• 0

Doe ik er goed aan? Astublieft snel hulp nodig

Besten,

 

Dit is namelijk mijn verhaal/vraag:

 

Heb onlangs een eigen bedrijf geopend in schoonmaakwerkzaam heden.

Ik heb tot nu toe dagen lang en nachten lang achter komputer gezeten om info in te winnen hoe en wat.

En in deze branche is het gemiddelde tarief wat ze vragen per uur 20,- min of meer.

Nou ben ik door een klant benaderd en ik heb mijn prijs opgegeven namelijk 17,00,- per uur,dit omdat ik net die bedrijfje heb en dit mijn eerste klant is-zal worden hopelijk.

Alleen nu snap ik even paar berekeningen niet en ben ik niet zeker of ik dat goed heb gedaan.

Bij deze klant zal ik min oof meer tussen 15 en 20 uur per week werken.

Oke de hoofd vraag: Wat hou ik er over met deze uurloon na alle aftrekposten?

Wat moet ik alles er vanaf halen, qua belasting etc...

En deze uurloon is alles inclusief ..behalve BTW dan.

 

Ik zou erg waarderen als iemand mij hierover meer kan vertellen

 

M vr gr Jelena

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat je aan een uur werken precies over houd is lastig te zeggen, hoeveel belasting je moet betalen hangt af van hoeveel je in het hele jaar gaat verdienen, en hoeveel uur je werkt. Je hebt daarnaast te maken met investeringen, verzekeringen, aftrekposten, kortingen en alle andere kosten in je onderneming.

 

Via Google zijn verschillende rekenmodules voor uurtarieven te berekenen te vinden, zie o.a. http://www.zibb.nl/Subnavigatie/Tools/Rekenmodules/tariefberekening.htm.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zo zie je maar dat het toch belangrijk is een ondernemersplan te maken dan wist je de minimumprijs die je kon berekenen.

Je moet nu een lijstje maken van al je vaste en variabele kosten anders kan de door jouw gevraagde berekening niet gemaakt worden.

Link naar reactie
  • 0

Jelena, het is vaak lastig om alles terug te rekenen naar wat je netto per uur overhoudt.

 

Een wat andere benadering: stel je hebt een overeenkomst om 12 maanden lang 15 u/week a 17 eur/u ex btw schoon te maken. Je hebt geen andere klanten.

 

Omzet: 52 weken * 15 u * 17 EUR = 13260 EUR.

 

Kosten:

 

schoonmaakmiddelen 1000 EUR

reiskosten 500 EUR

verzekeringen tbv je bedrijf 500 EUR

diverse kosten (bijv administratie, afschrijvingen, PC etc) 2000 EUR

 

Winst: 9260 EUR

 

Belasting: zeg 33 % (hangt nl af van je tariefgroep, heffingskortingen, evt hypotheekrente aftrek etc) dus netto houd je over 6173 EUR.

 

Als je dat deelt door het aantal gewerkte uren kom je uit op 6173/ (52*15) = afgerond 9,90 EUR.

 

Waarom je dit beter zo kunt uitrekenen? Een aantal kosten dat je maakt, maak je sowieso zoals verzekeringen, en aanschaf schoonmaakapparaten. Andere kosten kun je wel direct over de uurprijs uitsmeren zoals bijv hoeveelheid zeep, wegwerpdoekjes, en reiskosten. Daarnaast moet je de totale winst weten voordat je de belasting kunt uitrekenen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Besten,

 

Allemaal bedankt,voornamelijk Fred met uw berekening,nou weet ik ongeveer hoe en wat.

Met die netto loon,,vind ik voor mij goed,,als er maar werk is,,en ik hoef niet veel winst te gaan maken of zo.

Alleen nu zit ik er met deze vraag :-[

 

Voor deze netto loon die ik overhoud als ik bv 17,00 euro per uur vraag is voor mij wel genoeg,maar stel voor dat ik iemand in dienst wil nemen, volgens mijn berekening uitgaande wat jullie mij hebben uitgelegd,dan kan ik nooit deze tarief op zetten,om beetje winst te kunnen maken zou ik dan tussen 22-25,- per uur moeten gaan, of zie ik dat verkeerd?

