• 0

Eigen onderneming: kansen en mogelijkheden voor een telefoonwinkel?

Hallo, ik ben een nieuwe lid hier. Ik heb vandaag wat topics hier gelezen en heb besloten om zelf ook een topic te openen.

 

De situatie is zo dat ik een eigen onderneming wil starten. Ik wil een telefoonzaak starten. Alleen zit ik zelf met een aantal problemen. In het gebied waar ik een winkel wil beginnen is er momenteel geen ruimte vrij. Voor mijn gevoel denk ik dat een telefoonzaak in dit gebied kan lopen maar zeker weten doe ik niet. In dit gebied zitten voornamelijk levensmiddelenzaken en niet al te dure zaken.

Verder zie ik weinig particuliere telefoonzaken. Je ziet veelal de grotere franchiseondernemingen. Is het moeilijk voor mij om in deze markt te betreden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

misschien een inkoppertje, maar het lijkt me inderdaad onmogelijk een winkel op te starten als er geen winkelruimte voorhanden is...

 

Verder: verdiep je in hoe je marktonderzoek doet. Dat geeft je namelijk de antwoorden of 'de markt' op je zit te wachten, of je klanten zult krijgen, wat je aanbod moet zijn, hoe je je moet positioneren, enz.

 

Daarnaast: maak een businessplan. Je zult hem sowieso nodig hebben als je naar de bank moet voor financiering. Maar tevens, en nog belangrijker, geeft het jezelf inzage in je kansen en wat je er voor moet doen om te kunnen starten.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je tips. Dat inkoppertje was leuk. Ik kan wel aan een winkelruimte maar ik wil zelf per se in dit gebied zitten.

 

Ik heb zelf een compleet andere studie afgerond. Dus ik weet weinig van marktonderzoeken en bussinesplannen. Daar kan ik vast wel wat op deze site over vinden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het feit dat er weinig particuliere telefoonzaken zijn, zet mij al aan het denken.

 

Franchisers hebben waarschijnlijk betere cont®acten met de telecom aanbieders, door hun omvang.

 

Is franchise voor jou geen optie?

Laat je desnoods informeren door zo'n organisatie, je wordt er allicht wijzer van zonder meteen ja te hoeven zeggen.

Link naar reactie
  • 0

Franchisen vind ik niet echt aantrekkelijk. Ik heb zelf leveranciers gevonden en dat is het belangrijkste mijn inziens. Ik heb al eens gekeken hoeveel het kost om te franchisen maar dat is best duur en dat geld heb ik nu ook niet. ik wil niet bij een bank geld gaan lenen. Over de jaren heb ik geld gespaard en daarmee wil ik het gaan doen.

Link naar reactie
  • 0

De verwachting is dat dit jaar het aantal telecomwinkels gaat halveren door de crisis.

 

De franchiseketens hebben op dit moment de meeste last omdat deze op de dure A locatie's zitten en door de starheid van de organisatie niet snel genoeg kunnen inspelen op de situatie.

Link naar reactie
  • 0

De verwachting is dat dit jaar het aantal telecomwinkels gaat halveren door de crisis.

 

De franchiseketens hebben op dit moment de meeste last omdat deze op de dure A locatie's zitten en door de starheid van de organisatie niet snel genoeg kunnen inspelen op de situatie.

 

Mensen kunnen niet zonder een mobiel. Ik denk niet dat deze markt dood zal gaan. Maar franchisen vind ik zelf nogal risicovol.

Link naar reactie
  • 0

Wat Rene zegt is absoluut waar. Ik ken een grote telecomretailer waarvan de kredietlimiet op 0 staan en waar grote operatoren momenteel niet leveren tenzij vooruibetaald wordt. Een jaar terug waren openstaande posten voor 500K en meer geen probleem voor diezelfde operatoren.

 

Anderzijds staat connectiviteit (altijd en overal) centraal dit jaar, worden hier forse investeringen in gemaakt door grote spelers en zal dit zeker leiden tot nieuwe smartphones en aanverwante producten wat deze markt zal stimuleren.

