• 0

Beginnend in de handel met China: vragen over kosten, veiligheid en douane

Hallo, dit is mijn eerste vraagstuk wat ik plaats op dit forum, wel heb ik vele onderwerpen mee gelezen.

Ik ben zelf 19 jaar en ik zit nog op school.

 

Ik heb een leverancier in China gevonden voor Electrische spullen. Ik kan het voor een mooi prijsje krijgen.

Ik heb nu een mobiel besteld die aan de EU normering voldoet. Ik heb dus geld overgemaakt naar hun rekening en dat is aangekomen. Een week later zeiden ze dat het pakje was tegengehouden bij de douane en dat ik dus de ''Fees'' moest betalen dat €86 bedroeg.

Ik had hierbij 2 opties:

 

1. €86 Betalen

2. Of niet betalen maar dan krijg ik het pakketje ook niet binnen. Dus deze optie viel snel af.

 

( Zie ik dit goed? Want dit is mijn eerste ervaring met handel met China. )

 

Ik heb er wel vertrouwen in dat het pakketje nog aankomt door de gesprekken die ik met hun gevoerd hebben en omdat ze het formulier die bij de zending hoort gestuurd hebben waar mijn gegevens opstonden en het track number.

 

Wat ik wel lastig vind is dat ik voor de rest niet zwart op wit hebt staan dat we echt daadwerkelijk een afspraak gemaakt hebben.

 

1. Hun hebben mij een license gestuurd van hun bedrijf (maar die is in het chinees dus heb ik weinig aan)

2. Ik heb contact gezocht met de Nederlandse Ambassade, omdat hun mischien konden natrekken of dit een herkend bedrijf was en/of ze hun afspraken nakwamen. Verschillende ambassade's wouden geen particulieren helpen dus werd ik verder verwezen. De ambassade voor de particlulieren wouden mij wel helpen alleen die gingen dan informatie(van verschillende zaken) aanvragen van het bedrijf in china maar ik kon daarbij wel rekenen op rond de €500,00 dus deze optie viel meteen af vanwege het budget wat ik in huis heb.

3. Dus ben ik op mijn intuïtie afgegaan en een telefoon besteld van ongeveer €180, zodat ik kan kijken wat de kwaliteit is van deze unit en of het product ook daadwerkelijk aankomt. Alleen mij probleem is nou: stel dat het product aankomt en het is allemaal goed.

4. Zou ik dan voor de volgende bestelling al voor de €1000,00 kunnen gaan ? of zou ik de afspraken met hun beter moeten regelen, zodat ik meer zekerheid heb dat ik niet geflasht wordt?

 

 

Ziet iemand hier zichzelf in? en heeft die hier ervaringen mee die mij een goeie kant op kunnen sturen dan hoor ik heel graag reactie hierop.

 

Bedankt alvast.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Kopen via internet, vooral wanneer men via Alibaba inkoopt, is niet veilig. Je kent de leverancier niet en je weet niet wat ze daadwerkelijk gaan leveren. Er zijn heel veel voorbeelden van miskopen en niet leveren van goederen of slechte producten.

Als je een enkelstuk importeert kan je misschien onder de invoerrechten uitkomen als je het product als sample importeert maar dat lukt niet altijd.

 

Wij kunnen in ieder geval een Alibaba check voor je doen om de betrouwbaarheid van de leverancier in China na te trekken. (zie onze website China-eurotrade.com)

 

Geen leverancier maar uw partner in business / www.china-eurotrade.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Robbin,

 

Als ik dit zo allemaal lees heb ik één advies...doe dit niet of bereid alles zeer goed voor.

Maar dan zul je tijd en moeite moeten investeren in kontakten in China die je kunt vertrouwen.

Iemand in China geld sturen voor een mobiele telefoon en die vervolgens zegt dat het pakketje is tegengehouden, maar tegen betaling van euro 86,- fees wel wordt doorgelaten lijkt mij niet geheel te vertrouwen. Dit is leuke handel voor hen.

Handel met China is interessant, maar dan moet je wel in grote hoeveelheden handelen, tenzij je het alleen als een soort hobby doet.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Wat je misschien kunt doen is een tussenpersoon zoeken in China.

Die kunnen voor je fabrikanten zoeken die betrouwbaar zijn en die met kwaliteitsproducten werken.

 

Alleen denk ik dat je met een budget van €1000,- er niet gaat komen.

Eer dat het importeren uit China rendabel is, moet je toch gaan denken aan orders die hele containers gaan vullen.

