• 0

[Starter] Wanneer moet ik inkomstenbelasting afdragen?

Ik ben per 1 augustus 2008 begonnen met mijn eenmanszaak. Tot met 1 augustus 2008 heb ik in loondienst gewerkt.

 

Sinds ik begonnen ben hou ik netjes een bepaald percentage (rond de 33%) van mijn inkomsten apart voor de inkomstenbelasting. Mijn boekhouder heeft uitstel van aangifte aangevraagd voor 2008 en zal dus waarschijnlijk ergens in de loop van 2009 aangifte doen voor de inkomstenbelasting.

 

Ik zit nog met aantal vragen waarop hopelijk wat (ervarings)deskundigen antwoord kunnen verschaffen;

 

1) Wanneer moet ik (waarschinlijk) mijn (inkomsten)belasting van 2008 (en 2009) daadwerkelijk overmaken aan de belastingdienst?

2) Vanaf welk jaar moet ik ongeveer verwachten dat ik mijn inkomstenbelasting per maand (op basis van voorlopige inschatting) moet gaan betalen?

3) Moet ik rente betalen omdat ik mijn inkomstenbelasting (over 2008) pas na (bijvoorbeeld) 1 jaar betaal?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Stom, ik bedacht me net dat ik hiervoor natuurlijk ook gewoon de Belastingtelefoon kan bellen. Heb ik dus ook gedaan (goede tijd om te bellen, was gelijk aan de beurt :P).

 

Als ik het goed heb begrepen zit het zo (even voor de mensen die deze informatie ook zoeken):

 

Ik kan over 2009 een schattingsformulier invullen, dan legt de belastingdienst mij een voorlopige aanslag op. Die kan ik dan per maand betalen. Alles wat ik teveel betaal krijg ik terugbetaald met rente, alles wat ik te weinig betaal moet ik terugbetalen met rente.

 

Als ik mijn aangifte over 2008 halverwege dit jaar indien dan krijg ik (streefdatum van belastingdienst) een jaar na mijn aangifte een definitieve aanslag. Aangezien ik bij moet betalen betaal ik dan 5% heffingsrente over de nog verschuldigde belasting.

 

// 2008

Of ik nog kan voorkomen dat ik heffingsrente moet betalen over inkomstenbelasting van vorig jaar is voor mij nog niet helemaal duidelijk. Bij de belastingtelefoon hadden ze het over een schattingsformulier en over een voorlopige aangifte die ik eventueel later nog definitief kan maken geloof ik.

Link naar reactie
  • 0

// 2008

Of ik nog kan voorkomen dat ik heffingsrente moet betalen over inkomstenbelasting van vorig jaar is voor mij nog niet helemaal duidelijk.

 

Volgens mij kun je altijd een brief sturen met het onderbouwde verzoek een hogere voorlopige aanslag op te leggen. En als dat niet wordt gehonoreerd, hoef je geen extra heffingsrente te betalen.

Link naar reactie
  • 0

// 2008

Of ik nog kan voorkomen dat ik heffingsrente moet betalen over inkomstenbelasting van vorig jaar is voor mij nog niet helemaal duidelijk.

 

Volgens mij kun je altijd een brief sturen met het onderbouwde verzoek een hogere voorlopige aanslag op te leggen. En als dat niet wordt gehonoreerd, hoef je geen extra heffingsrente te betalen.

 

Niet helemaal correct geformuleerd.

 

Zoals je kan lezen staat dat de belastingdienst 3 maanden de tijd heeft en dan begint pas de extra vertraging. Dus indien je op 1 juni een herziene voorlopige aanslag aanvraagt voor het lopende boekjaar zal je dus vanaf 1 juni tot en met 1 september wel heffingsrente betalen.

 

Vanaf 1 september kan je in bezwaar gaan tegen de heffingsrente die ten onrechte in rekening wordt gebracht door schuld van de belastingdienst.

 

Het gaat dus om te lange verwerkingstijden. Indien je een onjuiste schatting doet of een onvolledige schatting ben je wel verplicht de heffingsrente te voldoen.

 

Indien je toch in bezwaar gaat kan je altijd een vergoeding claimen voor het opstellen van het bezwaarschrift. Uit mn hoofd zeg ik dat je 1 punt scoort in de tabel voor onkostenvergoeding wat gelijk staat aan € 120(?).

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Hoi René en Ryan

 

Waar je voorheen voorlopige aanslagen per brief aanvroeg en de VT per programma is dat per 2009 1 programma geworden.

 

@Meinaart, je kunt via dit programma al verzoeken om een voorlopige aanslag 2009. Die is zonder heffingsrente!

http://www.belastingdienst.nl/download/2006.html

 

Als je de IB 2008 indient, dan volgt sowieso met een aantal weken eerst een voorlopige vaststelling. Daarin zit heffingsrente van 1-7-08 tot datum voorlopige aanslag. Bij de definitieve aanslag wordt bezien of de voorlopige afdoende was. Zitten er geen fouten in de aangifte dan wordt de definitieve aanslag nul euro (immers al betaald op de voorlopige aanslag) en is de kous daarmee af.

 

@Ryan: de kostenvergoeding ex artikel 7:15 AWB bedraagt in beginsel 161 euro, maar de fiscus kan ook een wegingsfactor toepassen (bijv. 0,5 voor een eenvoudig bezwaarschrift). Deze kun je alleen claimen als je ook daadwerkelijk betaalde bijstand hebt gebruikt voor het bezwaar.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal

 

Ik heb een vraag over inkomstenbelasting.

 

Wij hebben noodgedwongen de zaak van onze stiefvader moeten overnemen de man was al een aantal jaar ziek en vergat erg veel.

Nu is de man helaas een jaar geleden heen gegaan en heeft voor ons nogal een vervelende erfenis achter gelaten.

We willen zijn zaak erg graag voortzetten alleen nu heeft die administratief niet veel meer bij gehouden de laatste jaren.

Na een hoop gezoek hebben we de administratie van de afgelopen jaren toch nog bij elkaar gekregen.

Al me al zijn we nu redelijk bij.

De inkomstenbelasting die onze boekhouder heeft nagerekend liegt er niet om we moeten nu binnen afzienbare tijd een toch wel grote om geld overmaken naar de belasting.

Mijn vraag is nu kan je met de belasting een regeling treffen en is er uberhaupt wel iets te regelen met de belasting?

Ik hoop dat er mensen zijn die hierop een andwoord hebben wel niet een goed advies.

 

met vriendelijke groet van meneer de bruin

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.