Waarom verwijderen eigen berichteninhoud? Voorstel om aan te passen.

Aanbevolen berichten

Ik zie dat in sommige topics een lid zijn eigen topicinhoud vervangen heeft door puntjes, waardoor de draad van de discussie (deels) onleesbaar wordt.

 

Op de meeste forums is dit niet mogelijk. Soms krijg je bijv een uur de tijd om onjuistheden uit je post te halen, daarna kunnen dingen alleen nog aangepast worden via een mod. Mijn voorstel is om zo'n systeem ook hier in te voeren.

 

Mensen die iets publiceren moeten zich realiseren dat (zeker als er reacties op komen) het in het belang is van een forum dat de discussies gevolgd kunnen (blijven) worden. Je eigen topics aanpassen of zelfs verwijderen omdat de reacties je niet bevallen is erg onvolwassen vind ik.

 

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie

Hi Fred,

 

Geloof me. In dit geval getuigt het niet van heldendom, maar denk ik dat het beter is dat de post werd verwijderd. Ik heb het hele verhaal meegelezen en zelfs mijn haren rezen tot ongekende hoogte. We leven in een land met vrijheid van meningsuiting en die koester ik, maar soms komt die vrijheid in de knoop met andere vrijheden. De poster heeft dit waarschijnlijk ook ingezien en komt wellicht nog met een meer genuanceerde bijdrage. Zoniet, dan hebben we ons best gedaan om een opening te maken, maar is daar geen gebruik van gemaakt.

 

Het idee van een tijdslot is misschien een goed idee, maar kan praktische problemen opleveren. Aan de andere kant is het in het werkelijke leven ook niet mogelijk om iets wat je hebt gezegd ongedaan te maken (ook al zou je dat soms willen).

 

Misschien heeft het wat......

 

Henk

Link naar reactie

Ook achter de schermen is dit een onderwerp voor discussie geweest.

Toch vinden wij het belangrijk dat mensen hun eigen bericht aan moeten kunnen passen na plaatsing. Denk hierbij bijvoorbeeld aan die mensen die hun eigen bedrijfsnaam hebben gebruikt en daar later Googlepsijt van krijgen.

Of denk aan mensen die iets willen verbeteren of nuanceren.

 

Als moderators beschikken we sinds een klein jaar over een stuk archief waarin we kunnen zien welke berichten op welke manier zijn aangepast. We kunnen zo hele discussies weer herstellen als we dat willen. Kom ik dergelijke gaten tegen dan zoek ik vaak de oude inhoud wel even terug en plaats deze weer in de discussie. Vaak is wel te achterhalen waarom mensen iets van het board halen. Berichten kunnen dan zo worden aangepast dat het niet meer naar een persoon of berdrijf te herleiden is.

 

Ik neem trouwens aan dat je dit doet naar aanleding van een specifiek geval, een post die afgelopen nacht door iemand geplaatst is. In dat specifieke geval is het misschien beter om het niet terug te te plaatsen. Aangezien de deelnemer mij als persoon probeert af te branden hou ik mij qua moderatie in die discussie even op de vlakte.

Link naar reactie

Kleine moeite om als forumlid een mod aan te spreken met de vraag of een bericht verwijderd kan worden.

 

De vrijheid van berichten aanpassen moet je niks mee doen.

SKY training presents: 'Your presentation S*CKS' - Because you can be different..

Link naar reactie

 

...

We leven in een land met vrijheid van meningsuiting en die koester ik, maar soms komt die vrijheid in de knoop met andere vrijheden. De poster heeft dit waarschijnlijk ook ingezien ...

 

 

Mee eens, maar als een post niet aan de forumregels voldoet (en ook aan de wet!) moet dat sowieso zsm aangepast worden.

 

Een lid dat zijn eigen topics aanpast vanuit rancune, boosheid etc, dat moet niet kunnen. Als je topicinhoud schadelijk voor jezelf of anderen is geworden kun je altijd nog een mod vragen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Ik zie dat in sommige topics een lid zijn eigen topicinhoud vervangen heeft door puntjes, waardoor de draad van de discussie (deels) onleesbaar wordt.

 

Op de meeste forums is dit niet mogelijk. Soms krijg je bijv een uur de tijd om onjuistheden uit je post te halen, daarna kunnen dingen alleen nog aangepast worden via een mod. Mijn voorstel is om zo'n systeem ook hier in te voeren.

