• 0

Belastingaangifte voor ondernemers niet kloppend te krijgen

Ik ben al een aantal jaren ZZP-er , maar heb altijd mijn belastingaangifte via de standaard aangifte gedaan. Wel eens geprobeerd om de aangifte voor ondernemers in te vullen, maar telkens vastgelopen op het niet kloppend kunnen krijgen. En dan als zwaktebod maar weer......... een standaard aangite gedaan.

Op zich is daar niets mis mee, maar het zit me dwars dat dit dus niet lukt, en dat zit hem volgens mij voornamelijk in het feit dat ik de gebruikte terminologie niet lijk te snappen. Op higherlevel.nl zie ik wel antwoorden op deelproblemen terug, maar ook daarmee lukt het niet echt.

 

Een korte uitleg:

 

Ik ben zelfstandig adviseur met betrekkelijk weinig klanten, weinig inkoop en dientengevolge een simpele boekhouding.

Mijn boekhouding regel ik in een simpele spreadsheet, en mijn zakelijke inkomsten en uitgaven gaan vrijwel uitsluitend via een zakelijke rekening. Ik heb een eigen auto die ik zakelijk inzet, en waarvoor ik 19 eurocent de km. en een percentage van de onderhoudskosten in mindering breng op de winst.

 

Waar het fout loopt (denk ik) is bij het ondernemingsvermogen, de overzichten van activa en passiva en de opnames en stortingen van/naar privé

Op het moment dat je de één kloppend hebt, blijkt er ergens anders weer iets niet te kloppen.

Mijn ordernemingsvermogen aan het begin van het boekjaar (wat normaal gesproken overgenomen wordt van het vorige jaar) vul ik in als:

tegoed zakelijke rekening

nog niet ontvangen gefactureerd (incl. BTW)

boekwaarde inventaris (alleen de laptop)

minus: schuld omzetbelasting laatste maand 2007

 

Bij de activa vul ik in:

materiële vaste activa: boekwaarde inventaris

overige kortlopende vorderingen: gefactureerd maar niet in 2008 ontvangen (incl. BTW)

liquide middelen: tegoed zakelijke rekening

 

Bij de passiva vul ik in:

ondernemingsvermogen / eigen vermogen =

tegoed zakelijke rekening

- schuld omzetbelasting eind 2008

+ gefactureerd maar niet in 2008 ontvangen (incl. BTW)

+ boekwaarde inventaris

schulden en overlopende passiva / omzetbelasting: schuld omzetbelasting eind 2008

 

Als ik dit zo lees zie ik duidelijk dubbelingen die mi. niet correct kunnen zijn.

 

De stortingen van privé zijn denk ik wel duidelijk, die naar privé minder.

Bij de storting van privé neem ik de km-vergoeding van de eigen auto mee.

 

Volgens de regels valt onder de stortingen naar privé alles dat niet zakelijk is.

Dat houdt dus in:

afdracht IB

afdracht BTW ? BTW loopt dwars overal doorheen, maar ik ben bang dat dit één van de

boosdoeners is waardoor zaken niet kloppend te krijgen zijn.

afdracht voor zorgverzekering, AOV en pensioenvoorzieningen

stortingen op de privé rekening

 

 

Vanuit mijn boekhouding ben ik in staat om binnen een half uur een aangifte te doen. Het zit me dan ook mateloos dwars dat me dit niet lukt als ik een aangifte voor ondernemers wil doen. Ergens maak ik een denkfout, en misschien wel meer dan één. Ik zou het dan ook bijzonder waarderen als iemand de fouten in mijn redenering kan aangeven.

 

 

B.v.d.,

 

Nico

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nico

 

Er zitten meerdere redernatiefouten in.

 

Zo is het eigen vermogen geen optel- en aftreksom van de balans, maar benader je dit als een combinatie balans en W&V.

 

EV 1-1

+ prive stortingen

- prive opnames

+ winst (of - verlies) conform W&V

= EV 31-12

 

Andere balansposten hebben daar niets mee van doen.

 

Bedenk je ook dat BTW (indien je niet (deels) vrijgesteld bent) in de W&V niets te zoeken heeft. Die bedragen gaan ex BTW. Op de balans zou een schuld of vordering moet blijken (aangifte Q4 + of - eventuele suppletie).

 

Lijkt mij dat je met een honderdje of 3 bij een boekhouder alles helder kunt krijgen. Als je daar zelf bij blijft, kun je zien wat er fout gaat.

 

Groet en succes

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 2

Joost,

 

Ik ben in het begin geadviseerd door een landelijke organisatie, die heel wat steekjes liet vallen.

Dat was de reden dat ik vanaf dat moment het zelf ben gaan doen.

 

Ik heb je tips meegenomen en eerst de activa/passiva kloppend gemaakt.

De W&V berekening was al kloppend.

Het verschil dat er toen nog was, bleek snel te vinden.

 

Ergo: ik heb een kloppende opgave voor ondernemers.

Nu alles goed documenteren, zodat het volgend jaar een eitje wordt om de zaak in te vullen.

 

 

Joost bedankt, en iedereen een fijn weekeinde toegewenst,

 

Nico

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.