• 0

Beste combinatie VOF, BV, Limited, Holding

Hallo allemaal,

 

Hier een vraagstuk van een newbie, die overigens zeker actief zal gaan participeren op dit forum. Het betreft een relatief eigenaardig maar, zeker in deze tijd, actueel vraagstuk waarop ik ondanks de vele beschikbare informatie niet echt een goed antwoord op weet.

 

Ik ben op dit moment in loondienst bij een multinational in een commerciele functie. Daarnaast zal ik dit jaar actief betrokken raken bij andere bedrijven waar ik momenteel op de achtergrond aanwezig ben. Aangezien ook deze andere bedrijven tijd en focus nodig zijn ben ik in gesprek gegaan om i.p.v salaris te ontvangen uit dienst te treden en op commissiebasis te gaan werken (natuurlijk goed afgeschermd voor langere periode).

 

Concreet zijn er aan het einde van het jaar een drietal bedrijven:

1) Beveiligingsbedrijf wat momenteel nog een eenmanszaak is van mijn compagnon. Dit zal een BV worden gezien de verhoogde risicofactor voor aansprakelijkheid.

2) Opgerichte BV die internationaal zal handelen waar ik 1/3 aandeelhouder van zal worden eind dit jaar (betreft een nieuw en gepatenteerd product)

3) De omzetting van loondienst naar bedrijf (binnen dit bedrijf zal ik als agent voor meerdere organisaties werkzaam zijn)

 

Financiele situatie per bedrijf:

1) Beveiligingsbedrijf zal naar verwachting rond de 250K omzet hebben in 2009. Winst is beperkt en ik zal als DGA op basis van beperkte betrokkenheid verzoeken 10% van minimaal salaris uit te keren.

2) Bij de opgerichte BV zal ik met inkopen voor 10K. De ontwikkelingskosten bedragen rond de 180K. Mijn deel zal dus 60K bedragen waarbij na aftrek van de ingelegde 10K er nog 50K openstaat. Deze 50K zal door andere twee aandeelhouders worden voorgeschoten en deze dien ik middels verkoopresultaten weer terug te betalen alvorens er "salaris"wordt betaald.

3) Dit bedrijf zal in eerste instantie mijn primaire inkomstenbron zijn waarvan ik mijn gezin moet onderhouden. De verwachting is dat uit commissie rond de 150K omzet zal worden geboekt.

 

De vragen:

- Welke rechtsvorm stellen jullie voor om bedrijf 3 mee in te vullen

- Zijn er fiscaal interessante constructies waarmee ik, zonder verlies door belastingen, mijn "schuld" van 50K in bedrijf twee kan inlossen. Er bestaat een (klein) risico dat het product niet succesvol is en in dat geval sta ik natuurlijk niet te springen om die "schuld" af te betalen met een ander bedrijf

- In bedrijf drie kan het ook zijn dat (positief blijven in deze tijd :)) de omzet hoger is. Deze omzet wil ik dan graag in het bedrijf laten zodat eventueel tegenvallende inkomsten in 2010 geen impact hebben op het salaris.

 

 

Samenvattend is de vraag feitelijk welke constructie is het meest interessant. Eigen liquide middelen beperken zich tot 20K.

 

Alvast hartelijk dank voor jullie adviezen.

 

 

Sourcing, marketing and premium partner in CE products

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedrijf 3 zal feitelijk bestaan uit agentschappen bij een aantal bedrijven.

 

Agentschappen komen er op neer dat ik tegen een vergoeding hun producten verkoop in kanalen waar de organisatie zelf minder goed thuis is.

 

Als ik 75000 producten verkoop met een fee van 2 euro per product heb ik een omzet van 150K. Hier staan beperkte representatiekosten, auto etc. tegenover en de omzet is dan nagenoeg ook in zijn geheel winst.

 

 

Sourcing, marketing and premium partner in CE products

Link naar reactie
  • 0

Luxemburg rechtsvorm

 

http://www.evd.nl/zoeken/showbouwsteen.asp?bstnum=114423&location=

 

Het voordeel van Luxemburgs rechtsvorm is dat je alleen inkomsten belasting betaald 30,4%.

 

Nederland heeft een dubbel belasting verdrag met Luxemburg.

 

Wat je ook kan doen is de Maltese Ltd Trading

 

4,2 % inkomsten belasting.

 

In iedere geval denk aan een buitenlands rechtsvorm binnen de EU.