 

Zó is het jarenlang geweest, maar dat bleek om diverse redenen niet wenselijk (vb. mensen die in Google terechtkomen met gegevens die ze bij nader inzien niet willen). Linksom of rechtsom, in beide gevallen hou je situaties die niet wenselijk zijn, maar ik denk niet dat we terug moeten naar de tijd dat je je bericht na enige tijd niet zelf aan kon passen.

Link naar reactie

Zou het niet zo moeten zijn dat iemand die ervoor kiest zijn profiel op te heffen zichzelf ook de mogelijkheid om verder te reageren of zijn geplaatste reacties aan te passen ontneemt.

 

Aan elke handeling die je in je leven doet, elke uitspraak die je maakt, elk stukje dat je schrijft gaat in mijn ogen ook nog steeds een stukje "nadenken" vooraf.

 

Laat anders hetgeen wat "verwijdert" wordt, verdwijnen in een "uitklapbare edit" zoals dit momenteel het geval is bij de reuzen en kneuzen.

 

Voordat ik op [bericht plaatsen] druk heb ik al vaak meerdere malen een [Preview bekeken].

 

Ik ben het eens met:

 

Aan de andere kant is het in het werkelijke leven ook niet mogelijk om iets wat je hebt gezegd ongedaan te maken (ook al zou je dat soms willen).

 

Link naar reactie

 

 

...Nogmaals: HL is geen eigenaar van mijn teksten en nooit geweest ook.

 

Aldus.

 

Het gaat niet zozeer om auteursrechten of eigendom hier. Daarnaast doe ik een voorstel om de huidige gang van zaken te veranderen.

 

De 'clausuleondertekening' vindt op veel forums plaats door in de forumvoorwaarden op te nemen dat gepubliceerde berichten eigendom worden van het forum, en dat een lid daar mee akkoord gaat als hij een bericht post. Je houdt uiteraard wel je auteursrechten.

 

Anyway, het lijkt er op dat de mods/admins het huidige systeem laten zoals het nu is, dus verdere discussie is voor mij niet zinvol.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie

Ik zou het huidige systeem ook gewoon laten bestaan.

 

De keren dat het "misgaat" zijn in de afgelopen jaren denk ik op de vingers van een hand te tellen. Hiertegenover staan een veelvoud aan berichten waarbij iedereen zich gewoon netjes aan de regels houdt, ingrijpen door wie dan ook (mod's of schrijver/-ster zelf) niet noodzakelijk is of wordt geacht.

 

Je kunt je afvragen of je iets relatief kleins (los even van de inhoud, maar gewoon als percentage van het dagelijkse verkeer hier op HL) moet worden uitvergroot tot proporties dat het systeem zou moeten worden aangepast.

 

Aangezien we geen politieke partij zijn lijkt me dat niet nodig.

 

Ik ga er overigens wel vanuit dat het nemen van verantwoordelijkheid voor de eigen berichten ook inhoudt dat, indien door de schrijver/-ster tot wijziging van een bericht wordt besloten, dit op zodanige wijze gebeurt dat de strekking voor iedereen leesbaar blijft. Desnoods met een toelichting op de reden van verandering/het editten van het bericht.

De edit functie is mijns inziens namelijk bedoeld om foutjes of wellicht verkeerde formuleringen in de post aan te passen, cq. om links te verwijderen/aan te passen, maar niet om de samenhang van een topic te saboteren

 

Frans

*die zich wel afvraagt wat er vannacht allemaal gebeurd is dat dit soort discussies in diverse vormen op diverse plekken op HL naar voren komen*

Link naar reactie

Beste Fred,

 

Ik heb ten eerste nergens een clausule ondertekend, waarin ik afstand doe van mijn auteursrechten. Voorts geeft HL in haar voorwaarden aan: "Dit is een serieus forum (...) Iedere deelnemer aan Higherlevel.nl is verantwoordelijk voor zijn eigen berichten." Voorts: als bepaalde admins hier menen dat het noodzakelijk is om -- binnen een week tijd -- zich meer dan tweemaal opzettelijk vervelend te moeten gedragen, me daarbij onder andere voor zeikerd uitmaken, berichten selectief worden verwijderd/teruggeplaatst, een context wordt verdraaid [in twee door mij gestarte serieuze topics], dan behoud ik me het recht voor om e.e.a. zelf te verwijderen danwel, conform de regels van HL, verantwoordelijkheid te nemen voor m'n eigen berichten. Aldus beroep ik mij op m'n rechten en bepaal dus zelf wel of iets blijft staan of niet. Nogmaals: HL is geen eigenaar van mijn teksten en nooit geweest ook.