 

Als je een bedrijf wilt gaan starten in de verkoop van telecomunicatie apparatuur kan je toch het beste hier in Nederland gaan kijken bij wat groothandels.

 

Link naar reactie
  • 0

IGP Support: Oke bedankt voor de reactie en ik zal de website gaan bezoeken, dus je zult nog van me horen :)

 

Jrgroeneweg: Oke bedankt voor de reactie. Natuurlijk wil ik over een tijd grote hoeveel heden gaan handelen maar ik zit nog op school dus ik heb niet een groot budget en ik heb gekozen om eerst 1 unit te kopen om te kijken wat de kwaliteit is van de spullen die ze leveren en of het daadwerkelijk aankomt.

Ik dacht zelf dat ik het nog wel aardig heb nagecheckt allemaal, ik kon dus niet die ambassade erbij halen omdat dat boven mijn budget ging dus vandaar ging ik op mijn intuïtie af en dat was ''bestellen'' en het risico lopen dat ze hun afspraken niet na komen.

 

Tonino: Oke bedankt voor de reactie en ja ik heb een trackingnumer ontvangen maar die was nog niet online te bekijken, omdat het pakketje bij de Douane was tegengehouden. Die €86,00 moest ik betalen aan de Douane maar ik heb het overgemaakt naar mijn leverancier in China en die zou het afhandelen met de douane.

 

Ricardoinho: Bedankt voor de reactie maar zover ben ik nog lang niet om containers te gaan vullen. Ik zit nog op school en heb nog niet zon groot budget.

En mijn doel is nu ook nog niet om een bedrijf op te richting in de richting telecommunicatie. Mijn hoofddoel is nu om eerst de producten die binnen komen te verkopen op Ebay, marktplaats, speurders etc. Ik heb hierbij al vele kopers gevonden die intresse hadden in mijn producten en de prijzen ervan. Als dit gaat werken en het breid zich langzaam uit en mijn budget gaat steeds verder omhoog dan worden de inkopen ook groter.

Deze gedachtegang heb ik hierbij is dat juist?

Link naar reactie
  • 0

Ik had ook nog een discussiepunt: Als ik naar het buitenland overboek zitten daar kosten aan verbonden.

Ik heb het overgeboekt met SHA, zodat we allebei de helft betalen. Alleen ik heb vorige week mijn eerste overboeking al gedaan maar de kosten van de transfer zijn nog steeds niet van mijn rekening afgeschreven? duurt dat altijd zo lang of?

Link naar reactie
  • 0

beste robbin,

 

zodra een trackingnummer aan een pakket is toegekend is het vrij snel, meestal dezelfde of uiterlijk de volgende dag online te volgen. als het bij de douane is opgehouden kun je dat ook terug vinden op de track en trace pagina.

de douane zal nooit rechtsreeks betaling vragen van buitenlandse ondernemers. Het klinkt allemaal erg vreemd,

Een monster van een mobiele telefoon of iets anders versturen mag echt geen probleem zijn. De enige plek waar het bij de douane kan worden opgehouden is in het land van aankomst omdat men de inhoud wil controleren. Kortom een vreemd verhaal van de leverancier. Als je echt in kleine hoeveelheden afneemt moet je er in ieder geval vanuit gaan dat het altijd geld kost. Mocht je wat meer specifiek advies willen hebben kun je me altijd rechtstreeks benaderen.

Succes.

 

Mvg

Rob Groeneweg

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

jrgroeneweg bedankt voor je advies en ik zal dit voorleggen aan mijn leverancier wat die hiervan zegt.

 

Wel heb ik aangegeven dat ik alle documenten bij de package wil hebben, zodat ik kan zien dat ik daadwerkelijk €86 moest betalen (dus de documenten van de douane waar op staat dat ik die kosten moet betalen).

Nadat ik dit heb voorgelegd zijn ze hiermee akkoord gegaan en ze zouden de documenten erbij voegen.

Dus ik ben ook zeer benieuwd. Het pakketje zal over minimaal 5 dagen binnen zijn is mij gezegd.

 

Groeten

Link naar reactie
  • 0

Het is wel degelijk mogelijk dat een pakket in het land van herkomst bij de douane vastgehouden wordt.

 

Dit is wanneer er problemen zijn met regels in het land zoals vergunningen van de exporterende partij. Maar dit soort zaken zijn (zover ik ooit meegemaakt heb) nooit met alleen een betaling dan weer vrij te krijgen.