M vr gr Jelena

Link naar reactie
  • 1

Je komt met een bedrag tussen de 20 en 23 euro per uur aardig in de buurt. Voor jezelf kun je het als starttarief zeer goedkoop maken, tegelijkertijd kun je jezelf afvragen of je niet te goedkoop in de markt zit. Als prijs het argument is om naar jou over te gaan zal die klant voor een cent zo weer overstappen naar een ander.

 

Je kan nieuw personeel op je eigen payrol zetten, de werkgevers factor die je dan op het netto loon zet is tussen de 1,25 en 1,35. Je kan hem ook extern op een payrol zetten, hiervoor zijn diverse bedrijven. De factor die dan gehanteerd wordt is 1,7.

Je betaald dus meer maar hebt een hoop administratief werk minder te doen. Als je naar het zoekgedeelte gaat van deze site is er ook een vergelijk gemaakt tussen een payroller en een zzp, interessant genoeg om dat ook door te nemen.

 

Ik onderschrijf ook de mening van Rene dat dit een onderdeel is van een ondernemersplan, kost je even wat tijd maar je beleid en vooral de kosten die je gaat maken worden daar helder door.

 

Succes,

Rick

NewContacts, call support. Expert in b2b telemarketing en adresbestanden.

Link naar reactie
  • 0

Besten Allen.

 

Zo is de situatie nu in deze geval..

Die klant heb ik binnen,echter ik was niet helemaal bewust voor die afspraak die ik met de klant had, hoe groot de organisatie is en dus hebben ze best wel veel uren nodig aan schoonmaak personeel.

Nu zit het zo, in plaats van dat ik personeel in dienst meteen neem heb ik mijn eenmanszaak vandaag veranderd in V.O.F met een hele goede vriend van mij. Zo kunnen we ook de meer uren maken,zonder personeel,,dat hebben we ook zo met onze klant afgesproken,dus klant neemt ons allebei in dienst , wel is het zo hebben ze alsnog in de tijd dat we daar werken meer manuren nodig,dan gaan we inderdaad een werknemer in dienst nemen.

Maar dat is voorlopig niet van toepassing.

Echter heb ik wel weer 1 vraag hierover,want kon het daadwerkelijk nergens info vinden erover.

Hoe zit het nu met kinderopvang toeslag?

Ik ben een alleenstaande ouder met 2 kindjes.

Kunt u mij hierover wat meer uitleg geven wat betreft kinderopvangtoeslag en V.O.F ??

 

Nogmaals bedankt.

M vr gr

Jelena

Link naar reactie
  • 0

Als (alleenstaande) werkende ouder heb je gewoon recht op kinderopvangtoeslag. Het maakt niet uit of inkomsten hebt uit loondienst of uit winst uit onderneming. Het is alleen wat lastige rom je toetsingsinkomen te schatten voor de aanvraag kinderopvangtoeslag. Het is aan te bevelen je inkomen niet te laag in te schatten (laag inkomen = meer kinderopvangtoeslag) omdat je dan het risico loopt achteraf terug te moeten betalen als je teveel hebt gekregen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo iedereen

 

Ik wil jullie allemaal nogmaals bedanken voor jullie hulp,,heb er heel veel aangehad.

 

Nu heb ik nog alleen dit...

 

Vanaf dinsdag beginnen we bij onze klant te werken,,maar de klant zei dat ze niet aan contracten doen,,dat ze 1 week vantevoren aan zullen geven de uren voor de volgende week,, en contracten doen ze niet aan,,,kan dat? mag dat wel? mogen we zo werken bij iemand als VOF?