 

Aldus.

 

Je hoeft ook geen afstand te doen van je auteursrechten, dat kan ook helemaal niet.

 

Er zitten alleen enkele denkfouten in je reactie.

Ten eerste ga je accoord met de deelnamevoorwaarden zodra jij actief gebruk gaat maken van dit forum.

Je bent dus ook accoord gegaan met de regel dat er geen bijdragen verwijderd mogen worden.

 

Daarnaast is door actief deel te nemen aan een discussie jouw bijdrage onderdeel geworden van die discussie. Jouw bericht is daarmee onderdeel geworden van de berichtendatabase. Het is dus onjuist om te stellen dat je jouw berichten naar willekeur kunt weghalen.

 

Aangezien HigherLevel als beheerder de rechten heeft over de database ben je in overtreding op het moment dat jij zelf wijzigingen in die database aanbrengt die in strijd zijn met het belang dat de eigenaar (Higherlevel) in deze database heeft.

 

Link naar reactie

Beetje vermoeiend dat gelijk willen halen.

 

Als je je bewust registreert, bewust de regels accepteert en bewust deelneemt aan dit forum dan mag aangenomen worden dat je bekend bent met het feit dat het gewoon not-done is om berichten volledig te verwijderen.

Of, indien je er niet bekend mee bent, dat je voordat je berichten verandert de impact ervan op de thread en de discussie overziet en in die geest handelt.

 

Dat heeft niets met juridische entiteiten, rechtsgeldigheid, de rechtsvorm van HL of de persoonlijke mening over een mod of iemand anders te maken, maar gewoon met FATSOEN.

 

En, om even de link te leggen naar een ander topic dat hieraan gerelateerd is: De enige manier waarop een toekomstige crisis kan worden voorkomen is door de herwaardering van fatsoen bij iedereen.

 

Regel 1. Dus verbeter de wereld...begint allen bij uzelf.

Regel 2. Iedereen die vindt dat de ander begonnen is en dus zelf ook iets mag doen: zie regel 1

 

Frans

 

edit 16:34 - link toegevoegd

Link naar reactie

Ten eerste ga je accoord met de deelnamevoorwaarden zodra jij actief gebruk gaat maken van dit forum.

Je bent dus ook accoord gegaan met de regel dat er geen bijdragen verwijderd mogen worden.

 

Heb net de voorwaarden gelezen die me getoond worden bij het maken van een nieuw account en daar staat niets in over het zelf aanpassen danwel verwijderen van door mij geplaatste berichten.

 

Refereer je met je opmerkingen over wijzigingen in de berichtendatabase naar de databankenwet?

Link naar reactie

Het staat wel onder de gebruiksvoorwaarden.

 

Daar ga je niet mee akkoord bij het aanmelden (staat zelfs geen referentie naar deze voorwaarden in de tekst die je ziet bij de registratie) en zijn dus niet van toepassing.

 

Edit: en zelfs in die voorwaarden lees ik niet dat ik mijn berichten niet zou mogen verwijderen. Alleen dat een moderator dat niet op verzoek doet.

Link naar reactie

Kom op jongens. Die regel is er niet. En willen we ook niet. Het gaat om fatsoen en om wat in het algemeen wenselijk is. Dat willen we niet afdwingen, en als iemand vindt dat het anders zou moeten zijn dan is dat (helaas) maar zo. HL faciliteert alleen maar en we gaan het niemand moeilijk maken om z'n eigen weg te vinden.

 

Al met al hoop ik dat er zat leukere en nuttigere discussies zijn waar we al die energie aan kunnen wenden die in dit topic en de soortgelijke topics van de afgelopen tijd tentoongespreid wordt.

Link naar reactie
Dat willen we niet afdwingen, en als iemand vindt dat het anders zou moeten zijn dan is dat (helaas) maar zo.

 

Da's wel heel makkelijk, en gelet op het verwijderen van berichten door de mods ook compleet tegenstrijdig met de werkelijkheid.

 

Het wordt echt tijd om eens wat consequenter te worden, dames en heren moderators.

