagstellingen?

3. 'Vergelijkend warenonderzoek" (met andere landen)

4. initiatieven buiten de reguliere instellingen; "Not invented here"

5. initiatoren van innovatie en verandering vs belanghebbenden bij status quo

6.

 

(wordt vervolgd)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.