 

Oke en mijn 2 vraag is, omdat ik zelf namelijk boekhouden zal doen vraag ik met dit..af

 

Stel voor,... we hebben in totaal 30 uur gewerkt in 1 week... 17,00 per uur, dus dat is 15 uur voor mij en 15 uur voor mijn collega

 

Nou heb ik dit zo in mijn gedachten,,want ik moet natuurlijk ook zogenaam salaris aan ons overmaken.

 

per persoon:

 

17x15=255 + 19% btw = 303,45

- 19% = 245,-

-33% = 164,68

-15,- kosten= 150,-

 

Kan ik dus 150,- overmaken als salaris

zonder strax te moeten denken of ik een of andere rekening van belasting krijg om te betalen die ik hier niet in min heb gezet.

Dit is uigaande per week.

Kan ik dit zo aanhouden?? of moet ik nog meer in min zetten of juist minder.

Verder hebben we op het moment geen kosten die we meer dan 15,- per week moeten betalen,,alle middelen zijn voorlopig gekocht.

 

Nou ik hoor het graag van jullie.

Met vriendelijke groeten,

Jelena

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

de klant zei dat ze niet aan contracten doen

 

Met andere woorden: "we maken wel afspraken, maar zijn niet bereid die op papier te zetten". Nou, dan is er meestal iets aan de hand. Daar kun je problemen mee krijgen als je je op de afspraken wil beroepen, bijvoorbeeld als ze de factuur niet betalen, opeens het beloofde werk niet hebben etc.

Link naar reactie
  • 0

Beste Renep

 

Ja idd vond het ook raar,maarja ik weet er niet zoveel van,ben hier nog nieuw in,ze hebben wel voorgesteld om elke dag bonnen te maken met gewerkte uren en dan zullen ze die vervolgens elke dag tekenen,en verder heb ik ook een email van hun ontvangen met erin de afspraken die we mondelings gemaakt hebben,zoals uurtarief etc.

 

Groet,Jelena

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jelena, in principe hoef je geen contract op te laten stellen. Het is wel belangrijk dat de opdrachtgever accoord gaat de algemene voorwaarden. In de algemene voorwaarden staan bijvoorbeeld de betalingstermijn, de consequenties wanneer de opdrachtgever niet betaald, wie zorgt of betaald de schoonmaakspullen etc. Dit soort zaken zijn wel belangrijk om te bespreken en schriftelijk vast te leggen, je voorkomt namelijk dat er achteraf veel narigheid kunnen ontstaan.

Je moet wel oppassen dat er geen sprake is van fictieve dienstbetrekking en dat je door de Belastingdienst niet als ondernemer wordt aangezien.

Hebben jullie al een firma akte opgesteld, hierin worden de onderlinge afspraken tussen jou en jouw compagnon vastgelegd. Niet alleen klanten kunnen lastig zijn maar zeer zeker ook een compagnon!

 

Ondernemers krijgen geen salaris maar ontvangen een winstaandeel. Dit is de omzet minus de gemaakte bedrijfskosten. Afhankelijk van de afspraken kan er een winstverdeling worden overeengekomen van 50/50%. Je kunt de winstverdeling ook doen op basis van de gewerkte uren etc. Leg dit soort afspraken altijd goed vast om achteraf problemen te voorkomen.

 

Uitgaande van de berekening van Fred Wiersma kun je het beste € 10,00 per uur opnemen, dan zit je altijd veilig. Wanneer t.z.t. de belastingaanslag inkomstenbelasting betaald moet worden dan boek je de opname voor het betalen van de aanslag als privé opnamen. Let wel, niet de v.o.f. is de inkomstenbelasting verschuldigd maar jullie zelf, in privé dus.

 

Succes,

 

Rob

 

 

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Jelena,

 

Ik zou je adviseren om naast deze eerste klant snel op zoek te gaan naar nieuwe klanten om twee redenen:

 

Ten eerste is € 17 per uur, tegen 15 uur per week geen vetpot. Als je de berekening van Fred even (als voorbeeld) aanhoudt dan komt hij uit op een winst van ongeveer 9.300 op jaarbasis netto voor jouw uren alleen. Dit is omgerekend € 775 netto per maand.

