• 0

Belastingaangifte voor ondernemers niet kloppend te krijgen

Ik ben al een aantal jaren ZZP-er , maar heb altijd mijn belastingaangifte via de standaard aangifte gedaan. Wel eens geprobeerd om de aangifte voor ondernemers in te vullen, maar telkens vastgelopen op het niet kloppend kunnen krijgen. En dan als zwaktebod maar weer......... een standaard aangite gedaan.

Op zich is daar niets mis mee, maar het zit me dwars dat dit dus niet lukt, en dat zit hem volgens mij voornamelijk in het feit dat ik de gebruikte terminologie niet lijk te snappen. Op higherlevel.nl zie ik wel antwoorden op deelproblemen terug, maar ook daarmee lukt het niet echt.

 

Een korte uitleg:

 

Ik ben zelfstandig adviseur met betrekkelijk weinig klanten, weinig inkoop en dientengevolge een simpele boekhouding.

Mijn boekhouding regel ik in een simpele spreadsheet, en mijn zakelijke inkomsten en uitgaven gaan vrijwel uitsluitend via een zakelijke rekening. Ik heb een eigen auto die ik zakelijk inzet, en waarvoor ik 19 eurocent de km. en een percentage van de onderhoudskosten in mindering breng op de winst.

 

Waar het fout loopt (denk ik) is bij het ondernemingsvermogen, de overzichten van activa en passiva en de opnames en stortingen van/naar privé

Op het moment dat je de één kloppend hebt, blijkt er ergens anders weer iets niet te kloppen.

Mijn ordernemingsvermogen aan het begin van het boekjaar (wat normaal gesproken overgenomen wordt van het vorige jaar) vul ik in als:

tegoed zakelijke rekening

nog niet ontvangen gefactureerd (incl. BTW)

boekwaarde inventaris (alleen de laptop)

minus: schuld omzetbelasting laatste maand 2007

 

Bij de activa vul ik in:

materiële vaste activa: boekwaarde inventaris

overige kortlopende vorderingen: gefactureerd maar niet in 2008 ontvangen (incl. BTW)

liquide middelen: tegoed zakelijke rekening

 

Bij de passiva vul ik in:

ondernemingsvermogen / eigen vermogen =

tegoed zakelijke rekening

- schuld omzetbelasting eind 2008