 

Persoonlijk zou ik niet kiezen voor de Telecom markt gezien de extreme concurrentie, het missen van schaalgrote wat je marge zal beperken, E-tailers die deze producten afbranden gecombineerd met de verschuiving van consumenten die steeds vaker duurzame consumptiegoederen aanschaffen via internet.

 

 

Sourcing, marketing and premium partner in CE products

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geen behoefte aan een nieuwe telefoon (formaat koelkast), maar wel aan iemand die sushi kan maken hier in de stad! ;)

 

Of wat dacht je van van een New York pastrama-sandwich. Nergens iets behoorlijks te vinden! Of zuurdesem-brood, dan hoef ik niet meer dat opgefokte cake-brood van Bakker Bart te eten!

 

Waarom ga je niet iets met je handen doen op dit gebied? Waarom altijd weer telefoons, computers, websites. Die zijn hardstikke leuk hoor, daar niet van maar er is volgens mij geen boterham in te verdienen.

 

Ik kom wel eens in Utrecht en daar is het 'broodje van Mario' beroemd. Deze man werkt hard en heeft volgens mij een supergezond bedrijf opgebouwd door zijn handen te willen gebruiken. Zelfs hier snakken we wel eens naar zijn broodje.

 

Volgens mijn zijn dat momenteel de niche-markten. Mensen die met meel in hun haar willen werken en niet met een maatpakje een telefoon willen verkopen zullen slagen in de toekomst, want ze bieden ons iets anders dan de supermarkten.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geen behoefte aan een nieuwe telefoon (formaat koelkast), maar wel aan iemand die sushi kan maken hier in de stad! ;)

 

Of wat dacht je van van een New York pastrama-sandwich. Nergens iets behoorlijks te vinden! Of zuurdesem-brood, dan hoef ik niet meer dat opgefokte cake-brood van Bakker Bart te eten!

 

Waarom ga je niet iets met je handen doen op dit gebied? Waarom altijd weer telefoons, computers, websites. Die zijn hardstikke leuk hoor, daar niet van maar er is volgens mij geen boterham in te verdienen.

 

Ik kom wel eens in Utrecht en daar is het 'broodje van Mario' beroemd. Deze man werkt hard en heeft volgens mij een supergezond bedrijf opgebouwd door zijn handen te willen gebruiken. Zelfs hier snakken we wel eens naar zijn broodje.

 

Volgens mijn zijn dat momenteel de niche-markten. Mensen die met meel in hun haar willen werken en niet met een maatpakje een telefoon willen verkopen zullen slagen in de toekomst, want ze bieden ons iets anders dan de supermarkten.

 

Brood bakken leer je niet zomaar. Daar moet je voor geleerd hebben.

 

Verder kun je mij niet wijsmaken dat je je brood niet kunt verdienen in de telecombranche.

Link naar reactie
  • 0

 

Verder kun je mij niet wijsmaken dat je je brood niet kunt verdienen in de telecombranche.

 

Je broodje mischien nog wel maar dan wel zonder beleg.

 

Zoals Firebird1 al aangaf is de toekomst voor de telecomwinkels voorbij, de verkoop via internet zit wel in de lift.

Maar de e-commerce goeroes voorspellen dat alle kleine spelers op de markt gaan verdwijnen zodat er nog maar een paar grote spelers op de markt overblijven.

 

De fabrikanten gaan daar ook aan meewerken door alleen nog maar te leveren aan de grote spelers.

Link naar reactie
  • 1

We willen je natuurlijk niet ontmoedigen waar ik stel voor dat je een eigen SWOT analyse gaat maken.

