• 0

Inkomstenbelasting over nog niet betaalde facturen..

Ik ben in november 2008 gestart met m'n eenmanszaak en heb in 2008 ook 2 facturen gestuurd voor de maanden november en december. Beide facturen zijn pas in 2009 betaald. Nu mijn vraag: moet ik toch beide factuurbedragen opnemen als winst uit onderneming / ondernemingsvermogen bij het invullen van m'n belastingaangifte over 2008?

 

En even voor de zekerheid om te checken of ik 't goed doe (stel deze 2 facturen bedragen samen 5000€):

- Winst-en-verliesrekening: bij opbrengsten 5000 invullen

- Overzicht activa, Liquide middelen: begin boekjaar: 0, einde boekjaar 5000

- Overzicht passiva, Ondernemingsvermogen: begin boekjaar: 0, einde boekjaar 5000

 

Ik vermoed dat wat ik hierboven doe, juist is, maar het voelt wel vreemd want eigenlijk had ik eind 2008 helemaal nog geen vermogen omdat de facturen nog niet betaald waren.

 

En een extra vraag: ik heb ook kosten gemaakt (stel 500€), hoe verwerk ik deze kosten in m'n aangifte? Bij de winst-en-verlies rekening zet ik ze onder 'Overige bedrijfskosten'. Moet ik die kosten bij activa/passiva simpelweg aftrekken van de liquide middeen en ondernemingsvermogen? Klopt het dus dat ik deze nergens apart vermeld?

 

Alvast bedankt voor de moeite!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben in november 2008 gestart met m'n eenmanszaak en heb in 2008 ook 2 facturen gestuurd voor de maanden november en december. Beide facturen zijn pas in 2009 betaald. Nu mijn vraag: moet ik toch beide factuurbedragen opnemen als winst uit onderneming / ondernemingsvermogen bij het invullen van m'n belastingaangifte over 2008?

 

Dat hangt niet af van de betaaldatum, maar van de periode waarop de facturen betrekking hebben. Als het gaat om diensten die je hebt geleverd in november en december, moet je de facturen meenemen in 2008.

 

Ik vermoed dat wat ik hierboven doe, juist is, maar het voelt wel vreemd want eigenlijk had ik eind 2008 helemaal nog geen vermogen omdat de facturen nog niet betaald waren.

 

Die facturen staan als vordering op de balans van 31-12-2008.

 

ik heb ook kosten gemaakt (stel 500€), hoe verwerk ik deze kosten in m'n aangifte? Bij de winst-en-verlies rekening zet ik ze onder 'Overige bedrijfskosten'. Moet ik die kosten bij activa/passiva simpelweg aftrekken van de liquide middeen en ondernemingsvermogen?

 

Dat hangt ervan af of en hoe je die kosten betaald hebt. Als je ze voor de balansdatum van de bankrekening hebt betaald, dan zijn ze verwerkt in de balans door de lagere stand van liquide middelen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben in november 2008 gestart met m'n eenmanszaak en heb in 2008 ook 2 facturen gestuurd voor de maanden november en december. Beide facturen zijn pas in 2009 betaald. Nu mijn vraag: moet ik toch beide factuurbedragen opnemen als winst uit onderneming / ondernemingsvermogen bij het invullen van m'n belastingaangifte over 2008?

 

Dat hangt niet af van de betaaldatum, maar van de periode waarop de facturen betrekking hebben. Als het gaat om diensten die je hebt geleverd in november en december, moet je de facturen meenemen in 2008.

 

Okee, de facturen gaan over werkzaamheden uit november en december.

 

Ik vermoed dat wat ik hierboven doe, juist is, maar het voelt wel vreemd want eigenlijk had ik eind 2008 helemaal nog geen vermogen omdat de facturen nog niet betaald waren.

 

Die facturen staan als vordering op de balans van 31-12-2008..

 

Ah, dus bij 'overzicht activa' moet ik de factuurbedragen onder vorderingen boeken en bij 'Overzicht passiva' kan ik ze onder 'Ondernemingsvermogen'/eigen vermogen schrijven? Klopt dat?

 

ik heb ook kosten gemaakt (stel 500€), hoe verwerk ik deze kosten in m'n aangifte? Bij de winst-en-verlies rekening zet ik ze onder 'Overige bedrijfskosten'. Moet ik die kosten bij activa/passiva simpelweg aftrekken van de liquide middeen en ondernemingsvermogen?

 

Dat hangt ervan af of en hoe je die kosten betaald hebt. Als je ze voor de balansdatum van de bankrekening hebt betaald, dan zijn ze verwerkt in de balans door de lagere stand van liquide middelen.

 

Ahhh, ik snap je. Dat heb ik dus niet goed gedaan. De meeste van de kosten heb ik nl. via m'n priverekening betaald (voornamelijk trein-, telefoon- en internetabonnement). Hoe trek ik dit recht? Kan ik dat doen door het totaal bedrag van kosten die ik prive heb betaald als prive-onttrekking op te nemen?

Link naar reactie
  • 0

Ah, dus bij 'overzicht activa' moet ik de factuurbedragen onder vorderingen boeken en bij 'Overzicht passiva' kan ik ze onder 'Ondernemingsvermogen'/eigen vermogen schrijven? Klopt dat?

 

Eh, beetje een ongebruikelijke manier om een balans te maken, maar hier komt het denk ik wel op neer.

 

De meeste van de kosten heb ik nl. via m'n priverekening betaald (voornamelijk trein-, telefoon- en internetabonnement). Hoe trek ik dit recht?

