• 0

B.V. en huurschuld?

Ik heb mij enkele maanden geleden als starter ingeschreven bij de KVK als eenmanszaak voor de start van een behoorlijk grote interieurzaak. Echter ik heb nu een nieuwe accountant en hij raad mij aan dit alsnog om te zetten naar een B.V., dit omdat het qua winstverwachtingen belastingtechnisch aantrekkelijk is maar ook vanwege mijn huurcontract. Deze laatste moet ik nog ondertekenen en is eigenlijk op alle punten gunstig voor mijn situatie, echter er zit 1 bepaling in welke gaat over de tussentijdse beëindiging van de huurovereenkomst in het geval van een faillissement. Mijn huurcontract geld voor 10 jaar, deze bepaling regelt dat stel ik ga in het derde jaar falliet dat ik dan alsnog de overige 7 jaar moet betalen; althans dat wordt dan een schuld. De verhuurder wil deze bepaling er niet uit hebben aangezien zij een grote investering doen in het pand. Mede hierdoor lijkt het mij aantrekkelijk om alles onder te brengen in een B.V., echter is het inderdaad correct dat mocht zo'n situatie zich voordoen dat ik in het geval van een B.V. dat ik dan niet aansprakelijk wordt gesteld voor bijvoorbeeld deze huurschuld? Ik hoor hier graag wat meer visies over!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je een goeie business opportunity hebt werk hem dan goed uit. Een zorgvuldig opgesteld business plan met goede analyses en dus prognoses bewijst dat je er over nagedacht hebt. Dat is in ieder geval geen schijn van onbehoorlijk bestuur.

Een BV lijkt me een duidelijke keuze voor een interieurzaak zoals je hem beschrijft.

 

Als je dan tot in detail aan de getallen toekomt, zet je roze bril af kijk zeer kritisch en schat alles sowieso fink lager dan je meest realistische verwachting in.

Als je in je low scenario nog voldoende getallen maakt om je hoofd boven water te houden lijkt het mij een kwestie van ondernemen, oftwel die bekende slogan van NIKE

 

Ik vind die termijn van 10 jaar trouwens wel lang. Kunnen ze dat pandje in deze tijd dan toch makkelijk aan een ander verhuren voor 10 jaar.....?? >;(

 

succes

Link naar reactie
  • 0

Indien de BV binnen 1 jaar failliet gaat kan je hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld door de curator voor schulden van de BV.

 

Indien je onbehoorlijk bestuur pleegt kan je hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld voor schulden van de BV.

 

Dus je zit niet in zijn geheel buiten schot voor een dergelijke vordering. Let er dus op!

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties!

Mijn business plan met alles daarom heen is al grondig en goed opgesteld, de accountant heeft dit ook goedgekeurd en op basis hiervan heb ik mijn financiering ook rond gekregen.

Een 10 jarige huurovereenkomst is in de wonen branche vrij gangbaar, in mijn geval heb ik een contract van deze duur omdat de verhuurder voor ongeveer 200k investeert in mijn pand. Waaronder ook een deel van mijn eigen investeringsbegroting.

Ik zie geen problemen bij het wel of niet akkoord gaan van de verhuurder bij het omzetten naar een B.V. Het gaat namelijk om een grote woonboulevard waar ook bedrijven als de Gamma, Praxis, Leenbakker en vele andere landelijk en lokaal bekende bedrijven gevestigd zitten; allen zijn een B.V.

Omdat het toch allemaal om grote bedragen gaat, en door die clausule in de huurovereenkomst lijkt een B.V. mij aantrekkelijker dan een eenmanszaak.

 

Link naar reactie
  • 0

Die BV's zijn wel iets stabieler dan een net opgerichte BV? Die vergelijking is niet correct wat mij betreft.

De verhuurder vindt het geen probleem, ik heb hier met hem over gesproken. Sterker nog hij had liever een BV als huurder, de reden hiervan is mijn echter onduidelijk.

Het enigste wat ik al wel op hoofdelijke aansprakelijkheid heb afgesloten, en ook niet anders kon, is een zakelijke financiering voor mijn automatisering. Hier blijf ik dus wel prive voor aansprakelijk wanneer ik het omzet naar een BV; maar alles wat ik vanaf de daadwerkelijke oprichting en inschrijving in het handelsregister onderteken valt dan wel onder de aansprakelijkheid van de BV neem ik aan?

Volgens de verhuurder kan mijn huurovereenkomst ook na ondertekening op persoonlijke titel volgens de eenmanszaak worden omgezet naar de BV als formele huurder en aansprakelijkheid.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.