 

Als ik deze beknopt voor mij als telecomretailer met 1 winkel zou moeten invullen zou deze er als volgt uitzien:

- Sterke punten: Onderscheidend vermogen van de massa, passie, commitment

- Zwakke punten: Inkoopkracht, afhankelijk van 1 locatie om traffic in winkel te krijgen, hoge exploitatiekosten, afhankelijk van 1 productsegment, eigen marketing betalen

- Kansen: Zakelijke markt, mogelijke cross selling door binding met lokale klant

- Bedreigingen: Internet, grote ketens die genoegen nemen met weinig marge, cashflow positie, voorraadbeheer

 

Onderschat met name de voorraadrisico's ook niet. Je hebt het over producten die 2-300 euro inkoop kosten, die je op voorraad moet hebben anders loopt de consument naar de volgende winkel en waar je grotendeels op zal moeten afschrijven als ze niet verkocht worden (ook zaken als prijsprotectie zijn enkel voor de grote jongens weggelegd). Hier tegenover staat bij verkoop op een los toestel een marge van soms slechts 5% danwel bij een abonnement een vergoeding van een paar tientjes.

 

Als je dan echt iets in retail wilt zou ik zeggen beginnen een exclusieve dierenspeciaalzaak. Lage voorraadrisico's, weinig afschrijving op voorraad met hoge marges.

 

- Een toestel verkopen van 200 euro inkoop met 5% marge zal 10 euro brutowinst opleveren

- Een zak luxe hondekoekjes van 1 euro inkoop kun je met de juiste positionering verkopen voor 9,95 euro waardoor je nagenoeg zelfde resultaten kan boeken.

 

Als je ergens in gelooft moet je er absoluut voor gaan maar neem bovenstaande reacties absoluut mee in je afweging.

Sourcing, marketing and premium partner in CE products

Link naar reactie
  • 0

We willen je natuurlijk niet ontmoedigen waar ik stel voor dat je een eigen SWOT analyse gaat maken.

 

Als ik deze beknopt voor mij als telecomretailer met 1 winkel zou moeten invullen zou deze er als volgt uitzien:

- Sterke punten: Onderscheidend vermogen van de massa, passie, commitment

- Zwakke punten: Inkoopkracht, afhankelijk van 1 locatie om traffic in winkel te krijgen, hoge exploitatiekosten, afhankelijk van 1 productsegment, eigen marketing betalen

- Kansen: Zakelijke markt, mogelijke cross selling door binding met lokale klant

- Bedreigingen: Internet, grote ketens die genoegen nemen met weinig marge, cashflow positie, voorraadbeheer

 

Onderschat met name de voorraadrisico's ook niet. Je hebt het over producten die 2-300 euro inkoop kosten, die je op voorraad moet hebben anders loopt de consument naar de volgende winkel en waar je grotendeels op zal moeten afschrijven als ze niet verkocht worden (ook zaken als prijsprotectie zijn enkel voor de grote jongens weggelegd). Hier tegenover staat bij verkoop op een los toestel een marge van soms slechts 5% danwel bij een abonnement een vergoeding van een paar tientjes.

 

Als je dan echt iets in retail wilt zou ik zeggen beginnen een exclusieve dierenspeciaalzaak. Lage voorraadrisico's, weinig afschrijving op voorraad met hoge marges.

 

- Een toestel verkopen van 200 euro inkoop met 5% marge zal 10 euro brutowinst opleveren

- Een zak luxe hondekoekjes van 1 euro inkoop kun je met de juiste positionering verkopen voor 9,95 euro waardoor je nagenoeg zelfde resultaten kan boeken.

 

Als je ergens in gelooft moet je er absoluut voor gaan maar neem bovenstaande reacties absoluut mee in je afweging.

 

Ikzelf geloof heilig in een telefoonzaak. Heb jij zelf in een telefoonzaak gewerkt of er een gehad? Je komt over alsof je in eentje hebt gewerkt.

 

Als er geen geld verdiend kon worden met telefoons was deze markt nooit zo groot geworden. Ik geloof niet dat je zo'n klein winstmarge hebt. Zo kan je nooit rondkomen. De grote retailers hebben zelf mensen in dienst om de boel draaiende te houden. Zij moeten ook betaald worden.