 

'Innovateur' heeft nu al meerdere malen duidelijk laten blijken zich nergens wat van aan te trekken, en blijft gewoon lekker doortrollen zolang jullie het toelaten...

 

Ondertussen weet niemand meer waar het over gaat, en wat er allemaal gebeurd is doordat er allerlei posts zijn verwijderd door ofwel de poster zelf ofwel de moderators. Ik denk dat er weinig mensen zijn die dit zouden beschouwen als een voorbeeld van model-moderatie, en zoals je ziet heeft het zijn weerslag op een flink deel van de leden van HL.

 

Wat ik jammer vind is dat dit niet de eerste keer is, en dat er dus blijkbaar niemand iets geleerd heeft.

Link naar reactie

Kom op jongens. Die regel is er niet. En willen we ook niet. Het gaat om fatsoen en om wat in het algemeen wenselijk is. Dat willen we niet afdwingen, en als iemand vindt dat het anders zou moeten zijn dan is dat (helaas) maar zo. HL faciliteert alleen maar en we gaan het niemand moeilijk maken om z'n eigen weg te vinden.

 

Blijft over dat er nu een inconsistentie is in de gebruiksvoorwaarden (@WJ je hebt een punt, ik had het verkeerd geinterpreteerd). Enige harmonisatie is toch wel handig. Neem op in de voorwaarden dat je ten allen tijde je eigen berichten mag wijzigen (da's nl anders dan op de meeste andere forums die ik bezoek en dus wel handig om mensen op te wijzen), en dat een mod dat niet voor je doet.

 

Hopelijk gaan niet te veel mensen daar dan misbruik van maken... :P

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Da's wel heel makkelijk, en gelet op het verwijderen van berichten door de mods ook compleet tegenstrijdig met de werkelijkheid.

 

Nee hoor. In principe wordt niets verwijderd. Tenzij men over een schreef gaat, dan is het aan de admin om er iets mee te doen. Of tenzij iemand daar zelf een goede reden voor heeft.

 

'Innovateur' heeft nu al meerdere malen duidelijk laten blijken zich nergens wat van aan te trekken, en blijft gewoon lekker doortrollen zolang jullie het toelaten...

 

Hij heeft ook goede bijdragen, dus dat weegt mooi tegen elkaar af. Mensen worden niet gebanned na één of twee wat uit de hand gelopen discussies. Want daar hebben we het toch over? Twee discussies met allemaal mensen van 45+ die even hard tegen elkaar gingen. Dat is opgeschoond, dus nu kunnen we - wat mij betreft - weer verder.

 

doordat er allerlei posts zijn verwijderd door ofwel de poster zelf ofwel de moderators

 

Alle relevante posts die door mods zijn verwijderd zijn inmiddels weer online. Ik heb niet voor niets een uur eraan besteed om alles terug te halen, netjes te ordenen en weer online te zetten (met bedankjes van de betrokkenen tot resultaat).

 

Wat ik jammer vind is dat dit niet de eerste keer is, en dat er dus blijkbaar niemand iets geleerd heeft.

 

Mis ik nu echt iets? Ik begrijp écht niet waar deze discussie over gaat en waarom iedereen zo raar doet hierover. Een discussie loopt uit de hand, die wordt vervolgens tijdelijk offline gehaald en opgeschoond van alle persoonlijke bagger die hier op dit forum niet nodig is, weer teruggezet. Daarna verwijdert iemand van zichzelf een tweetal posts. That's it toch? Of mis ik nu iets (ik ben ook niet 24 uur per dag, dus misschien zie ik iets voer het hoofd. In dat geval hoor ik het graag, maar op dit moment begrijp ik echt niet wat er nu aan de hand is...)

Link naar reactie

 

...

Mis ik nu echt iets? Ik begrijp écht niet waar deze discussie over gaat en waarom iedereen zo raar doet hierover.

...

 

Niet iedereen doet raar Jeroen, niet overdrijven ;D.

 

Mijn reden om raar te doen staat in de 1e post in dit draadje, en daar heb ik inmiddels antwoord op.

 

Wat qua communicatie misschien beter kan is dat als een mod een hele draad off line zet, dit in ieder geval even meldt, dan worden er ook minder vragen over gesteld.

 

Mijn vertrouwen in de mods is overigens niet minder geworden. Ik verwacht geen perfectie, alleen het streven daarnaar ;D.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.