 

Het is speculeren waar de extra kosten echt voor waren maar wellicht een verbetering van hun winst marge, maar wellicht is het wel iets van hun douane. Moeilijk te zeggen vanaf hier.

 

 

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

zou inderdaad kunnen indien er een probleem is met een vergunning tot exporteren of iets dergelijks, maar een chinees bedrijf zal dan eerder zeggen dat ze iets niet kunnen versturen en dat de koper het maar moet regelen dan dat ze zomaar iets sturen. een douaneambtenaar wat geld toestoppen om iets toch door te laten gaan zal best kunnen. in china is alles mogelijk . je mag in ieder geval van geluk spreken dat je een klein pakketje hebt met weinig waarde. als je uiteindelijk wat grotere hoeveelheden wil kopen loont het de moeite om te gaan investeren in een goede vertrouwens relatie met een chinees.

je zou bijvoorbeeld eens kunnen proberen in kontakt te komen met in nederland studerende chinezen. die gaan vaak na hun studie weer terug naar china en alle chinezen zijn geinteresseerd in handel, maar het loont veel meer de moeite om te investeren in een echte vriendschap, de rest volgt dan vaak vanzelf. geduld en een echte vriendschappelijke relatie gebaseerd op wederzijds respect voor elkaars land en cultuur wordt zeer op prijs gesteld.

 

Mvg

Rob Groeneweg

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt vriendschap moet je langzaamhand gaan ontwikkelen maar vanwege dat ik mijn contact persoon ''in real live '' niet ken zou ik dit dan toch moeten doen met het bestellen van kleine producten en zodoende proberen een band te ontwikkelen en na een tijd heb ik er ook intresse in om naar China te gaan en daar om de tafel te gaan zitten.

Maar voor dat het zover is moet er toch een iets groter budget komen:)

Ik heb al afgesproken voor de volgende bestelling dat ik de helft aanbetaal en de andere helft cash ga betalen bij delivery. Dat brengt mijn positieve gevoelens wel omhoog om eerlijk te zijn, dus proberen maar dan :)

Link naar reactie
  • 0

:-\ Ik hoop het voor je.

Bedrijf geeft eerst aan dat het prutsers zijn (doordat ze de Chinese douane regels niet kennen) en houden jou daarvoor verantwoordelijk. Nu maken ze een afspraak die, denk ik, nooit nagekomen gaat worden...

 

Laten we het er even op houden dat dit de laatste keer is dat je iets betaald aan die toko zonder dat je je mobiel hebt ontvangen... Geen enkele andere smoes of verhaaltje accepteren.

 

Guanxi, de Chinese "vriendschap", krijg je trouwens nooit op afstand. Daarvoor zul je echt ter plekke aanwezig moeten zijn en een offers moeten brengen.

 

Succes en hou ons op de hoogte!

 

Mark

Link naar reactie
  • 0

Mark, bedankt voor je reactie en ik hoop het ook dat het allemaal goed komt :)

Dinsdag werd mij verteld dat het pakketje binnen 5 dagen binnen zal zijn, ik ga mijn tracknummer controleren waar die overal heen gaat en dan zie ik het pakketje hoop ik snel verschijnen.

 

Als ik het binnen heb dan zal het ik het hier laten weten, dus afwachten ::)

 

M.v.g

 

dnboy

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik heb het gevoel dat het pakketje niet aan gaat komen en dat ik bezeikt word.

Dinsdag werd mij verteld dat het pakketje binnen 5 dagen binnen zal zijn dus dan zal die morgen binnen moeten komen. Maar ik zou ook een track nummer krijgen die ik nog niet gekregen heb en ze reageren ook niet meer op mijn emails.

Wel heb ik ook nog een ander emailadres waar hun MSN wel online was en bij de andere niet, ik heb dus weer contact gezocht en ze zeiden van ja ik zal het gaan uitzoeken en toen was dit persoon weer offline en dus weer geen reactie.

 

Wel heb ik verschillende emails van hun ontvangen en Chat berichten waar in staat dat de betalingen aan zijn gekomen en dat het pakket word opgestuurd en wat ik allemaal moet betalen ook heb ik de receive nog van mijn betaling aan hun 2x over. Ook heb ik hun website nog. En hun Adres in china en hun bankgegevens en natuurlijk hun email adres wie ik weer opnieuw zal gaan toevoegen op een ander emailadres.

 

Heeft iemand tips voor mij wat ik nu zal kunnen doen? Want ik weet eigenlijk niet echt wat ik nu zou kunnen doen. :-\

 

 

Bedankt alvast

Link naar reactie
  • 0

Het klinkt hard, maar ik denk dat je gewoon machteloos bent. Hoe ben je in contact met ze gekomen? Als dit via alibaba was zou ik even lid van hun fora worden en vertellen dat heb bedrijf in kwestie je heeft opgelicht.

