• 0

Verwerking herinvesteringsreserve in Belastingaangifte 2008

Wij hebben het afgelopen jaar een winst gemaakt op de verkoop van een duurzaam productiemiddel van ongeveer 30.000 euro. In verband met toekomstige (her)investeringen, hebben wij dit bedrag in een HIR gestopt, waaruit we voor ongeveer 10.000 euro investeringen hebben gepleegd in 2008. Het restant bedraagt dus ongeveer 20.000 euro. Nu moeten wij dit in onze aangifte IB verwerken. Wie kan ons vertellen of wij het zo (zie bijlage) goed hebben ingevuld?

 

grt,

 

ww

ABC.thumb.gif.d882157f267d67a792d5f9eab737f065.gif

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wie weet hoe je nu deze herinvesteringsreserve (HIR) in het komende jaar moet verwerken in de VPB?

 

Met andere woorden ik heb nog een HIR uit 2007 van 30.000 euro maar zie niet goed hoe ik deze nu in het VPB 2008 moet verwerken.

 

Moet het misschien zo als op bijgaande screenprint?

 

gaarne een suggestie !

HIR.thumb.jpg.bb44e43afae923c5e54e7319c7139837.jpg

Link naar reactie
  • 0

In de aangifte hoef je alleen de eindpositie aan te geven zoals ik kan zien in jouw aangifte formulier.

 

Dus net zoals het vermogen van de onderneming moet je de stijgingen en verminderingen verwerken. Je neemt een beginpositie voor '08 wat dus 30K is. Dan voeg je alle Herinvesteringsreserve toevoegingen er bij op, je haalt de gebruikte investeringsreserve er vanaf, bij eventuele vrijval vermindert de reserve ook (langer dan 3 jaar of geen voornemen om te herinvesteren) en dan heb je weer de eind stand van de HIR voor de VPB '08.

 

Grt

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je uitleg, ik zat namelijk met het probleem of e.a. nu wel of juist niet van de winstreseverve deel uit maakte.. verderop in de aangifte klopt de vergelijking niet meer... (..en ja, het is voor mij de 1e vpb aangifte ;=) :-[

Link naar reactie
  • 0

Kan ook iemand mij de toepassing van de HIR uitleggen in de aangifte? De verwerking balans/w/v-rekening komt bij niet over.

 

Stel op 1/1 op de passiefzijde een hir van 10.000.

 

Tijdens boekjaar investeringen, de fiscale boekwaarde is dan aaschaf minus hir.

 

Neem ik in de resultatenrekening nu alleen mijn afschrijving op over dit nieuwe bedrijfsmiddel, of komt de afboeking van de hir nu ook ten laste van het resultaat als 'afboeking op gekochte activa'?

 

Alvast bedankt,

 

Gr,

AH88

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik deel het vermoeden van herafin dat AH88 geen vragen voor zichzelf stelt, maar voor een eigen praktijk en dat is niet de bedoeling van HL, zie de huisregels. Op basis van het e-mailadres van AH88 kom ik ook uit bij een adviseur.

 

Topic gaat op slot.

 

@AH88, als je ons het tegendeel kunt bewijzen, PM me.

Voor nu gaan topics met vragen op slot.

 

groet

Joost

 

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.