Link naar reactie
  • 0

De verwachting is dat dit jaar het aantal telecomwinkels gaat halveren door de crisis.

 

De franchiseketens hebben op dit moment de meeste last omdat deze op de dure A locatie's zitten en door de starheid van de organisatie niet snel genoeg kunnen inspelen op de situatie.

 

Mensen kunnen niet zonder een mobiel. Ik denk niet dat deze markt dood zal gaan. Maar franchisen vind ik zelf nogal risicovol.

 

Als de franchiseketens last hebben, dan kan dat een kans zijn voor jou, als je iets unieks weet te bieden. Maar ik zie niet goed hoe dat kan. Een telefoon is een telefoon, en een abo is een abo. Of het nou Belcompany, T for Telecom of Phonehouse is, de prijzen verschillen amper (uitgezonderd aanbiedingen) en de contractvoorwaarden zijn identiek (want opgelegd door de telco's). Dus waarom zou een klant bij jou kopen ipv bij een franchiser? Het lijkt me vooral een prijsvechtersmarkt, en dus moeilijk om te profileren op andere zaken dan alleen prijs. Kun jij (veel) goedkoper zijn door lagere kosten, prima, dan kan het gaan werken.

 

Daarnaast denk ik dat mensen, hoe afhankelijk ze ook zijn van een mobieltje, vaak prima zonder kunnen, of in deze tijd de eerstvolgende mobielaanschaf uitstellen, danwel een veel goedkopere nemen of zelfs een 2e handsje. Mij zou het niet verbazen dat veel aflopende contracten opgevolgd gaan worden door SIM only varianten. Of misschien zelfs naar pre-paid en domweg minder bellen / sms'en afhankelijk van de bezuinigingsdrang.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

De verwachting is dat dit jaar het aantal telecomwinkels gaat halveren door de crisis.

 

De franchiseketens hebben op dit moment de meeste last omdat deze op de dure A locatie's zitten en door de starheid van de organisatie niet snel genoeg kunnen inspelen op de situatie.

 

Mensen kunnen niet zonder een mobiel. Ik denk niet dat deze markt dood zal gaan. Maar franchisen vind ik zelf nogal risicovol.

 

Als de franchiseketens last hebben, dan kan dat een kans zijn voor jou, als je iets unieks weet te bieden. Maar ik zie niet goed hoe dat kan. Een telefoon is een telefoon, en een abo is een abo. Of het nou Belcompany, T for Telecom of Phonehouse is, de prijzen verschillen amper (uitgezonderd aanbiedingen) en de contractvoorwaarden zijn identiek (want opgelegd door de telco's). Dus waarom zou een klant bij jou kopen ipv bij een franchiser? Het lijkt me vooral een prijsvechtersmarkt, en dus moeilijk om te profileren op andere zaken dan alleen prijs. Kun jij (veel) goedkoper zijn door lagere kosten, prima, dan kan het gaan werken.

 

Daarnaast denk ik dat mensen, hoe afhankelijk ze ook zijn van een mobieltje, vaak prima zonder kunnen, of in deze tijd de eerstvolgende mobielaanschaf uitstellen, danwel een veel goedkopere nemen of zelfs een 2e handsje. Mij zou het niet verbazen dat veel aflopende contracten opgevolgd gaan worden door SIM only varianten. Of misschien zelfs naar pre-paid en domweg minder bellen / sms'en afhankelijk van de bezuinigingsdrang.

 

Er zit wat in maar als ik bijvoorbeeld kijk naar GSM-shop. Die draaien als de tierelier. Ze zijn klein begonnen en inmiddels flink uitgegroeid. Deze retailers kopen allemaal ongeveer bij dezelfde groothandels in. Importeren uit China werkt niet echt. Ze zijn misschien goedkoper maar de mobieltjes zijn niet op de Europese markt gericht.

Naast de mobieltjes en abonnementen wil ik ook belkaarten, opwaardeerkaarten etc. aanbieden.

