• 0

Hoe reclame-inkomsten te voorspellen en in ondernemingsplan te verwerken?

Beste forumleden,

 

Wij zijn bezig met de ontwikkeling van een (unieke) reinigingsinstallatie in de sportwereld. Per jaar zullen ongeveer 100.000 reingingen plaatsvinden. Voor deze reinigingen moet natuurlijk worden betaald. De deelnemers betalen dit zelf. De kosten voor de reiniging die de individuele deelnemer moet betalen dienen wij nog vast te stellen, maar willen we zo laagdrempelig mogelijk maken. Vanwege het grote aantal reinigingen en bezoekersaantal willen wij reclameruimte gaan verkopen op onze mobiele installatie. De opbrengsten van deze reclame door grote sponsoren kan de prijs die wij willen gaan berekenen voor de reiniging positief beinvloeden. Het makkelijkst zou zijn als wij de sponsoren nu al gaan benaderen met het concept etc, maar dan lopen we tegen de geheimhouding aan wat een en ander complex maakt. Is er nu een formule om te berekenen wat je reclameopbrengsten zouden kunnen zijn uitgaande van een bepaalde oppervlakte. locatie, deelnemers, bezoekers etc. en nog belangrijker hoe kun je dit prognotiseren in je ondernemingsplan???

 

Alvast hartelijk dank voor de reactie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Alta Terra

 

Ik heb 4 jaar voor een vervoersreclame exploitant gewerkt en daar hadden wij de volgende tarieven:

 

bus ( gewone stad/streek bus )

 

incl materiaal en aanbrengen en garantie:

 

    13 weken     26 weken     52 weken

Achterkant        € 4.191     € 5.727    € 8.474

Zijkant onderzijde     € 3.878     € 5.645    € 7.884

Volledige zijkant        € 5.137     € 7.235    € 10.599

Volledige bus        € 12.915    € 21.420    € 25.200

 

Dit zijn de tarieven per stuk.

 

Nu zijn dit stad of streekbussen met een hoog bereik die meer dan 10 uur per dag op de weg zijn, maar het is even ter indicatie.

 

Jij moet uitrekenen hoeveel installaties heb ik, wat zijn de kosten van het materiaal, aanbrengen, ontwerpers die checken of het klopt wat er is aangeleverd, controleren of het goed is beplakt of het niet stuk is etc.

Hoeveel verwacht je er te kunnen beplakken, hoe groot is de ruimte die je aanbied om te beplakken als je dat allemaal hebt uitgerekend dan weet je hoeveel je kan en moet verkopen om het winstgevend te maken.

 

Voor klanten is het belangrijk wat is het bereik van deze reclame.

Aangezien je je in de reclame business gaat storten kom je met een aantal nieuwe dingen in aanraking.

Een klant wil dingen van je weten vb:

waar staan die dingen, hoeveel mensen zien ze, wat is de doelgroep, hoe meet je het bereik etc.

 

Deze en nog veel meer aspecten moet je op orde hebben voordat je ermee aan de slag gaat.

 

Ik heb 4 jaar bij de grootste buitenreclame exploitant gewerkt dus als je wat meer vragen hebt of adressen moet hebben voor stickermateriaal e.d. dan moet je maar even mailen.

 

 

 

Voor hoger opgeleid commercieel personeel neem contact op via

www.profilerecruitment.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet hoe ik dat moet zien: een reinigingsinstallatie in de sportwereld. Maar het kan m.i. conflicteren bij een gesponsord evenement wanneer je daar staat met een installatie met daarop reclame van een concurrent van die sponsor of orginasator. Ook hanteren sommige licentiehouders volgens mij regels omtrent reclame. Denk aan het UEFA-voetballen waar de stadionreclame wordt afgeplakt en/of vervangen door eigen reclame.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reactie. Ik begrijp dat u zich dit niet kunt voorstellen omdat het er niet is. De installatie wordt niet gebruikt bij professionele evenementen maar bij vrije tijd events. Daarnaast kan het ook in het belang van de huidige sponsors zijn om mee te werken omdat zij hier een enorme goodwill mee bereiken bij de sponsors. Conflictsituaties hoeven hier niet op te treden. De installatie is mobiel en kan overal in nederland of buitenland worden geplaatst en voorziet in een duidelijke behoefte met 1 doelgroep. Door de opstelling van de installatie ontstaat er veel ruimte met reclamemogelijkheid.

Link naar reactie
  • 0

Beste Alta Terra,

 

ik denk dat behalve voorgaande bezwaren ook het volgende opgaat: een gemiddeld sportevenement heeft tegenwoordig een website, nieuwsbrief en mailing aan deelnemers en sponsors. Het bereik hiervan is groot en in tijd verspreid.

 

Als je de sport niet vrij wilt geven, hoe moet ik dan het aantal reinigingen (100.000) met het aantal dagen (365) of weekenden (max. 52) in het jaar rijmen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

helaas kan ik hier niet verder op ingaan. de vraag was ook gericht op het bepalen van de prijs voor reclameruimte.