Als je als werknemer ergens in full time in loondienst gaat dan verdien je netto meer met het wettelijk minimumloon én je hebt daarnaast recht op vakantiegeld, vakantiedagen en je bent (grotendeels gratis) verzekerd voor arbeidsongeschiktheid, WW en ZVW. Je zou jezelf als ondernemer tekort doen in de huidige situatie met alleen deze ene opdrachtgever.

 

Als tweede loop je het risico dat de belastingdienst jouw werkzaamheden voor deze opdrachtgever als een verkapt dienstverband kan zien op de langere termijn als je uitsluitend voor één opdrachtgever blijft werken. Om de schijn van een verkapt dienstverband te vermijden doe je er goed aan om in elk geval nog twee andere opdrachtgevers te vinden. Dit maakt je ook minder afhankelijk van één klant waardoor je je bedrijf een meer solide basis kunt geven.

 

Veel succes toegewenst met ondernemen!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oke en mijn 2 vraag is, omdat ik zelf namelijk boekhouden zal doen vraag ik met dit..af

 

Stel voor,... we hebben in totaal 30 uur gewerkt in 1 week... 17,00 per uur, dus dat is 15 uur voor mij en 15 uur voor mijn collega

 

Nou heb ik dit zo in mijn gedachten,,want ik moet natuurlijk ook zogenaam salaris aan ons overmaken.

 

per persoon:

 

17x15=255 + 19% btw = 303,45

- 19% = 245,-

-33% = 164,68

-15,- kosten= 150,-

 

Kan ik dus 150,- overmaken als salaris

zonder strax te moeten denken of ik een of andere rekening van belasting krijg om te betalen die ik hier niet in min heb gezet.

 

 

Het bedrag voor en na btw moet hetzelfde zijn:

17*15 = 255*1.19 = 303,45 / 1,19 = 255

Verder is die 33% een inschatting van de te betalen belasting en premies. Uiteindelijk dien je aangifte te doen en zal de belastingdienst op basis van je persoonlijke situatie e.e.a. vaststellen. Voor die tijd kun je echter al een voorlopige aanslag verwachten. Ga er dus niet direct van uit dat die 33% de eindafrekening is.

 

Link naar reactie
  • 0

Besten,

 

Graag wil ik u allen bedanken,ik heb er natuurlijk heel veel aangehad.

Met trots kan ik u ook laten weten dat met onze bedrijf heel goed gaat en dat we ook veel meer klanten hebben(gelukkig)

En wij met zijn tweeen zitten nu vol.

Oke,nu is het volgende waar ik wel antwoorden op gezocht heb maar moeilijk kan vinden.

Als u mij ook hierover zou willen helpen zou ik het zeer op prijs stellen.

Over een week moeten wij personeel aannemen,en nu is het zo,,dat ik aangezien die klant waarvoor wij dus iemand aan moeten nemen omdat wij echt vol zitten,seizoensgebonden is en alleen op oproepkracht personeel nodig hebben,en wij dat niet zomaar zelf kunnen vinden(dus de payroller n.v.t. is) wij dus nu als enige optie zien om een uitzendkracht aan te nemen,heb ik het volgende gerekend,,zoals ook offertes ontvangen van uitzendbureaus(studenten)

 

Dit zegt de uitzendbureau

 

Het uitzendtarief dat wij hanteren voor de functie van schoonmaker per gewerkt uur komt neer op factor 2.25 op basis van het bruto uurloon. Als we uitgaan van een bruto uurloon van bijvoorbeeld € 4.00 dan komt het totaal bedrag uit op € 9.00 per gewerkt uur.

 

oke, en wij krijgen van de klant 19 ex btw per uur.

Wat moet ik hiervan afhalen vooor de belasting?

Dus aan uitzendbureau en verder? wat moet ik nog daarnaast betalen en wat is uiteindelijk onze verdiensten aan deze uitzendkracht?

 

Nogmaals alvast bedankt.

 

Met vriendelijke groeten,

Jelena

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.