 

Het is en blijft een gok altijd.

Link naar reactie
  • 1

DarkEaston,

 

Ik heb zelf nooit een telecomwinkel gehad. Wel heb ik in het verleden jaren in een winkel gewerkt, een jaar of 8 op hoofdkantoor niveau in management team gezeten en hierbij betrokken geweest in onderhandelingen met fabrikanten, positionering in vestigingen etc.. De afgelopen vijf jaar tot heden ben ik werkzaam op senior management niveau bij een internationale grote CE fabrikant.

 

Paar zeer grote verschillen tussen 1 winkel en een grote keten:

- Ketens veelal onderdeel van een groter internationaal geheel (T for Telecom onderdeel Dexcom groep, The Phone House onderdeel Carphone Warehouse, Belcompany onderdeel MacIntosh groep etc.).

- Door bovenstaande hebben zij meer risicospreiding

- Door schaalgrootte kopen zij veel scherper in dan jij (en is hun marge dus hoger)

- Door schaalgrootte bedingen zij prijsprotectie op voorraad indien verkoopadviesprijs omlaag gaat (terwijl jij het nakijken hebt met jou voorraad)

- Door schaalgrootte kunnen zij marketingactiviteiten verdelen over meerdere vestigingen en participaties afdwingen bij fabrikanten. Zwart-wit zullen zij hierdoor ook automatisch meer traffic genereren en meer sell-out hebben

- Door schaalgrootte mogelijkheid om commitments te doen voor end of life deals (bijvoorbeeld populair "oud" Nokia toestel). Wederom genereren zij hiermee traffic terwijl jij je voorraadwaarde van dit toestel zal moeten afwaarderen.

 

Er werd inderdaad veel geld verdiend doordat operatoren aanzienlijke bonussen gaven op verkoop abonnement (retailers gebruikten deze fee deels om bundels met gratis navigatie, Playstation etc. te maken). Dergelijke hoge bonussen zijn tegenwoordig niet meer aan de orde en betwijfel ik of over het algemeen tegenwoordig geld wordt verdiend in Telecom retail (het eerder genoemde voorbeeld is feitelijk en spreekt voor zich).

 

 

Sourcing, marketing and premium partner in CE products

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in het verleden eraan gedacht om te gaan franchisen maar ik schrok van de grote investeringen. Naast de grote investering moet je ook maandelijks een bedrag afstaan.

 

Maar het is en blijft moeilijk. Mijn vader heeft al jaren een stoffenkraam op de markt. Dat loopt goed op de markt. Wij hebben erover nagedacht om ook een winkel te openen met stofjes. En zijn tot de conclusie gekomen dat dat niet loopt. Omdat je moet gaan concurreren tegen de markt dan. Dus moet je proberen om andere publiek aan te trekken. Dan krijg je weer het probleem van marketing. Dus ondernemen is een moeilijke vak.

Link naar reactie
  • 0

Yep, ondernemen blijft een uitdaging.

 

Franchiser zijn heeft zijn voor- en nadelen.

 

Vergis je ook niet in de investering die een Telecom winkel met zich meebrengt als eigen ondernemer. Je moet voorraadhoudend zijn (dit zijn serieuze bedragen en afhankelijk van doorverkoop zal dit voor uitdagingen zorgen in cashflow), winkel moet representatief zijn (inrichting is veelal niet goedkoop), je moet wat aan marketing doen etc..

 

Bijkomstigheid is dat je met een telecomwinkel moet concurreren tegen de internetaanbieders en de grote ketens. Per saldo zal dit inhouden dat je, als je iets zou willen gaan doen, je in mijn opinie het best kan focussen op B2B.

 

Hierbij komen echter wel andere zaken kijken dan bij een consumentenwinkel.

Sourcing, marketing and premium partner in CE products

Link naar reactie
  • 0

Ikzelf geloof heilig in een telefoonzaak.

