• 0

Naast zakelijke dienstverlening ook particulieren gaan adviseren?

Beste forumleden,

 

Sinds 1 november van vorig jaar houd ik me als zelfstandige bezig met adviseren van en bemiddelen bij de aankoop van gronden die in de toekomst is aanmerking komen voor de ontwikkeling van bedrijventerreinen en/of woonwijken. Zie voor uitgebreide info mijn profiel en website.

 

Voordat ik als zelfstandige aan de slag ging heb ik hetzelfde werk ruim 3 jaar in loondienst gedaan. Maar doordat een participatie in het bedrijf waar ik werkte nergens op uitliep heb ik mijn activiteiten zelfstandig voortgezet. Ondanks de huidige economische situatie nog geen moment spijt van gehad.

 

Ook ondanks de huidige economische situatie redelijk wat tot genoeg werk om handen wat tot een aantal mooie zaken kan en zal leiden. Je word hierbij betaald op prestatiebasis, no cure no pay. '

 

De laatste jaren zie je dat er een aantal bedrijven zijn (ik denk dat ik er 10 tot 15 kan noemen) die grondbeleggingen aan (vermogende) particulieren (mede-ondernemers?) aanbieden. Google maar eens op "beleggen in grond" Geen hele lappen grond maar telkens per enkele duizenden vierkante meters. Je wordt dus met bijvoorbeeld 15 personen eigenaar van een perceel wat een projectontwikkelaar/ proffesionele belegger normaliter alleen koopt. Juridisch allemaal prima geregeld want je krijgt je stukje grond keurig op naam via de notaris.

 

Wel is het zo dat er bij deze aanbieders VEEL kaf onder het koren is. Particulieren worden verblind door MOGELIJK te behalen rendementen. Instappen in deze constructies kan vanaf € 25.000,- maar steeds meer bedrijven hanteren een minimum van € 50.000,- (in verband met de AFM)

 

Nu heb ik het idee om particulieren die overwegen om in grond te gaan investeren te gaan voorzien van een second opinion over de grondpositie die zij van een derde aangeboden krijgen. Ik denk hierbij aan een rapport waarin in duidelijke taal wordt aangegeven of het een verstandige investering is of niet, dit tegen een vast tarief. Indien gewenst kan daar een persoonlijk gesprek op volgen.

 

Nu zit ik met een aantal vragen:

 

Stel je voor jij wilt je zuurverdiende centen in grond gaan investeren, je wilt weg van de beurs en ergens in investeren wat in iedergeval niet minder waard wordt. Wat zou je over hebben voor een second opinion voor de aan jouw aangeboden gronden? € 250, € 500 of € 1.000,- . M.a.w. wat is reeel? Ook mogelijk is dat je bijvoorbeeld een vergoeding van 2% over het te investeren bedrag als vergoeding in rekening brengt.

 

Ik wil hier een aparte website voor opzetten, moet dit strikt gescheiden zijn van mijn huidige activiteiten of moet er JUIST op die website een verband worden gelegd met zakelijke activiteiten?

 

Het idee is vanmiddag in me opgekomen dus alle suggesties zijn meer dan van harte welkom. Als je nog een suggesties hebt voor een pakkende handelsnaam dan hoor ik dat ook graag.

 

Groet,

 

Maurice

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vind het een goed idee maar wat is het risico? Heb jij ook op dat particuliere vlak de kennis om dat geheel correct te doen? Als je gaat groeien: Kan je die kwaliteit dan nog steeds behouden? Je focus verlies je namelijk een beetje, altijd een riskant punt.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

@ djluc:

 

Of ik nu een zakelijke of een particuliere klant adviseer, dat maakt m.i. niet zo heelveel uit het vraagstuk is hetzelfde. Wel denk ik dat je voor particuliere klanten zaken eenvoudiger/uitgebreider moet omschrijven.

 

Ik wil absoluut kwaliteit leveren en blijven leveren zowel aan de zakelijke als particuliere klanten. Wanneer dat niet meer kan moet je voor jezelf een keuze maken of je of doorgaat met de zakelijke tak of met particuliere tak. Personeel is op dat moment ook een optie maar dat is toekomst.

 

Maar goed: wat zou zoiets mogen kosten en wel of niet linken aan mijn zakelijke activiteiten?

Link naar reactie
  • 0

Als je second opinions gaat geven zou ik in ieder geval geen percentage rekenen. Immers, als de klant meer (te veel betaald) verdien jij ook meer... Misschien een vaste prijs per m2? Hectare?

 

Interessanter is natuurlijk dat je (hopelijk) snel op goede voet komt met mensen die graag in grond investeren. Als je ze goed adviseert zouden dat wel eens investeerders in een eigen grond project kunnen worden...In dat geval zou je het gedeeltelijk als representatie kunnen zien en hou je een relatief laag tarief aan. Aan de andere kant kan een erg hoog tarief ook weer goed werken voor je doelgroep. Die redeneert misschien als: duur is beter. In ieder geval zou ik dus niet in het midden gaan zitten ;-)

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Tot op dit moment adviseer en bemiddel ik voor mijn zakelijke klanten, ben hierin geen contractspartij.

 

Ik verwacht over een week of twee alles in de lucht te hebben, ik zal via het forum dan is vragen om de website te beoordelen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.