 

Let op!

Doet dit uiteraard pas als je zeker weet dat ze jou hebben bedrogen.

Als het makkelijk was had iemand anders het wel gedaan!

Link naar reactie
  • 0

Nee niet via alibaba, ze hebben mij gevonden via ebay die heeft mijn emailadres doorgegeven aan hun.

Dat heb ik vernomen van wat hun gezegd hebben. Ik ben ook al op moment met iemand anders in contact die hier werk van wilt maken hij is de wetten in china aan het onderzoeken hoe dit inmekaar zit, want volgens mij is dat niet illigaal in China.

Link naar reactie
  • 0

Beste Robin,

 

Het klinkt hard, maar wellicht ben je beduveld door iemand die zo wat extra geld binnenhaalt van mensen "die wat met China" willen. Je moet het maar zien als leergeld voor een eventueel volgende keer.

Doe echt geen moeite om de wetten van China te onderzoeken, want daar maak je geen enkele kans. Het gaat in totaal misschien om een paar honderd euro. Procederen in China met een Chineze advokaat heeft echt geen zin.

Dit geld ben je gewoon kwijt. Iets anders kan ik je helaas niet vertellen.

Sterkte en succes met eventueletoekomstige transacties.

 

Mvg

Rob Groeneweg

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Leergeld is het zeker ik heb hier veel van opgestoken en de motivatie is eigenlijk alleen maar toegenomen.

Zit er toch nog een positief verhaaltje achter ::)

 

Ik heb gisteren vele forums afgelezen over dit soort ''geintjes''

Als je naar google gaat en je typt in China Scammer dan zie je duizenden sites en forums waar mensen dit bespreken.

Deze mensen die zon site opzetten die veranderen de site naar 1 week of langer etc. + dat het een domeintje is van een paar euro waar ze bijna niet voor hoeven te betalen en de adressen die ze gebruiken om te communiceren zjin ook allemaal gratis.

Ik had eigenlijk een kleine waas voor me ogen omdat alles er zo mooi op stond en de gegevens die ze mij gaven van hun adres+telefoonnummer+License (van herkend bedrijf) + Ordebevestiging etc. maar dit mag NIET gebeuren, er worden dagelijks 10000 mensen hier door opgelicht door hele wereld. HOE KAN DIT?

 

De eigenaars van de websites komen 99% uit China. Er worden mensen opgelicht voor €4000 heb ik gelezen en allemaal hetzelfde smoesje van ja de douane heeft het pakketje tegengehouden u moet €1000 bijbetalen voor dit. Echt niet normaal eigenlijk hoe dit kan.

 

Hoelang is dit al bezig? en hoelang gaat dit nog duren voordat de chineese ''gouverment'' hier wat aan gaat doen of wie anders?

 

Link naar reactie
  • 0

In algemeenheid kan je zeggen dat alibaba wel de laatste plek is waar je je eerste stappen naar handel met China zet.

Nog erger is made-in-china.com. Beide zijn populair, maar realistisch gezien enkel vertandig voor mensen met ervaring in zaken doen met China. Hiervoor zijn vele redenen en de grote kans dat je belazerd wordt door een tussenpersoon die zich als producent uitgeeft is levens groot. Zeker wanneer het gaat om "gewilde" artikelen. Vult de lijst zelf maar in.

 

Wat je het beste kunt doen is contact zoeken met iemand of een bedrijf in China die voor jou uitzoekt en koopt. Liefste natuurlijk iemand die in de buurt is van de fabrieken en als je helemaal geluk hebt spreken die mensen Nederlands ook.

Ik ben er een van en zo zijn er nog een aantal nederlanders op dit forum die je kunnen helpen.

 

Ook zijn er zogenaamde "China experts" die vanuit nederland met een wazig tussenpersoon in China dingen kunnen "regelen". Hiermee kun je ook in zee gaan maar lijkt mij een 2e keus. Vele redenen hiervoor die je denk ik zelf ook kunt bedenken.

 

Veelal helpen de Nederlanders in China je vrijblijvend = kost je niets. Om je te helpen met de eerste stappen. Niets te verliezen dus. Enkel 10X meer zekerheid dat je krijgt waar je voor betaald.

