• 0

Boekhoudkundige vraag

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ben er inmiddels achter dat je een balansrekening moet aanmaken maar wat zou dan de tegenrekening worden? En weet iemand of je bijv. in Snelstart een factuur kan aanpassen dat dit bedrag dan op die rekening wordt geboekt. Of kun je vanaf een faktuur alleen op debiteure boeken?

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Hoi Koentje,

 

Fijn dat het gelukt is. Moest wel even lachen om het "bedankt allemaal" ... maar ondanks hittegolven, zandstormen en golfslagen heb je het antwoord in no time wel gevonden. Das cool !

 

Hoe heb je het nu precies opgelost ?

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik maak dus inderdaad een balansrekening (te innen bedragen) aan. Hier boek je de bedragen op die je gaat innen voor de client, eventuele incassokosten gewoon op debiteur.

 

Echter loop ik nu tegen het probleem op als ik de geinde bedragen naar de opdrachtgever overboek, houd ik daar provisie op in, hoe moet je dat nu weer boeken???

 

Toch nog niet helemaal klaar zie je wel,

 

gr.

 

koen

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Als inkomsten ?

 

<> Ehhhh ... even in de "verander mode" ... ik was een beetje kort door de bocht. Want inderdaad goede vraag, want dan boek je minder naar opdrachtgever en kalopt het ineens niet meer met je tegenbalans?

 

Ehhhh ... geen idee eigenlijk. Kun je die persoon geen factuurtje sturen.

 

Zal ik even voor je kijken of er een expert terug is van vakantie?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Hi Koentje,

 

Eerst zal ik een aantal aannames doen (als ik daar structureel in afwijk van hoe het gegaan is dan hoor ik het graag).

Daarna zal ik je de boekhoudkundige wijze geven waarop dit in te boeken (op een dusdanige wijze dat je het zelf kan en zonder tussenkomst van een "officiële" boekhouder. Hou er rekeing mee dat deze boekingswijze "boekhoudkundig niet geheel correct is (de correcte boeking maakt een memoriaal boeking nodig en ik weet niet of je het opstellen van een geheel correcte journaalpost beheerst). Mocht je daadwerkelijk geinteresseerd zijn in de inhoudelijk correcte boeking dan hoor ik ook dit graag. onderstaande zorgt er in iedergeval voor dat aan het einde van het traject alle posties correct in je boekhouding staat

 

Je int voor jou klant 1000 euro. Je vraagt (stel) hiervoor 100 euro (ex 19% btw).

 

Je gaat innen en stuur de klant een factuur van 119 euro (100 euro plus 19% btw) de tegenrekening voor debiteuren is dan een opbrengstrekening.

 

Je ontvangt van de derde partij de 1000 euro (hierbij heb je de derde partij dus niet aansprakelijkgesteld voor de kosten die door jou klant gemaakt zijn voor het innen van de vordering (te weten jou factuur))

 

in de bank (of kas) boek je allereerst 119 euro af op de debiteur.

de resterende 881 euro boek je op de balans tussenrekening "nog uit te keren voor derden geïnde bedragen".

 

als je vervolgens de 881 euro uitkeert aan de klant boek je in de bank (of kas) de bovengenoemde tussenrekening weer leeg en is hier de "schuldpositie" weer nul.

 

Derhalve heb je op deze opdracht de juiste omzet (en omzetbelasting) geboekt. klopt het bank- (of kas-) saldo en heb je inzicht in de nog door te sluizen bedragen.

 

Ik hoop dat je hier wat mee kan.... anders...... hoor ik het natuurlijk graag.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Peter Fechter

Link naar reactie
  • 0

JA, maar ik wil die 119,- euro zeg maar meteen verekenen, dus een faktuur achteraf sturen. Heb je hier ook een boekhoudkundige oplossing voor?? Ik werk overigens met Snelstart en daarin kun je ook makkelijk memoriaal boekingen doen.

 

gr.

 

Koen

Link naar reactie
  • 0

Hi Koen,

 

Het kan zijn dat ik je niet goed begrijp (je bedoelt, no cure no pay?)

 

Maar in principe doe je gewoon hetgeen boven is omschreven.

De vordering van de derde partij hoeft je niet op je eigen balans op te nemen (mocht dat je vraag zijn). Je handelt namelijk in naam van je klant.

Het enige moment dat het bedrag op jouw balans staat is in de vorm van een tegenrekening voor de ontvangt op bank (of kas) welke een kortlopende schuldtitel moet representeren.

 

Zodra je het afschrift krijgt waar de € 1000,- op gestort is stuur je de factuur voor € 100,- ex btw welke je in je verkoopboek inboekt.

vervolgens boek je het bankafschrift in

€ 881,- naar de tussenrekening "nog uit te keren voor derden geïnde bedragen".

€ 119,- boek je direct af op de debiteur waaraan je de factuur nog moet versturen.

Je maakt de € 881 over naar je klant en refereert aan eerder gemaakt afspraken en de nagestuurde factuur.

 

Mocht het probleem in een structureel verschil liggen dan zal je me iets uitgebreider moeten uitleggen wat dit verschil dan is.

Mocht je echt je eigen incassobureau begonnen zijn en dit op grote schaal willen gaan uitvoeren met een daartoe perfect ingerichtte administratie dan stel ik voor dat je me een email stuurt om een afspraak te maken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.