• 0

Hoe te berekenen goodwill-inventaris cafetaria

Hallo,

 

Hopelijk in de juiste post.... maar heb er meerdere hierin gelezen en hoop dat ik hier een eind wijzer kan worden.

 

Wij zijn bezig met de overname van een cafetaria... Deze cafetaria is gelegen bij een klein winkelcentrum te Tilburg en heeft volgens de cijfers een goede omzet.

De huidige eigenaar zit er nu anderhalf jaar in en moet wegens ernstige gezondheidsproblemen de zaak weg doen.

De cijfers van de jaren daarvoor hebben wij ook en deze zijn in de jaren toch redelijk goed met een duidelijke stijging.

Dus zijn wij voor de omzet niet bang al ligt dit uiteraard ook aan ons zelf.....

 

Waar wij zitten is dat wij niet goed weten hoe we een juiste conclusie kunnen maken met de waarde van de goodwill en de inventaris.

En hopen dat de mede forummers hier ons iets wijzer kunnen maken in een juiste berekening ervan.

Wij hebben een inventarislijst van het pand met wat technische gegevens

Bv.

 

De bakwand is van het merk Hegro en is volgens de lijst gereviseerd met drie nieuwe bakpannen eind november 2006

De afzuiging heeft ook eind november 2006 een complete revisie gehad.

De koelcel heeft in Januari 2007 ook een nieuwe koelmotor gehad.

De koelvitrine is van het merk Crosbanc rvs kan hier helaas niets van terug vinden!

Verder is de softijs (mer Taylor) en slushpupie machines nieuw aangekocht in 2006.

Van de andere apparaten zit ik nog op je juiste gegevens te wachten.

 

Misschien is het ook van belang dat het een huurpand is dat gehuurd wordt met een contract van 5 jaar en aangezien de huidige eigenaar er nu pas anderhalf jaar in zit ben ik bang dat de rest huur van 3 jaar ook in de overname is berekend wij zijn hiervoor gewaarschuwd door de KvK en dit willen wij natuurlijk uitsluiten op de een of andere manier.

 

Hopelijk dat ik de relevante informatie heb gegeven en jullie ons kunnen helpen......\

Wachtend op reacties...... alvast bedankt.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Welkom!

 

Te beginnen met de huur: regel een in-de-plaats-stelling. Anders heb je helemaal geen rechten tegen de verhuurder. De verhuurder heeft een contract met de huidige eigenaar van de cafetaria. (uitgaande van een eenmanszaak).

 

Inventaris kun je eventueel laten taxeren (of kijk op websites voor prijsvergelijkingen) of je moet het geluk hebben dat op dit forum een kenner aanwezig is. De activa zijn dus eigendom van de verkoper en niet van de verhuurder?

 

Goodwill is zo flexibel als rubber. Dat is vaak afsprakenwerk in plaats van een berekening. De belastingdienst heeft wel een rekenmodel, maar die is niet perse van toepassing voor jouw situatie. Ik wil die berekening wel voor je maken, dan moet je me even een emailtje sturen met wat meer financiele informatie.

 

Succes verder!

 

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.