 

Als je meer info wilt hebben voor het starten van een rechtsvorm in het buitenland. Ik heb contacten die ik je kan geven, je kan je altijd op oriënteren vooral als het gaat om je salaris ::)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Dank voor je adviezen.

 

Stel je voor dat bedrijf 3 tevens de holding is waarbij de holding daarnaast als participant in bedrijf 1 en 2 zit of stel je voor om van bedrijf drie een aparte werkmaatschappij te maken?

 

 

Sourcing, marketing and premium partner in CE products

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen Joost,

 

Dit zou betekenen dat ik de holding moet oprichten en Bedrijf 3 BV.

 

Prive middelen zijn beperkt tot 20K. Is het praktisch om de holding op te richten, deze vol te storten en vervolgens deze 18K gebruik om Bedrijf 3 BV op te richten. Als ik draadjes elders lees dan is dit de "normaalste zaak van de wereld" of zitten hier nadelen aan. Per saldo zal bedrijf 3 per direct starten met betaling managementfee aan holding.

 

Ik zal ook nog eens verder speuren op het forum over de holding constructie.

Sourcing, marketing and premium partner in CE products

Link naar reactie
  • 0

Ben net ingeschreven bij dit forum maar ben nu al onder de indruk van de expertise die aanwezig is op vele vlakken.

 

Ik zou nog graag even doorborduren op BV 2. BV 2 in een reeds bestaande BV alwaar ik me in zal kopen met een bedrag van 10K (zal dan vanuit de holding zijn) en hiermee 1/3 van de aandelen ontvang.

 

De totale investering bedraagt persoonlijk rond de 60K. Na storting blijft dus 50K staan. Ik zou deze terugbetaling graag binnen BV 2 willen houden zodat, mocht het uiteindelijk toch niet lukken, ik geen schuld uit de holding aan de failliete BV heb. Beide andere aandeelhouders zijn bereidt de 50K voor te schieten.

 

De vraag is dan enerzijds, hoe kan ik dit het best aankleden (is het mogelijk om mijn management fee binnen BV 2 direct fiscaal vriendelijk aan te wenden ter betaling van de schuld). Anderzijds is dit de beste oplossing om risico in te dekken of is een andere constructie beter. Het eventuele risico is overigens, gezien de grootte van de markt en gezien de uniekheid van het product in mijn beleving acceptabel.

Sourcing, marketing and premium partner in CE products

Link naar reactie
  • 0

Je kan in BV2 beter de constructie iets aanpassen en dus niet starten met een schuld maar op basis van je verkoopresultaten steeds meer aandeel krijgen met een bepaalde max. Dan start je niet met de schuld vanuit je holding. Vraag is wel of die situatie gewenst is door de andere aandeelhouders omdat jij dus minder risico loopt.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Je kan in BV2 beter de constructie iets aanpassen en dus niet starten met een schuld maar op basis van je verkoopresultaten steeds meer aandeel krijgen met een bepaalde max. Dan start je niet met de schuld vanuit je holding. Vraag is wel of die situatie gewenst is door de andere aandeelhouders omdat jij dus minder risico loopt.

 

Aandelentransacties zijn bewerkelijk. Voor ieder aandeel moet je naar de notaris. Dat lijkt mij niet de bedoeling, want dat maakt het geheel bijzonder duur.

Daar komt bij dat de overige aandeelhouders:

- moeten instemmen met overdracht; of

- zelf moeten overdragen, of

- geen gebruik maken van overnamerechten.

Beetje afhankelijk van de invulling van statuten.

 

Kunnen ze niet aanwezig zijn moeten er volmachten/toestemmingsverklaringen worden gemaakt.

 

Tevens moet de directie steeds weer elke aandelenoverdracht erkennen en het aandeelhoudersregister bijwerken.

 

Erg omslachtig tenzij je het in een paar grote stappen doet.

 

Groet,

 

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Top, dat is wellicht de beste oplossing.

 

De investering voor de andere twee aandeelhouders is te overzien aangezien ze beiden financieel onafhankelijk zijn. Uiteindelijk maakt het bedrijf op zich de 180K kosten en moet deze kosten eerst worden terugverdiend.

 

De compagnons hebben aangegeven dat zij het onzin vinden dat ik naar een bank moet om 50K te lenen dus zij financieren beide 25K extra.

 

Edit: Mmm, telkens naar de notaris gaan zal niet wenselijk zijn voor de beide partners.

Sourcing, marketing and premium partner in CE products

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.