 

Als er geen geld verdiend kon worden met telefoons was deze markt nooit zo groot geworden. Ik geloof niet dat je zo'n klein winstmarge hebt. Zo kan je nooit rondkomen. De grote retailers hebben zelf mensen in dienst om de boel draaiende te houden. Zij moeten ook betaald worden.

 

Ik geloof dus niet in een telecom winkel...zoals jij het brengt, dan krijg ik beelden van z'n turkentoko...weinig budget, half om half aanbod, china spul enz. enz.

Ik denk dat er geen geld in zit, tenminste niet als je je puur bezighoudt met gsm spul.

Neem als voorbeeld de printers, die kan je voor weinig kopen, probleem is als je een nieuwe inktcartridge moet hebben...die zijn weer prijzig (en daar zal de winst wel vandaan komen)

Zo zie ik telefonie ook...gsm spul kost weinig, weinig winsten, tenzij je de bijvangst erbij kan pakken.

 

Wat betreft je idee van een webshop...ik wil niet lullig doen, maar is de wereld daar al niet vol van?

Je sluit achter aan de rij aan...

Link naar reactie
  • 0

Er zit wat in maar als ik bijvoorbeeld kijk naar GSM-shop. Die draaien als de tierelier. Ze zijn klein begonnen en inmiddels flink uitgegroeid. Deze retailers kopen allemaal ongeveer bij dezelfde groothandels in. Importeren uit China werkt niet echt. Ze zijn misschien goedkoper maar de mobieltjes zijn niet op de Europese markt gericht.

Naast de mobieltjes en abonnementen wil ik ook belkaarten, opwaardeerkaarten etc. aanbieden.

 

Het is en blijft een gok altijd.

 

Mijn advies, volg de adviezen die je hier net hebt gekregen. Als je een onderneming wilt starten zoek dan een niche markt, wees nieuw, creatief, zoals eerder gesteld door Zeemeeuw. Ik ben zeer bekend met de mobieltjes markt, zo ook met jouw voorbeeld, die zonder streepje was van mij en is nu van hun ;).

Link naar reactie
  • 0

DarkEaston ik ben onwijs benieuwd waarom je hebt gekozen voor een telefoonwinkel. Kun je dat toelichten?

 

Mijn eerste reactie is ook: niet doen, veel te veel concurrenten zowel online als offline, telefoons krijg je overal gratis bij en het is zelfs bijna moeilijk om er niet nog iets bij te krijgen (laptop, spelcomputer).

 

Jij ziet dit blijkbaar heel anders dus ik ben benieuwd naar je verhaal.

Link naar reactie
  • 0

DarkEaston ik ben onwijs benieuwd waarom je hebt gekozen voor een telefoonwinkel. Kun je dat toelichten?

 

Mijn eerste reactie is ook: niet doen, veel te veel concurrenten zowel online als offline, telefoons krijg je overal gratis bij en het is zelfs bijna moeilijk om er niet nog iets bij te krijgen (laptop, spelcomputer).

 

Jij ziet dit blijkbaar heel anders dus ik ben benieuwd naar je verhaal.

 

Ik snap het ook niet, zeker niet als ik dit artikel lees: http://tweakers.net/nieuws/56801/verkoop-van-mobiele-telefoons-in-nederland-loopt-terug.html

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
  • 0

DarkEaston ik ben onwijs benieuwd waarom je hebt gekozen voor een telefoonwinkel. Kun je dat toelichten?

 

Mijn eerste reactie is ook: niet doen, veel te veel concurrenten zowel online als offline, telefoons krijg je overal gratis bij en het is zelfs bijna moeilijk om er niet nog iets bij te krijgen (laptop, spelcomputer).

 

Jij ziet dit blijkbaar heel anders dus ik ben benieuwd naar je verhaal.

 

Ik vind mobieltjes interessant. Ik hou van hype gadgets zelf.

 

Ik zie de gevaren ook wel en ik ben ook niet van plan om meteen in het diepe te springen. ik doe heus wel marktonderzoek voor mezelf.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.