 

Dat kan op verschillende manieren, maar het zuiverste vind ik om als privépersoon een onkostendeclaratie in te dienen bij je bedrijf. Die zou je in dit geval kunnen dateren op 31-12-2008, maar dan moet je natuurlijk alleen kosten t/m die datum meenemen (de rest declareer je later).

Link naar reactie
  • 0

Dat hangt niet af van de betaaldatum, maar van de periode waarop de facturen betrekking hebben. Als het gaat om diensten die je hebt geleverd in november en december, moet je de facturen meenemen in 2008.

 

Kleine toevoeging: het gaat om de periode dus ook de factuurdatum maakt niet uit. Zie onderhanden werk op de site van de BD.

 

Voorbeeld: ik zat in december 2008 gedetacheerd, stuurde de factuur op 2 januari 2009 maar de omzet boek ik op 2008.

Link naar reactie
  • 0

Ah, dus bij 'overzicht activa' moet ik de factuurbedragen onder vorderingen boeken en bij 'Overzicht passiva' kan ik ze onder 'Ondernemingsvermogen'/eigen vermogen schrijven? Klopt dat?

 

Eh, beetje een ongebruikelijke manier om een balans te maken, maar hier komt het denk ik wel op neer.

 

Waarom is dit ongebruikelijk? Ik wil 't namelijk prima op een andere manier op de balans zetten, maar als ik de (niet-betaalde) facturen bij 'vorderingen' zet, dan zal ik ook aan de passiva kant iets moeten neerzetten en dan is alleen 'eigen vermogen' mogelijk lijkt me. Of zie ik dat verkeerd?

 

 

De meeste van de kosten heb ik nl. via m'n priverekening betaald (voornamelijk trein-, telefoon- en internetabonnement). Hoe trek ik dit recht?

 

Dat kan op verschillende manieren, maar het zuiverste vind ik om als privépersoon een onkostendeclaratie in te dienen bij je bedrijf. Die zou je in dit geval kunnen dateren op 31-12-2008, maar dan moet je natuurlijk alleen kosten t/m die datum meenemen (de rest declareer je later).

 

Okee, maar hoe verwerk ik dit dan op m'n balans/winst-verlies rekening? Ik kan niet terug in de tijd een storting doen van m'n zakenrekening naar m'n priverekening. Misschien snap ik 't gewoon niet helemaal hoor....

Link naar reactie
  • 0

Waarom is dit ongebruikelijk?

 

Gebruikelijk is om verkoopfacturen op een omzetrekening te boeken in het verkoopboek, waardoor ze bijdragen aan de omzet op de winst- en verliesrekening, waarvan de winst bij de jaarovergang wordt opgeteld bij het eigen vermogen op de balans.

 

Okee, maar hoe verwerk ik dit dan op m'n balans/winst-verlies rekening? Ik kan niet terug in de tijd een storting doen van m'n zakenrekening naar m'n priverekening.

 

De betaling van de declaratie hoeft niet voor de balansdatum plaats te vinden, als de inkopen maar voor die datum geboekt zijn, zodat ze als kosten op de winst- en verliesrekening staan en als schulden op de balans.

Link naar reactie
  • 0

Gebruikelijk is om verkoopfacturen op een omzetrekening te boeken in het verkoopboek, waardoor ze bijdragen aan de omzet op de winst- en verliesrekening, waarvan de winst bij de jaarovergang wordt opgeteld bij het eigen vermogen op de balans.

Uhhhh... wat is nou het verschil met de situatie die jij ongebruikelijk noemt? Ik zet de factuurbedragen ook bij opbrengsten op de winst- en verliesrekening, en de daaruitvolgende winst ook bij m'n ondernemingsvermogen. Maar om de balans weer gelijk te trekken, zal ik ook wat aan de activa-kant moeten zetten, en dus zet ik die factuurbedragen bij vorderingen.. zoals jij zelf in je eerste reactie aangaf. Ik zie dus niet helemaal het verschil tussen jouw en mijn 'oplossing'.

 

Misschien kan jij heel concreet aangeven op welke posten jij de (nog niet ontvangen) factuurbedragen zet aan de passiva en activa kant van je balans (in de ib-aangifte)? Sorry dat ik je blijkbaar niet helemaal begrijp... ik gebruik dan ook geen boekhoudingspakket, maar houd alles bij in Excel. Aangezien ik pas in nov 2008 ben begonnen met m'n bedrijfje, dacht ik dat ik wel 'even' m'n ib-aangifte zelf kon doen.... valt een beetje tegen ;D

 

De betaling van de declaratie hoeft niet voor de balansdatum plaats te vinden, als de inkopen maar voor die datum geboekt zijn, zodat ze als kosten op de winst- en verliesrekening staan en als schulden op de balans.

Ik snap 't!

Link naar reactie
  • 1

Je hebt in 2008 facturen uitgeschreven (factuurstelsel) daarom moeten de diensten/leveringen in 2008 als omzet worden gezien. Maar heb je rekening gehouden met de omzetbelasting? € 5.000 * 19% = € 950. Dus aan de actiefzijde komt onder vorderingen op korte termijn een bedrag van € 5.950 te staan. Aan de passiva kan een schuld aan omzetbelasting komen te staan van € 950. Hierop mag je natuurlijk de betaalde omzetbelasting in mindering brengen. Bovendien bestaat de mogelijkheid dat je de de K.O.-regeling kunt toepassen. HIerdoor verdwijnt de schuld aan omzetbelasting en komt het K.O. bedrag ook bij het eigen vermogen. De via privé betaalde rekeningen/bedragen kun je gewoon als privé storting boeken, denk je wel aan de verrekening van de voorheffing (omzetbelasting). Aan de verrekening ervan zijn enkele voorwaarden verbonden, deze kun je op de site van de Belastingdienst nalezen.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.