 

De volgende gegevens zijn bekend:

 

vaste doelgroep

aantal deelnemers

aantal reinigingen

bezoekers onbekend

te verhuren oppervlakte

geheel nederland

 

Naarmat er meer sponsoring komt volgen er ook meer reinigingen omdat de prijs dan ook naar beneden gaat. Volume is allesbepalend.

Link naar reactie
  • 0

Beste Alta Terra,

 

Ik zou je willen adviseren om geen rekening te houden met eventuele reclame uitingen om onderstaande redenen:

-Budgetten voor ATL of BTL campagnes fluctueren aanzienlijk. Zeker in deze tijd is dit minimaal maar dit blijft in het algemeen moeilijk in te schatten.

-Je bent ondernemer en als ondernemer wil je winst maken. Wat ik nu lees is dat je onzekere inkomsten wilt gaan verrekenen in de prijzen wat qua bedrijfsvoering wellicht minder verstandig is.

 

Kern van je bedrijf is de reinigingsinstallatie. Dit vergt een investering en op deze investering moet een return gehaald worden. Primaire focus zou daar moeten liggen en uit je businessplan zou heel duidelijk moeten blijken:

- Waarom dit product uniek is. Van belang voor positioneren naar je klanten, verkoop van de dienst (dit zou kunnen zijn prijs van de reiniging, klaar terwijl u wacht, extra schoon en overige varianten waarmee je je kan onderscheiden van je collega's).

- Het verwachte aantal reinigingen (waar is 100.000 reinigingen op gebaseerd)

- De minimale kostprijs per reiniging (inclusief kosten als salaris, transport, onderhoud en klein percentage uitval door storing, afschrijving etc.)

- Marktanalyse (wat vragen concurrenten en wat bieden zij daarvoor. Wat heb ik te bieden en hoe verhouden de kosten zich in vergelijking tot concurrenten)

- Wat is op basis van feitelijke informatie gecombineerd met een voorzichtige inschatting de optimale prijs om maximale resultaten te behalen

- Is de optimale prijs in verhouding tot de investering (haalbaarheidsanalyse)

 

Eventuele advertentiekosten zijn dan on top en je bent hier niet van afhankelijk. Een groot voordeel hiervan is dat je vaker overtuigender overkomt als je nee tegen een reclame voorstel zegt dan dat je gaat "handje klappen". Als ik als ondernemer korting krijg verwacht ik dat tijdens nieuwe afspraken ook weer 8)

 

 

Sourcing, marketing and premium partner in CE products

Link naar reactie
  • 0

Er zijn redenen om aan te geven waarom deze inkomsten wel in de budgettering zouden moeten worden meegenomen. dit heeft o.a. te maken met volumevergroting. Echter de vraag was uitsluitend gebaseerd op een soort formule waar rekening mee gehouden kan worden voor de bepaling van de inkomsten als de belangrijkste parameters bekend zijn.

Link naar reactie
  • 0

Besta Alta Terra,

 

ik zou je aanraden om een advertentieprijs via verschillende invalshoeken te benaderen of om verkoop misschien wel uit te besteden.

 

Mvg,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Geen idee of het de moeite waard is, maar ik denk dat je dat als ondernemer zelf moet kunnen uitvinden...

 

Mvg,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het blijft onduidelijk voor me waarom je een onzekere factor als reclame zou incalculeren om zo je net net prijs te kunnen verlagen. Hierdoor onstaan enorme risico's die met verdere doorgroei enkel groter zullen worden. Jij kent je organisatie natuurlijk beter dus vertrouw ik maar op kou ondernemersgeest.

 

Met betrekking tot je concrete vraag bepalen onderstaande factoren het bedrag en zijn er niet echt vaste staffels:

-Exposure binnen doelgroep

-Hoeveel kan reclame op deze locatie(s) opleveren in het algemeen voor een organisatie (is er een aannemelijke ROI)

-Wat zijn de kosten en mogelijkheden op het gehele terrein t.o.v. de machine (denk aan borden zoals bij voetbalvelden)

-Hoe zit de machine eruit (trendy, passend bij imago of niet)

-Is de machine statisch op 1 locatie of begeeft deze zich onder het publiek

- etc. etc

 

Je kan natuurlijk ook altijd bellen met soortgelijke organisaties als jezelf (qua doelgroep en exposure ruimte) en vragen wat het kost om te adverteren.

 

 

Sourcing, marketing and premium partner in CE products

Link naar reactie
  • 0

 

Reclame op schoonmaakmachines in een recreatieve sportomgeving (dus geen bereik behalve de deelnemers) lijkt me geen enorme bron van extra inkomsten. Alle beetjes helpen echter. Je zou kunnen overwegen om het niet als inkomstenbron in te zetten, maar als een prijsverlager. De exploitant kan de prijs verlagen door reclameruimte/zendtijd te verkopen. Scheelt jou een boel gedoe, al zal je het medium moeten faciliteren.

 

Alternatief is een schoonmaaksponsor te vinden die je totale machinepark wil steunen. Wellicht een sponsor die al aan de sport verbonden of een bedrijf dat zich met schoon wil associëren. Adverteerders zijn op zoek naar ambient media of spectaculars en een opvallende schoonmaakactie kan ook in de publiciteit ingezet worden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.