 

Vorige week nog een goede vent hier in Guangzhou ontmoet : Marcus van der Peet. Ook hij komt hier op Higherlevel en we kwamen elkaar tegen toen wij beide uitgenodigd waren om over QC te praten met ene Femke van www.room9.nl

 

De goede man zat al 90 min te wachten, en net als ik dacht hij de enige te zijn voor een informeel praatje. Maar goed, Femke kwam niet opdagen, geen sms, geen telefoontje nix. Dus ik zeg, kom op biertje pakken!

Hele geschikte vent, 100% betrouwbaar en denk ik precies diegene die je kan helpen, hij zal misschien hier ook nog langskomen, maar zo niet geef ik graag zijn contact in PM. Ik kan je ook helpen, maar ik heb beloofd geen reclame te maken.

 

Succes!

 

Paul

Link naar reactie
  • 1

Ik begrijp de frustratie.. De Chinese overheid doet er echt wel wat aan, en treedt ook hard op.

 

Het is echter een verhaal van 2 kanten: de een licht op, de ander laat zich oplichten.

 

Veelal is het allemaal te voorkomen door gezond vestand te gebruiken. Motivatie om toch risico te nemen: dollartekens in de ogen.

 

If it sounds too good to be true, it probably is.

 

Maar goed een telefoontje van een Chinees om te kijken wat er echt waar is van alle beweringen van een aantal producenten kan een hoop ellende besparen. 100% zekerheid in zakendoen met Chinese producenten of personen vanuit de burostoel in Nederland is een illusie.

 

Leergeld is het zeker ik heb hier veel van opgestoken en de motivatie is eigenlijk alleen maar toegenomen.

Zit er toch nog een positief verhaaltje achter ::)

 

Ik heb gisteren vele forums afgelezen over dit soort ''geintjes''

Als je naar google gaat en je typt in China Scammer dan zie je duizenden sites en forums waar mensen dit bespreken.

Deze mensen die zon site opzetten die veranderen de site naar 1 week of langer etc. + dat het een domeintje is van een paar euro waar ze bijna niet voor hoeven te betalen en de adressen die ze gebruiken om te communiceren zjin ook allemaal gratis.

Ik had eigenlijk een kleine waas voor me ogen omdat alles er zo mooi op stond en de gegevens die ze mij gaven van hun adres+telefoonnummer+License (van herkend bedrijf) + Ordebevestiging etc. maar dit mag NIET gebeuren, er worden dagelijks 10000 mensen hier door opgelicht door hele wereld. HOE KAN DIT?

 

De eigenaars van de websites komen 99% uit China. Er worden mensen opgelicht voor €4000 heb ik gelezen en allemaal hetzelfde smoesje van ja de douane heeft het pakketje tegengehouden u moet €1000 bijbetalen voor dit. Echt niet normaal eigenlijk hoe dit kan.

 

Hoelang is dit al bezig? en hoelang gaat dit nog duren voordat de chineese ''gouverment'' hier wat aan gaat doen of wie anders?

Link naar reactie
  • 0

Beste Paul Stuyver.

Bedankt voor de reactie.

Ik had een directe vraag als ik die hier mag stellen ''mischien voor de mensen die zich dit ook afvragen'' ;

waarmee kun jij me precies van dienst zijn als het te maken heeft met het handelen met China?

Link naar reactie
  • 0

Hallo

 

Ook ik ben al een tijdje op zoek naar een leverancier van voornamelijk electronica en ik denk er een gevonden te hebben maar hoe weet ik of ze betrouwbaar zijn...

Ik heb een aanbieidng liggen scherpe prijs en 40% vooruit betalen en 60% als de goederen gearriveerd zijn..betaal methode western union.

Aangezien ik daar geen goede verhalen over hoor twijfel ik nu enorm wie kan me advies geven?

Het gaat hier om de volgende firma:

 

Company Name: Yuanhua International Trade Co., Ltd

Business no.: 4303011245710

Address: No180,Huaqiang Road,Shenzhen,Guangdong,China

 

Misschien dat er iemand mee bekend is en mij kan adviseren of het goed is of niet...

 

Bvd

 

Henk

Link naar reactie
  • 0

Hoi

 

Zoals hierboven al staat, kan je het beste zelf mondeling contact zoeken door daadwerkelijk naar China toe te gaan. Of je gebruikt een tussenpersoon. Maar vanachter je computer handelen levert je geen 100% zekerheid. Handelen via Ebay met Chinese leveranciers kan. Maar veel winst valt er dan niet te behalen. Western union zou ik zoiezo niet proberen.

 

Veel succes.

 

Luuk

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.